900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

repa kirjoitti:
Ke Syys 16, 2020 19:02
Tein autoa yli kymmenen vuotta, iäisyysprojekti oli sekin.
Joo, kiirettä ei ole tarkoitus itsekään pitää. Hiljaa hyvä tulee vai miten se meni.. :D

Mukava tehdä kunnolla ja kokonaan, oppii samalla itsekin uutta. 99 pitää kesäauton virkaa, niin ei ole hätää saada tätä ajoon senkään osalta.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Uteip »

repa kirjoitti:
Ti Syys 15, 2020 18:49
Minulla oli -87 Aero, ikänsä pääkaupunkiseudulla viettänyt auto. Vanhoissa katsastuslapuissa oli aina maininta ruostevauriosta, siellä sun täällä, aina se kuitenkin oli katsastettu, viimeistään uusintakatsastuksessa.
Mutta kuitenkin se ruosteen määrä yllätti, monta kertaa teki mieli lyödä hanskat tiskiin ja soittaa romumiehelle, että hakee pois.
Tuon ikäisissä alustassa on se muovimassa, ja ruoste tekee tuhojaan sen alla. Omastani kaavin sen muovimassan pois mekaanisesti joka paikasta, oli kauhea urakka.
Massan poiston jälkeen pääsee hitsaamaan, jos nyt on näkyvissä parikymmentä reikää, niin se tulee helposti tuplaantumaan homman edetessä.
Omaani tein koripukin jossa tyhjää koria pystyy työstämään sopivissa työasennoissa, siinä se oli hyvä hiekkapuhaltaa ja pohjamaalata.
En halua masentaa, mutta jos siitä hyvän haluaa niin työtä on helvetin paljon edessä. Se on eri asia jos ratsupaikat liimaa paikalleen ja luulee että hyvä tuli.
Omani sain kuntoon ja on nyt museorekisterissä.
Eikös se muovikokeilu ollut kymmentä vuotta aiemmin? Ainakin omassa nopassa (86) on Uudenkaupungin tehtaan tarrat ruostesuojaukseen käytetyistä aineista ja vaha sekä bitumipohjaisia ovat tuon mukaan.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Jotain ruskeaa liejua tuohon näyttää olevan pohjaan sotkettu. Vaikuttaisi vähän jälkikäteen tehdyltä touhulta, sen verran löysän tuntuista ja puhtaan näköistä tavaraa isoilta osin. Vaikuttaa just siltä, että on muuten perseestä saada pois tuo tavara tuosta pinnasta...

Bensapumpun tuo alakaulus (mikä lie oikealta nimeltään) ei tunnu tankissa olleesta polttoaineesta. Aika pehmeää tavaraa :lol:
https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... 2bs0-fPpc2 (kolme viimeistä kuvaa)

Tipsiäkin oisin vailla, mistä kohtaa helpointa avata ohjaustehostimen letkut, että saisi tyhjäksi sotkematta koko tallia?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noita kauluksia on menny nyt monia, ilmeisesti etanoli tekee sen.
Onneks niitä saa vielä, eikä hintakaan paha.
Edit.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... p/1028885/

Vähiten sotkuu oon saanu aikaseks tyhjentämällä säiliön eka jollain imulaitteella.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja jus »

Lähimmältä marmoritiskiltäkin kannattanee kysäistä, sinne tilaamalla ja noutamalla välttyisi ainakin Skandixin postimaksuilta.
https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Pikku väliprojektina käyttikseen sen verran syyshuoltoa, että öljyt ja tulpat vaihtuu. Oli muuten femmaan pikkasen kivempi projekti tuo tulpan vaihto, piti nyt jättää vähän puolitiehen ja lähteä lätkää katsomaan.

Ei ole Volvossa jäänyt turhaan ylimääräistä tilaa tuonne :cry:
https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... tEplAwUf-b
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Sepä alkaa olla tälle talvea suunnitellut hommat tehtynä :D
Bensatankki ja takajarrut tuli tiputeltua äsken tuossa pois. Vetokoukun yksi pultti on sen verran nihkeästi, että pitää katkaista, mutta sen verran bensa tuoksuu tallissa tällä hetkellä, että parempi kun en ala ihan heti rälläkkää huudattaa.

Näyttää tuolla aika hyvin vanhaakin paikkaa löytyvän vähän sieltä täältä.

https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... BFX9lW1CJk

Jäi kuva ottamatta, pitää huomenna napata, mutta liekö alkuperäinen tuollainen "karvaisempi" kattoverhoilu (karvaisempi siis verrattuna esim. perus 99:n kattoon) vai onko joku rane?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: 900 T16 1987 "Magnus" - ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja repa »

Aika tavanomaiselta näyttää, kyllä se siitä. Yksi paikka kerrallaan kuntoon, ja niin se valmistuu, ennemmin tai myöhemmin.
#2260
96V4 projekti
Vastaa Viestiin