OG900 T8 korjailua
Lähetetty: La Syys 26, 2020 21:04
Saab on ollut tallissa jo useamman vuoden ja ostettaessa ilmenneet viat oli nyt hyvä saada ainakin osittain hoidettua. Liikkeelle lähdetään peltihommista, mutta mekaanisella puolellakin on tekemistä ihan kyllästymiseen asti. Potilas on reilu 200tkm ajettu T8, minkä neljäs omistaja olen. Ensimmäisellä omistajalla auto on ollut vuoteen 2012, minkä jälkeen se on ilmeisesti huorannut sellaisten ranettajien luona, joiden motto on ollut "halvalla kuntoon". Näitä vikoja korjaillaan aina kun lompakko antaa periksi. Auto on sisätiloiltaan kuin uusi, mutta pinta on hieman kulunut reilun 30v aikana.
Lähtökohta näyttää kohtuu nätiltä kauempaa tarkasteltuna.
Suurimmat ongelmat olivat ruostepaikat pyöränkaarissa. Matkustajan etukaari:
Sisäkaari korjattu suorasta pellistä:
Ulompi kaati leikelty Skandixin toimittamasta korjauspalasta. Liimattu kiinni.
Ja ennen maalausta:
Matkustajan takakaari:
Lisäksi sanomista oli myös molemmissa kuskin puolen kaarissa, varsinkin takana:
Haluaisin esittää erityiskiitokset sille, joka auton elinkaaren aikana on kyennyt hitsaamaan tuon kertaalleen jo niin perseelleen kuin se oli tehty. Hitsisauma oli kiinnittynyt juuri pintapeltiin, mutta ei tunkeutunut mitenkään alempiin pelteihin. Myöskään ei oltu viitsitty poistaa alta ruosteista peltiä vaan räitty paikka suoraan ruosteisen päälle. Toivottavasti tästä "korjauksesta" ei ole kukaan mitään veloittanut.
Korjattu:
Korjaus onnistui mielestäni kohtuullisen hyvin. Kaikki korjaukset suoritti Mutek Oulussa ja firman palveluja suosittelen varauksetta kaikille. Auton sai joustavasti työn alle ja vaikka urakka osoittautui suunniteltua suuremmaksi, lopputulos on ainakin minulle riittävä.
Onko kenelläkään tietoa sopisiko jonkin toisen auton listojen koriin tulevat korikiinnikkeet Saabiin vai pitääkö tilata Skandixilta mallikohtaisia? Jonkin verran haperoitua käsiin ja niitä pitäisi hommata lisää mikäli listat haluaa paikalleen.
Seuraavaksi vuorossa talliin säilöminen ja sen jälkeen koneremonttia, mahdollisesti myös peltihommien jatkoa. Olen hankkinut autoon toisen kannen mikä ajatus istuttaa paikalleen, tällä hetkellä auto hukkaa nestettä ja se ei valu auton alle, joten luultavasti se löytyy sylinteristä. Onko jotain päivityksiä mitä kanteen kannattaisi tehdä ennen asennusta?
Lähtökohta näyttää kohtuu nätiltä kauempaa tarkasteltuna.
Suurimmat ongelmat olivat ruostepaikat pyöränkaarissa. Matkustajan etukaari:
Sisäkaari korjattu suorasta pellistä:
Ulompi kaati leikelty Skandixin toimittamasta korjauspalasta. Liimattu kiinni.
Ja ennen maalausta:
Matkustajan takakaari:
Lisäksi sanomista oli myös molemmissa kuskin puolen kaarissa, varsinkin takana:
Haluaisin esittää erityiskiitokset sille, joka auton elinkaaren aikana on kyennyt hitsaamaan tuon kertaalleen jo niin perseelleen kuin se oli tehty. Hitsisauma oli kiinnittynyt juuri pintapeltiin, mutta ei tunkeutunut mitenkään alempiin pelteihin. Myöskään ei oltu viitsitty poistaa alta ruosteista peltiä vaan räitty paikka suoraan ruosteisen päälle. Toivottavasti tästä "korjauksesta" ei ole kukaan mitään veloittanut.
Korjattu:
Korjaus onnistui mielestäni kohtuullisen hyvin. Kaikki korjaukset suoritti Mutek Oulussa ja firman palveluja suosittelen varauksetta kaikille. Auton sai joustavasti työn alle ja vaikka urakka osoittautui suunniteltua suuremmaksi, lopputulos on ainakin minulle riittävä.
Onko kenelläkään tietoa sopisiko jonkin toisen auton listojen koriin tulevat korikiinnikkeet Saabiin vai pitääkö tilata Skandixilta mallikohtaisia? Jonkin verran haperoitua käsiin ja niitä pitäisi hommata lisää mikäli listat haluaa paikalleen.
Seuraavaksi vuorossa talliin säilöminen ja sen jälkeen koneremonttia, mahdollisesti myös peltihommien jatkoa. Olen hankkinut autoon toisen kannen mikä ajatus istuttaa paikalleen, tällä hetkellä auto hukkaa nestettä ja se ei valu auton alle, joten luultavasti se löytyy sylinteristä. Onko jotain päivityksiä mitä kanteen kannattaisi tehdä ennen asennusta?