MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nii, eikse olis vähän kusetusta että tinkaat hinnan pari tonnia alle käyvän sillä tarinalla että perän korjaamiseen menee pari tonnia, ja sitten et korjaakaan sitä? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Alle käyvän hinnan? 8O Eiks ainoa oikea hinta ole se, jolla tavara vaihtaa omistajaa?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

No korjataan sen verran että jos tinkaa ehjälle autolle käyvästä pyynnistä tonnin-pari-tai muutaman sillä perusteella, että korjauksiin menee tukku lantteja, niin eikös se korjaamatta jättäminen ole myyjän puijaamista? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei oo. Urakkahintaan kun tehdään (kiinteä alennus ja kauppakirjas lukee "ostaja korjaa nelivedon" tms) niin se joka ottaa riskin, saa luonnollisesti myös voitot jos riski ei toteudu. Ihan arkipäivää niin töissä kuin autokaupassa :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Petkuhuiputusta, sano :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jobbarien kans toimies nallekarkit harvoin menee tasan.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Tulee mieleen kun matkavakuutuksesta hain korvausta kadonneesta leathermanista, niin kehottivat säästämään kuitin uudesta jos sattuvat kyselemään perään. Olisi ilmeisesti petkuhuiputusta hakea korvausta nahkamiehestä ja ostaa sillä rahalla sitten jotain ihan muuta :roll: Olin rohkea ja ostin victorinoxin tilalle :mrgreen:

Kyllähän tässä kaikki pitkäaikaiset lukijat tietää ettei ketjun isäntä pysty vikakoodien kanssa elämään, jos ne on pienellä vaivalla ehkä korjattavissa :P
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

McStadey kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 15:20

...

Kyllähän tässä kaikki pitkäaikaiset lukijat tietää ettei ketjun isäntä pysty vikakoodien kanssa elämään, jos ne on pienellä vaivalla ehkä korjattavissa :P
Tähän minäkin luotan. :mrgreen:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Viat pyrin laittamaan kuntoon, mutta oonhan mä muuten aika suurpiirteinen. Itseporautuva peltiruuvi korvaa hienosti alkuperäsen kiinnikkeen ja ruosteiden päällekki sopii Hammer-maali vallan mainiosti. Eli kunhan toimii teknisesti, niin se riittää mulle. Jos nyt vaikka vertaa yhteen porvoolaiseen, joka vähän välittää jo siitäki, että saa ylpeydellä esitellä kädenjälkeään...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ostamalla kotimaasta olisi jo kunnossa. Tai laajemmat viat selvillä. Autodocista tuli
Valitettavasti tilauksesi nro ##### käsittely vaati tavallista enemmän aikaa. Teemme parhaamme lähettäksemme tilauksesi mahdollisimman pian. Pyydämme anteeksi aiheutunutta haittaa.

3 € lisäalennusta seuraavasta tilauksestasi.
Mutta tänään sitte jo siirtyi toimitetuksi. Eli ehkä saapuu jo viikonlopuksi! Toisaalta ihan sama saapuuko, kun lauantai menee muissa hommissa ja sunnuntaillekki on jo ohjelmaa. Plus tietysti työelämässä pitää sen verran kiirettä, että mitään liukumasaldovapaita tai muita ei nyt tähän hätään ole käytettävissä. Noh ihan sama... Kerkeehän sitä hakkaan päätä seinään tän kanssa myöhemminki.

Mutta pumppu tuli Elekmalta!

Kuva

327,05 € tuolle jäi hintaa. En tiä myyvätkö myös ulkomaille vai meneekö noita myös Opeleihin sitte tosi paljo, mutta ostaessani auton saldo oli 5 kpl, tilatessani pumpun 3 kpl ja nyt näyttää jo nollaa 8O Hyvä ajoitus, kun on sitte kans mallia sellanen tuote, ettei viittisi sitä halvinta kiinapaskaa pistää vaikka niitä satasella saaki. Etenkään kun vianhaku pumppua vaihtamalla on tässä tapauksessa kuitenkin hieman haja-ammuntaa :roll: Väittävät tuon BorgWarnerin olevan orkkis, mutta eivät saa käyttää Haldexin tuotemerkkiä eli tavallaan tarvike mutta kuitenki orkkis.

Jokusen vuoden hyllyssä ollut Korrekin TFC -shampoo loppui. Olen kuitenki niin vakuuttunut tuosta "pinnoitteesta", jonka jälkeen ekan sateen ajan vesi hieman helmeilee, että haaveilin tämmösestä pinnoittavien taikashampoiden Saabista, siis parhaasta mallista

Kuva

Iski kuitenki periaate vastaan, että en kyllä netistä nyt ala ostaan mitään autoshampoota, kun sitä saa kivijalastaki. Aikani tutkittuani sitten päätin ottaa Autoglymiä, kun se nyt on sellanen vanha ja turvallinen brändi. Vähän kuin ostaako Pepsiä vai Freewaytä... Paitsi että Pepsi on siis noista kahdesta parempaa, mutta kuitenki.

Kuva

Vaikka tuo onkin liukasta ja jättää kiiltävän pinnan, niin kuitenki jo ostettuani tuotteen löysyin jostain netin syövereistä Autoglymin tunnuksilla tehdyn vastauksen johonki kysymykseen, että tuo ei jätä mitään jälkeensä, vaan siihen on sitten se Condiotioner-shampoo tms :facepalm_man:

Josta pääsinki sitte tähän kuvaan

Kuva

Eli samalla kun Prismassa kiiluu nuo -60 % odottavat hintalaput tuolla kärryssä, niin voi sitten hypistellä näitä tuotteita. No en ostanut. Päätin sitten pärjätä kuten ennenkin, eli pesen autoa kun jaksan ja vahaan kerran keväällä jos viittin. Ihan sama. Ei se taikapinnotteista ja muista kummemmaksi muutu. Likanen se on niin syksyn sateiden kuin talven suolauksien jälkeen. Ja keväällä sitten lentää taas kura ja lopulta kura vaihtuu siitepölyksi ja siitepöly ihan tavalliseksi pölyksi. Ja sitten taas alkaa syksy ja suolat ja kelirikot ja ja ja. Eli oli Autoglymin tuottees pintaan jääviä taikahippu ja tai ei, niin ei se lopputuloksessa näy.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Toiset juhlii perjantaita alkoholin voimalla, jotkut saavat terapiaa rassaamalla Saabiaan. Kuulun jälkimmäiseen. Eli operaatio Haldex-pumppu :D

Hommahan on WISsissä mallia irroita liitin -> irroita pultit -> irroita pumppu. Helppoa. Ja sitä sitten uskoin. Tuo eLSD tuo vaan oman jännänsä mukaan, kun sen liitin on samassa johtosarjassa ja ah niin ihanan ahtaassa kolossa. Laiskana en tietenkään laskenut perää alas, joka siis on neljällä superhelpolla pultilla kiinni, vaan ähelsin kahden ruuvarin voimalla eli toisella painoin klipua ja toisella kampesin. Helppoa!

Kuva

Onneksi heti sitten huomasin, että se perä pitää kuitenki tiputtaa, jotta sen johdon saa sitten pujoteltua pois :facepalm_man: Eli aikaa meni enemmän mitä olis mennyt suoraan perän laskemalla. Normisettiä...

Kuva

No pian sitten huomasinki, että se johto siis sukeltaa eLSD:n putkien ja perämurikan välistä, ja se väli on umpimuurautunut maantiekurasta. Plus se on vielä jollain muoviklipsulla kiinni.

Kuva

Tässä kuvassa johto on jo pois, mutta lykkäsin vielä kännykän tuonne koloon ja oi että on hienon näköstä :P Noissa umpiruosteisissa putkissa on 30 bar paine sisällä. Ja ne maksaa eBayssä pari sataa plus tullit ja alvit eli karkeesti 250 €. Eli ei, en ala tökkimään maantiekuraa pois. Saa muhia tuolla. Ja toisaalta jos sitä eLSD:tä meinaa kattella, niin varmaan noi putket sitten on kans samalla vaihtolistalla sekä järkisyistä että siitä, että todennäköisesti ne hajoavat tai ainakaan niitä ei saa tiivisti enää kiinni :roll:

Kuva

Tää Haldexin kylkeen tuleva osuus on vähän paremman näköinen...

Kuva

Mut joo. Aikani pähkäiltyäni sitte päätin ranettaa tämän ongelman yli.

Kuva

Ja uutta pumppua tilalle. Ei se johto ole nyt sitten orkkiskiinnikkeessä, mutta voin elää sen kanssa. Se kuitenki kulkee suojasukan sisällä ja perän päällä ei ole mitään liikkuvaa, johon se voisi osua. Eli näillä mennään.

Kuva

Sitten vain 60 sekuntia (okei, varmuuden vuoksi 120) tyhjäkäyntiä, auto ylös ja ylimääräiset öljyt ulos. Sitten vain kotia kohti.

Yleensä vikakoodien nollauksen jälkeen Service XWD -ilmoitukseen on mennyt muutama kilometri. Ja vikakoodi päällä muutama sata metriä. Jossain 10 km paikkeilla aloin jo huolestumaan, kun ilmoitusta ei tule. Kankaanpäässä sitten n. 40 km kohdalla sammutinki auton ja tankkasin siinä sivussa. Pääsin Häijääseen saakka, jossa tuli tuttu ilmoitus eLSD:stä, mutta ei alhaisesta öljynpaineesta:

Kuva

Mutta sitten se homma taas kesti ja kesti. Häijään Nesteen kohdan bussipysäkillä luin koodit, mutta en nollannut. Ja ajoin siitä Nokialle ilman vikaherjaa :roll: Eli eli onko tässä nyt vähän sitten tuuriakin matkassa. Oliko johtosarjassa vikaa (solenoidin liitin oli siisti sisältä kun peilillä kurkkasin)? Oliko pumppu jo oikeasti vetelemässä viimeisiään? Nousiko paine ja virtaus nyt niin paljo, että eLSD:n solenoidin sisältä joku moska sai uutta vauhtia? Noh, tää oli nyt positiivinen yllätys tähän autoon. Taas kerran... Öljynpainevika siis korjaantui tämän illan testiajon perusteella ja tosiaan eLSD ei ole enää automaattisesti herjaavalla tuulella. Huomenan tarttis jolkotella Jyväskylään ja takasi, niin eiköhän sillä reissulla sitten selviä, että onko auto vielä huomennakin kunnossa vai oliko tämä ilta vain poikkeus ja turhaa toivon herättelyä :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mikä ohjelma kortti sulla on tuossa tekissä? Jos koittais omalla löytääkö se tuon inkun sieltä.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä tsekkaan josain vaihees, mut eikös Inkku vaadi MDI-palikan? Eli Tech 2 siirtyi museovehkeeksi C Vectran jälkeen.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Menomatkalla Jyväskylään herjas Service XWD 50 km jälkeen. Päivän huilattuaan paluumatka tuliki ilman vikaherjoja. Ehkä tää sittenki tästä vielä toipuu kun vaan ajaa riittävästi. Kummelia en siteraa tässä kohtaa :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ja taas on menty lasten kans mummulaan. Ilman vikaherjoja. Kuka sitä nyt rikkinäisellä Saabilla ajais? Eli eiköhän se ole nyt sitten kunnossa. Josta päästäänki sitten sen vaiheen yli, jossa "mitään ylimäärästä en tee ennen kuin neliveto on korjattu".

Tunnetusti autot vaihtuu mulla melko tiheään, mutta järkisyillä perusteltuna tätä yksilöä ehkä kannattais vaalia. Ihan vain koska toista yhtä halpaa kunnossa olevaa nelivetoa ei ihan heti ole näköpiirissä ja toisaalta kun nelivedolla on nyt pari talvea tullut ajettua, niin onhan noi etuvedot vähän ankeita. Siis kyllä niillä pärjää, mutta on se vähän semmosta omanlaatustaan. Ja jos tää nyt hetken olis ajos, niin miksei sitte subbariaki... Ei oo moneen vuoteen sellasta ollu autos. Tuolla yhden og-satkun projektissahan tehtiin tämmönen:

Kuva

Sitten taas mulla on pyöriny kuus-seitsemän vuotta yks vaihteiston pääty. Se oli joku Saab-tapahtuma jossain, jossa silloin Norpan kulta-aikoina oli sitä uutta korjaamoilta tullutta roinaa myynnissä. Ja kaikkea sitä tuli ostettua mallilla, että kai mä sille jotain käyttöä keksin ja nyt vuosia myöhemmin sitte keksin. Enkä edes tiä minkä Saabin laatikkoon se kuuluu :mrgreen:

Kuva

Sillainhan tuo on halpa setti laittaa autoon, kun tuo laatikon pääty on kirjanpidos nollattu jo aikoja sitten, subbaris on samaa vikaa kun on vajaa kymmenen vuotta sitten ostettu ja edelleen paketissaan ja vahvistinki on SPL Dynamics S-4002 vuodelta 2006, kun tonnarin takakontis pyöri joku Sialla kasattu vanerilaatikko. Silmämääräsesti katottuna tuo vois täyttää tuon 8,5 l tilavuuden:

Kuva

Pitää laittaa illalla muovipussi sisään ja vettä perään, niin saa tilavuuden selville...

Auto kuitenki on käyttöauto ja en kontin rakentamista ole koskaan ymmärtäny hirveästi, niin onhan tää uus loikka. Mut aukot akryylillä umpeen, elementti eteen päin ja kai sinne jonku punasen ledinki vois laittaa jos jaksaa. Mut kattoo nyt miten tää etenee, vois kai sitä ruosteitaki rapsutella ja vaihtaa vaikka sen vaihdetornin holkin ym. järkevää :P
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin