MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jotta neliveto-Saabeilusta ei jää pelkkää negatiivista mielikuvaa, niin välillä taas positiivisia yllätyksiä:

Kuva

Kuvassa siis kontissa 35 kg koira, takapenkillä 40 kg edestä lapsia ja etupenkillä aikuinen tuntemattomalla painolla. Lisäksi tankissa reilu 40 l 98E5:ttä. Ei perä roiku sittenkään. Se talvirengassetti takakontissa oli liikaa, tää perheellisen standardikuorma ei :) Toki heitot oli kamalaa bojoingia, mut ei toi nyt niin paha ollutkaan kuin rengaskuorman perusteella tuli oletettua.

Persaukinen saabistihan sanoo, et tonki kans voi elää, mut mä varmaan modernisoin sitä sen verran, että yritän siedättää itseni tuolle jousitukselle :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

Rengaskuorma (lonkalta 80-100kg) oli vissiin käytännössä kokonaan taka-akselin takana, nyt siellä ei oo ku 35kg koira. Aika paljon tekee eroa se, millä kohtaa kuorma on - ehkä jopa se, nojaako koira takapenkkiin jarrutuksen tai takaluukkuun kiihdytyksen jäljiltä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuokin on kyllä totta. Ja sellasta rengaskierrosta vastaavaa kuormaa ei normaalisti kuljeteta. Mutta ei se siltikään poista sitä, että tää peltoautoaihio yllätti taas positiivisesti :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oli niin rauhallinen lauantai, että taas tuli ranetettua. Aloin tutkimaan nitisevää kojelautaa, joka hiljeni painamalla hanskalokeroa. Eli jos sinne kiilaisi jotain väliin. Aikani paineltua havahduin, että koko kojelauta heiluu eli ei muuta kuin muttereita kiristämään.

Kuva

Ainoa vaa, että kumpikin mutteri oli tyhjän päällä. En ymmärrä millä ihmeellä nuo saa rikki, mutta kun selvästikki kaikki on mahdollista, niin investoin 0,06 € Tokmannin pienrautaosastolle. Nuukana jäin miettimään, että olisiko kilohinta mennyt tasakolikolla 0,05 € jos olisi jättänyt paperipussin pois?

Kuva

Kuva

On kyllä niin huolella rikki nuo molemmat kiinnitykset, että en tiä kuinka kauan kestää. Nyt kuitenki on tukevasti ja toivottavasti myös jatkossa. Ettei tarvi purkuautoa ostaa kojelaudan vuoksi...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pesin auton viikonloppuna ja ei tuo kalsarin sininen nyt niin ruma olekaan. Ennen pesua kun siis ihan oli likaisia valumajälkiä kyljissä jne :)

Kuva

Tämmösen vianki bongasin eli absin johto irti. Onneksi ei puhki asti ehtinyt hiertymään... Oikeastaan johdossa ei ollut vielä mitään kulumajälkeä.

Kuva

Sitten mittalin pumpun resistanssin. Vaati pieni ranejatkot kuparilangasta, kun ei yleismittarin piikit mahtunu sisään.

Kuva

4,0 ohm anto lukemaksi. No en nyt tiedä, onko se paljon vai vähän. WIS ei speksaa mitään ohmilukemaa, vaan siellä puhutaan virrasta josta myös se vikakoodi tulee. 12,0 ohm on uuden moottorin lukema, mutta mutta.

Soitin sitte Elekmalle (vai mikä onkaan) joka noita pumppuja myy. Ne taas suoraan sanoi, että resistanssin mittaus on todella suuntaa antava ja riippuu täysin kuun, tähtien ja tietysti moottorin asennosta. Suosittelivat kuuntelemaan. Plus vissiin neljä ohmia "kuulostaa yhtäkkiseltä hyvältä". No se tyhjänä pyörittely kävi helpolla, kun on tuo Tech itellä ja ei se mun mielestä miltään erikoiselta kuulostanut. Lisäksi kun moottorin elämä menee ehtoopuolelle, niin se ilmeisesti siis nostaa resistanssia.

No niin tai näin, nyt olen vaikean äärellä. Eli ajelin tuolla siis alkuajot ilman vikakoodia liian pienestä paineesta. Se koodi tuli vasta öljynvaihdon ja pumpun avauksen jälkeen. WISsin suoraviivainen ohje kehottaa etsimään vuotoja. Aloitin luonnollisesti perästä, ja siellä oli öljytaso oikea eikä lisääntynyt. Eli sinne ei vuoda. Muiden vuotojen etsiminen onki sitten hiukan jännempää... Ja jos vuotoja ei ole, niin sitten WIS kehottaa vaihtamaan pumpun. Ja se vikakoodihan tulee siis jos otettu virta on alle 1,5 A ja tuo heiluu kiikun kaakun siinä rajoilla. 1,5-3,0 A olisi tavote maksimivirralle. Eli joko pumpun puhti on vasta hiipumassa tai sitten se vuoto on vasta hyvin pieni.

No se pumpun vaihto on nopea ja halpa, ei mene kuin n. 330 € Elekmalle ja saa orkkiksen eikä kiinakuraa. Ok, pikkuraha. Mutta entä jos se olikin kunnossa ja vuoto on vaikka eLSD:n solenoidista? No sekin maksaa vain 200 € plus tullia ja alvia eli 250 €. Pikkuraha seki. Mutta sitte vähän öljyjä päälle, niin kohta on touhutonni kasas ja vanhaa romua tekohengitetty. Lukoton perä olis Maptunilla vain 1700 € ja päälle käytettynä vasen takavetari jostain :roll:

Eli mitä mieltä raati on, lähdenkö neljän ohmin lukemalla vaihtamaan pumppua ja luottamaan, että joko se on loppu tai huollon yhteydessä sain sen rikki? Vai skippaanko suoraan uuteen perämurikkaan? Alunperinhän ajattelin tilata suoraan uuden, mutta nyt jo iski nuukuus, että eihän jokaista vikaa voi korjata vaihtamalla suoraan uutta osakokonaisuutta. Laitoin myös ostoilmotuksen käytetystä perästä korjausharjoituskappaleeksi, mutta ei ole jonoksi asti myyjiä ilmaantunut :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja automies »

Ihan kuin jokin ei täsmäisi, mutta voi olla että en vaan tajua. Jos jännite on 12 - 14.4V ja uuden pumpun resistanssi 12 ohmia, niin eihän siinä mene edes 1.5A virtaa, vähän toista ämpäriä. 4 ohmilla taas menisi jo reilu 3A.

Voi tietysti olla, ettei sitä virtaa voi laskea pyörimättömän pumpun vastuksesta.

Mittasitko tuon virran?
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

WIS:

Kuva

WIS NG-femmalle jossa sama järjestelmä:
C0407 64

The differential clutch pump current is below a threshold at the end of a pump activation cycle in 30 consecutive test cycles. The measured current is less than 1.5 A from the threshold. The threshold is temperature dependent.
Ja Techin kans kun ajaa, niin 1,5 A tuntumas menee virta. Eli alarajaa hipoo, vaikkakin toimii...

Ja juu johan toi U / ( R x I ) opetettiin yläasteella nyt kun muistelee :roll: Eli 4 ohm on 3 A :roll: Eli vuotaa... Ääääääääääääääääää :cry:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei se ole ihan niin yksinkertaista. Kun se sähkömoottori pyörii, siellä käämi magnetisoituu ja impedanssi muuttuu, eli ei voi mitata paikallaan.

Mutta joo, sillai lie raakasti hahmotettavissa, että mitä raskaampi kuorma, sitä enemmän vastusta, sitä enemmän tarvitaan tehoa, joten sitä enemmän menee virtaa. Eli jos virta on ihan alarajoilla, niin tosiaan voi olla vuotoa siellä kohdepuolella, ettei pumpulla ole odotettua vastusta työssänsä.

Äkkiseltään sanosin, että ensimmäisenä vaihtoehtona olisi purkaa se pumppu uudestaan ja yrittää kasata entistä paremmin. Enkä nyt sano, että rane laittasi pumpun rinnalle 15ohm 15W tehovastuksen, jolla virta nousee ja vikakoodi häviää, koska se olisi aika raneisa ratkaisu...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei se mitään ranevastusta kaipaa kun kerta vikakoodista huolimatta tarjoo perää sivulle :D

Mut kai se on vain uskottava sitte, että ihan ite tein ja säästin. Täytyyki tilata Autodocista isompi satsi Febin Haldex-öljyä et on sit hyllys varaa lantrata osa kerrallaan täys satsi sisään. Niin nuuka en oo, et yrittäisin vanhaa vähän käytettyä takasi laittaa :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 19:37
Ei se mitään ranevastusta kaipaa kun kerta vikakoodista huolimatta tarjoo perää sivulle :D
Tarttee se vikailmotus saada pois ennen leimaa :P. Ranevastushan ei korjaa pumppua, vaan nimenomaan vaan vetää lisää virtaa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei se vikakoodi leimalla haittaa. Yleensä saa ajaa puolisen kilsaa ennen herjaa. Ja jos sen nollaa Techillä, niin viiden-kuuden kilsan jälkeen vasta kertoo "Service XWD" :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

Ahh, sitte olis ihan turha 50snt kulu :lol:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Laitahan kuntoon eLSD myös, tehtaan linjat katsos!
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tilasin nyt sitte Autodocilta lisää Haldex-öljyä. Todennäköisesti mä nyt laitan sinne vielä sen uuden pumpun, kun jotenki on sellanen kutina, että jos se vanha otti asennuksesta nokkiinsa, niin sitte sieltä tippu jotain lattialle asti enkä vain huomannut. On sitä 330 € virheinvestointeja ennenki tehty. Toki iso raha hakata päätä seinään, mutta mutta. Se oli tiedossa kun perävikasen Saabin osti... Ja tavallaan mä olin jo tilaamas tähän perän kunnes tajusin nelivedon toimivan vikaherjasta huolimatta 8)

Eli jos nyt saan paineongelmat selätettyä, niin sitte avaan (tai tilaan suoraan) uuden eLSD-solenoidin kun ei sekään mahdottomia maksa. Vannoin jo ajavani lukkovikasella, mutta toisaalta jos se tulee kuntoon sillä 250 €:llä, niin onhan tää edelleen ihan superhalpa auto ja sen jälkeen siis myös kunnossa. Aluks siis luulin sen maksavan luokkaa tonnin, mutta se on ihan bulkkiosa ja eBay on täynnä niitä kun kaivaa GM:n koodilla. Ja siis auto olis eLSD:n jälkeen "käytännössä kunnossa". Ainahan joku hipostelija löytää sanottavaa jne, mut en nyt anna jonkun sivupeilin potikan vikakoodin haitata arkeani.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Silläpä justiin että jos noin paljon autoa sai niinkin pienellä rahalla niin miksi ei vielä pienemmällä laittaisi kuntoon asti. :D
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin