MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En muista enää, mut oli ne selkeesti kalliimmat. Ja ylinpäätänsä melkonen hinmeli sovitettu pieneen konetilaan, kun harrastaja esitteli silmäteräänsä ilman myyntipuheita. Toki jos se on yhtä hyvä kuin Saabit yleensä, et öljyt ja tulpat 15 tkm välein ja muuten vaan ajaa, niin eihän omalle vapaa-ajalle ja kirosanoille kannata laskea arvoa :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Se oli sitten viimeinen reissu Honkajoelle.

Kuva

Kuva on symbolisesti rajalta, josta Albert Nussi on jo vienyt kyltin, mutta viikon päästä siis se pitäjä on poissa kartalta, joten tätä kuvaa en tule enää uusimaan. Paitsi jos... No siihen tuonnempana.

Ohjelmassahan oli pakoputken vaihto. Vanha on mätä, ja ääntäkin vähän enemmän kaipaisi. Motonetistä siis Fennon keskipönttö ja taakse saman valmistajan jonne halkasijaltaan 2,5". Mulla on ollut kolmessa autossa läpivirtaavat pöntöt (yhdessä BSR:n rosteriränni, kahdessa Simonsin palikoista itse hitsattuja) ja avopuolisollakin oli jumal-B308E:ssä Ferritan rosteriränni. Hyviä olivat, ei pahaa muistikuvaa mistään.

Saabin vakiorännihän on yksimittainen downpipeltä takapuskurille saakka. Eli ei muuta kuin riittävän kaukaa poikki.

Kuva

Sen lisäksi, että kuoret mädäntyvät pois, myös takapönttö on jo irtoamaisillaan.

Kuva

Katkaisun otin riittävän kaukaa, jotta tässä kohtaa ei käy ns. vanhanaikaisesti. Eli toinen kerta vielä, ja liitos tulee oikealle kohdalle.

Kuva

Yritin olla kaukaa viisas ja laitoin pakoputkitahnan sijaan kuumakestovaseliinia, jotta ton saa tarvittessa myös auki... Tuleeko tiivis? En tiedä. Mutta sen tiedän, että mahdollinen aukaisu on kivempaa.

Kuva

Siitä suoraan linjaan vaan, ettei mee vinoon.

Kuva

Vähän reiän tynkää helmaan.

Kuva

Koska kuppiterä oli sama halkasijaltaan mitä jonnepönttökin, täytyi tehdä kaksi reikää vierekkäin.

Kuva

Noih.

Kuva

Liian alas asennettua pönttöä en halunnut, joten tartti hiukan näyttää lekaa. Ja lopulta myös takapuskurin palkille piti näyttää vähän rälläkkää... Sentti pois siitä ohuesta kohdasta...

Kuva

Isäpappakin iloisena hitsas. Mä oon niin huono siinä, että ei haitannut apu.

Kuva

Ja siellä se lepää! Ja koska taas kello hinkkas rassausintoa vastaan, tein reikäpannasta (pysyvästi) väliaikaisen viritelmän, jotta pääsis nukkumaanki ajois...

Kuva

Kuva

Kuva

Ei se nyt ihan tehtaan asennusta vastaa, mutta menettelee tämmöseen 280 tkm ajettuun ruoskaan. Paitsi... Ne äänet... Kotiin tullessa sammutin auton vauhdista ettei koko taloyhtiö herää... Ei tolla kehtaa ajaa :roll:

Vähän meni oppirahoiksi, eli täytyy hakea Biltemasta vakio takapönttö ja jostain taikoa uus alahelma tohon. Tai sitte epätoivosesti lasikuitukitin kanssa räpeltää. Oppiraha euroiksi muutettuna on 60 € pönttö, 10 € mutkapala ja karkeasti 50 € matkoihin, eli 120 €. Sen kanssa voin elää. Mutta tuota äänimaailmaa en ymmärrä. Siis pieni pönttöhän toi on, eikä tonne isompaa mahdukaan, mutta kun vapaasti hönkivistä on kokemusta kaksi Simonsia, yksi BSR ja yksi Ferrita, niin miksi tuo Fenno onkin noin jäätävä melultaan? Tyhjäkäynnillä sisälle ok, ulos ei. 2000-3500 rpm ihan jäätävä melu, ylärekisterissä ei eroa vanhaan.

Sinällään tekisi mieli vielä koittaa jotain muuta vapaasti virtaavaa, mutta ei kyllä mielenkiinto riitä sellaiseen. Vakiota tilalle ja nuollaan haavoja muutama vitutushetki. Helmanki kans varmaan pääsee vähimmällä kun vetäsee lasikuitukitillä ja jonnehiilariteippi yli. Ihan sama, ei just nyt kiinnosta ihan hirveästi.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oot vaan tullu vanhaks ja sivistyneeks, kun ei kovempi pärinä enää olekaan kovempi juttu kuin vähemmän kova pärinä :mrgreen:

Ei kai se Honkajoki mihinkään oo kartalta häviämässä, vaikka kuntarajoja poistellaankin. Noihin kannattaa suhtautua hallinnollisina muutoksina, henkisesti ja fyysisesti paikat pysyy samoina kuin ennenkin. Eteläsuomalaisilla on mun mielestä vähän opeteltavaa siinä että kunnan nimi ei ole aina sama kuin paikannimi. Pohjosessa varmaan osataan tää paremmin, kun kunnat on isoja ja saman kunnan alueella olevien kylien etäisyydet isoja.

Noi Turun saariston kunnat kun lyötiin kimppaan joku 10 vuotta sitten, niin Parainen oli tavallaan se väestöltään isoin kunta ja myös ainoa kaupunki, johon astetta saaristoisemmat Nauvo, Houtskär, Iniö ja Korppoo liitettiin. Vähän dorkan olosesti kokonaisuudelle annettiin kokonaan uusi nimi Länsi-Turunmaa, jolla ei ollut oikein mitään historiaa eikä kukaan kokenut sitä mitenkään omakseen. Mut idea oli silleen hyvä, että kun kunnan nimi on mauton ja hajuton, niin kukaan ei kotoudu siihen, vaan hallinnollisen nimen sijaan porukka saattoi edelleen olla Korppoossa korppoolaisia ja iniöläiset saattoi sanoa asuvansa Iniössä jne.

No sitten nimen dorkuus alkoi vaivata kansaa liikaa ja pari vuotta kuntaliitoksen jälkeen kokonaisuus nimettiinkin uusiksi, Paraisiksi kunnan itäisen keskustaajaman mukaan. Tää oli puolestaan silleen dorka veto, että nyt moni viittaa koko kunnan alueeseen samalla nimellä kuin sen keskustaajamaan tai muinaiseen Paraisten alueeseen, joka kattaa vain murto-osan kunnasta. Siis tyyliin lehdestä saa lukea, että Paraisilla tapahtui sitä ja tätä, ja juttua lukiessa selviää että oikeasti tapahtuma oli Iniössä kahden tunnin auto- ja lauttamatkan päässä siitä paikasta joka Paraisina tunnetaan. Toki hallinnollisesti Paraisten kunnan alueella, mutta iniöläiset on tainneet aina tukeutua enemmän esim. Kustaviin ja Taivassaloon, jotka on lähempänä kuin kaukainen Parainen.

Eli olkaa vain ylpeesti Honkajokisia jatkossakin, vaikka kuntapostin kuoressa lukiskin Kankaanpää :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jätkäl oli just samanlainen pönttö tonnarissa. Se rauhottui huomattavasti sellasel loppuvaimentimella mikä pienensi ulostuloo.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Ei kyl tällä mölypöntöllä oo mitään tekemistä vanhuudella ja sivistyneisyydellä. Avos on hyvät äänet, viimeksi syksyllä kuunneltuna, mut tää on ES-jonne...

Eipä tuo Honkajoki silleen mua kosketa, kun verojaki oon sinne maksanu viimeksi joskus reilu 10 vuotta sitte. Ihan symppis paikka ja maailma nyt vaan on sitä, että persaukiset kunnat pakkoliitetään keskenään. Ja onhan siinä kieltämättä kartalta katoamisessa vähän sitä, että jos sanon meneväni Poriin kahville ja mut löytääki Laviasta, niin kyl mua pidettäis hulluna :mrgreen:

Tuo Länsi-Turunmaa on ollut kyllä yleisellä naurulistalla jo pitkään, mutta kuten kirjoitit, niin onhan siinä pointtinsa. Ja kyllähän itsekin Paraisen miellän Paraisille, vaikken sillä suunnalla ole vuosiin asunut. Ja niinhän se menee edelleen, että vanhoista kunnista puhutaan niiden vanhoilla nimillä. Ja itse asiassa ekaa kertaa nyt tuon sun kirjoituksen jälkeen se Länsi-Turunmaahan kuulosti ihan fiksulta :roll: Onhan Helsingissäkin kaikki helsinkiläisiä, mut tuskin Ullanlinnan jugendissa asuvat itseään haluavat jakomäkiläisiin sekoitettavan :D

^Niin millä? Linkkiä kiitos!
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Teet noisekillerin tonne sisälle eli putki mikä menee just tohon isoon aukkoon siihen pari laippaa ja keskel sit pienempi putki. Se keskel tuleva putki voi mennä vaikka useamman sentin(10-15) sinne vaimentajan sisään.
Peräpäästä ei tarvii tulla yli juur yhtää niin ulkonäkö ei juuri kärsi. :mrgreen:

Ja muute Piikkiöki lukee vielä mapsis vaikka Kaarina onki pitkään jo ollu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eli kokeilemalla riittää, et hakkaa vaan putken vaimentimen sisään ja jos toimii, niin sitte viimestelee? Ja viä jos supistais tuon 2,5" -> 2,25" (kuten muukin osa putkistosta) niin paine nousis ja vaimennusteho siinä samas?

Ja oot oikeas Piikkiöstä. Ja mähän asuin Harvaluodos, se on viä eri, vaikka neuvola oliki Piikkiös :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuvas ulostulo näyttää isommalta, toki pöntön sisälle ei näe.
Suurinpiirtein noin, pikasesti löysin netistä tollasen kuvan miten ajattelin Kuva

Senhän ei tarvii olla täysin tiiviskään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Mutta toi on vain koriste. Sisällä on 2,5" putki, tai ainaki toi on 2,5" tuolta etupäästään.

Kuva

Ja joo. Eli tälleen kaupunkiolosuhteis siis "Liitosholkki ulko-Ø 63,5>60>56mm"

Kuva

Ja tuon hakkaa lekalla pöntön sisään. Tekee vaan ennakkosovituksen ennen lopullista hakkaamista, niin ei tuu senttitolkulla perästä yli :D Halpa tekohengityskokeilu ja ajanee saman asian, mitä tuo laipallinenkin.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Pistä kuukkelin kuvahakuun, Muffler silencer.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^Joo kyllä tuo ja tetammin kokemukset loivat uskoa tälle projektille. Eli pienen, tai pätkis pitkin päivää, googlettelun tuloksena hain Motonetistä vaimentimen vaimentimeen. Kovin näyttivät samoilta mitä supistimetkin, mutta tietysti halkasija oli eri skaalalla. Kait. Hintakin ihan sopiva.

Kuva

Tarkotushan oli hakata se vaimentimen sisään parkkipaikalla, mutta eihän leka sinne mahtunut...

Kuva

Ja tuolla apuna käyttäen siitä ei tullut tietenkään mitään.

Kuva

No kun ei auta niin ei auta. Eli ajoin taas Honkajoelle, tosin tällä kertaa en jaksanut ottaa kuvaa. Ja koska eri tietolähteet, tämä foorumi mukaanlukien, ehkä kuitenkin osoittaa enemmän sormella sitä 4" ulostuloa, niin ehkä se menisi sitten samalla. Sitä myös tukee se ongelma, että migillä on paljon kivempi räkiä siihen putken ulkoreunan lähettyville kuin pitkälle pöntön sisälle. Eli kaivoin romumetallikasasta pätkän putkea. Taitaa olla avosta, kun halkasija on 2,5". Ei muistaakseni muissa romumetallilähteissä ole noin isoa ollut.

Kuva

Vähä hitsauskohtaa puhtaaksi.

Kuva

Ja koska mulla oli polvisuojat valmiiksi, niin hitsasin ite tuon :D

Kuva

Meni pari milliä sivuun ja pistää se silmäänki rumasti.

Kuva

Lopputulema on se, että käytin 50 € matkakulut 10 € putken pätkän asentamiseen. Se on sitä harrastamista :lol: Mutta kannatti marista tänne ennen vakiopöntön asentamista, sillä tuo on nyt juuri se mitä hain! Kiitos kaikille avuliaille tietolähteille!

Nythän siis ulkopuolella on kiva voimapaskan mörinä. Sellanen, että ei tarvi hävetä. Lappu lattiassa vedättäessä on ihan jees mörinä, mutta tasakaasulla ei poikkea vakiosta. Tietolähteitä yhdistämällä ja jälkipohtimisella ajateltuna suurin ero taitaa tulla tuosta ulostulon leveydestä, eikä niinkään tuosta "äänenvaimentimesta" vaimentimen sisällä. Niissä aikaisemmissa vapaavirtauspöntöllisissä kun on kanssa normaalikokoiset ulostulot...

Nyt kun meluongelma on selätetty, tarttis joku tylsä ilta vielä se takapöntön kiinnitys askarrella (nyt on reikäpannalla) ja ehkä tuota extravaimenninta vähän siistiä sivulle. Toisaalta äkkiä käy siistimisessä niin, että meneekin huonommaksi. Eli olkoot noin.

Toi superiso ulostulo on nyt jonne potenssiin viis, mutta kun reikä on jo tehtynä niin tolla mennään. Kai siihen silmä tottuu, että ulostulon sisällä on 1,5" pienempi putki :roll: Ja lopultahan toikin on vain 280 tkm ajettu ruotsalainen perheauto, niin onko silläkään sitte niin väliä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja aero »

Suihkutat siihen ison putken sisälle mattamustaa kuumakesto-käläkälää niin sisäputki näkyy paljon vähemmän ainakin kotvan aikaa. Muutenhan tuo ratkaisu on melkein nykymuodin mukainen, ainakin pari vuotta sitten ihan uusissa autoissa mehupilli putkessa -toteutuksia oli paljonkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kai se sinne nokeentuu ajan myötä :roll:

Tossahan olis nykymuodikas ratkasu. Loppuu vaan kädentaidot ennen noin komean rakentamista :D

Kuva

Et ei se ihme oo, kun K Astran 1.6 isolohko ei myynyt, vaikka olikin ainoa malli, jossa pakoputken ulostulot tuotiin näkyviin :roll:

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Hyvä että killeri toimii :)

Uusissa mersuissa on ainakin tehty muoviin vaan kromilla valeulostulot, edes muovia ei oo taidettu puhkoa... Naapurin cla 45 amg:ssa taitaa tulla jo oikeasti putket läpi puskurista :roll:
Omassa klonkswagenissa on tuplaulostulo kertomassa keakimmäisestä tehoversiosta, vaikka ei taida kuin yhdestä rööristä tulla pakokaasua...

ihan niinkuin näillä olis päivän päätteeks mitään merkitystä :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Uteliaana kysyn missä kohtaa se.säästö syntyi ???

N.100e hintaan saa femmaan ainakin putkiston tilattua kotiovelle tuotuna ni ei kai tuohon sen kalliimpi????
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin