MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja koistha »

Luulisi, että olisi halvempaa laittaa se kärry etukäteen kuntoon kuin alkaa tapella virhevastuusta jälkikäteen.
Vai onko kyseessä joku näistä firmoista, jotka haistattavat pitkä kuluttajariitalautakunnan suosituksille ?

Toisaalta, jos on RS-kiima niin.....
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5330
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Rinta-Joupin Autoliike kysees.

Silleen juu hauska, että ekalla kerralla kun kävin siä mainostivat, että ei se lisätakuu ole pakollinen kun toki virhevastuu jne jos jotain sitte heti tuleeki. Mut vissiin se on sit tosiaan kivempi jälkikäteen kinata kuin laittaa kuntoon valmiille ostajalle...

Noh, kysy se kuitenki mitä olisin siitä sit valmis maksaan vikoineen, niin sanoin sen orkkiksen 14000 €. Ja kun sano, ettei se sillä lähe, niin muistutin kyllä, et kirjataan viat vaan kauppakirjaan niin sitte on mustaa valkosella, että myivät paskaa ja ostin paskaa, ei siitä sitte tartte jälkikäteen kinata.

Tosin mietein kyllä sitäki, että kun ne sitä takuuta myy rahalla kylkeen, niin onko senki kans kaikki sitte kuitenki tappelua, jos sitä autoa ei saa edes myyntihetkellä kuntoon? Ehkä pitäs jättää seki sit vaan pois ja tinkiä lisää. Jos siis nyt ovat edes myymäs sitä mulle... Veikkaan, että ei. Ei se niin romu oo, etteikö se kaupaks menis aikanaan.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sä oot selkeesti liian hankala asiakas, ei ne sulle suostu varmaan muuta myymään kuin uuden auton, jos sitäkään. Tuossa haisee nyt se että mieluummin myydään jollekulle muulle vikoineen ja toivotaan että suuri osa vioista jää ostajalta huomaamatta vastuuajam sisällä. Sä olet nyt nähnyt niiden kortit, niin eivät halua pelata sun kanssa vaan odottavat seuraavaa vastapelaajaa jolla ei ole harmainta hajua mitä Rintajoupin kädessä on.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5330
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niih. Eihän tos mitään vastuuaikaa ole. Niin paljo ajettu auto, että ostaja maksaa lystin, etenki jos muodollista vastaantuloa kompensoidaan kynän kans jollain hovikorjaamolla. Plus kuluttajasuojaan kun rutisee, niin nehän jakaa vain suosituksia...

Ääääh. Astra L sais edelleen "halvalla". Pitäs varmaan koeajaa ja tilata ennen kuin hinnat laukkaa kilpailijoiden tasolle. Tosin ei kyl yhtää kiinnostais se merkkihuoltojumppa, jossa työt tehdään kynällä ja maksupäätteen summaa näppäilee läskisormet, jolloin pilkku on aina neljän numeron pääs. Mieluummin sit tankkaa hiiliverotettua dinomehua kuin maksaa pelkästä ilmasta marmorille.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2096
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja patse »

Eikös puolet isoimmista autoliikkeistä ole jo pörssifirmoja ja muutkin pelaa samalla tyylillä? Eli vain + etumerkkiset Eurot kelpaa. Kait vaihtureille tehdään vain pääli- ja sisäputsi, mitään ylimääräistä ei kannata tehdä/tarkistaa/korjata ellei ostaja huomaa ja saa "sovittua" asiaa jollaintavoin. Tai mieluummin odotetaan sitä tietämätöntä ostajaa. Taitaa nämä "ärsyttävät" myyjät yrittää tehdä vain parhaan mahdollisen diilin työnantajalle ja saavat siitä sitten päänsilitystä, sekä eniten päänsilitystä saanut palkitaan Kuva

Vähän kanssa katsonut K-Astran tilalle jotain kivaa, mutta nyky hinnoilla (autot + polttoaine) ei näin nuukana viitsi edes aikaa kuluttaa tähän :lol:
Vasta pikkasen päälle 60tkm mittarissa, niin tällä hetkellä ei mitään järkeä vaihtaa mihinkään.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5330
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No siis pörssifirma tai ei, niin kaikkihan ne pyrkii rahaa tekemään. Täs vaan kyllä tuo kusetus tuli ihan selvästi esiin, kun myyntipuheiden mukaan virhevastuu kyllä korjaa jos vikaa ilmenee, mutta etukäteen löydettyjä vikoja ei korjata. Mut täähän on yksi syy taas, miksi tykkään ostaa valmiiksi rikkinäisen auton ja mielellään vielä niin halvalla, että Kuusakosken tilaus ei aiheuta taloudellista ahdinkoa.

Jos sulla on vähän ajettu uudehko auto alla, niin nythän just on paras aika se hävittää ja kattella uus tilalle. Noi autojen hinnat on nytkähtäny ihan sikana ylös. Mäki myin 2020 talvella Astran liikkeeseen tyylii 8000 €, se meni jonkin verran yli kympin pyynnillä viikos kaupaks ja nyt kaks vuotta myöhemmin se oli taas pitkälti yli kymppitonnin hintaan (en muista tarkkaa) ja niin ikään hävis sieltä viikossa. Kilsat nousee, hinta nousee, ikä nousee :roll: Samaten ennen koronaa sai vajaa 300 tkm ajetun XWD-Insignian viidellä-kuudella tonnilla, nyt semmonen maksaa sen kympin :roll:

Plugareista Astra L on nyt hinnastos farkkuna 33 000 €... Seat Leon oli julkaisus samaa luokkaa, mutta tätä nykyä olisko jo yli 36 000 €. Jos Opelia kattoo, niin melkein ennustaisin, että L pitää tilata nyt kun niitä viä saa halvalla. Sitä saako sen koeajettua missään on toinen tarina. Sit toinen ongelma, tai mahdollisuus, on siinä, että ainaki K Astran myötä autoa karsittiin vuosi vuodelta, eli iskemällä julkasumalliin, joita kierrätetään myös lehdistöillä, voi saada ihan erilaisen auton kuin MY23 sitte syksyllä :mrgreen:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tähän liittyen. Tosi monet täällä paljon käyvät autoja koeajamassa ja jopa selvittävät niiden vikoja. Eikös kannattaisi alkaa tekemään systemaattisesti seuraavasti:
  • Raportoi viat myyjälle
  • Jos vioista ei tule mainintaa myyntilmoitukseen, niin ilmoitus nettiauton ylläpidolle, että myyvät paskaa kultana
  • Ilmoitus kuluttajaviranomaiselle tms.
  • Yhtiön johdolle mailia.
Jos siellä tekijäpuoli oikookin, niin itse kun yhdestä kusetuksesta suivaantuneena pistin johdolle mailia, niin suhtautuivat erittäin asiallisesti ja nopeasti. Keissi johti kuulemma myös työnjohdollisiin toimenpiteisiin sekä kahden eri toimipisteen henkilöstön kanssa asian läpikäyntiin.

Ne pelkää somea ja mediaa kuin ruttoa, joten mainitsemillani voisi oikeasti olla vaikutusta pitkällä aikavälillä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:
To Helmi 24, 2022 13:10
Niih. Eihän tos mitään vastuuaikaa ole. Niin paljo ajettu auto, että ostaja maksaa lystin
On tossa sellanen vastuuaika että jos autossa on vikoja jotka myyjä tietää mutta ei kerro niistä ostajalle, niin se on virhevastuun piirissä. Ja nythän me kaikki tiedetään että myyjä nuo viat tietää, kun sä olet ne sinne raportoinut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

JP_Vette kirjoitti:
To Helmi 24, 2022 11:51
Rinta-Joupin Autoliike kysees.

Tosin mietein kyllä sitäki, että kun ne sitä takuuta myy rahalla kylkeen, niin onko senki kans kaikki sitte kuitenki tappelua, jos sitä autoa ei saa edes myyntihetkellä kuntoon? Ehkä pitäs jättää seki sit vaan pois ja tinkiä lisää. Jos siis nyt ovat edes myymäs sitä mulle... Veikkaan, että ei. Ei se niin romu oo, etteikö se kaupaks menis aikanaan.
Kaveri haki Oulun rintajoupilta (en tiedä ovatko samaa lafkaa?) Mazda CX-7:n koeajolle ~150tkm ajettuna. 2.3 bensatbo koneena. Pyysi minut kaveriksi kun oltiin autoista juteltu. No sehän pölläytti mustaa paikallaan kaasutellessa ja täyskaasulla kiihdyttäessä putkista pukkas sinistä, harmaata ja mustaa mielenkiintoisella tuoksulla lisättynä. Sanoin kaverille että unoha tämä. Myyjälle asioista mainitsin ja hän oli sitä mieltä että josko siellä karstat pölähteli kun seissyt pitkään... Eriävän mielipiteeni esitettyäni myyjä vetäs tuon lisätakuu-valttikortin hihastaan ja kaveri teki kaupat.

Ensimmäisen kahden kk aikana pirssi oli kuukauden pajalla, jakopäätä vaihdettiin (ketju) ja turbokin meni uusiksi. Kaikki lisätakuun piikkiin. Sitten kaveri huomas että öljyä kuluu. Yhteys myyjään ja taas huollon tiskille, vaihtoivat öljyt ja sopivat että tietyn ajan päästä takas ja tsekkaavat paljonko öljyä kuluu. No matsa meni lavetilla takas kun kone alko kolkattamaan. Seurauksena tehdas uusi alakerta kera kaikkien liikkuvien. Lisätakuun piikkiin onneksi. Ostohinta autolla oli 15k€-16k€. Vuoden sisällä oli korjauskuitteja yli 17k€:n edestä ja kaikki lisätakuun piikkiin. Kaverin onneksi.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

^loistava tapa maksattaa rikkinäisten vaihtoautojen korjaus asiakkailla.

Jaa miten niin asiakkailla? Se takuusta vastaava vakuutusyhtiöhän korjaukset maksoi. Aivan, mutta ne vakuutusyhtiötkään ei niitä takuita tappiolla pitkään myönnä, kaikki korjausrahat (ja vähän päälle) kerätään kyllä asiakkailta kun takuita heille myydään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8701
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

Se lisätakuu - tai oikeastaan vikavakuutus - on tuossa se juoni, minkä takia kaikki on paskaa ja kusta.

Otetaanpa kuvitteellinen esimerkkilaskelma:

Skenaario 1:
Autoliike ostaa auton, jossa on oikeasti 3500€ edestä vikaa ja maksaa siitä 18000€.
Autoliike korjaa viat käyttäen sen 3500€.
Autoliike myy asiakkaalle ehjän auton hintaan 22000€ ja teki voittoa 500€, PROFIT!

Skenaario 2:
Autoliike ostaa saman auton, 3500€ vikoja ja hintaa 18000€
Autoliike myy auton asiakkaalle 21000€ ja kauppaa kylkeen lisätakuuvakuutuksen 500€
Asiakas korjauttaa auton lisätakuuvakuutuksen piikkiin summalla 3500€
Autoliike teki voittoa 21000€-18000€ = 3000€, MOAR PROFIT!

Skenaario 3, autoliike on myös huoltoliike:
Autoliike ostaa yhä saman auton, 3500€ vikoja ja hintaa 18000€
Autoliike myy auton asiakkaalle 21000€ ja antaa kaupan päälle 500€ arvoisen lisätakuuvakuutuksen
Asiakas tuo rikkinäisen auton takaisin liikkeeseen että tää on poijjaat rikki, nyt pitäis korjata.
Autoliike korjaa auton 3500€ summalla, maksaen itse varaosista 1200€ ja laskuutaa korjauksen lisätakuuvakuutusyhtiöltä
Autoliike teki voittoa (21000€-18000€-500€ = 2500€) + (3500€-1200€=1300€) == 2500€+1300€ = 3800€ MOAOAR PROFIT!

Mitä mieltä ootte, tekisittekö itte voittoa mieluummin 500€ vai 3000-3800€? Ei se oo se rivimyyjä pelkästään joka oikoo, vaan kyllä se tulee ihan isosta kuvasta. Ja tottakai se vakuutusyhtiö hinnoittelee vakuutuksensa pitkällä tähtäimellä voitolliseksi, mutta juuri siksi sen piikkiin kannattaa korjata "mahdollisimman paljon vikoja juuri meidän myymistä autoista" jotta muut asiakkaat maksaisi ne korjaukset. Mutta ei niitä saa siihen vakuutukseen, jos ne korjataan ennen myyntiä. Niiden pitää tulla "yllätyksenä" myynnin jälkeen, jotta talousmatikka toimii. Toi Joosepin kaverin Mazda on hyvä esimerkki, taisi siinä liike päästä suhteessa aika hyvälle tilille , kun vertaa siihen että olisi myynyt saman auton ehjänä...

Tiedostavaa asiakastahan tietysti harmittaa, että käytetyt autot joutuu nykyään ostamaan yhtä viallisena kuin uusimmat älytuotteet, mutta se on vähän semmonen maan tapa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

jooseppi78 kirjoitti:
To Helmi 24, 2022 22:46
Kaveri haki Oulun rintajoupilta (en tiedä ovatko samaa lafkaa?)
Voi olla tai sitten ei. Rinta-Jouppeja on kaksi, tässä jo mainittu Rinta-Joupin Autoliike Oy ja J. Rinta-Jouppi Oy. Ennen vanhaan eivät rakentaneet liikkeitä samaan kylään, mutta näköjään ainakin Oulusta molemmat nykyään löytyy. Ittellä on yksittäinen huono kokemus Seinäjoen Jiistä, paikallisesta (siitä alkuperäisestä 8) ) Autoliikkeestä taas kuullut pelkkää hyvää, omia kokemuksia ei ole.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5330
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Rintajoupin Autoliikkeen takuus oli 5000 € katto. Eli sillä tekee varmaan juuri ja juuri sitte porsineen DSG:n ja se oli siinä. Muuten kyllä oli lohduttava esimerkki tuolla ylempänä siitä, että tavallaan ei tartte tapella, mutta aika olematonta seki sitte on, että ostaa auton ja heti kotimatkalla kiikuttaa sen pajalle.

Viä olemattomampaa on se, että mulla on fiilis kusettavasta myyjästä, olkoot se maan tapa tai ei. Kusetuksen kultanen sääntöhän on siinä, että kusetettava ei saa ymmärtää tulleensa kusetetuksi. Häkkikauppiaitten Saabbeja ostelles (BioPower ja XWD) on päästy pääsääntösesti samalle aallonpituudelle, jossa kauppiaalla on ollut aito tarve saada se romu pois laanilta ja mulla taas aito halu ollut saada se romu romun hinnalla ittelle. Eikä oo tarvinnu soitella perään virhevastuun tai takuun takia. Tai pelotella Facebookin voimasta.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tavallaan looginen tuo 5000€ katto, jos auton ostohinta on tyyliin 15000€.
Toisaalta, jos autossa sattuu olemaan 6-lovinen märkä DSG niinkuin ilmeisesti RS-versiossa on, niin ne ovat käsittääkseni olleet ihan ok. Tosin en tiedä varmaksi kun en ole tähän ikään mennessä ostanut yhtään automaagi-tms-laatikollista autoa ja sellaisella ajaminenkin lasketaan sadoissa kilometreissä viimeisen liki neljänkymmenen vuoden ajalta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5330
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sitä märkää DSG:tä jumaloidaan, mutta pessimistinä epäilen sitäki, että kun niitä kuivia laatikoita on maailma täynnä ja märkää ilmeisesti vähemmän, niin kyllähän ne kuivat siis useammin myös hajoavat määrässä mitattuna. Mutta en tiiä... Samaahan sanotaan tosta 1.6 TDi:stä, että se olis 2.0:aa huonompi, mutta sama konehan se on? Eli päteekö siinäki sitten vain tuo totuus, että niitä on vain vähemmän hajoamassa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin