1994-vuosinen 900 Cabrio palasi Suomeen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

1994-vuosinen 900 Cabrio palasi Suomeen

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Moi kaikki! Tässä kävi vähän itsellekin yllättäen. Olin aikanaan varsin aktiivinen Saabien puunaaja. Viimeiseksi Saabiksi sillä erää jäi 1990-mallinen turbo, johon tulikin tehtyä aika paljon kaikkea. Sillä on vielä vanhat nettisivutkin, http://www.netma.fi/jouko/saab. Myin tuon Saabin pois v. 2009 kun oli elämässä vähän liikaa muita kiireitä perheen, työn ja talon kanssa. Kymmenisen vuotta meni ilman varsinaista harrasteautoa ja käyttöautotkin oli kaikki saksalaisia.

Olin suunnitellut hankkivani harrastusauton "lähivuosina". Piti rakentaa mökille säilytystallikin ensin. Olin vähän himoinnut 60-lukuista Karmann Ghiaa tai vastaavaa. Mutta kyllä noiden kuuskytlukuisten hintapyynnit on lähteneet "lapasesta" ja ei niillä itselle kuitenkaan ole ihan sitä nostalgia-arvoa mitä oman "nuoruusajan" autoilla. Siksi tässä kävikin hassusti: kesälomalla oli yksi sateinen päivä ja hetki "toimettomuutta" jonka käytin surffailemassa mobile.de:ssä. Jotenkin päädyin katsomaan Saab avoja. Siellä oli myynnissä 130 kpl hakuun tarttuvaa. Niistä 129 ei ollut kiinnostavia... mutta yksi yksilö jotenkin "jäi mielen päälle". Siitä edettiin puolivahingossa myyjän kanssa whatsappailemaan ja ja... Ennen kuin tajusinkaan, oli kaupat sovittu. Olin tietysti itse lähdössä autoa hakemaan mutta vaimo kielsi koronasyistä. Ekaa kertaa 15 vuoteen järkkäsin huolintaliikkeen hoitamaan auton Hangon satamaan ja kaupat siis tein autoa näkemättä. Kuvia ja asiapapereita toki paljonkin.

Innostuin avosta, joka oli vähän spesiaali: se on 1994-mallinen, tokikin 1993 vuoden puolella Uudessakaupungissa tehty. Ihan viimeisiä vanhakorisia. Se on mallia turbo 16 s. Saksaan uutena myyty ja ensimmäinen omistaja oli Saab Deutschland. Jonkinlainen esittely/edustusauto siis. Saksassa näitä oli eri "varusteilla", tämä auto on "top edition". Se tarkoitti jo valmiiksi melkein kaikkia mahdollisia varusteita ja tähän oli lisätty loputkin. Se on siis 185hp, aero-korisarjalla, abs + turvatyynyillä, ilmastoinnilla, jalopuukojelaudalla... no kaikella tingelillä varustettu. Mä olen aika tykästynyt siihen, että autossa on "kaikki varusteet" ja tässä on. Saabilla on ajettu 200tkm. Siitä 180tkm on ajanut ensimmäinen yksityinen omistaja, joka osti auton puoli vuotta vanhana ja piti sitä toistakymmentä vuotta. Sen jälkeen auto on ollut kahden keräilijän tallissa ja sillä on ajettu alle 10 tkm viimeisen yli 10 vuoden aikana. Toki pelkässä kesäajossa.

Nämä OG-avot rupeaa muuten olemaan maailmalla jo ihan hinnoissaan: alle kymppitonnilla saa vaan aika "kuluneita" yksilöitä. Myynnissä on muutamia "täysin restauroituja" joita kauppaa lähinnä yksi Saksalainen paja, Heuschmidt. Niissä on kohtuuton pyynti, luokkaa 40 k€. Mutta keski-Euroopan hintataso hyville yksilöille pyörii siinä 15-20k€ tasolla ja minä maksoin tästä 18k€ joka on auton "erityisyys" huomioiden minusta suorastaan edullinen (!) yleiseen tasoon nähden. Kuluineen ja veroineen tälle tulee kilpiin hintaa yli 20 tonnia joka on aika paljon siihen nähden, että vuotta uudemman 900NG-avon saisi muutamalla tuhannella, huoh! Se ei ollut mulle nyt vaihtoehto, nostalgia-arvot vaativat juuri tämän OG:n.
Saab on koko lailla "alkuperäiskunnossa". Jotain pientä on "tuunattu" mutta kaikilta osin se on helppo palauttaa alkuperäiseksi. Siihen on erinäisten käänteiden vuoksi uusittu pari vuotta sitten vaihdelaatikko ja samalla tehty täysi koneremontti. Korissa ei onneksi ole mitään paria naarmua suurempaa, ruostetta ei ollenkaan. Puskurien nurkissa on pientä raappeumaa ja nahkaverhoilu kaipaa puleerausta. Mutta lähtökohtaisesti kaikki on tosi ehjää. Kattokin on ihan uusi.

Suunnitelmana on pistää tätä pikku hiljaa ja rauhassa "täydelliseen iskuun" odottaen sitä muutaman vuoden päässä olevaa saumaa museorekisteröidä Saabi. Sen huomaan tässä yli 10-vuoden "Saabittoman kauden" jälkeen että OG-900:n osien saatavuus on heikentynyt merkittävästi. Nyt saakin harrastaa tosissaan kun jäljittää tähän niitä pisteosia jotka kaipaa uusimista. Juuri esim. eilen diagnosoin ja tilasin uuden "pommin" eli painevaraajan ABS:ään ja kyllä nuokin on hinnoissaan ja/tai kiven alla!

Kuva

Tuossa yksi räpsy autosta, otan lisää kun saan tehtyä pientä puleerausta ja on hyvät olosuhteet kuvata. Olin alkuun sitä mieltä että nuo cross spoke -vanteet on autossa "kauheat" mutta ihmeesti silmä tottuu! Toki sain mukaan alkuperäiset kiillotetun reunan tumman harmaat Aero 92:t. Pitää kiillotuttaa niiden reunat ja hankkia kumit niin kyllä ne vielä tuohon alle palaa.

Saa muuten antaa vinkkejä paikoista mistä OG-900:een kannattaa metsästää korin ja sisustuksen osia, siis kun hakee uusia tai uudenveroisia! Kannattaako esimerkiksi oven sisäkahvoja edes yrittää kysellä Saab originalsilta?

Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 1994-vuosinen 900 Cabrio palasi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Komia auto, ja vielä yksi parhaista väreistäkin (oman satkun beryllinvihreän ohella siis :mrgreen: )! Onnittelut onnistuneelle :saab: hankinnalle.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 1994-vuosinen 900 Cabrio palasi Suomeen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vaikuttaa lupaavalta.

Nimimerkki repa on entisöiny oman saman värisen avonsa niin häneltä voisi löytyy vinkkejä.

Taisi myös mainita et ehkä ois voinu sijoittaa vähän enemmän parempaan lähtökohtaan niin ois päässy halvemmal vai oliko se aero museorekisteröintiprojekti...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 1994-vuosinen 900 Cabrio palasi Suomeen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Cabbemiittin 2015 kuvissa näkyy jotenkin
https://1drv.ms/f/s!Aj3BQWixNOGFh9VN-Yku_xeWFwpHXQ
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 1994-vuosinen 900 Cabrio palasi Suomeen

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Kiitti Teemu vinkistä, täytyy tavoitella repaa! Mulla on tämän kanssa kyllä tavoite museorekisteriin mutta sitä on aikaa puuhata vielä muutama vuosi. Oon vielä varovaisen luottavainen että selviäisi mm. hitsaamatta mutta kyllähän tämän ikäisessä ja viime vuodet vähäisellä ajolla olleessa tulee koko ajan uutta esiin... Kyllä se on niin että auto tykkää kun sillä ajetaan (muistanette Kummelin sketsin)

Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Vastaa Viestiin