MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja pjv »

AZP kirjoitti:
La Joulu 18, 2021 12:13
Stellantiksen kotipaikka on Hollanti
Voidaanko siis tulkita, että Opel ja Alfa ovat Spykereita eli oikeastaan Saabeja? 8O
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Daffeja ne on :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

AZP kirjoitti:
La Joulu 18, 2021 12:13
Tätä voi tietty katsoa monesta kulmasta. Stellantiksen kotipaikka on Hollanti, eli Opel, Pösö, Sitikka, Jeep, Dodge, Fiat, Alfa Romeo ja ne kaikki muut on hollantilaisia autoja nykyään :mrgreen:
Sekös tässä vituttaakin sydänjuuria myöden, että juuri kun oli päässyt Opelin kanssa samasta konsernista eroon Saabin konkurssissa ja kun Opel vielä myytiin PSA:lle ja itse ostin käyttöautoksi Alfan, niin huomasin että Stellantikseen kuuluu nykyisin PSA eli Opel... Ttu tana... Taas saman konsernin alla. Vituttaa niin ettei veri kierrä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hollannikkaalla ajelet, sano, puukengällä kurvailet :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

Off-topicia tässä ketjussa, mutta ihan uteliaisuudesta: millainen Alfa (159?) Pakarille kouraan tarttui?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:
La Joulu 18, 2021 23:33
Off-topicia tässä ketjussa, mutta ihan uteliaisuudesta: millainen Alfa (159?) Pakarille kouraan tarttui?
Sellainen perus loppuun ajettu 2008 vuoden 159 2,4JTDm, valitettavasti vain 2wd. 2012 Italiasta Suomeen tuotu. Nettiauton kolmanneksi halvin 2,4jtdm sillä hetkellä, jonka tinkasin halvimmaksi. Ei siis voinut olla kuin vain hyvä :mrgreen: Mittarilukema nyt 370tkm ja ite rullannut siihen jo kymppitonnin.

Sellainen pieni pakkorako tuli yksi perjantai elokuussa, kun femma sylkäisi vaihteen sisästä ja sitä ennen oli alkanut vuotamaan/tuhruamaan lootaöljyä laatikon yläkiinnikkeen juuresta... 3 vaihtoehtoa oli mistä piti valita viikonlopun aikana. Valinta oli aika helppo, kun vain yksi myyjä vastasi puhelimeen...

Rupesin laskemaan käyttövoiman kuluja itsekin, kun etanolin hinta on aivan älytön ja työmatka-ajot ovat käytännössä motari/maantieajoa.

Femma: 12l/100km, 350€/vuosi ajoneuvovero, ja 1,4€/l
Alfa: 6l/100km, 700€/vuosi vero+käytvoimavero, ja 1,55€/l
Kilsoja tulee vähintään 25tkm vuodessa.

Femma on nyt talviseisonnassa ja siitä tuli tosiaan kesäauto. Kori on vielä siinä kunnossa, että se kannattaa säästää suolakylvyiltä jatkossa. Lisäksi oppirahat on tullu maksettua myös siitä, että käyttöauto ja harrasteauto eivät voi olla sama auto...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Peilijäät sun muut oon päässy jo kokemaan tällä jumalaisella Saabin tuunamalla Haldexilla, mutta tänään osu se kunnon talvikeli. Tarkotan siis sitä, että lunta tuli niin paljo, ettei aina nähny eteensä edes lyhkäsillä ja kantatien lumikarheet ropisi auton pohjas. Ja ei, ei tolla ole mitään tuntoa keliin. Jos aito-Saabilla tietää ja tuntee missä mennään, niin tällä ei. Liikennevaloistaki käännyttäes vähän kärjistäen ei tajua mitään ja on mennyt jo risteävän tien valopylvään ohi kun takana tuleva vielä on siellä oman pääopastimensa takana ruopimassa... Ja ylinpäätään tuolla isoilla väylillä niistä lumikarheista huolimatta tää meni niinku juna ja ohituksis ei keskivallin ylitys tuottanu mitään tykytyksiä omas rinnas. En tiä onko se Saabin ominaisuus vai nelivedon tuoma bonus, mutta nyt on XWD-lasit silmillä, niin menkööt nelivedon piikkiin sitte. Hieno peli!

Mutta se siitä jumaluudesta. Toinen nimittäin on tuo X-Visionin lämmitetty lisäpitkä. Lumiräpäskä alko siis jo päivännäöllä ja ehkä meni 10 km, että vastus lämmitti päivällä kerääntyneen tavaran pois lasin edestä. Mutta sitten tultiinkin sen verran ihmisten ilmoille, että piti alkaa räpsimään niitä pitkiä... Ja tosiaan se vastus pelaa vain pitkät päällä. Tässä lopputulos n. 100 km myöhemmin:

Kuva

Kuva

En tiedä piisaisko toinen 10 km siirtymä ton pudottamiseen. Vai riittäiskö ihan vaan minuutti parkis ja tökkäis ton käsin pois. No niin tai näin, jos tosta hyvän haluaisi, niin se pitäisi ranettaa lämmittämään siitä jonne-parkista ja sille sitten kytkin sisälle. Mut keli oli kyllä haastava, en mä sillä. Lämpö oli nollan tienoolla ja tuttuja ongelmia oli ihan jo tuulilasinki pitämises auki...

Niin tai näin, tää oli aikansa Nettiautoski sellasella hintapyynnillä, että "ei haittaa jos joku sen sillä hakee" mutta ekan oikean talvikelin jälkeen ei ole yhtään sellanen fiilis, että tätä laittais taas tyrkylle. On tää semmonen porttihuume pois vajaavetosista, että en tiiä sitte...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Talviautoilun aatelia juu. Tosiaan toi joulua edeltänyt pyry oli sellasta kunnon tahmalunta, joka tarttui ja jäätyi ihan huolella. Esimerkiksi lokari näytti tältä:

Kuva

Olen aina, siis aina, käyttänyt käsijarrua, koska sitä nyt vain voi käyttää. Jos se jäätyy, niin sitten se korjataan. Ei sitä säästellä... Mutta nyt jäätyi tästä :twisted: Ensimmäinen jäätynyt käsijarru mun autoiluhistoriassa. En siis laita sitä auton viaksi, vaan se käsijarrun linkku oli varmaan vaan jäänyt tuon tahmalumen sisään. Vanteiden väleistä kurkistaminen näytti tältä:

Kuva

Kuva

Ei tolla kiire ole. Kohta taas on vesikelit jne, luontoäiti hoitaa. Mutta mitäs tapahtuikaan tappipäivänä? No menin korjaamaan tuota mummularakettia, tarkemmin vaihtamaan vetarin stefaa. Elämäni ensimmäinen stefa ja löin sen sitten lyttyyn yhdestä nurkasta. Eli ei mennyt täysin suoraan ja päälle vielä epätasaista naputusta... Oppirahoja, sanoisin. Ja siinä määrin nostatti käyrää otsassa, että en ottanut edes kuvaa muistoksi. Ongelma vaan oli siinä, että mummularaketti roikkuu nyt mullulan nosturilla ja xwd taas on umpijäässä rivarin parkkiksella :roll: Onneksi isältä sai tuon kaikkien talviautojen äidin lainaan päiväksi pariksi, jos vaikka Coltin paja olisi huomenna auki. Siellä kun pitäisi olla suoraan hyllyssä noita stefoja.

Kuva

Meinasin ensin lähteä neliveto-Hiacella. Vähän teki mieli koittaa sitä, kun niiden tekniikkaa on täälläkin haikeana muisteltu. Mutta isä sitten komensi Volvolla... Ja olikin ihan kiva koittaa tuota Haldex 5:llä varustettua peliä. Juu, tarjoo sekin perää sivulle, mutta on selvästi enemmän tehty cruisailuun kuin tämä Saabin virittämä Haldex 4. Kumpikaan ei siis ole toistaan parempi tai huonompi, mutta siinä kohtaa kun penkillä vähän korjaa jo asentoa, että "nyt mennään", niin ESP nappaa todella terävästi kiinni ja oikasee. Saabilla taas vastaavassa tilanteessa luisu jatkuu edelleen ja ESP korjaa sen sitten todella smoothisti. Saabin ratissa tuntuu siltä, että on hienoa ja pitkää hallittua luisua, Volvon ratissa taas ilo loppuu ennen kuin se edes alkaa.

Eroahan ei siis ole ehkä ihan noin mustavalkoinen, sillä Volvossa on alla talven ajetut Bridgestonen nastat ja Saabissa talven ajetut Hankookin kitkat. Lisäksi autoissa on painoeroa varmaan 400 kg. Unohtamatta sitä, että Saab vaatii luisteluleikkimiseen kakkosvaihteen ja aika paljon vauhtia moottorin vetoalueen takia, kun taas Volvolla olen testannut lyhyesti automaattilaatikollisella dieselillä. Eli voi olla, että kun Volvoa käskis samasta vauhdista mitä Saabia, niin se olisikin ihan yhtä hupaisa peli.

Ja juuri tuosta Saabin vaatimasta vauhdista johtuen sillä ei vain voi leikkiä normaaliliikenteessä, koska se homma ei ole enään missään määrin turvallista. Volvolla taas voi jossain yksittäisessä liikenneympyrässä kevyesti painaa kaasua "jee perä lähtee sivulle TÖKS". Saabilla sama ei luonnaa, ellei sitten rupea ajamaan ykkösellä niitä ympyröitä... Tästähän kirjotin jo aikasemminki, jonka sittemmin poistin (ja AZP kuitenki ehti kuittaan), että neliveto-Saab on p*ska talvilintta, koska luisua ajaessa vetopito on niin hervoton, että heti kun se perä alkaa olla kunnolla sivulla, on sitten myös vauhtiaki jo liki sata :roll: Eli lopulta tämä(kin) on vain ESP potenssiin pii. Esimerkiksi juurikin tuolla takajarrut jäädyttäneellä reissulla tuli todistettua, että jarrutuspitoa lukuunottamatta tää on täysin tunnoton keliolosuhteiden vaihteluun 8)

No niin tai näin, nyt kun molemmat autot ovat poissa pelistä, piti ottaa rajut keinot voittaakseen luontoäidin. Pari tuntia per puoli kun tohotti Defalla, oli lumi sulanut satulan päältä ja käsijarru aukesi. Nythän vanteiden alareunoissa on sitten jääpaakut, eli vaikka auto liikkuu, niin ei sitä varmaan itsepalvelupesulaa pidemmälle viitti nilkutella... Ja toivoa, että itsepalvelupesulasta saa sitten kuumaa vettä.

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja VKe »

Sorry off-topic, mutta tohon lumikuorrutukseen...

Ajelimma tossa ennen joulua sitten Keski-Suomesta Etelä-Karjalaan. Lunta pöllysi ja oli oikea nelikko-lumikeli. Pakkasta ehkä -5. Kun 250 kilsan jälkeen yhden kusitauon taktiikalla oltiin perillä, oli oma auton aivan samanlainen :twisted: Joka paikka täynnä ja tulvillaan lunta, pakkasta oli luvassa.

Onneksi tajusin kurkistella auton alle kunnolla ja älysin kaivaa lumet pois. Tunnin urakka kun maassa maaten ja ryömien kaivelin lumikoppurat pois. Muuten oltais oltu jumissa keskellä mettää ainakin vappuun saakka...

Edelleenkään en ole opetellu niitä kuvia liittelemään :(
Sininen Saab 9-3, '99
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Numba »

Jännä noissa kuvissa, kun keulaa katselee, niin tuo paneli on onnistunut jäädyttämään itseensä huomattavasti muuta keulaa enemmän jäätä. Katkonainen lämmitys toimi tuossa nyt tartuntapohjana, lämpimän tuulilasin tavoin.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja VKe »

^ noin se pystysuora seinä eli paneeli kerää moskaa. Tuo keula kun on viisto niin ei se moska siihen tartu.

Minulla kerää samalla lailla pyöreät led-apupitkät, ilman lämmitystä ovat..
Sininen Saab 9-3, '99
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

VKe kirjoitti:
Ma Joulu 27, 2021 11:35
Ajelimma tossa ennen joulua sitten Keski-Suomesta Etelä-Karjalaan. Lunta pöllysi ja oli oikea nelikko-lumikeli. Pakkasta ehkä -5. Kun 250 kilsan jälkeen yhden kusitauon taktiikalla oltiin perillä, oli oma auton aivan samanlainen :twisted: Joka paikka täynnä ja tulvillaan lunta, pakkasta oli luvassa.
Astralla tuli ajettua useita kunnon pöllyytyskelejä. Käsijarru tosin ei jäätyny, kun siinä oli sellanen kotelo johon tuli pelkkä johto ja kaikki liikkuvat osat olivat siis suojassa :)

Muutenhan tuon keräilyn huomasi aina siitä, kun ajoi lujaa rumpu- ja routaheittoihin, niin jääkokkareet vaan lensi komean kolinan kera. Kaikki ei siis ollut lokasuojiin pakkaantunutta lunta (joka sitten rikkoikin kaikki sisälokarien kiinnikkeet) vaan ihan helmoista kunnolla kolisevaa tavaraa. Mut ne oli niitä aikoja ne... Nyt pitäs pohtia, et missä tuon auton sulattaa, kun ei se jossain parkkihallissakaan päivässä sula kylmää lattiaa vasten. Tosin onhan noi autot ennenki talven olleet lumisia, joten ehkä se ns. pärjää tollasenaankin.

^^ ja ^ Joo komeesti kerää. Mut tosiaan tuo toimi kunnes tartti alkaa lämpöä pätkimään... Eli ehkä jos avais ja kytkis lämmityksen niihin parkkeihin, niin toi vois toimia. Tosin edelleenki tuo keli oli niin kamala, että en mä voi olettaa voiko tuossa kelissä mikään valo toimia. Ja lämmitys toimi sinänsä, että kun löin auton käyntiin raaputtelua varten, niin laitoin myös pitkät päälle. Minuutin parin jälkeen pysty vaan sormella painaan ton jääklöntin pois.

Tää menee jo OT, mutta viime yönä kytkin tuohon isän Volvoon tuollaisen samanlaisen palkin. Toisilla on se ajatusmaailma, että lisävalot tulee tosiaan sen valon takia, niin laitettiin sitten ilman rajoitinjohtoa. Ja joo, olihan sitä valoa... Toisaalta kontrasti ei siinäkään (ainakaan lunta vasten) ollut lyhkäisten kanssa ihan älytön, koska lähivalot eivät ole tämmöset kulahtaneet niinku mulla.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja koistha »

JP_Vette kirjoitti:
Ti Joulu 28, 2021 08:58
Nyt pitäs pohtia, et missä tuon auton sulattaa, kun ei se jossain parkkihallissakaan päivässä sula kylmää lattiaa vasten.
Auttasko jos veisit johonkin niistä Nääsvillen sikakallista parkkiluolista missä on sama lämpötila kesät talvet ? Sitten seikkailemaan päiväksi kaupungille tms.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kalevan Prisman parkkihallissa mun mielestä pitäis sulaa muutamassa tunnissa. Ei nyt tule mieleen muuta ilmaista hallia, jossa olisi sopivan "lämmin". Sammonkadulla on myös S-marketin halli, mutta siellä en ole vähään aikaan käynyt.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Lielahden prisma. Siellä sulatellu monesti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin