MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1779
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja mikan »

Haza kirjoitti:
To Elo 26, 2021 08:08
Siskon xwd farkkuun laitettiin maptunin coilover sarja kun joku edellinen oli nivot vaihtanut tavallisiin iskareihin eikä tehty mitään muuta. Samaan aikaan oli etujouset poikki ja budjetti ei varsinaisesti ahdistanut niin se oli "helppo" ratkaisu. Niitä piti kyllä odottaa niin pitkään että joutui käymään katsastuksessa hakemassa hylkylapun ja lisää ajoaikaa..
Tuleeko maptunen setin mukana joku paperi, jolla sen saa muutoskatsastettu vai riittääkö se asennusohje-pdf katsastuksessa?

"Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia teh-dasvalmisteisia alustan madallus- tai korotusjousia, madallus- ja korotusosia, por-taaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Soveltuvuudesta on esitettävä osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus."
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Haza »

Nyt en kyllä muista varmasti, mutta kai siinä jotain lappuja tuli. En käynyt katsastamassa sitä niin saattaa olla etten edes nähnyt papereita. Yli vuosi jo aikaakin siitä.

Pyöränkulmat säädin ja niistä oli lappu mukana, tosin en tiedä onko niitä pakko enää olla edes.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oliko tää valitettu takapään pompotus nyt sitä että perä niiaa töyssyissä ja kuopissa tosi voimakkaasti, vai jää myös heilumaan kun tilanne on ohi?

Jousen jousivakiohan määrittää pitkälti sitä miten paljon kuorma (dynaaminen tai staattinen) aiheuttaa alustassa liikettä ja iskari hoitaa sitten vaimennuksen niin että liike pysähtyy mahdollisimman tehokkaasti kun tilanne on ohi. Jos iskari on ok ja jousi liian löysä, niin se aiheuttaa suuria liikkeitä mutta ei jää kauheasti heilumaan. Sitten taas jos iskari on rikki ja jousi on ok, niin se näkyy enemmän siinä että heiluriliike vain jatkuu ja jatkuu.

Nivomateillahan iskari toimii sekä iskarina että jousena tavallisen jousen rinnalla, joten kun iskarin vaihtaa normiversioon, eli sellaiseen joka ei kanna kuormaa, niin perä laskee alaspäin. Tätä kompensoidaan sitten korokepalalla, jotta saadaan perä oikeaan asentoon. Mutta jos jousi on edelleen sama, sen jousivakio on edelleen liian löysä toimimaan yksin, ja pienikin kuorma saa perän painumaan ja töyssyissä liike on myös liian iso. Jos siis tässä autossa on XWD:n vakiojouset korotuspalojen kanssa paikallaan, niin ekana vaihtaisin ne jouset nivomatittoman mallin jousiin. Toki ne iskaritkin voi olla lisäksi rikki ja se näkyy sitten heiluriliikkeenä töyssyjen jälkeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Maptunin XT olis joo helppo ja "halpa" jos mieltää, et joka nurkan kuitenki uusis. Et en tiiä...

Perä ei jää pomppiin mut on löysä ja laajaliikkeinen pieneski heitos. Eli juurikin varmaan iskarit toimii mut jouset on väärät. Ilman kuormaa tuo kulkee oikealla korkeudella, mut kun vähänki lastaa, niin tippuu alas...

"Nivomatittomat" jouset ei sovi, kun ottavat vissiin kiinni vetareihin. Siks noita ranesarjoja on tehty ja tietty tuo esaabpartsin lista muista yleisosista, joilla homma hoituu. Mun tapaukses riittänee ne pelkät jouset ja ne ylä- ja alapään soviterinkulat. Eli ehkä vain parin-kolmen sadan investointi :D

Mut niin tai näin, tänään on taas rassausilta. Ensin lisää öljyä Haldexille, sitte ilmansuodattimia vaihtoon ja lopuks viä termostaatti, jos intoa ja virtaa riittää. Sen jälkeen kädet ristiin Haldexin kans, et oli vain vajaatäyttö, ja kohti talvea ilman lukkoa :) Ja toki näitä muita epäoleellisia rassauksia siinä käyttöautoilun ohes.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja koistha »

Huomaathan sitten,että tuossa keskustelussa oli kahta eri kuvavariaatiota jousten osalta ja siten myös eri varaosanumero. Jo siis harkitset sen perusteella tavaroiden tilaamista.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Erinomainen huomautus! :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Taas oli sitten rassausilta. Joka venyi yöksi... Ilmaputsari oli selvästi alan liikkeestä ostettu :D

Kuva

Raitisilmakotelos oli melkonen yllätys, että se ei ollut täynnä mujua eikä tuo suodatinkaan nyt "paha" ollut. Eli tälle autolle on selvästi joskus tehty jotain. Aina ei ole ollut se fiilis vanhojen käytettyjen kanssa...

Kuva

Kuva

Tulppia vaihtaessa sitten alkoi tökkimään... Ruuvit olivat piukassa ja yksi sanoi näin:

Kuva

No ei siinä, pora laulamaan...

Kuva

Sitten hokasinki, et jos sen vain naputtelis pois.

Kuva

Kuva

Paikallaan oli ökymallin tulpat. Tilalle meni 4,90 € maksavat normaalimmat, joilla toki vaihtoväli taitaa olla lyhyempi kuin noilla ökyillä.

Kuva

Sitten vain luukku kiinni. Peltikaton tiivisteprikka tuli korottamaan pulttia ettei pohjaa :D

Kuva

Haldexin täyttö oliki vähä jännempi. Onneksi maharuokintaletkusta sai askarreltua sopivan pätkän, jolla litkut sai sisään.

Kuva

Kuva

Laitoin sisään reilu 2 dl öljyä ja propusta tuli 1 dl ulos. Eli kyllä se väärä täyttö on aikalailla liian vajaa ottaen huomioon, että se tilavuus on kuitenki joku vajaa 7 dl tms... Tosin niin tai näin, edelleen se herjaa vikakoodia siitä liian pienestä paineesta :twisted:

Nyt sitten ollaan oikeasti vakavan kysymyksen äärellä: hajosiko moottori huollon yhteydessä vai onko se vain rikki. Purin tuon moottorin imusihdin pois putsaukseen ja siellä sisällä oli joku mäntähäristin ja prikka. Kasasinko sen väärin päin? Tippuiko sieltä jotain muutakin pois?

Kuva

Korjaussarja (käytännössä hiilet ja laakerit) maksaa joku 30 €, uusi tarvikemoottori tais olla 300 € tms ja orkkiksen toki saa sitten vajaalla tonnilla. Ja teki tolle mitä tahansa, niin sitte tarttis taas pistää purkillinen öljyäki siinä sivussa. Tosin sen oikeaoppinen täyttö on jo kantapään kautta tullut opittua :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1779
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja mikan »

Missä myydään Haldex-pumpun korjaussarjaa? Ostin nimittäin noin 300 euron pumpun, joka on nyt kiinni ja vanha pumppu olis vielä tallessa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Googlesta katoin, laadusta ei takeita :D

https://www.google.fi/search?q=haldex+g ... ent=safari

Jos viittit ja pystyt, niin voisitko avata sen sihdin puolen kolme ruuvia ja kuvata osien määrän ja järjestyksen? Se sitte ns räjähtää silmille, eli avaa varovasti :D Saisi varmistettua väärin kokoamisen mahdollisuuden pois tuosta omasta...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Elo 27, 2021 07:34
Sitten vain luukku kiinni. Peltikaton tiivisteprikka tuli korottamaan pulttia ettei pohjaa :D

Kuva
Hyi helvetti, äkkiä tuo raneruuvi pois. Aina kun softaushommissa konepellin avaa ja näkee noita ranetuksia, niin tekee mieli lyödä asiakasta, vaikka se olisi vasta ostanut auton ja ranetukset olisivat edellisten omistajien jäljiltä. Mieluummin ilman ja odottaa, että sopiva ruuvi sattuu kohdalle noukittavaksi.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Täytyyki muistaa vaihtaa ens kerralla noi loput kolme silleen, että jokaisessa neljässä on eri kanta :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

^Haastan sut viilaamaan kantaa niin, että se menee kuusiokololla kiinni ja torxilla auki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Elo 27, 2021 10:34
Täytyyki muistaa vaihtaa ens kerralla noi loput kolme silleen, että jokaisessa neljässä on eri kanta :mrgreen:
Siinä kun sitten seuraava omistaja vie huoltoon tulppien vaihtoon, niin tulee 10e extraa per ruuvi. :D
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No nyt se taas muka toimii, eli vain elsd jumittaa :roll:

Kuva

Se paineongelma kun ilmeisesti voi viitata myös siihen, et öljyt karkaa perän puolelle ja sitten iskee porsimus maximus, ellei kerkeä tiivistesatsia vaihtaan.

Summasummarum: lopetan nyt tän kolme kertaa päiväs Techittämisen, ajan viikon ja lopuks luen koodit. Hajoo jos on hajotakseen.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin