MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 895
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja Pee »

McStadey kirjoitti:
Pe Tammi 22, 2021 09:34
Ite laskeskelin että kiinteän laturin hinnalla ostaa kaksi akkua, niin en jaksanut investoida. Ajatus ei ole kuitenkaan ikuisesti pitää tuota klonkswagenia pihassa.
Itelläkin on defa 1204 asennettuna ja olen kyllä tyytyväinen ollut.
Lyhyttä ajoa paljon. Ylläpitolaturin myötä on ruvennut akku kestämään ihan eri malliin.

Hintaa itsekkin pähkäilin vuonna miekka ja kivi.
Mutta asennus ja irroitus on kyllä niin yksinkertainen että jos on jo lohkolämmitin niin sen kyllä irroittaa nopeasti ja
asentaa siihen uudempaan :saab::n.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Pee kirjoitti:
Pe Tammi 22, 2021 20:49

Itelläkin on defa 1204 asennettuna ja olen kyllä tyytyväinen ollut.
Lyhyttä ajoa paljon. Ylläpitolaturin myötä on ruvennut akku kestämään ihan eri malliin.

Hintaa itsekkin pähkäilin vuonna miekka ja kivi.
Mutta asennus ja irroitus on kyllä niin yksinkertainen että jos on jo lohkolämmitin niin sen kyllä irroittaa nopeasti ja
asentaa siihen uudempaan :saab::n.
Mul ei täs oo myöskään sitä lohkolämmitintä niin se kyl vaikutti päätöksentekoon. Lopulta tuo erillinen laturi toimii sekin hyvin.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja aero »

Pakari kirjoitti:
Pe Tammi 22, 2021 14:32
Femmassa meni Walbro 255:nen suoraan Henkon tilalle ilman mitään muutoksia, joten miksi Henko kävisi T8:siin? Jos Walbro 255 ei käy T8:iin, niin miksi RXP käy? Mitä eroa niissä on, jotta ne sopivat ristiin?
Ovatko kaikki fyysiset mitat samoja? Voiko esim. Walbron pumppu olla sen verran pidempi, ettei mahdu teekasin tankkivarusteeseen pituutensa puolesta?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikai se auta kuin ottaa pumppu pöydälle ja tutkia. Laitoin ostoilmotuksen Faceen. Ja täälläki saa tarjota jos jollain pyörii nurkis rikkinäinen :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:
La Tammi 23, 2021 00:29
Pakari kirjoitti:
Pe Tammi 22, 2021 14:32
Femmassa meni Walbro 255:nen suoraan Henkon tilalle ilman mitään muutoksia, joten miksi Henko kävisi T8:siin? Jos Walbro 255 ei käy T8:iin, niin miksi RXP käy? Mitä eroa niissä on, jotta ne sopivat ristiin?
Ovatko kaikki fyysiset mitat samoja? Voiko esim. Walbron pumppu olla sen verran pidempi, ettei mahdu teekasin tankkivarusteeseen pituutensa puolesta?
Ilmeisesti mitat ovat samoja kuin rxp:ssä eli sen perusteella myös Walbron 255 sopii bensa T8:iin, mutta ei tehtaan biopoweriin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Googlailin netistä halpaa ja hyvää purkuosaa, mutta Skruvat myykin uutta niin halvalla, että ostin pois. En kyllä ennen noin halpaa ole löytänyt...

Kuva

Sitä en sitte tiä, että kuinka paska pumppu tonne on asennettu, mutta avaamalla se kai selviää. Ja toisaalta nyt saan sitte purkaa sen orkkiksen ja jakaa tämänkin mysteeritiedon Saabisti-lehdessä. Kaikki Saabeihin liittyvä tuntuu löytyvän Googlella, mutta tämä BioPowerien pumppuhomma on kyllä pysynyt mysteerinä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Skruvatin pumppu tuli tänään paljon arvostellun Postin toimittamana, mutta FedExin paketti makaa edelleen Turussa. Joka päivä sitä kyllä piippaillaan järjestelmään, mutta en tiiä sitte... Mutta se BioPowerin arvoitus:

Uuh kunnon Pro Parts Sweden. Tosin mulle uskoteltiin yhden autovaraosa-alan asiantuntijan toimesta, että PPS vain pakkaa eli arvalla voi olla paskan sijaan kultaaki.

Kuva

Mutta kannessakin on kyllä muistutettu... Huoh...

Kuva

Tarkotuksena oli tutkia rakenne ja palauttaa, kun en Pro Parts Swedenin paskaa autooni halua. Mutta painoin kynnellä (tai no mun kynsien pituudella sormella) klipsua, että saan kohon irti, ja sehän hajosi sitte siihen :twisted:

Kuva

Nooh, menkööt sitte. Ruuvi ranena tms ja tankkiin vaa. Kai toi hintansa väärti on... Ehkä... En tiä...

No se eka ihmetys, eli huoltovapaa suodatin. Se on tollanen pussukka.

Kuva

En irrottanut, kun tuntu olevan sellasella "yhteen suuntaan liikkuvalla prikalla" kiinni. Ettei hajoa enempää.

Kuva

Ja Googlella kun katsoo, niin nehän tuntuu olevan ihan yleistä kamaa. Eli mitään BioPower-ihmettä sen suhteen ei ole.

Kuva

Muutenhan ämpäri on ihan ämpäri. Letkua ja johtoa ristiin rastiin.

Kuva

Kuva

Itse pumppu on 38 mm halkasijaltaan.

Kuva

Ja reiässä on 1 mm pellistä sovitusholkki.

Kuva

Pituutta pumpulla on n. 70 mm plus yläosa.

Kuva

Tollasella se on lukittu pohjaan.

Kuva

Ja sen ranettamalla mahtuu arviolta 150 mm pitkä pumppu ilman, että letkujen kanssa tulee tuskaa. Olettaen siis, että kannen saa ehjänä purettua.

Kuva

Pumpussa lukee PPS GF40, mutta koska se suodatin oli mallia "en uskalla kokeilla onneani" jäi loput selvittämättä. PPS=ProPartsSweden? :D

Kuva

Mutta joo. En keksi mitään syytä asentaa tuohon tätä tarvikepumppua, mutta kun se klipsu hajosi. Eli toivokaamme tälle osalle pitkää elinikää ja ettei jätä välille Muonion talviradalla. Oli miten oli, kovin mysteeriseltä tuo ei nyt sitten vaikuttanut ainakaan mun silmään. Ja jos tässä pitää ranettaa yksi klipsu pois, niin muistaakseni noissa T5- ja T7-pumpuissakin monessa ohjeessa on maininta Dremelistä jne...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Toi PPS GF40 on muovin speksi. Eli tuo on PPS muovia, jossa 40% lasikuitua vahvikkeena.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oioi, eli ehkä sittenki voi olla laadukas pumppu kun ei muovissa luekaan Pro Parts Sweden? :D Toisaalta mietein kyllä sellastaki, et jos etanoli tappaa halpispumput alta aikayksikön, niin kai täs etanoliautoon tarkotetus pumpus jotain tolkkua täytyy olla? Nehän hukkuis reklamaatioihin, jos kaikki hajois muutaman tankillisen jälkeen :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin, ja sekin että harva täällä edelleenkään kertoo sua lukuunottmatta että kun kaikki toimii niinku pitää. :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:
Ke Tammi 27, 2021 16:17
Nehän hukkuis reklamaatioihin, jos kaikki hajois muutaman tankillisen jälkeen :roll:
Tolla logiikalla hämärämiehetkin on usein rehellisiä, muutenhan ne istuis linnassa koko ajan :mrgreen:

En usko itsekään että Proparts valmistaa itse mitään. Paketoivat ja brändäävät vain sitä kuraa mitä halvimmalla maailmalta hankkivat. Tuurilla voi tosiaan osua joku tuote joka kestää edes takuuajan :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
Ke Tammi 27, 2021 19:52
En usko itsekään että Proparts valmistaa itse mitään. Paketoivat ja brändäävät vain sitä kuraa mitä halvimmalla maailmalta hankkivat. Tuurilla voi tosiaan osua joku tuote joka kestää edes takuuajan :D
Tätä pumppua Pakarin kans Faces pohdittiin, siis 100 % mutulla, et Saab+BioPower, et jaksaako joku oikeasti tehdä tarvikkeita? Jos meinaan vaan on varastonpohjaa konkurssipesästä ja kuumalla metallilla painettu oma logo päälle... T5/T7-ämpäristä kai joku vois tehdäkki kopioita mut mut... Kyl se sit jättää välille, kun ei enää toimi!
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jättää juu, siitä mulla on ihan omakohtaista kokemusta :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin noh, niin... Aika näyttää. Mutta sitä se tulevaisuus on. Nytkin jos katsotaan esim. tonnarin tiettyjä osia, niin alkaa olla niin että ProParts on ainoa jolta niitä saa vielä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Se oli sit sellanen päivä, et auto halliin ja pumppu vaihtoon. Sitten kun WISsistä lukee nopsaa, mikä sulake sammuttaa bensapumpun, niin muistakaa et konehuonees on kaks sulakerasiaa vieretysten, joista toinen akkukotelon alla piilossa. Ja molemmissa on myös sulake nro 2 :) Ja molemmilla sammuu autoki... Toisella vaan laakista, oikealla vähä hitaammin...

Kuva

Mut joo. Ei vieläkään tullut tarvetta vaihteistonosturille, kun tuo levynostinki ajaa asiansa.

Kuva

Ei tosiaan oo huoltoluukkua ei. Väristä päätellen lähivuosina on kyllä joku reikä, mut osuuko pumpun kohdalle on sitten lottoarvontaa. Veikkaan, että ei.

Kuva

Siitä huolimatta, että sulava lumi nostatti mielialaa eikä muutaman euron työkaluakaan tullut ostettua polttoaineliitinten availuun (avasin siis hitaasti ja huolellisesti, ettei hajoa...), tähän pisteeseen pääsy otti aikaa vain vajaa pari tuntia. Eli tankin pudotus ei ollutkaan niin paha rasti kuin pelkäsin. Tokihan femman huoltoluukku on oma lukunsa työn helppoudessa, mutta tääkin on ihan tehtävissä. Vaikkakaan tätä ei kyl viiitti Ylioppilaskylän parkkiksella suorittaa... Niinku eräänä syksynä 2014 tms...

Kuva

Maalimerkinnöistä päätellen tänne on päätynyt purkuauton osia tms. Kuitteja ei ole, vaikka muuten on tarkka kirjanpito tallessa, joten vähän yllätyin.

Kuva

Jos huoltoluukku vei femmas voiton, niin täs kyl aukasu oli yhtä juhlaa. Rehtiä metallia ja Knipex yhdistettynä pienen naputukseen avasi kiinnitysrenkaan :) Toki se muovipaskaki aukee ehjänä kunhan ensin rakentaa työkalun jne :lol:

Kuva

Tää vahvistaa edellistä ranettajaa: letku on kiinni klemmarilla ja pumppuki muutaman millin liian alhaalla tai sitte orkkista lyhyempi.

Kuva

Pro Parts Swedenin perintö alkaa näkyä tässä kohtaa. Toi y-haara on meinaan 180 astetta vääräs asennos :roll: Silleen aika nolo homma, kun siihen tulee kiinni täyttöputken ilmaletku ja se on mallia jäykkä ja muotoon taiteltu...

Kuva

Ja koska sen kohon kiinnitysklipsinki korvasin jo tämmösellä, päätin jatkaa ranelinjalla...

Kuva

Ja se rane on Suolingon paketti vuodelta 2014 :lol:

Kuva

Eli tein putkeen notkean jatkon, jotta saan korjattua tuon y-haaran aiheuttaman ongelman kiertämällä putki toista kautta.

Kuva

Ja koska homma ei tietenkään mee kuten pitäis, ehdein asentaa tankin vain todetakseni, että uupuu 5 cm... Nooh löyty viä yks pätkä, ja sen sai asennettua kun laski tankin päätyä hieman.

Kuva

Sitte vain auto käyntiin ja tankki täyteen.

Kuva

Eli summasummarum:
-Pro Parts Swedenin letkun liitin oli väärin
-Pro Parts Swedenin moan takia ranetin kaksi jatkoa täyttöputken ilmarööriin
-Pro Parts Swedenin paskalaatusesta ämpäristä hajos kohon klipsi ja samalla menetin palautusoikeuden
-Pro Parts Swedenin kohoki on valmiiks aina kuutta litraa näyttävä (Tech)
-Koko tää Pro Parts Swedenin kans sähläys vei viitisen tuntia aikaa, plus matkoihin neljä
-Joudun ottaan auton taas nosturille, jotta voin joko asentaa vanhasta ämpäristä kohon ton Pro Parts Swedenin paskan tilalle tai sitte heivaan koko Pro Parts Swedenin osan häpäsemästä mun autoa

Ihan oikeesti mua ei hirveästi kiinnosta onko Pro Parts Sweden pelkkä pakkaaja vai ei. Eikä sekään, mitä säästin ostamalla sitä paskaa. Ton ämpärin vaihto on ihan perseestä, kamalas työasennos, ja vie vielä aikaa siirtoajoineen. Opettaa ostaan tarvikeosia... Orkkis olis voinu sentään toimia kerrasta.

Mut joo. Jos ei tullu selväks, niin oli viimenen Pro Parts Sweden mun autoihin.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin