MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Haza »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Joulu 10, 2021 18:25
Yksityisliisareita mäki tutkailin, mutta kun niihin syöttää 25 tkm vuosisuoritteen, niin eivät ne enää ole realistisia...
25tkm vielä mitään, yritäpä 35 tai 40..
Ja jos sen hinnan saa omille ajomäärille niin kyllä joka kerta tulee selväksi hinnasta että liisareita halutaan myydä vain pihojen koristeiksi.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vai myydäänkö ne kivalla kuukausierällä ja keskimäärin porukka ajaa kumminki yli, jolle löytynee kyllä vähemmän kiva hinta?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
saabcabrio
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Heinä 05, 2013 13:34

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja saabcabrio »

Haza kirjoitti:
Pe Joulu 10, 2021 22:03
JP_Vette kirjoitti:
Pe Joulu 10, 2021 18:25
Yksityisliisareita mäki tutkailin, mutta kun niihin syöttää 25 tkm vuosisuoritteen, niin eivät ne enää ole realistisia...
25tkm vielä mitään, yritäpä 35 tai 40..
Ja jos sen hinnan saa omille ajomäärille niin kyllä joka kerta tulee selväksi hinnasta että liisareita halutaan myydä vain pihojen koristeiksi.
Tätä samaa myös pohtinu.

Ja Vetelle onnittelut tulevasta autosta!
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Haza »

^^ tämä on hyvinkin mahdollista että yritetään laittaa optimistisilla ajomäärillä kalustoa ihmisille ja toivotaan että pääsee ylityksistä rahastamaan.

En nyt ihan jaksa kaivella ja laskea esimerkkiä jostain tietystä autosta mikä on hintaero 3v ja 45 vs 90tkm jälkeen ja sitten laskea leasing hinnoista paljonko on ilmaa siinä kilometrihinnassa..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Haza »

jaksoin sittenkin (mitäpä sitä perheellinen perjantai-iltana muutakaan)
107€/kk eroa toyota ch-r hinnassa 15 vs 30tkm/v ja 3v eli koko ajalle 3852€

sitten nettiautoon, 2018 ja 41-49tkm ajetuissa halvin on 23900€ ja tuplaamalla ajomäärän 21900€.

Eli se vajaa neljä tonnia olikin sitten 2000€ oikeasti. Erinomainen diili siis, leasingyhtiön kannalta..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onnittelut Sähkömokkan johdosta! Kieltämättä tuo oli itselläkin pohdinnassa, kun ruoskaa etsiskelin, mutta tippui sitten pois lähinnä tuon pienemmän akkunsa johdosta. Varmaan kyllä silläkin olisi suurin osa ajoista sujunut. Mielenkiinnolla jään seuraamaan kokemuksia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Hieno hankinta! Nyt onkin pitkiä viikkoja edessä… :lol:

Muutamilla tuttavilla on erilaisia autoja tilauksessa ja ainakin VAG pidätyttää hengitystä, tuotantoviikot tuntuvat rullaavan koko ajan vähän eteenpäin. Tai sitten odottavan aika tuntuu pidemmältä JA suhteellisuusteorian mukaanhan se onkin pidempi ;)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Otan osaa ikävän ja valitettavan tapahtuman johdosta.

Ajoin itse viikon juuri täyssähköautolla todetakseni, etteivät ne sovi Suomen talviolosuhteisiin.

Lauantai aamuna -18c pakkasta ja täydellä akulla liikenteeseen. Kävin verkkokaupassa eli yhteensä ajoa kertyi 46km. Puolet akusta meni tällä matkalla. Lisäksi +25c sisälämpötila-asetus ei vaikuttanut mihinkään. Saabissa ja Alfassa +22c ja paitahihasilla saa olla sisällä. Sähköautossa tarvittiin toppavaatteet. Lisäksi en saanut ainakaan kolmea latausasemaa toimimaan.

Lauantain reissu tarkoitti sitä, että en olisi pystynyt lähtemään autolla enää mihinkään ilman useiden tuntien lataamista. Ja shukopistokelataus oli ainoa, jonka sain toimimaan, niin lataa siinä sitten 6-8h... Ja sitten, se kylmä akku ei ota varausta vastaan niin ei... Ei.. Ja ei. Jatkuva stressi päällä, että pääseekö kotiin ja pääseekö liikkumaan kun tarvitsee.

Sähköauto on täysin kuolleena syntynyt ajatus. Itselle ja omiin tarpeisiini se ei tule koskaan sopimaan. Akun koko ei ratkaise fysikaalisia ja kemiallisia ominaisuuksia ja faktoja. Olen myös kesällä ajanut ko. autolla ja silloin range täydellä akulla oli n. 240km. -18c pakkasessa se oli alle puolet siitä.

Saabin tai Alfan polttoainetankki ei pienene lämpötilan tai käyttöiän funktiona.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Haza kirjoitti:
Pe Joulu 10, 2021 23:10
Erinomainen diili siis, leasingyhtiön kannalta..
Jostain se voittoki pitää raapia :D Tosin varmaan kaikki sähköautot ovat aika haluttua kamaa vähenajettuina ja takuunalaisina... Vai iskeekö näissä sitten se mielikuva vastaan, että dieselillä ajaa 500 tkm, bensa-auto on jo 200 tkm lopput eikä sähköllä sitten pääse edes 100 tkm ennen kuin akku on loppu.
tsaarela kirjoitti:
La Joulu 11, 2021 00:06
Onnittelut Sähkömokkan johdosta!
Kiitos! Kyl mäkin vähän kallistuin jo Leafia pohtimaan isompiakkuisena, mutta tällä nyt mennään. Toivottavasti oli oikea valinta. Leafis en siis muuta ongelmaa nähnyt kuin 10 vuotta vanhan peruspohjan. Vähän samaa kastia kuin olisi ostanut OG9-3:n vuonna 2003 sen NG9-3 sijaan :roll: Mutta tosiaan Leafia en edes koeajanut. Kerran joskus vuosia sitten olen sellaisen koeistunut Levorannan huoltoa odotellessa.
lauriolio kirjoitti:
La Joulu 11, 2021 07:10
Hieno hankinta! Nyt onkin pitkiä viikkoja edessä… :lol:
Kiitos! Ei viikkoja, vaan kuukausia... Mut kai se siitä tarkentuu.
Pakari kirjoitti:
La Joulu 11, 2021 08:18
Otan osaa ikävän ja valitettavan tapahtuman johdosta.
Kiitos osanotostasi! Ei siitä taida olla edes kahta viikkoa, kun itsekin pöyristyin erään töpseli-Corsan tilauksesta, että eihän sillä pääse -30 lukemissa edes sinne mummolaan ilman latauksia ja en ikimaailmassa semmoista itselleni ostaisi :lol: Mutta toisin kävi, lupaan kyllä rehellisesti haukkua ostopäätöstäni täällä, mutta pakkaskokemuksia joutuu kyllä odottamaan vuoden verran :)

Latausnopeusongelmia tässä itsekin olen pohtinut, mutta tällä näkymää tuskin mitään laturihässäkkää investoin kotiini. Se 1,8 kW "matkalaturi" saa nyt alkuunsa auttaa (tyhjästä täyteen joku 30 h tms), koska käytännössähän autolla ei normaalipäivinä koskaan ajeta akkua tyhjäksi ja muuten se saa sitten seistä vapaasti piuhan päässä. Eli rahallisesti tällä näkymää mun ei kannata investoida asennuskuluineen tonnia kolmivaihelaturiin, kun antaa ton imeä matkalaturista minkä pystyy ja jos se mummulareissu sitten tulee eteen, niin voi edellisenä iltana käydä vaikka sen ABC:n pikalaturissa sitten.

Toki siis laturien suhteen mieli ehtii vielä muuttumaan moneen kertaan, mutta koitan nyt vain avata ajatusmaailmaani, että en hätäile pätkääkään ennen kuin olen todennut, että se 1,8 kW ei riittäisi. Ja se toteamus varmaan tulee sitten 2023 talvella, kun pitäisi siellä mummulan päässä saada sitä virtaa sinne akkuun saakka. Ja siellä on ihan maatalousmallin 32 A voimavirtarasiat, eli ne järeämmät "matkalaturit" ovat siellä mahdollisuus. Ja siinä "viereisellä" huoltoasemalla on kans ihan rahalla ostettavissa sähköä. Mutta askel kerrallaan, tulis nyt se autoki ensin...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

^joo ei hätäily kannata, koittaa eka miten päriää miedommilla vehkeillä. Sitten tietää myös paremmin mitä ominaisuuksia sitä latausasemaltaan ehkä kaipaa. Samaa periaatetta itse noudattanut ja Mitsun sukokaapelilla menty jo pari vuotta. Toki Mitsussa on niin pieni laturi että isollakin latausasemalla sais vain 3,6 kW tehoa, eli hyöty on aika marginaalinen 2 kW sukokaapeliin verrattuna.

Miten muuten teidän rivarissa nuo latausasemien asennukset ja sähkövedot on huomioitu? Onko autopaikka silleen oman kämpän nurkalla että saa omista sähköistä latauspaikan helposti eikä tarvi kinastella naapurien kanssa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jokasella on oma autopaikka kämpän edes ja hallitus, jossa myös minä istuin silloin ja istun edelleen, linjasi yhdelle kyselijälle, että saa hakea luvan just sellaselle laturille kuin oma lompakko ja sähköliittymä kestää. Eli kohtuu helpolla saa sen kolmivaiheisenki, kun sulaketaulu on heti tos ulko-oven vieres ja sisällä johtoveto näkyisi 10 cm matkalla...

Sitte taas jos tyytyy 16 A yksivaiheisena, niin siinä heti autopaikan vieressä on pistorasia. Eli jos siihen vaihtais sen karavaanarimallin rasian, niin olis varmaan helppo ja halpa boostaus. Talohan on vuodelta 2017 eli kaapelit varmaan kestäis sen jatkuvan 16 A ottamisen.

Sitten meillä on tuo Aran sponsoroima latausinfravalmius yhtiön hallus olevilla autopaikoilla (joita on jokaselle kämpälle yks), jossa on kaapeloinnit 11 kW latureille, mutta paikoillaan pelkät lämmitystolpat. Mä silloin sitä vähän pohdein ääneen, että pitäskö laittaa latureitaki samaan konkurssiin kun Ara olis sponssannu niistäki 55 %, mutta silloin ei ollut sähköautoja näköpiirissä ja pihan upgradetus meni muutenkin hienoisesti yli yhtiökokouksen valtuuttaman budjetin, niin ne jäi sitten tekemättä. Varmaan tuonne sais puhuttua yhtiönki laturin, josta sitten vuokrata paikka, mutta en kehtaa esittää kun olen itse hpj ja toisaalta yhtiön sähkö on ainaki tällä hetkellä kalliimpaa kuin mun oma :mrgreen: Ja toinen tietty on se, että kun tän kämpän hukkaa seuraavalle, niin se tonnin kolmivaiheinen OMA laturi voikin olla yllättävä myyntivaltti...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mites toi yhtiön tontille tulevan liityntäkaapelin kapasiteetti vrt. kämppien ja mahdollisten latausasemien määrä suhteutuu? Tuli sellanen mieleen että jo tonttiliittymä on vaikka joku 3x150A ja kämppiä on vaikka kuusi, niin sehän on oikeinkin reilusti per kämppä noin niinkuin asukkaiden normaalin elämän ja taloyhtiön yhteisiin tarpeisiin (mm. joku yhtiön maalämpöjärjestelmä ja autojen lämmitystolpat). Ja se on oikeinkin reilusti jos vaikka kolme kämppää asentaa latausaseman ja joku vielä hankkii sellaisen auton ja latausaseman joka kykenee 22kW (3x32A) lataustehoon ja päivittää kämpäänsä pääsulakkeet tämän vuoksi reilusti isompiin. 3x150A liittymässähän voi ihan hyvin olla kuusi kappaletta 3x50A pääsulöaketauluja, koska lähtökohtaisesti virtaa ei samanaikaisesti vedetä joka letkusta täysillä.

Mutta sitten kun kaikki kuusi kämppää hankkii kunnon latausasemat ja tehokkailla latureilla varustetut autot, niin pakkasyönä ei niitä kaikkia voikaan ladata yhtä aikaa, kun tonttiliittymästä loppuu kapasiteetti. Tässä vaiheessa jos jokainen on hankkinut oman latausasemansa ja ne latausasemat ei osaa keskustella keskenään ja/tai säätää tehojaan, niin ainoa tapa varmistaa kapasiteetin riittävyys on sopia kuka tökkää autonsa lataukseen ja koska, eli koordinoida latauksen ajoitus keskenään. Pahimmillaan se tarkoittaa sitä että Jussin latausvuoro alkaa yöllä kahdelta ja siinä kohtaa Marjon pitää olla varmistanut että autonsa on ladannut loppuun tai käydä kiskomassa tökkeli irti autosta.

Kokonaiskapasiteetti varmasti riittää yön aikana ladata kuusi autoa tyhjästä täyteen, kyse on vain tehon säädöstä ja ajoituksesta, mihin tarvitaan jotain älyä tai ohjausta latureille.

Näin vaan pohdein että oisko taloyhtiössä kuitenkin fiksua jotenkin koordinoida tuota latausasemien hankintaa siten että niihin saa keskustelukerhon speksattua ja esim. mahdollisesti rajoittaa sitä että kukaan ei saisi hankkia 22kW latauaseamaa ja syödä sen kanssa yhteistä kapasiteettia liikaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuota ei kukaan ole miettinyt. Ainoastaan sen, että jos yhtiö asentaa latureita, niin kuormanhallinta siihen täytyy laittaa jos niitä alkaa oleen useita. Ja isännöitsijä on sanonut jo heti alkuun, ettei näistä mitään tiedä.

Eli joo, hyvä kun tääkin on otettu puheeksi täällä, niin voi sitten tehdä linjauksen ennen ensimmäistäkään laturia, että pääsulakekokoa ei saa muuttaa tms. Täytyyki pyytää isännöitsijää konsultoimaan joku konsepti.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tää mun sähköautokiima rämpii nyt vähän vastatuulessa. Siis tarjous on hyväksytty, mutta kauppaa ei ole tehty. Mahdollisuus aikalisään on. Vastatuulihan lähti siis siitä, että aloin tarkastamaan Exceliäni vielä kerran manuaalisesti kynän ja paperin avulla, koska "sama kulu kuin nykyään" kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Aloitetaan yleistyksistä:
-Mokassa vakuutusmaksu nousee 32,28 €/kk ja taas vero laskee 15,48 €/kk.
-Mokkaa huolletaan 25 €/kk (korjaukset takuuseen), Saabia katsastetaan vajaa 10 €/kk ja varmaan loput 15 €/kk menee öljykannuihin ja korjauksiin ilman kalliita yllätyksiä.

Noista siis voidaan päätellä, että vähän oikomalla vakuutukset, verot, huollot ja korjaukset sekä Saabin katsastus ovat samalla tontilla. Ei vaikutusta arkeen ja Excel toimi.

Seuraavaksi tulee ajomäärä. Ja nyt alkaa se ihmetys. Olen siis kerännyt dataa ja tiedostan tämän, mutta en ole koskaan ajatellut sitä näin päin. Eli:
-Avopuolisoni käytössä olevilla autoilla on kuljettu päivittäin töissä Nokia - Tampere - Nokia sekä ajeltu mummulareissuja sun muita. Myös minä joskus. Viimesen 12 kk toteuma 17 955 km
-Mun käytössä olevilla autoilla on kuljettu päivittäin tarhaan 900 m suuntansa sekä käyty Prismassa, Motonetissa, Biltemassa, Gigantissa, Verkkiksessä, Salessa, mummulassa, Saab-touhuissa sun muissa mutta metriäkään ei ole ajettu työmatkaa. Pääasiassa minä olen ajanut, avopuoliso on maksimissaan 500 km. Viimesen 12 kk toteuma 22 350 km.

Eli jos luit nopsaan, niin se pointti oli se, että toisella autolla ajetaan vajaa 18 tkm hyödyllistä ajoa, toisella reilu 22 tkm ainakin 50 % täysin turhaa ajoa. Siis joo, tiedän sen, että kaikelle ajolle on joku syy, mutta vaikka kävisin viikoittain moikkaamassa mummua ja vaaria, tulee siitä vain 14 tkm. Ja en käy viikoittain mummulassa, mutta se sähköautokiiman suurin pointti on just siinä, että "mummulas olis halpaa käydä, kun menee 50 € bensojen sijaan 10€ sähköä". Eli ajan aivan stna:n paljon täysin turhaa ajantappoajoa, josta voisi optimoida ihan h*elvetillisen siivun pois.

No se "sähköauto maksaa saman" pätee edelleen, jos ajaa tota rallia ympäriämpäri löyhin syin ilman toiminnan tehostamista. Sen kahvipaketin vois hakea kaupasta myös työmatkalla tai sitten vaikka sähköläskillä. Eli pelkkiin mun auton polttoaineisiin on mennyt viimeisen 12 kk aikana 2856,01 € ja jos tiputan niinkin realistisesti ajomäärää kuin ihan vain vaikka puolet pois, niin sillä säästyis suoraan 119 €/kk, jolla nyt sitten käy vaikka siellä mummolassa romanttisesti keskimäärin 2,5 krt/kk. Ja siis se on ekstraa, koska jo tolla tiputetulla ajomäärällä käy täysin riittävän määrän siellä...

Niin tai näin, mitä enemmän Mokalla ajaisi, sitä enemmän se tavallaan säästäisi. Mutta toisaalta jos jo nyt on varaa tähän ralliin, niin on mulla varaa myös siihen Mokkaan vaikkei sillä ajaisi kuin puolet nykyajoista. Toisaalta myös kun avopuoliso palaa työelämään, heittää se laskelmia taas järkevään suuntaan sillä oletettavasti hän kulkisi sähköautolla työmatkat.

Mutta se ydinkysymys ja haaste itselleni on lähinnä se, että olenko vain vähän idiootti vajakki vai täysin pihalla reaalimaailmasta :roll: Mua on työelämässäkin joskus tietyis tilanteis sanottu liian kriittiseksi itseäni kohtaan, mutta niin tai näin, niin poistin nyt tuon XWD:n chättiautosta ja pohdin tosissani, että pitäiskö kuitenkin vain käyttää se Länsiauton joulukinkkulahjakortti ja palata autokuvioihin sitten joskus keväämmällä...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Yleensä ku koittaa karsii jotain ajoja niin jotain tulee lisää. :D
Eiköhä excelistäki tuu hyväksyntä ku emännys ajelee työmatkat ja molemmat huviajelut sähköllä...
Tai noin me mietittiin, saa nähdä miten toteutuu.. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin