Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Noniin eiköhän ole jo korkea aika vetää liipasimesta ja rupee tätä kirjottamaan, kun on halua ollut jo jonkin aikaa, mutta ei ole jaksanut/viittinyt :lol: Eli torinaa ja tarinaa ensimmäisestä autostani ja sen kanssa puuhailusta mitä tässä nyt matkalla tulee. Laitetaas pari kuvaa näin ensimakuun niin päästään homman ytimeen.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kyseessähän on siis vm. 2000 9-3 T5-koneella, jolla on nyt tätä kirjoittaessa ajettu 289 000 km. Auto minulle tuli 16. lokakuuta 2019, vaikkapa puolivahingossa.

Tähän aikaan olin juuri valmistumassa, ja työelämään auto on pakollinen, joten siinä tuli kateltua vaikka minkälaista laatikkoa, kuhan sillä pääsi työkeikkaa heittämään. Noh sitten tämä kaveri pompahti esiin, vaikka vähän yli budjetin. Liike sijaitsi 800m sen aikasesta kodista, joten perkele eihän siinä auta kun mennä koeajamaan ja kotiinhan se lähti. Sinällään huvittavaa, että tätä automallia olen katsellut jo pitkään, ja aina halunnut omistaa OG kolmosen sen jälkeen, kun autoihin rupesi kiinnostus siirtymään. Oliko se sitten ulkonäkö, itse merkin tarina, viritysmahdollisuudet vai saabismin verta suonissa jo isäukon jäljiltä? Ken tietää.

NOOOH mutta autolla on veivattu ja ajeltu. Itse olen nyt autolla ajanut noin 30 000 km jos muisti kestää. On ollut hyviä hetkiä, ja sitten taas semmoisia hetkiä, jolloin auto oli melkein menossa jonnekkin muualle (kolmen eri hinurin kyydissä kuukauden aikana :roll: ), mutta kaipa se asiaan kuuluu. On keritty ruosteita korjata (tai yritetty) kaarista, vaihtamaan kampiakselin asentotunnistimet, bensapumput menny, etupuskurit vaihdettu peräänajon myötä, softattu, ahtovuotoja metsästetty (ja metsästetään), hukkaportin kelloja vaihdeltu yms.

Suunnitelmia tälle autolle on kyllä jonkin verran (alustat, isommat tehot, mahdollista teippiä joskus pintaan yms, ei kaikkea voi kertoa :wink: ), ja olen uskotellut, että sen ajan loppuun asti, olkoot se sitten ojan kautta pöpelikköön tai muuta vastaavaa, mutta en usko että tämä auto lähtee seuraavalle omistajalle, ainakaan ajokuntoisena.

Tänne nyt sitten päivittelen mitä tälle teen ja mitä kaikkea hauskaa tulee vastaan tämmöisenä suhteellisen tuoreena autoihmisenä, ja miltä hommat tuntuu. Näin sanoen, eri neuvoja ja vinkkejä otan mieluusti vastaan!
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tämä on vähän kuin mun oma tarina 10 vuotta sitten. Saabismi alkoi koulun jälkeen tuollaisen - 00 Sportin kanssa, toki väri oli musta ja hain sen Westendistä ekalta omistajalta, joka oli lunastanut sen liisingistä itselleen. Kolkki oli kyllä kaikin puolin hyvä ja luotettava peli. :)

Noilla kilsoilla ja vuosilla niitä remppoja vaan pakosti tulee. Itsekin löydän joka kesä uusia sulakkeita tuosta Cabbesta, viimeisimmät ongelmat on liittyneet erinäisiin vuotokohteisiin, jonka takia peli halvaantunut ajosta.

Mukava on lueskella tällaisia projektikertomuksia, tsemppiä! 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Mukava on lueskella tällaisia projektikertomuksia, tsemppiä! 8)
Kiitoksia! Kyllä tätä yritän päivitellä aina kun jotain tulee, syyskuu onkin sitten jännittävää kun katsastukseen pitäisi viedä 8O

Noilla kilsoilla ja vuosilla niitä remppoja vaan pakosti tulee. Itsekin löydän joka kesä uusia sulakkeita tuosta Cabbesta, viimeisimmät ongelmat on liittyneet erinäisiin vuotokohteisiin, jonka takia peli halvaantunut ajosta.
Tämähän se on, enkä kyllä todellakaan odottanutkaan aivan huoletonta menoa, varsinkaan sen jälkeen, kun öljyt vaihoin ekaan kertaan ja pikimustaa seosta tuli ulos :lol: Tullut vanhalta pariskunnalta, ja eivät varmaan kauheasti ole auton eteen tehnyt. Mutta itse olen kyllä tykännyt tähän kaikkea tehä, perinteisistä huolloista sitten uuden puskurin v*ttumaista sovittelua paikoilleen.
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Tässä kuussa odottaakin sitten katsastus, ja sitä varten on valmistelut aloitettu. Tuulilasin kävin perjantaina vaihtamassa, saivat sivulistat hajalle MUTTA tilasivat uudet ja asentavat paikalleen veloituksetta joten ei siitä huonoa fiilistä jäänyt :lol:

Samana päivänä kävin Tiittasella pyörähtämässä näyttämässä pakoputkea. Takavaimennin on tippunut jo jonkin aikaa sitten ja ajattelin, että olisivat saaneet sen suoraan paikalleen mutta haluisivat uudelleen vetää katista taakkepäin 8O Toisaalta kun alle pääsi, rupeaa sekin vaikuttaa järkevältä vaihtoehdolta.

Putken jälkeen onkin sitten käsijarru, jota ensi viikolla tutkitaan, että riittääkö pelkkä säätö. Isompi remppa sen suhteen tulee tehtyä viimeistään, kun muutkin jarrut uusin.
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4564
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Samalla kun vaihtaa pakoputken voi käsijarrruvaijerin vaihtaa jos se on vakiokaavan mukaan ruostunut jumiin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

vesa67 kirjoitti:
La Syys 05, 2020 20:20
Samalla kun vaihtaa pakoputken voi käsijarrruvaijerin vaihtaa jos se on vakiokaavan mukaan ruostunut jumiin
Tämä täytyy pitää mielessä, viimeistään siinä vaiheessa kun isompaa ränniä laitetaan alle.

Käsijarruhan toimii vielä, vaikkapa perkeleen heikosti. Tiistaina katotaan saadaanko säädöillä yhtään pitävämmäks katsastusta varten. Samalla reissulla tutkitaan sitten välijäähyn toista letkua ja sen kiristintä, joka antoi periksi kun viimeksi yritin sitä irroittaa.
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Perjantaina saatiin uudet sivulistat tuulilasiin kiinni, ja meni kyllä pajan pojilla sormi aluksi suuhun niitten kanssa :lol: Noo saivat kuitenkin paikalleen ja jopa tarjosivat autoa päiväksi, jos kiire olisi ollut. Hyvä fiilis jäi tuosta tuulilasihommasta kyllä!

Sitten tänään pelleiltiin taas kolkin kanssa vähän lisää. Kuvia ei tullu otettua kaiken sähellyksen keskellä, pahoittelut siitä :roll:
Ensin lähettiin yrittämään käsijarrua säätämään, mutta noin tunnin säädön jälkeen terve järki tuli vastaan kun mitään ei oikeen saatu aikaseksi, jätetään tuo kässärihomma ammattilaiselle sitten.

Seuraavaksi sitten lisättiin yksi kiristin välijäähyyn ja paineistettiin järjestelmä, ja kyllä se vaan pitää 1,5 baaria aivan heittämällä 8O Ei edes kuplia näkynyt saippuavedellä kun yhden kiristimen sai vielä kiristettyä.

No sitten jouti koeajolla ja ei helvetti, samat 0.8 baarin ahdot vieläkin :evil: Tässä sitten kaverin kanssa katottiin mittarin lukemia tarkemmin ja ahdot tuntuu pysähtyvän kuin seinään siihen 0.8 baarin kohdalle??? Hyvin nousee sinne, mutta siihen tökkää. Kiihtyy komeasti kyllä sinne ahdoille, varsinkin kakkosella, mutta kun kolmoselle pääsee niin tuntuu et meno loppuu kokonaan. Ken tietää onko sitten softapuolella jokin häikkä, vai rajottaako siellä jokin muu. Vaatinee lisää selvittyä, tähän apukäsiä otetaan hyvin mielellä vastaan!

Sitten katottiin takakilven ruostuneita ruuveja, kun uudet kilvet haluaisin tilata sopimaan uutta kilventaustaa, ja etukilpi nyt on rullalla muutenkin. Tässähän oli liikkeen jäljiltä joku Laakkosten kilpilätkä, ja kilpi oli kilventaustassa kiinni ruuveilla ja muttereilla. Umpiruostuneet molemmat, joten eikun dremmeliä esiin ja katsomaan saadaanko uusia lovia talttapäälle. Lovet saatiin aikaseks, mutta tietenkin se ruuvi lahoo eikä hievahdakkaan mihinkään suuntaan :roll: Sittenpä otin kovat otteet käsiin, ja sain revästyä taustan takana olevat mutterit ulos muovin läpi, ja siten kilpi irti. Tossa samalla tuli mietittyä, kuinka monta asiaa tähän autoon on vaihdettu ilman poraa tai dremmeliä, ja ainoa mikä tulee mieleen on umpiot :mrgreen: Kaipa tuo asiaan kuuluu.

Kilventausta olikin sitten helppo, ruuvit lähti irti, vaikka nekin ruosteessa, menevät siis uuden kilventaustan kanssa vaihtoon.

Sitten meni kilpi takasin taustaan kiinni parilla nippusiteellä, niin on helppo konttorin pihalla ottaa poies, kun sivarit kulkee mukana melkein aina.
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Katsastuspäivä lähestyy, nimittäin seuraavana lauantaina 8O

Enpä ole kyllä asian eteen tehnyt mitään, putkea ei ole uusittu, enkä kyllä uusikkaan, laittelen ensi kuun puolella isompaa rööriä sisään. Sama käsijarrun kanssa, mennään näillä nyt häntä koipien välissä konttorille ja käydään uudestaan myöhemmin, meikäläisen laiskuus tulee esille kyllä nyt isosti :roll:

No mutta kyllä sitä aina jotain keksii. Tänään sitten laitoin uuden ahtopainemittarin kun vanha Bilteman veijari sanoi sopimuksensa irti koteloineen päivineen. Kuvia uudesta mittarista nappailen huomenissa.

Tilalle tuli digitaalinen mittari Motonetin hyllyltä. https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501794 ... INEMITTARI

Ekan kruisin jälkeen kyllä hyvin tyytyväinen, omaan silmään sopii taustavalot ja mittarin tyyli kokonaisuudessaan, ja asennuskin oli suhteellisen helppoa, varsinkin kuin kaikki kaapelireitit oli jo valmiina.

Virrat otettiin himmentimen piuhoista, hyvin siinä lähellä ja helposti yleismittarilla mitattavissa. Letkuna toimi sama kun vanhasta mittarista, vaikka nyppäsin sen lyhyemmäksi, kun tässä mukana on kuitenkin oma anturinsa. Letku tulee sisälle apparin puolelta, alunperin sieltä vedin läpi, kun vahvistimelle menee kaapelit sitä kautta, ja sain niitä käytettyä apuna. Virtapiuhoille piti näyttää vähäsen kolvia ja pidentää piuhoja, aika naurettavan lyhyet oli paketista. Ilta siinä vierähti kuitenkin, suurin osa taisi mennä virtoja mittaillessa ja kolvi kädessä.
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Noniin laitetaas luvatusti kuvat ahtopainemittarista

Ilman virtoja
Kuva

Virrat päällä
Kuva

Virrat päällä vielä yöllä
Kuva

Vaikka kuvassa näyttää kirkkaalta, ei itseä ainakaan ole vielä pimeällä häirinnyt.
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Lauantaina käytiin katsastuksessa, ja hylkyhän sieltä tuli kuten odotinkin. Tosin jäi vaan käsijarrusta kiinni, putkesta tuli korjauskehotus, samalla oli nähtävästi pari polttimoa mennyt, toinen rekisterikilven valo sekä sumuvalo.

Tuntuu kyllä hyvältä, etten putkea korjauttanut, kun isompaa on tulossa joka tapauksessa. Muuta isoa sanomista ei tullut, joten auto kaiken puolin hyvässä kunnossa, jätti kyllä hyvät fiilikset :D
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Noniin jatketaas ihmettelyä:

Tänään käytiin Somerolla Hookilla kylässä säätämässä käsijarrua, ja samallahan se meni ahto-ongelman ihmettelyyn. Käsijarru jopa pitää nyt, toivottavasti menee jälkitarkastuksesta läpi.

Ahto-ongelmaan löytyi ratkaisu, ja sehän oli katissa. Hookin sanojen mukaan "ei tuo kyllä kuulosta siltä että putki olisi poikki" joten testiajon jälkeen DP katteineen irti ja toinen tilalle ja pirkule, äänet nousi huomattavasti ja nyt :saab: ahtaa LIIAN paljon, peruspaineet 0.8 baaria ja kolmosella talla pohjassa hyppää 1.3-1.4 baariin 8O Taisivat lähettää väärällä jousella hukkaportin, kun uuden sillon tilasin Kinugawalta. Myöhemmin säädin hukkaportin tangon oikeestaan niin pitkäksi kuin mahdollista, ja peruspaineet tippu 0.7 baariin, eli eipä kauheesti muutosta.

Eli ongelma korjattu, ja uusi ongelma löydetty :lol: Pitänee kattoa ostaako uuden kellon vai saako korjattua softassa. Kyllä muuten on hyvä fiilis päivän jälkeen, ei muuta kuin isot kiitokset Hookille tämänkin selvittämisestä ja mukavasta paskanjauhannasta :wink:
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Päivitellääs tännekkin nyt vähäsen.

Jälkikatsastuksesta auto ei päässyt läpi, käsijarru liian heikko vieläkin, kaipa se menee koko roska vaihtoon :roll:

Ahtopaineet edelleen liian korkealla, yksi orkkisturbo tuossa oli myynnissä mutta kerkesipä joku viemään senkin käsistä. No ei kai auta muuta kuin jatkaa metsästämistä, vaikka kyllä vähän tekisi mieli talveksi rauhottua ja säästellä rahaa taas kesän rientoihin.

Lisäpitkiä kyllä haaveilen kun muutti poies PK-seudulta, tuppaa olemaan aika pimeää ja nopeesti :lol: En sitten tiedä ottaako klassiset pyöreät Hellat vai jotain LED-palkkia keulaan, pitänee miettiä.
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Ja tänä iltana saatiinkin sitten jännitystä elämään oikeen kunnolla, nimittäin oletettavasti lämmityslaitteen letku päätti mennä ja revetä oikein komiasti :roll:
Kuva
Kierroksia oisko ollut jokunen 5000, takana pöllyää ja sidi rupee huutaa jäähdytysnesteen perään. Noh ei muuta kun tien sivuun ja pelti auki. Onneksi hätäavut toi jesaria ja vettä, niin sai köröteltyä kotio asti, onneksi ei pitkä matka ollut. Huomenna sitten uutta letkua metsästämään ja niin edelleen :D
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Noniin operaatio tienvarressa letkun vaihto on suoritettu! Onneksi lähellä olevasta Saab-korjaamosta löyty letkupaketti ja jäähdytysnesteet niin ei tarvinnut turhaan metsästellä. Piti myös Biltemasta käydä hakemassa tuommoset letkunkiristinpihdit kun ei perinteisillä pihdeillä päässyt änkemään :lol:

Ensiksi otettiin kannen puolelta letku irti, joka lähti yllättävän nätisti, kuhan sai vanhat jesarit pois edestä. Sitten ruvettiin kikkailemaan toista päätä, jonka kanssa piti kyllä tapella oma tovinsa, mutta kyllä sinne meikän pikkukätöset mahtu menemään 8) Hitaasti nytkyttäen toimi parhaiten, ja kyllähän se sieltä tuli sitten.
Kuva
Letkupaketissa oli näissä letkuissa tommonen pidike, mutta omassa autossa oli vain nippuside? En sitten tiedä, onko vain toinen letkuista joskus vaihettu vai mikä homma.

Toista letkua en lähtenyt irrottamaan, kun rupesi päivänvalo loppumaan kesken, ja eipä nuo minun pihdit tuohon kiristimeen tahtonut oikeen purra sijaintinsa takia.
Kuva

Sitten ei muuta kun uusi letku paikalleen, ensiksi tuliseinän puolelta ja sitten kannen päästä. Tämä menikin sitten paljon nopeammin ja sulavammin kuin poistaminen.
Kuva
Kuva

Eikun nesteet sisälle, kone käyntiin ja lämpimäks, annetaan viiletä hetki ja sitten loput täyttö. Oliskohan ottanut jonku 5-6 litraa nestettä. Pidän kyllä autossa mukana jäljellä olevia nesteitä, jos tarvitsee laitella lisää.
Koeajolla lämmöt pysyi normaalina, ja puhaltaakin lämmintä sekä kylmää nätisti. Ei mitään turhia savupilviäkään näkynyt takana, eikä jäähdytysnesteen taso päässyt tippumaan alhaiseksi.

Viikonloppuna onkin sitten varmaan reissu taas Somerolle käsijarruremppaan, sen jälkeen menee kyllä vain ajeluksi, katsotaan keväällä/kesällä uudestaan mitä laitellaan :D
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Avatar
Rassyy
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 10:59
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäinen auto. Ensimmäinen Saab. OG 9-3 T5

Viesti Kirjoittaja Rassyy »

Viime viikolla rempattiin käsijarru, samalla löyty oikea hukkaportin kello. Vähän pitänee esijännitystä lisätä, mutta kyllä muuten kaikki toimii vallan mainioisti :D

Tänään käytiin katsastuskonttorilla kolmatta kertaa ja vihdoin läpi. Nyt voi vaan ajella talven ja keväällä ryhtyä taas laittelemaan uutta.
#8486
-00 9-3 S 2.0t T5 Stage 3
Vastaa Viestiin