MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei tää projekti etene ei. Autodocin paketti tulee vasta maanantaina :twisted: Kauhea kuume olis päästä huoltaan tätä, mutta toisaalta säästyypähän rahaa kun auto murjottaa pihas... Voi sit odotelles vaikka hitsata Inkkua.

Menee vähä ohi, mut se Tuusulas tms ollut valkonen Insignia Country Tourer on taas chättiautos. Tavallaan se olis ollu kiinnostava, mut toisaalta kyllähän 7000 € hintaerolla tätäki korjaa mielellään. Olkootkin, että manuaalivaihteinen diesel olis ollut järkevämpi arkiajoihin.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

No mutta, hitsaat Inkun kuntoon, laitat kiertoon ja haet sen nelivedon tilalle. Sit olis päivitetty molemmat perheen kulkineet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei se noin mee. Molemmat autot oli myynnis ja tarkotus oli vaihtaa se, kumpi menee ensin kaupaks. Saappi lähti, Inkku jäi. Ja Inkku myös jatkaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Elo 20, 2021 08:58
Ei se noin mee.
Meneehän se, jos laitat menemään. Vai pistääkö vaimo vastaan? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuskin avopuoliso vastaan inttää jos mä sen maksan :roll: Eli kemppiliimataan nykyinen ilman myyntiaikeita.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Uteip »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Elo 20, 2021 11:13
Tuskin avopuoliso vastaan inttää jos mä sen maksan :roll: Eli kemppiliimataan nykyinen ilman myyntiaikeita.
Saakos noin uuden (eikös tää ollut 2010-luvulta?) kemppiliimata ihan perinnemeiningillä vai pitääkö kaarijuottaa valmis korjauspala? Kyttääkö ne noita valmistajan korjausohjeiden noudattamisia vielä konttoreilla vai mennäänkö toistaiseksi jälkitarkastuksessa perinteisellä "näytettävä pohjamaalissa" taktiikalla?
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kysyin samaa ja inssi sano, et kysees on pelkkä koristepelli eikä turvarakenne niin, ei muuta ku lanka palamaan. Tosin ikään ei ottanu kantaa eli ei sinänsä vastannu mun kysymykseenkään.

Kuva

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Uteip »

JP_Vette kirjoitti:
Su Elo 22, 2021 08:31
Kysyin samaa ja inssi sano, et kysees on pelkkä koristepelli eikä turvarakenne niin, ei muuta ku lanka palamaan. Tosin ikään ei ottanu kantaa eli ei sinänsä vastannu mun kysymykseenkään.
Okei, tuohan on korjausystävällinen rakenne jos kantavat rakenteet on suojassa tai ainakin piilossa... Jostain vaan mulla oli sellainen käsitys, että nykyautoissa katsotaan kantavaksi käytännössä kaikki muut kuin ruuvikiinnitteiset korin osat ja näiden osalta olisi noudatettava valmistajan ohjeistusta. Varmasti toki riippuu inssistäkin, valitettavasti.

Työkaverilla meni n. 10 vuotias sitikka lunastukseen kun kolmion takaa tuli auto kylkeen ja oven lisäksi helma otti osumaa, korjausohjeiden mukaan olisi koko helmakotelo pitänyt vaihtaa edestä taakse yhtenä palana. Ja osuma ei silleen ollut mahdottoman kova, ovet olivat pintapeltiä lukuunottamatta muodossaan jne.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo kyllä se on varmaan juurikin myös inssikohtaista. Mut jos se aikusten oikeasti menee siihen, että jokanen pintavaurio vaatii käytännössä käynnin marmorilla, korikorjaamolla tms., niin sittehän nuo täytyy vain alkaa kopistelemaan ennen leimausta ja peittää työn jälki vahvalla massakerroksella.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
juntti
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja juntti »

En jaksanut käydä koko ketjua läpi mutta mikä siis tuossa Opelissa(?) vaatii hitsausta?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Toisesta ketjusta:
JP_Vette kirjoitti:
La Elo 21, 2021 01:49
Kyl se on semmonen homma, että jos helmois tehtaan milliä vahvat kiveniskumassat repsottaa edes millin, niin kaapikaa ne pois vaikka renkaanvaihdon yhteydes ja vetäkää myrkkyä tilalle. Mäki kattelin niitä laiskana kaks vuotta ja tunnin työmaasta tuli just pykälää isompi.

Kuva

Nyt alan myös ymmärtään sitä, miks entisöijät vihaavat massattuja autoja :D

Vähän ot, mut siinä K Astrassa oli kans aika rajus kunnos kiveniskumassst, kun sorateitä tuli ajettua ihan "kohtalaisen" paljo. Toivottavasti uus omistaja on aktiivisempi niiden suhteen kuin mä.
Pelkääjän puolelle riitti vain 30cm pitkä paikka :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Mulla kun nelikkoja oo ikinä ollu, niin menöö haldeksit ja torseenit sekaasin, onko noissa VW konsernin tuotteissa kans haldeksi ?
esim seat leon , vw passat jne?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5255
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Usein on niin, että poikittaiskoneissa haldex, pitkittäiskoneisissa torsen tai vastaava.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pitkittäiskoneisissa torseni, poikittaiskoneisissa haldeksi. Esim Passatin kohdalla on sukupolvien välillä ollut vaihtelua onko kone kummin päin, ja sitä myöten sitten nelivetotekniikkakin vaihtunut.

Peukalosääntönä voi muuten sanoa, että Audit A4 ja ylöspäin on olleet pitkittäin ja A3 ja siitä alaspäin poikittaisia. Volkkarilla Passatti siis vaihdellut, mutta siitä alaspäin poikittaisia ja ylöspäin (=Phaeton) pitkittäisiä. Arteonin lasken siis Passatiksi, ja on poikittaisella koneella. Oisko Seatilla ollut Exeo (joka on badge engineerattu Audi A4) ainoa malli jossa kone on ollut pitkittäin, mutta onko sitä edes saanut nelivetona? Skodalla ekan sukupolven Superb lienee ainoa pitkittäiskoneinen?

Suvit sitten erikseen, mutta sama pääsääntö, että isommat on pitkittäin ja pienemmät poikittain, mutta esim Skodalla Kodiaqikin on poikittain.

Kuten kysymysmerkeistä huomaa, tieto ei ole varmaa vaan muistikuvista kaivettua. Ja joukossa voi olla poikkeuksiakin tuon tekniikan osalta, eikä nämä välttämättä päde minnekään 80-luvulle asti. Joka tapauksessa nykyvaggineissa AWD-systeemin voi arvata katsomalla konepellin alle ja tsekkaamalla miten päin kone on.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

kiitos tarkennuksista, tässä vaan muistelen, kun kaverilla on Seatin nelikko, ja meinas että monesti noi pienet haldeksi ( tämän takia kysyin, koska ilmeisesti Seat leonissa haldeksi) vaivat voivat johtua siitä että ainakaan seatin haldeks öljynvaihtoihin (valmistajan ohjeen mukaan) ei kuulu suodattimen vaihto tai puhdistus, ja silloin öljyn vaihtokaan ei auta ku viltteri tukossa. Ilmeisesti on jonkunlainen tiheempi metalliverkko vaan ?

Kuuluuko saab haldex huoltoon tuo suodatin ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin