900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Aloitellaan nyt tästäkin jotain tarinaa. Tiedä vaikka motivoisi paremmin tekemäänkin heikkoina hetkinä ja ennen kaikkea saa kyseltyä kokeneemmilta neuvoja.
Ostin 2019 kesän seutuun kaverilta pois satkun, jota olisi nyt tarkoitus sitten pikkuhiljaa alkaa entisöidä alkuperäiseen loistoonsa. Hirveän huono tosin tuossa alkuperäisyyden kunnioittamisessa ollut, mutta parhaani tämän kanssa yritän.
Auto itsessään on 1987 900 T16 ja Aerona ainakin minulle myyty, joskin tuota "aero statusta" en ole vielä millään saanut varmennettua Eikä tuolla suoranaisesti väliä olekaan mikä se virallisesti on. Emäntä nimesi tämän yksilön Magnukseksi (tuttavallisemmin makke), kun nuo aiemmatkin on ruotsalaisherroja olleet; entinen käyttis femma Börje, 99 Staffan ja nyk. käyttis Volvo Håkan.
Papereista sen verran aukenee, että 2005 viimeksi katsastettu ja ilmeisesti samana vuonna tuotu Ruotsin puolelta Suomeen. Mittari näyttää vähän reilua 200tkm, joten ihan loppuun ajettukaan ei vielä ole. Varusteista sähkölasit, -kattoluukku, vakkarit yms. löytyy, nahkasisusta ja levikesarjat on kaverilla vielä jemmassa, taitaa ilmastointi olla ainoa mitä jää itse kaipaamaan. Jos ei sitten innostu sitäkin jostain purkuvehkeestä asentamaan.
Lähtötilanteessa kaikki näyttää kaukaa katsottuna yllättävän hyvältä...
Itse en ole edes käynnissä käyttänyt, luotan kaverin sanaan, että tekniikka pelaa, vaikka toki sekin on tarkoitus hoitaa kuntoon projektin aikana.
Makke seisoi minulle tultuaan pihalla vuoden verran kunnes tässä pari päivää taakse päin tönäistiin tallin suojiin. Ajatuksena oli, että saa talveksi sään suojaan, mutta projektia ei ollut vielä tarkoitus aloittaa. Tallin lattia on vielä pinnoittamatta, kun ei tällekään kesää sitä ehtinyt. Piti saada jättää satku suojaan, tulevana kesänä pinnoittaa lattia ja sitten aloittaa projekti.
Toisinhan siinä kävi ja purku hommat alkoi samantien. Tarkoitus on kuitenkin pitää pyörillään, jotta saan tulevana kesänä vielä siirrettyä muutamaksi päivää pihalle lattian pinnoituksen ajaksi.
Alkuun pitäisi saada ihan paljaalle korille ja sen jälkeen hoitaa ruosteongelmat pois. Reikiä on luokkaa parisen kymmentä löytynyt. Itsellä ei ole ikinä ollut hitsaushommat hallussa, pari kertaa puikolla jotain sorkkinut.. Mutta tässä olisi tarkoituksena sitäkin alkaa samalla sitten opettelemaan ja hankkia vehkeet, jotta ei aina joudu ulkopuoliseen apuun turvautumaan noissakaan hommissa jatkossa. Tietty tuokin puoli on vasta ajatuksissa ja haaveissa, että voi vielä tässä matkan varrella mieli muuttua
Jonkinverran on ihmettelyä, kun ei ole satkuihin tullut aiemmin tutustuttua. Jotain ranetuksia on jo sähköistä ym. alkanut löytyä ja vähän turhankin paljon irtoliittimiä, joissa on varmasti pohtimista pitkäksi aikaa kun kasaamaan pääsee. APC boksi näyttää olevan kanssa tuunailtu speedpartsin stage 1 versiolla, ainakin kulahtaneesta tarrasta päätellen. Tiedä sitten onko tuo lopulta hyvä vai huono asia...
Kuvia koitan ottaa niin maan perkeleesti ja merkkailla mahd. kattavasti johtosarjoihin ym., että mistä on mitäkin tullut irroitettua, että olisi edes pieni mahdollisuus laittaa tämä joskus kasaan asti..
Puhelin näyttää nuo kuvat puskevan jossain heic-muodossa kun tuonne Drivelle niitä tiputtelee, joten ei ainakaan tässä kohtaa pääse kunnolla niitä foorumille lisäämään. Tuolta linkin takaa on tarkoitus löytyä kaikki kuvat mitä projektista tulee otettua. Koittanut heti alkuun kuviin kirjata kuvauskenttään kanssa vähän lisätietoa, että mikä on mistäkin nurkalta; jos ammattimiehet huomaa jotain virheitä siellä osien sijainnissa yms., niin kertokaa ihmeessä etten ihmettele kolmen vuoden kuluttua kasatessa niin paljoa omia alkuvaiheen sekoiluja noissa
https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... zq7g-RY2gR
Ostin 2019 kesän seutuun kaverilta pois satkun, jota olisi nyt tarkoitus sitten pikkuhiljaa alkaa entisöidä alkuperäiseen loistoonsa. Hirveän huono tosin tuossa alkuperäisyyden kunnioittamisessa ollut, mutta parhaani tämän kanssa yritän.
Auto itsessään on 1987 900 T16 ja Aerona ainakin minulle myyty, joskin tuota "aero statusta" en ole vielä millään saanut varmennettua Eikä tuolla suoranaisesti väliä olekaan mikä se virallisesti on. Emäntä nimesi tämän yksilön Magnukseksi (tuttavallisemmin makke), kun nuo aiemmatkin on ruotsalaisherroja olleet; entinen käyttis femma Börje, 99 Staffan ja nyk. käyttis Volvo Håkan.
Papereista sen verran aukenee, että 2005 viimeksi katsastettu ja ilmeisesti samana vuonna tuotu Ruotsin puolelta Suomeen. Mittari näyttää vähän reilua 200tkm, joten ihan loppuun ajettukaan ei vielä ole. Varusteista sähkölasit, -kattoluukku, vakkarit yms. löytyy, nahkasisusta ja levikesarjat on kaverilla vielä jemmassa, taitaa ilmastointi olla ainoa mitä jää itse kaipaamaan. Jos ei sitten innostu sitäkin jostain purkuvehkeestä asentamaan.
Lähtötilanteessa kaikki näyttää kaukaa katsottuna yllättävän hyvältä...
Itse en ole edes käynnissä käyttänyt, luotan kaverin sanaan, että tekniikka pelaa, vaikka toki sekin on tarkoitus hoitaa kuntoon projektin aikana.
Makke seisoi minulle tultuaan pihalla vuoden verran kunnes tässä pari päivää taakse päin tönäistiin tallin suojiin. Ajatuksena oli, että saa talveksi sään suojaan, mutta projektia ei ollut vielä tarkoitus aloittaa. Tallin lattia on vielä pinnoittamatta, kun ei tällekään kesää sitä ehtinyt. Piti saada jättää satku suojaan, tulevana kesänä pinnoittaa lattia ja sitten aloittaa projekti.
Toisinhan siinä kävi ja purku hommat alkoi samantien. Tarkoitus on kuitenkin pitää pyörillään, jotta saan tulevana kesänä vielä siirrettyä muutamaksi päivää pihalle lattian pinnoituksen ajaksi.
Alkuun pitäisi saada ihan paljaalle korille ja sen jälkeen hoitaa ruosteongelmat pois. Reikiä on luokkaa parisen kymmentä löytynyt. Itsellä ei ole ikinä ollut hitsaushommat hallussa, pari kertaa puikolla jotain sorkkinut.. Mutta tässä olisi tarkoituksena sitäkin alkaa samalla sitten opettelemaan ja hankkia vehkeet, jotta ei aina joudu ulkopuoliseen apuun turvautumaan noissakaan hommissa jatkossa. Tietty tuokin puoli on vasta ajatuksissa ja haaveissa, että voi vielä tässä matkan varrella mieli muuttua
Jonkinverran on ihmettelyä, kun ei ole satkuihin tullut aiemmin tutustuttua. Jotain ranetuksia on jo sähköistä ym. alkanut löytyä ja vähän turhankin paljon irtoliittimiä, joissa on varmasti pohtimista pitkäksi aikaa kun kasaamaan pääsee. APC boksi näyttää olevan kanssa tuunailtu speedpartsin stage 1 versiolla, ainakin kulahtaneesta tarrasta päätellen. Tiedä sitten onko tuo lopulta hyvä vai huono asia...
Kuvia koitan ottaa niin maan perkeleesti ja merkkailla mahd. kattavasti johtosarjoihin ym., että mistä on mitäkin tullut irroitettua, että olisi edes pieni mahdollisuus laittaa tämä joskus kasaan asti..
Puhelin näyttää nuo kuvat puskevan jossain heic-muodossa kun tuonne Drivelle niitä tiputtelee, joten ei ainakaan tässä kohtaa pääse kunnolla niitä foorumille lisäämään. Tuolta linkin takaa on tarkoitus löytyä kaikki kuvat mitä projektista tulee otettua. Koittanut heti alkuun kuviin kirjata kuvauskenttään kanssa vähän lisätietoa, että mikä on mistäkin nurkalta; jos ammattimiehet huomaa jotain virheitä siellä osien sijainnissa yms., niin kertokaa ihmeessä etten ihmettele kolmen vuoden kuluttua kasatessa niin paljoa omia alkuvaiheen sekoiluja noissa
https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... zq7g-RY2gR
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Oho!
Ihmeen hyvä 15v seisseeksi.
Onnea projektiin!
Ihmeen hyvä 15v seisseeksi.
Onnea projektiin!
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Lähtökohta näyttää kyllä hyvältä, toki saattaa pohjasta löytyy vielä ylläreitä.
Tallikaverikin on komee, oliko tuo twingon rätti?
Tallikaverikin on komee, oliko tuo twingon rätti?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Joo, eiköhän sieltä jotain kivaa luulis löytyvän, sen verran pitkään seissyt tosiaan. Kunhan nyt ei ihan koko lattiaa tarviis uusia, ja toki siltä näyttää tällä hetkellä että vaan sellasissa oikein vaikeissa kulmissa ja nurkissa on nuo reiät
Twingonstahan se 99:n rätti on lähtöisin. Staffanissakin ois vielä paljon tekemistä, että "valmiiksi" asti tulisi, mutta se projekti on nyt tauolla..
Twingonstahan se 99:n rätti on lähtöisin. Staffanissakin ois vielä paljon tekemistä, että "valmiiksi" asti tulisi, mutta se projekti on nyt tauolla..
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Tämän päivän pikaisen tallikäynnin löydöksinä oli tuninkijousia ja rapsakoita vetaritunneleita ja jarrukilpiä
https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... XQG5O64dpS
https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... XQG5O64dpS
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Minulla oli -87 Aero, ikänsä pääkaupunkiseudulla viettänyt auto. Vanhoissa katsastuslapuissa oli aina maininta ruostevauriosta, siellä sun täällä, aina se kuitenkin oli katsastettu, viimeistään uusintakatsastuksessa.
Mutta kuitenkin se ruosteen määrä yllätti, monta kertaa teki mieli lyödä hanskat tiskiin ja soittaa romumiehelle, että hakee pois.
Tuon ikäisissä alustassa on se muovimassa, ja ruoste tekee tuhojaan sen alla. Omastani kaavin sen muovimassan pois mekaanisesti joka paikasta, oli kauhea urakka.
Massan poiston jälkeen pääsee hitsaamaan, jos nyt on näkyvissä parikymmentä reikää, niin se tulee helposti tuplaantumaan homman edetessä.
Omaani tein koripukin jossa tyhjää koria pystyy työstämään sopivissa työasennoissa, siinä se oli hyvä hiekkapuhaltaa ja pohjamaalata.
En halua masentaa, mutta jos siitä hyvän haluaa niin työtä on helvetin paljon edessä. Se on eri asia jos ratsupaikat liimaa paikalleen ja luulee että hyvä tuli.
Omani sain kuntoon ja on nyt museorekisterissä.
Mutta kuitenkin se ruosteen määrä yllätti, monta kertaa teki mieli lyödä hanskat tiskiin ja soittaa romumiehelle, että hakee pois.
Tuon ikäisissä alustassa on se muovimassa, ja ruoste tekee tuhojaan sen alla. Omastani kaavin sen muovimassan pois mekaanisesti joka paikasta, oli kauhea urakka.
Massan poiston jälkeen pääsee hitsaamaan, jos nyt on näkyvissä parikymmentä reikää, niin se tulee helposti tuplaantumaan homman edetessä.
Omaani tein koripukin jossa tyhjää koria pystyy työstämään sopivissa työasennoissa, siinä se oli hyvä hiekkapuhaltaa ja pohjamaalata.
En halua masentaa, mutta jos siitä hyvän haluaa niin työtä on helvetin paljon edessä. Se on eri asia jos ratsupaikat liimaa paikalleen ja luulee että hyvä tuli.
Omani sain kuntoon ja on nyt museorekisterissä.
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
On kyllä ihmeellisen siistin näköinen peli ulkoisesti.
Toi korin grilliin heittäminen ei tämmöisessä varmasti olis huono ratkaisu.
Joskus jossain jenkkiautolehdessä oli juttua alustan pesusta xxxx Barin paineilla. Muistelen, että massa ja ruoste lähti, mutta tervettä peltiä tuo korkeapainepesu ei vahingoittanut. Aika harvoin kuitenkin kyseisiä operaatioita on nähnyt missään.
Toi korin grilliin heittäminen ei tämmöisessä varmasti olis huono ratkaisu.
Joskus jossain jenkkiautolehdessä oli juttua alustan pesusta xxxx Barin paineilla. Muistelen, että massa ja ruoste lähti, mutta tervettä peltiä tuo korkeapainepesu ei vahingoittanut. Aika harvoin kuitenkin kyseisiä operaatioita on nähnyt missään.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Minähän en voi puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä, mutta tutkisin vaihtoehtona soodapuhaltaa korin puhtaaksi. Käsittääkseni sangen hellävarainen, mutta tehokas.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Silloinhan tilanne on vielä jotenkin hallussa. Jos reikien määrä vähenee massan poistuessa, alkaa jossain vaiheessa kuumottaa että mihinköhän sitä uutta peltiä liimaisikaan kiinni.
Sulta muistaakseni oli joskus näkyvillä hyvät kuvatkin tuosta Aeron koripukituksesta, hattua nostan siitä urakasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Mieluummin kuivajääpuhallus. Siitä ei jää mitään jäämiä ja vie mennessään massasta lähtien kaiken. Soodasta jää emäksinen "jälkimaku", joka pitää poistaa todella huolellisesti.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Mieluustihan sen grilliin laittaisi ja kuivajäällä puhaltelisi.. Budjetti onkin sitten eri asia Grilli voi kyllä olla, että jonkinlainen viritelmä pitää kehitellä, mutta sekin kaukana tulevaisuudessa vielä tässä kohtaa.
Onko Samilla (tai muilla) tietoa, mitä tuo kuivajäähomma kustantaa?
Onko Samilla (tai muilla) tietoa, mitä tuo kuivajäähomma kustantaa?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Muistelen toverin puhuneen noin 700-800e kustannuksesta, kun vuokrasi laitteet, osti jään ja puhalteli itse noin päivässä oman kilpuriaihionsa puhtaaksi. Ja sitä pohjaa oli massattu ihan roimasti.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Repan projektin grillivartaassa nähneenä niin ois ainaki iteltä jääny valmistumatta, iso peukku hälle
Tuossa varmaan kannattaa aika tarkkaan miettii mihin omat resurssit riittää enne ku purkaa iha atomeiks.
Tuo kun on kumminkin melko siisti niin ite varmaan paikkailisin löytyneet reiät, maalaisin tarvittavat ja kovaa ajoo
Tuossa varmaan kannattaa aika tarkkaan miettii mihin omat resurssit riittää enne ku purkaa iha atomeiks.
Tuo kun on kumminkin melko siisti niin ite varmaan paikkailisin löytyneet reiät, maalaisin tarvittavat ja kovaa ajoo
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
Sen verran vielä tuosta ruostehommasta, ensinnäkin se on ikävää puuhaa ja toiseksi se on helkkarin hidasta hommaa. Ja siinä minullakin tuli uskon puute monta kertaa, taisi mennä pahimmillaan toista vuotta kun se ei edistynyt. Tein autoa yli kymmenen vuotta, iäisyysprojekti oli sekin.
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti
eräs museosaabin alustan pesu meni suunnilleen näin;ed päivänä korjaamolle,molle jossa laskettiin alustaan joku pesunesu joka liukeni yön yli ja seurv pv kuumavesipesu ja hakiessa oli todella vain pohjamaalia ja ruostetta hieman pohjassa muttei massaa
maksoi jonkun 100-200e en muista tarkaan mutta edullinen verrattuna em puhalluksiin
maksoi jonkun 100-200e en muista tarkaan mutta edullinen verrattuna em puhalluksiin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,