MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

siis täh rasvaa jarrulevyyn ?? mikä idea ??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Jos tuo ei ole ropaamista niin mikäs sitten on :mrgreen:

Hienoa että toiset jaksaa, itselle riittää tässä elämäntilanteessa fillarin huolto pari kertaa vuodessa :lol:

Renkaanvaihtohommista totesin itsekin et ite kun tekee niin tietää mitä tulee. Paippisten Paronin renkaanvaihtotarinoita kun lueskelee niin harrastelen jatkossakin renkaat itse alle. Investoin TM:n testivoittajatunkkiin joka taisi keväällä olla pienessä alennuksessa. Toki se yksilö vuosi hydrauliöljyjä heti laatikosta otettuna mutta kyllä silläkin yhden kierroksen vaihtoi. Uusi onkin sitten vielä koeponnitamatta :roll: Samaa tunkkia saa Biltemasta myös sinisenä jos ei punaisesta tykkää.

Niin ja ei kai niitä autoja oikein missään saisi pestä ilman öljynerotuskaivoa, ainakaan kunnon aineilla.
Taloyhtiön pihalla auton voi ympäristömääräyksiä noudattaen pestä,
jos yhtiön hallitus sallii sen. Silloinkin vain satunnainen pesu on sallittua ja pesuvesi pitää pystyä imeyttämään maahan tai johtaa siten,
ettei niistä aiheudu ympäristön pilaantumista tai viihtyvyyshaittaa.

Sinällään tuo on ihan ymmärrettävää, koska esim. meillä sadevesikaivot on yhdistetty hulevesiviemäreihin, joista vedet kulkevat puhdistamatta vesistöihin. Eli imeyttämisvaatimus on ihan järkeenkäypä tässä tilanteessa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Navassa ruoste alkaa painamaan levyä vinoon ja sitten se vispaa. Rasvalla estetään tuo ruostuminen. Tai näin ymmärsin...

^Nokialla kyse on lähinnä siitä, että mikä on satunnaista pesua. Sen tulkinnan kun lyö johonki jokavuotiseen Iltasanomien paapomisuutisiin autonpesun laittomuudesta, on se satunnaisuus vissiin sitten mallia kerran kevätvahauksen yhteydessä ja toisen sitten syysvahauksen.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

rasva epätasaisesti levitettynä tekee saman ilmiön.... tai olettaisin..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja torque »

Renkaanvaihtohommista totesin itsekin et ite kun tekee niin tietää mitä tulee. Paippisten Paronin renkaanvaihtotarinoita kun lueskelee niin harrastelen jatkossakin renkaat itse alle. Investoin TM:n testivoittajatunkkiin joka taisi keväällä olla pienessä alennuksessa. Toki se yksilö vuosi hydrauliöljyjä heti laatikosta otettuna mutta kyllä silläkin yhden kierroksen vaihtoi. Uusi onkin sitten vielä koeponnitamatta :roll: Samaa tunkkia saa Biltemasta myös sinisenä jos ei punaisesta tykkää.
Olen investoinut tälläiseen Biltsun tunkkiin kun aiempi perushallitunkki rupesi vääntymään kolkin alla.
Painaa jonkin verran vaan hyvä asia on että riittävästi nostokorkeutta jotta saa pukit allelaitettua.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

nalleolut kirjoitti:
Ke Loka 20, 2021 14:54
rasva epätasaisesti levitettynä tekee saman ilmiön.... tai olettaisin..
Ei tee. Lisäksi keraaminen tahna tmv. helpottaa merkittävästi jarrulevyn seuraavaa vaihtoa, kun ei tarvitse lekalla hakata irti. Jarrulevyjen asennuksessa yleisin asennusvirhe on se, että napa jätetään puhdistamatta huolellisesti ja suojaamatta. Ruoste turvottaa levyä irti navasta, jonka jälkeen kuski tekee havainnon, että jarrulevy olisi kiero, vaikka kyse on asennusvirheestä.

Vanhan, pois otettavan levyn sisäpintaa, siis sitä mikä menee napaan kiinni, katsoessa siellä ei saisi olla ruostetta, tai likaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kierous johtuu usein paskoista levyistä.

En oo ennen kuullu et pitäis rasvata
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kai tässä on sitten koulukuntaeroja. Saabin WIS ei ainakaan nelivedon takalevyn asennukseen neuvo kuin pintojen puhdistuksen, mutta google vei Mersu-foorumille, jossa joku linkkasi jopa paikkaan kuuluvan Mersun oman rasvan.

Niin tai näin, ei mulla koskaan vielä ole ollut ravistusongelmaa pelkän putsauksen jäljiltä, mutta kyllä tuo rasvaaminen kuulostaa ihan fiksulta. Etenki kun kuskin puolen ruostekökköjä joutu jo viilaamaanki...

Jopa ne vuosia sitten nalleoluelta haetut vispaavat Brembot oli loppuun asti erinomaiset ilman vispaamista mun femmas. Coltin pajalla ne asennettiin, mutta en tiedä rasvasivatko :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Vaikka tunnustit että ne ravistaa

No naureskellaan kun kohdataan hi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Se vispaus loppu niis. Aluks ne ravisti, mut ei muistaakseni kauaa. Olisko palasta jämiä pinnas tms, mut ei ne kierot ollu :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

JP_Vette kirjoitti:
Ke Loka 20, 2021 14:49
^Nokialla kyse on lähinnä siitä, että mikä on satunnaista pesua. Sen tulkinnan kun lyö johonki jokavuotiseen Iltasanomien paapomisuutisiin autonpesun laittomuudesta, on se satunnaisuus vissiin sitten mallia kerran kevätvahauksen yhteydessä ja toisen sitten syysvahauksen.
Muutamasta paikasta lukaisin että kerran kuussa olis satunnaisen raja. Tietty taloyhtiössä voidaan lähteä pohtimaan seuraavaksi sitä kuinka monta autoa saa pestä kerran kuukaudessa siinä tontilla :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No täs mun tapaukses asfaltoinnin yhteydes ehdotin, et oltais laitettu öljynerotuskaivot samaan konkurssiin, mutta yllättäen en saanut ehdotukselleki tuulta purjeisiin. Toisaalta vain kolmea autoa edes pestään pihas, niin ehkä sitten voin hyvällä omatunnolla käyttää "naapurienki kiintiötä". Eikä noita kolmeekaan pestä kuin muutaman kerran vuodes...

Toisaalta meidän vedet ei mee kaupungin hulevesiverkkoon ja siitä
vesistöön, vaan imeytetään maastoon. Siitäki huolimatta, että maksetaan hulevesimaksua joka vuosi... Eikä vetemme mee edes mihinkään Pyhäjärveen laskevaan laskuojaan, jota joku perkais 50 vuoden välein, vaan ihan luontaisesti mättäiden läpi maahan. Ja toisaalta taas ympäristötyypit on unohtanu, et vesisateella ne samat paskat huuhtoutuu joka tapaukses ja talvella ne tietty lykitään samaan maastoimeytykseen lumen mukana.

Ymmärrän kaikesta huolimatta nää rajotukset, en mä sillä. Ja varmaan jonkun omakotitalon pihas tehdään niitä moottorien liuotuspesujaki jne. Polkupyöräilyä aina ylistetään ympäristötekona ja mun on pakko myöntää, et kertaakaan autonpesun jälkeen en ole tuskaillu sateenkaarikuvioita asfaltilla, mutta kun yhden kerran erehdyin polkupyörän ketjut öljyämään, niin aika hätäseen sai hakea Fairy-pullon asfaltin pesuun ja seuraava öljyäminen tapahtui sitten "muualla". Toisaalta en sitte tiä, et onko ketjuöljy yhtä myrkkyä kuin moottorin jäteöljy. Biohajoavaa en ostanu, vaikka sellastaki olis ollu tarjolla.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuossahan merkityksellistä on se, että pisarakin öljyä näkyy märällä asfaltilla tai muuten veden päällä tosi isona jälkenä. Et sä fillarin ketjuja rasvaamalla ympäristötuhoa saa aikaseks, jos käytät järjellä sitä rasvaa. Sen sijaan jos taloyhtiön pihalla suihkitaan useamman kerran viikossa liukkaria auton pintaan ja pestään vanhojen ruottalaisruoskien moottoritilaa yms. öljyisiä paikkoja, niin siitä alkaa kertyä jo ympäristöön tai jätevedenpuhdistamoon kemikaalikuormaa.

Jos Fairylla pesee kuraisen auton pihassa kerran kuussa, niin en mä siinä kovin isoa ongelmaa näe.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja pela »

Ja taloyhtiöstä ainakaan vähän isommasta löytyy yleensä vielä "omapoliisi" joka kiitettävällä huolellisuudella pesukertoja valvoo :)
Varmaan suurin päästöjen lähde tulee kuitenkin autojen omista öljyvuodoista joita Saabeissakin riittää...
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Luojan kiitos tän yhtiön naapurikyylät on pysyny kaapeissaan :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin