MY08 9-3 SC BioPower

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2281
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nää helmiäispunaiset on kyllä komeita. Tuossa naapuripihalla on yhden automyyjän Masa, ollu jo useampi putkeen samaa väriä eli just se helmiäispunainen. On se vaan komia väri! :heart_eyes:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3754
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Edellisellä renkaanvaihtokerralla tosiaan lähti uusista renkaista pari milliä parin viikon ajoilla, niin tällä kertaa pyysin isää nikkaroimaan aurauskulmamittarin. Muuten vois viedä suuntaukseen, mutta ei viitti ennen katsastusta (väljät nivelet ja puslat) ja toisaalta nykykunnos ei jaksais suoraan vikalistaakaan hakea.

Kuva

Supertarkalla mitalla tuli taakse 2 mm aurausta ja eteen 1 mm haritusta. Toleranssit huomioiden tieto on riittävä siihen päätökseen, että uudet kitkat voi pyöräyttää alle :D

Osaan oliki sit laitettu painoja oikeen urakalla. Toivottavasti ei tärrästä...

Kuva

Samalla sujahti kiiltävä tasoanturiki taakse ja nyt valot lepää oikealla korkeudella. Ehkä inan liian ylhäällä, mutta se sitte selviää kun ajaa pimeellä pihaa pidemmälle.

Kuva

Sitten operaatio suuttimien tutkailu. Jätin reteesti paineet järjestelmään ja levitin rätinki valmiiks, et voin sitte tutkailla tippoja suuttimista. Oli vaan yks niin muurautunu paskan kans koloonsa, että irtos ehjästä kiinnikkeestä huolimatta... Noh vähän hallin ovea auki, ei se bensa kauaa lämpösen lohkon kyljes viihtyny.

Kuva

Ei siinä sitte paljoa jääny ihmeteltävää, kun suuttimet ui pölys ja paskas. Mut sen verran selvisi, että kaksi oli kärjistä kuivia ja yksi kostea, niin se yksi sitten varmaan on vuotava.

Kuva

Hetken noita koloja saiki putsata imurivirityksellä ja ruuvimeisselillä. Pääosa liasta ei päätynyt koneeseen :)

Kuva

Sen yhden rassaamises meniki sit aikaa hetki... Mutta romu kasaan vaihtosuuttimilla sekä uusilla tulpilla ja käyntiin. Kolmella kävi, mut vika oli yhden suuttimen liittimessä, joka ei ollut täysin pohjassa. Naks ja uus yritys.

Mitä tos siirsin autoa nosturille ja tunnin jälkeen pois jne, niin väittäisin vian korjaantuneen. Aamulla sen viimestään huomaa, kun lyö käyntiin. Jos tekee Hiacet ja sekunnin jälkeen melkein sammuu, on vika läsnä. Jos sahaa sekunnin pari ja käy sukkasillaan alusta saakka, niin vika on korjattu. Sitten vain vanhat suuttimet Finjectorille ja vaihto takaisin viikon päästä.

Moniurahihnaa ja kiristintä en jaksanut nyt yötä vaste enää jumpata. Se jääkööt toiselle suutinjumppakerralle.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3754
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sekä kylmäkäynnistys että lämpösestä 1,5 h seisomisen jälkeen käynnistys testattu. Toimii.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3754
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En hirveän pitkälle päässyt päivää, kun tuli jo kylmä hiki otsaan. Nokka Nokialta kohti isän hallia ja suuttimien kimppuun...

Tän homman kun oli 18 h sitten tehnyt, niin ei tässä kauaa nokka tuhissut :D

Kuva

Eli auto toimi ja suuttimien tiiveys tuli testattua Bräkleenillä jne. Mutta jossain kohtaa päivää tuli väläys, että mitähän sitä yöllä väsyneenä tulikaan tehtyä... Amatööri mikä amatööri, tekevälle sattuu. Nimittäin :facepalm_man: :

Kuva

Ja muutamaa minuuttia myöhemmin:

Kuva

Oliko tuolla mitään merkitystä? Tuskin. Jos suuttimet ovat muutaman millin liian ylhäällä, on se joo huono juttu, mutta vaikka suihku osuisikin imusarjan seinään tms niin kai se silti viikon-kaks olis pelannu tarharallis. Ja tuskin se suutin kolostaan pois olis noussu, kun suuttimen pinta-ala on samaa luokkaa molemmissa päissä ja ylhäällä on aina 3 bar suurempi paine. Noh, niin tai näin, nyt se on korjattu. Reilu puoli tuntia tuo otti.

Samalla kun tästäkin päivästä tuli terapia-Saabin täyteinen, vaihdoin polttimot. Erittäin esimerkillinen H7:n kanta, kun ei tarvi sohia jousia sormet verillä eikä sihdata liitintä. Eli liittimestä kiepautetaan ja koko hässäkkä ulos umpiosta :)

Kuva

Xenoniin oli taas kyhätty joku patenttikaulus. Toimiva toki, mutta en tollasta ole ennen nähnyt.

Kuva

Ei varmaan tarvi kertoa, kumpi polttimo on uusi ja kumpi vanha... Ja ihan Autodocin halvin merkkipolttimo, Osram, tuli valittua. Ei mitään superhyperultra, vaan täysin perus.

Kuva

Valoina nää bi-xenonit on kyllä sellaset, että en ymmärrä miks halogeenejä on edes tarjottu asiakkaille. Kaverin F-jotain 5-sarjalainen, aivan jumalaiset valot. Inkun samaa sarjaa, isän XC70 samaa sarjaa ja nyt mun SC. Valoa riittää ja lisävaloviritykset tuntuu ihan spedeltä tämmösten kanssa. Kuvassa syksyllä levitetty asfaltti ja vettäkin sataa... Ei enää muistele vajaa 300 € kuluerää tasoanturista ja polttimoista 8)

Kuva

Kuva

Lähinnä tässä haikailee, että minkähänlaiset nää valot olis tehdasuusilla umpioilla... Kun nää on jo nyt näin hyvät.

Kello oli sen verran suotuisan hidas tänään, että ruuvasin vielä kilventaustat paikoilleen. Etupäässä ei mitään erikoista ollut, ei edes "kipsilevyruuveja", mutta takana Knipexit pääsivät hommiin.

Kuva

Kilpiteline on viimeinen etappi ennen katsastusta, kun nippusidevirityksestä oli huomautus jo vuoden takaa. Teline on perusihana viritelmä, jossa varmaan räminää on hillitty makuualustalla, räteillä, johdon pätkillä... Ja yllätys yllätys, kaiken tuon paskan seassa maatuneella pellillä!

Kuva

Kuva

Kuva

Miehellä, joka ei osaa edes suutinta asentaa oikein tukkiin, ei tietysti ole paljoa varaa marista, mutta onhan tää pellikattoruuvista pöllitty tiivisteprikka nyt 100 kertaa fiksumpi patentti, jolla kilpi ei rämise ja on muutaman millin irti pellistä, jolloin takana ei muhi paska, kura, suola eikä edes maatunut pelli :evil:

Kuva

Putsasin pinnat ja vedin Gorilla-teipillä reiät umpeen. Poraruuvien reikiin tungin vaseliinia ja palaan noiden reikien tukkimiseen myöhemmin. Varmaan teräsharja ja Hammerite hoitaa homman kotiin, tukkimiset sitte jollain, en viä tiä millä. Mutta tolla saa luvan pärjätä talven yli.

Kuva

Kuva

Muuten tän käyttöönottohuolto alkaa oleen loppusuoralla. Eli talven ratapäivää odotellessa :)

Suuttimissa mennee viikko. Moniurakamat on edelleen vaihtamatta, mutta menee suutinten kans samalla reissulla.

RECille pitäs laittaa viä sulake.

Lämmöt nousee hitaasti eli termariki pitäs ostaa, tosin ei akuutti vika sinänsä.

Katsastukseen ja siitä seuraava vikalista sitte työn alle. Valot ja rekisterikilpi oli vanhalta listalta, eli ne on nyt hoidettu. Jos ei alustavikaa, niin nelipyöräsuuntaukseen.

Vaikka tonnin kolkkia ylistänki, ei tän kanssa vieläkään ole iskenyt kunnon ostokrapulaa. Pieniä juttuja on tässä niin paljon modernimmin, ACC toimii loogisemmin ja tän kanssa on tietty T8-kuherruskuukausi vielä käynnissä. Niin uutta ja ihmeellistä kaikki ja lopulta autona niin eri kuin taannoinen 2.2 TiD :D
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ma Marras 16, 2020 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10772
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ymmärsinkö jotain väärin, vai onko tuossa kuvassa takaluukun rekisterikilven ruuvinreikä, jonka ympärillä punaisen kupruavan maalin alla ruostetta? Ja jos näin, niin mistä se ruoste on sinne tullut? Eli siis kun omassa farkkukolkissani oli alumiininen takaluukku, niin ihmettelen että onko luukku tässä terästä vai onko ruoste tullut sinne jostain muualta?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3754
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä luulin kans ton olevan alumiinia, mut onko toi kupru sitte pelkkää maalin hilseilyä? Vai onko noi pultit reagoinu alumiinin kans jotenki ja siitä toi kuplinta tullu? En mä sitä hirveesti tutkinu, peitin vaan nopeasti odottamaan parempia aikoja...
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10772
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se maali kupruaa alumiinistakin. Tolta näytti alumiiniluukku listan alta:

Kuva

Mut voihan se ruostunu ruuvi tai muu rautaosa sinne sirotella ruosteitaan.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3754
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eli Hammerite riittää. Ei tarvi hitsata :D

Onni onnettomuudes, et muhimisalue jää kilven alle...
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10772
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tarkista nyt vielä mitä materiaalia se kansi on ja mistä se ruskea on tullut. Tiedä sitä jos mun urheiludieseli oli kevennetyllä sporttiluukulla ja sun biomalli paremmin biohajoavalla teräksisellä? :mrgreen:
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3754
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin olihan se pakoputkiki biohajoava :roll:
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
Klunssi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Vaasa

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Täh? Takaluukku alumiinia? Kaikissa vai jostain vuodesta eteenpäin? Pitääpä käydä magneetin kanssa kokeilemassa.
9-3 1.8t SC 2007
Lada 2107 1700i 1996
#7333
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4344
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja VKe »

Etuvetoisessa mallissa kevennetty perää aluluukulla, siten suhteessa enempi painoa vetävillä pyörillä :D

Ainiin, mut olikos se konepeltikin alumiinia...?
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10772
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja AZP »

On konepellikin alua. Ainakin siinä kevennetyssä sporttidiiselissä oli :mrgreen:
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3754
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kävin tänään kyykytettävänä katsastuskonttorilla. Erikseen pyysin tarkasti tonkiin nivelet ja puslat, etten mee väljien kans nelipyöräsuuntaukseen. Mutta ei. Ei ole väljää. Oikea etupyörän laakeri ei jollota eikä klappaa, mutta jousesta tuntee alkavan vian.

Valojen suuntauksesta kysyin, niin sano ettei meinannut mainita, mutta kun kerta kysyin niin ovat inan ylhäällä. Tiedusteli säätöä (bitteinä vai mekaanisesti) ja kun sanoin, ettei säätöruuveilla mitään rikki saa niin sääti sitte samalla :) Kiitin palvelusta, näin siis Nokialla Viholan autokatsastuksessa. Mut ei toki ole ensimmäinen konttori jossa saa "korjata" autoaan, tosin viimeksi muistaakseni pyysin saada itse säätää omalla ruuvarilla.

Eli vuosi ajoaikaa tuli. Olin 3 kk etuajassa, mutta tuon pyöränsuuntaushomman takia menin. Eikä sillä mitään merkitystä ole, vaikka aikasti leimaa.

Motonetistä hain tarviketermarin. Pieni morkkis iski, kun ei siinä lue mitään merkkiä, mutta on orkkis sen verran kalliimpi (15 € vs 6X €), että tolla mennään. 82 astetta on aika alhanen, kun on tottunu siihen Saabien normaaliin 89, mutta ehkä tää on sitä Aito-Saabien aikaa, kun eikös sillonki Turbois ollu juuriki 82 asteen termari :D
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5920
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No mä käytin avon 8kk etuajassa :lol:
Suihkitko mitää irrotustököttii takapään epäkeskoihin ku nosturilla olit?
Joskus jämähtävät tosi kovin. Uus pulttikaan ei ollu hirmu kallis mutten muistanut itekkää tilata enne suuntausta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster dCi 110 S&S 4x4 Laureate 2016
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019
Huollettavana 9-3SC Tids 2006, 9-3 2.0T 2001, 900S 1992
Vastaa Viestiin