MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Mä en tiedä kuuluuko suodatin huoltoon. WISsis on erikseen huolto ja öljyjen vaihto, jossa ekassa lirutellaan 1,5 dl öljyä ja toisessa sitte kaikki suodattimen kera.
https://saabwisonline.com/b6/9-3/2009/4 ... service-5/
Sauli Naskin jossain vanhas viestis lukee, et toi "huolto" on suosituksena 1 vuosi / 30 tkm tms välein. Ite kyl nyt tänään vaihdan kaikki.
Samaten perään (ja tais myös etupään "kulmavaihteeseen") on WISsis ohje pieneen lirutteluun. Ihan järjetöntä mun mielestä, kun tilavuus on kuitenki alle litran per nurkka ja samalla työllä ne kaikki vaihtaa...
https://saabwisonline.com/b6/9-3/2009/4 ... service-5/
Sauli Naskin jossain vanhas viestis lukee, et toi "huolto" on suosituksena 1 vuosi / 30 tkm tms välein. Ite kyl nyt tänään vaihdan kaikki.
Samaten perään (ja tais myös etupään "kulmavaihteeseen") on WISsis ohje pieneen lirutteluun. Ihan järjetöntä mun mielestä, kun tilavuus on kuitenki alle litran per nurkka ja samalla työllä ne kaikki vaihtaa...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Aika pitkälti joo, kunhan myös muistaa että ainakin Audi hylkäsi torsenin kruunupyörän (käytännössä epäsymmetrinen tasauspyörästö levylukolla, todennäköisesti varsin kelpo ajettava) tilalta vaiheittain, alkaen pari vuotta sitten. Ja tietty torsenia edelsi erilaiset junttilukkosysteemit.AZP kirjoitti: ↑Ti Elo 24, 2021 10:56Pitkittäiskoneisissa torseni, poikittaiskoneisissa haldeksi. Esim Passatin kohdalla on sukupolvien välillä ollut vaihtelua onko kone kummin päin, ja sitä myöten sitten nelivetotekniikkakin vaihtunut.
...
Kuten kysymysmerkeistä huomaa, tieto ei ole varmaa vaan muistikuvista kaivettua. Ja joukossa voi olla poikkeuksiakin tuon tekniikan osalta, eikä nämä välttämättä päde minnekään 80-luvulle asti. Joka tapauksessa nykyvaggineissa AWD-systeemin voi arvata katsomalla konepellin alle ja tsekkaamalla miten päin kone on.
Sitten Audilla on vielä sellanen taikasana kuin Ultra, jossa vissiin on kytkin molemmissa päissä kardaania. Ja uutuutena (olikohan tuore RS3) taka-akseli ilman tasauspyörästöä, erilliset sähkökytkimet vaan molemmille vetareille - tuo varmaan hoitaa nelivedonkin kytkennän noilla kytkimillä.
Mutta joo, Seat-nelikot taitaa olla aina haldexeja. Exeo tosiaan on käytännössä perinyt ainakin B7-korisen A4:n korin, mutta todennäköisesti konsernin sisäisen kilpailun vuoksi sitä ei tietääkseni ole nelikkona tehty.
JP:lle sori OT:sta
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Ei tartte soritella. Hyvä se on et kirjotellaan aiheen sivustaki
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Mulla vaihdettiin Haldexin öljyt ja suodatin + tiiviste. Kotelon pohjalla oli aika paljon harmaata "muhjua". Kaikki kaavittiin pois ja jarrukliinerillä putsattiin. Myöhemmin Haldex-pumpun vaihdon yhteydessä tuli uudestaan vaihdettua suodatin ja öljyt. Enää ei löytynyt sakkaa ja öljyt oli täysin puhtaat.JP_Vette kirjoitti: ↑Ti Elo 24, 2021 11:40Mä en tiedä kuuluuko suodatin huoltoon. WISsis on erikseen huolto ja öljyjen vaihto, jossa ekassa lirutellaan 1,5 dl öljyä ja toisessa sitte kaikki suodattimen kera.
https://saabwisonline.com/b6/9-3/2009/4 ... service-5/
Sauli Naskin jossain vanhas viestis lukee, et toi "huolto" on suosituksena 1 vuosi / 30 tkm tms välein. Ite kyl nyt tänään vaihdan kaikki.
Samaten perään (ja tais myös etupään "kulmavaihteeseen") on WISsis ohje pieneen lirutteluun. Ihan järjetöntä mun mielestä, kun tilavuus on kuitenki alle litran per nurkka ja samalla työllä ne kaikki vaihtaa...
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Saman tein itekkin ajelin pari tuhatta km ja uudellen vihdoin öljyt ja suodattimen. Kohtuu puhdasta oli toisella kerralla, ihan taka ala kulmassa oli pieni kerros harmaata mujua.mikan kirjoitti: ↑Ti Elo 24, 2021 13:51Mulla vaihdettiin Haldexin öljyt ja suodatin + tiiviste. Kotelon pohjalla oli aika paljon harmaata "muhjua". Kaikki kaavittiin pois ja jarrukliinerillä putsattiin. Myöhemmin Haldex-pumpun vaihdon yhteydessä tuli uudestaan vaihdettua suodatin ja öljyt. Enää ei löytynyt sakkaa ja öljyt oli täysin puhtaat.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Kyllä tää saabismi on muuttunut hienoksi käyttöautoharrastukseksi siinä kohtaa, kun tiputti ruusuiset Saab-lasit pois ja alkoi ajattelemaan, että kaikki Saabit ovat loppuun ajettuja romuja ja elävät jo ehtoopuolen vaihetta ennen päätymistä autojen taivaaseen. Että tämä on muutakin kuin yksisarvisia ja sateenkaaria. Se punainen jobbarilta haettu romu oli niin helmi, että siitä tuli hyvä auto reilun tonnin korjauksilla. Siitä jäi jopa myyntikrapula. Ja tämä reilun neljän tonnin neliveto, jonka sai siis puhumalla jobbarille ihan rehdisti ostavansa taas tuhansien eurosta valmista vikaa, alkaa kans nostaa päätään suosta. Siihen suohon kun yhdistää perinteisen automyyjän, jolla ei ole mitään mielenkiintoa myydä autoa vaan pelkästään tehdä myynti-ilmoitus, jonka sisältö tämmöiselle rassaajaharrastajalle on jotain nollan ja olemattoman välistä, niin siinä saatetaan oikeasti leipoa kasasta sitä itseään kuitenki ihan helmi käyttöauto. No mitä mä tässä siis hehkutan? No tätä:
Se olis sitte niinku tonnin kartaani, joka hajoo näistä kaikista, ja päiväyksen perusteella maksimissaan 20 tkm ajettu Autoon on kyllä huoltokirja, mutta ei siellä mitään tuosta lue. Ja kuittejakin on, mutta ei tuosta. Mutta 2017 tässä oli n. 20 tkm vähemmän kilometrejä mittarissa. Eli oli tuo sitten myynti- vai valmistuspäivä, niin ei kiinnosta. Just säästy tonni
Muutenki tää on pohjastaan ihan mallikkaassa kunnossa. Taka-akselistossa toki on pintaruostetta ja tankin suojapellit vähän rumat, mutta ei tää mätä ole sen varsinaisessa merkityksessä.
Takaiskarit on tosiaan sitten mallia tavis. Ja pompottaa maantieajossa niin paljo, että en kyllä ymmärrä miksei tuolle oo jo edellinen tehnyt jotain. Maptunin coilit on vähän arvokkaat, niin tarttee nyt tosissaan etsiä mistä sais halvat ja hyvät jouset tonne...
Päivän työlistallahan oli sitten öljyjen vaihto moottoriin, vaihteistoon, PTU:hun, Haldexiin ja perään. Eli sellanen perus käyttöönottohuolto. Ja tällä kertaa kaivoin WISsistä momentit ja tein hyvin!
Öljyinä tosiaan oli tommonen rahastaan tarkan saabistin (onko niitä edes muita?) värisuora.
Eipä noissa mitään erikoista tullut vastaan (Haldexista alempana), mutta PTU oli vähän vajaalla täytöllä. Taitaa tulla suoraan maahan...
Vaihteistoöljyjä ei pitänyt vaihtaa ennen nelivedon korjaamista, kun ei halua "paalattavaa autoa liikaa huoltaa", mutta ajattelin sitten, että samakai se on noita vanhoja öljypurkkeja kaivaa kaapista ja vetää mielenrauha siltäkin osin. Se tonnin kartaaniyllätys tässä neljän tonnin autossa kun oli niin mieltä ylentävä
Ja koska säästölinja edelleen jatkuu, niin moottoriin riitti pelkkä suodatin. Öljyt kun on jo maksettu aikapäiviä sitten
Ei tuo oikeasti ole niin paha miltä näyttää. Yksi avaamaton purkki, yksi puolen litran liru ja kuudes litra sitten Championilla kasaan. Ja tosiaan tuo on Astrasta jäänyttä Dexos 1 gen 2 -lirua, joka on uusille turbo-moottoreille. Kelpaa siis Saabillekin Sitä en kyllä muista, että mihin tuo yksi puoli litraa on kadonnut kun Astraan ei öljyä tarvinnut lisätä eli kaiken järjen mukaan olisi tasalitroina kulunut. Ehkä siitä on johonki öljysyöppöön sitten joku vuosien varrella lisännyt. Ties vaikka minä siihen alle tonnin OG-kolkkiin tms...
Ja se päivän pääpuheenaihe eli Haldex. Sehän oli helppo nakki kun perä on vain neljällä pultilla kiinni ja vastoin virallisia ohjeita sen voi vain tiputtaa. En mä oikeen sitte selvittäny, että minkä varassa se lopulta roikkuu, ehkä pakoputken, mutta ei se alas tullut. Eli pultit auki ja levynosturilla alas. Ja puhdasta oli... Kuten huoltokirjan mukaan voisi olettaakin.
Otin nuo pienet mujut pois ja paketti takasi kasaan. Edelleen herjaa eLSD:n jumiutumista. Toisaalta tuo kyllä toimii ihan hyvin ilmanki ja ainoa haitta on se kuitattava "Service XWD" muutaman kilsan jälkeen. Nyt kun tiesi öljyjen olevan kunnossa, niin annoin tolle vähän sikaakin ja kyllä se hiljattain höylätyllä soratiellä nätisti tarjos perää sivulle.
Vähän iski jo kiinnostuksen puute koko eLSD:tä kohtaan. Siis rahallisen kiinnostuksen puute. Tästäkin romusta saa loputtoman suon jos sen sellaiseksi haluaa päästää. Ehkä nyt vaihdan ensalkuun vielä ilmansuodattimet koneelle ja kabiiniin, termostaatin et lämmöt olis oikeat ja sitte tutkailen sitä pompottavaa perää. Kun ei tolla aja pirukaan... Enkä halua edes tietää, millanen se on kun koko perheen pakkaa kyytiin. Sitte vain kohti talvea ilman lukkoperää. Ellei nyt jollain satu olemaan hyvää purkuosaa saatavilla. Voin ostaa kyllä kokonaisen peränki, josta sitte korjaan itelle uuden vaihto-osan tai pöllin pelkän venttiilin. Saa tarjota!
Se olis sitte niinku tonnin kartaani, joka hajoo näistä kaikista, ja päiväyksen perusteella maksimissaan 20 tkm ajettu Autoon on kyllä huoltokirja, mutta ei siellä mitään tuosta lue. Ja kuittejakin on, mutta ei tuosta. Mutta 2017 tässä oli n. 20 tkm vähemmän kilometrejä mittarissa. Eli oli tuo sitten myynti- vai valmistuspäivä, niin ei kiinnosta. Just säästy tonni
Muutenki tää on pohjastaan ihan mallikkaassa kunnossa. Taka-akselistossa toki on pintaruostetta ja tankin suojapellit vähän rumat, mutta ei tää mätä ole sen varsinaisessa merkityksessä.
Takaiskarit on tosiaan sitten mallia tavis. Ja pompottaa maantieajossa niin paljo, että en kyllä ymmärrä miksei tuolle oo jo edellinen tehnyt jotain. Maptunin coilit on vähän arvokkaat, niin tarttee nyt tosissaan etsiä mistä sais halvat ja hyvät jouset tonne...
Päivän työlistallahan oli sitten öljyjen vaihto moottoriin, vaihteistoon, PTU:hun, Haldexiin ja perään. Eli sellanen perus käyttöönottohuolto. Ja tällä kertaa kaivoin WISsistä momentit ja tein hyvin!
Öljyinä tosiaan oli tommonen rahastaan tarkan saabistin (onko niitä edes muita?) värisuora.
Eipä noissa mitään erikoista tullut vastaan (Haldexista alempana), mutta PTU oli vähän vajaalla täytöllä. Taitaa tulla suoraan maahan...
Vaihteistoöljyjä ei pitänyt vaihtaa ennen nelivedon korjaamista, kun ei halua "paalattavaa autoa liikaa huoltaa", mutta ajattelin sitten, että samakai se on noita vanhoja öljypurkkeja kaivaa kaapista ja vetää mielenrauha siltäkin osin. Se tonnin kartaaniyllätys tässä neljän tonnin autossa kun oli niin mieltä ylentävä
Ja koska säästölinja edelleen jatkuu, niin moottoriin riitti pelkkä suodatin. Öljyt kun on jo maksettu aikapäiviä sitten
Ei tuo oikeasti ole niin paha miltä näyttää. Yksi avaamaton purkki, yksi puolen litran liru ja kuudes litra sitten Championilla kasaan. Ja tosiaan tuo on Astrasta jäänyttä Dexos 1 gen 2 -lirua, joka on uusille turbo-moottoreille. Kelpaa siis Saabillekin Sitä en kyllä muista, että mihin tuo yksi puoli litraa on kadonnut kun Astraan ei öljyä tarvinnut lisätä eli kaiken järjen mukaan olisi tasalitroina kulunut. Ehkä siitä on johonki öljysyöppöön sitten joku vuosien varrella lisännyt. Ties vaikka minä siihen alle tonnin OG-kolkkiin tms...
Ja se päivän pääpuheenaihe eli Haldex. Sehän oli helppo nakki kun perä on vain neljällä pultilla kiinni ja vastoin virallisia ohjeita sen voi vain tiputtaa. En mä oikeen sitte selvittäny, että minkä varassa se lopulta roikkuu, ehkä pakoputken, mutta ei se alas tullut. Eli pultit auki ja levynosturilla alas. Ja puhdasta oli... Kuten huoltokirjan mukaan voisi olettaakin.
Otin nuo pienet mujut pois ja paketti takasi kasaan. Edelleen herjaa eLSD:n jumiutumista. Toisaalta tuo kyllä toimii ihan hyvin ilmanki ja ainoa haitta on se kuitattava "Service XWD" muutaman kilsan jälkeen. Nyt kun tiesi öljyjen olevan kunnossa, niin annoin tolle vähän sikaakin ja kyllä se hiljattain höylätyllä soratiellä nätisti tarjos perää sivulle.
Vähän iski jo kiinnostuksen puute koko eLSD:tä kohtaan. Siis rahallisen kiinnostuksen puute. Tästäkin romusta saa loputtoman suon jos sen sellaiseksi haluaa päästää. Ehkä nyt vaihdan ensalkuun vielä ilmansuodattimet koneelle ja kabiiniin, termostaatin et lämmöt olis oikeat ja sitte tutkailen sitä pompottavaa perää. Kun ei tolla aja pirukaan... Enkä halua edes tietää, millanen se on kun koko perheen pakkaa kyytiin. Sitte vain kohti talvea ilman lukkoperää. Ellei nyt jollain satu olemaan hyvää purkuosaa saatavilla. Voin ostaa kyllä kokonaisen peränki, josta sitte korjaan itelle uuden vaihto-osan tai pöllin pelkän venttiilin. Saa tarjota!
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Mulla ei ole nelikossa lukkoperää, enkä kyllä oikein kahden talven kokemuksen perusteella edes keksi miksi sellainen pitäisi olla. Mikäs noissa kardaaneissa hajoaa ja miksi? Niin ja millaisilla kilometreillä?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Näyttäis olevan Sellholmin tuunaamat iskarit. Kysyisin melkein sieltä että mikä vitsi. Ei oo mitään varakirikamaa.JP_Vette kirjoitti: ↑Ke Elo 25, 2021 01:26Takaiskarit on tosiaan sitten mallia tavis. Ja pompottaa maantieajossa niin paljo, että en kyllä ymmärrä miksei tuolle oo jo edellinen tehnyt jotain. Maptunin coilit on vähän arvokkaat, niin tarttee nyt tosissaan etsiä mistä sais halvat ja hyvät jouset tonne...
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Onko noitten ristikot sellasii ettei periaatteessa ole vaihdettavissa? Sama dusterissa, mulle tosin merkkiliike ne vaihdatti. Reilun tonnin maksaa uus, korjaus melkein 900e. Tarvike ois reilu 300e mutta saatavuus huono..
Mut pääasia ettei tarvii heti murehtii
Aiheuttaako lukon toimimattomuus jotain lisäharmii/rikkoo koko perän vai voiko tosiaan vaan ajella ihan "normina"?
Mut pääasia ettei tarvii heti murehtii
Aiheuttaako lukon toimimattomuus jotain lisäharmii/rikkoo koko perän vai voiko tosiaan vaan ajella ihan "normina"?
Viimeksi muokannut tetammi, Ke Elo 25, 2021 09:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Saistko tosta keskustelusta jotain idean poikaista kaiveltua ? Siellä kuva ilmeisesti eSaabpartsin konversiokitistä osaluetteloineen.
https://www.saabcentral.com/threads/xwd ... st-5273594
https://www.saabcentral.com/threads/xwd ... st-5273594
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Niin no lukkoperä tai ei, se on vähän kuin mihin tarvita Hirschin spoileria kun ilmanki pärjää jne. Onhan se lisävaruste siinä missä mukitelinekin ja toisaalta kivahan se olisi, jos auto olisi kunnossa myös lisävarusteiden osalta
Kartaaneista käsittääkseni menee tukilaakerit ja se on sitten mallia uutta kartaania tilalle. Syynä oletettavasti kestovoitelun kirous eli "voideltu laakerin eliniän ajaksi". Vissiin jotkut pajatkin niitä korjaavat, mutta hinta on lopulta sama. Kilometreistä en tiedä ja toisaalta tämäkin tieto on vain täältä foorumilta joskus jäänyt mieleen eli ei sinänsä "tietoa" ole, ainoastaan vain vahva mutu siitä, että henkisesti kannattaa varautua sen hajoamiseen.
Jaa tattis. Ja joo, onhan tuo tuttu tuotekuva kun tuo korokerengaskin tulee! Mutta tuo on vain tavisiskari ja koroke? Elleivät ole rakentaneet jotain jäykistystä... Meinaan tää kuva taitaa olla se ongelman juurisyy, josta täälläkin on puhuttu eli vakiojousi on vain liian löysä:
koistha kirjoitti: ↑Ke Elo 25, 2021 09:53Saistko tosta keskustelusta jotain idean poikaista kaiveltua ? Siellä kuva ilmeisesti eSaabpartsin konversiokitistä osaluetteloineen.
https://www.saabcentral.com/threads/xwd ... st-5273594
Eli ton mukaan jousen jäykkyys on vain reilu puolet siitä mitä tarttis olla. Eli joo, kyllä toi Sellholm pitää perän ylhäällä ilman kuormaa, mutta kamala se on ajaa. Ja toisaalta en tiä kuinka vanha tuo on, eli jos siä on ikänsä puolesta löysä jousi ja vuosia sitte asennettu Sellholmin iskari, niin ehkä niillä molemmilla voi vaan olla kilometritkin täynnä
Ristikoista ei mitään tietoa. Ja tosiaan tuskin tuota kartaania enää mun omistusaikana tarvii miettiä, niin ihan sama. Museoleimalle asti tuskin säästän tätätetammi kirjoitti: ↑Ke Elo 25, 2021 09:51Onko noitten ristikot sellasii ettei periaatteessa ole vaihdettavissa? Sama dusterissa, mulle tosin merkkiliike ne vaihdatti. Reilun tonnin maksaa uus, korjaus melkein 900e. Tarvike ois reilu 300e mutta saatavuus huono..
Mut pääasia ettei tarvii heti murehtii
Aiheuttaako lukon toimimattomuus jotain lisäharmii/rikkoo koko perän vai voiko tosiaan vaan ajella ihan "normina"?
Tää auto on niin täynnä sähköhärpäkettä, että oletan auton menevän semmoseen suojamoodiin, että lukkovikasella ajo ei tee lisätuhoa Osaahan tää kompensoida eri lailla kuluneet renkaatki jne ja WISsin mukaan jotkut viat kytkevät koko nelivedon pois päältä, niin menkööt. Toki nyt tutkailen jos jostain tulisi halvalla vastaan se solenoidi tai vaikka koko perä, niin laitan kyllä kuntoon. Mut ei se prioriteettilistalla kovin korkealla ole
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Se eLSD liitin kannattaa tarkistaa, ja voihan se tietty olla se eLSD soledoidi vika tai tukossa/likainen. Ultralla pesu jos se auttaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
Joo täytyy vaan sitte pudottaa perä alas eli sinänsä "pidemmän kaavan operaatio". Mut jos nyt sais tuon romun toimimaan, kun justiinsa se sitte hajosi
Pukkaa koodia C0407 64 eli:
Buickin ja Cadillacin Service Bulletinista lainattua (jossa oletettavasti sama perä):
Pukkaa koodia C0407 64 eli:
Tosin mä taidan jo tietää syyn: liian vähän öljyä. Tein siis WISsin mukaan hieman laiskasti ja täytin tarkastusreiästä ja ajoin ja idlasin ja annoin tasaantua ja laskin pois. Mutta nyt kun asiaa Googlaa, tosiaan se laiskasti oikaisu suoraan tarkistusreiästä menikin väärin, vaikka siis tarkastin vieläpä kahdesti ne öljyt... Tää on Cadillacin ohjeesta:C0407 64
The differential clutch pump current is below a threshold at the end of a pump activation cycle in 30 consecutive test cycles. The measured current is less than 1.5 A from the threshold. The threshold is temperature dependent.
Action Taken When the DTC Sets
-All-wheel drive (AWD) is disabled
-Service Rear Axle is displayed on the driver information center.
Eli tunkea tavaraa huohottimesta sisään ja sitte sen jälkeen noi proseduurit ja tarkistus. Pakko kyllä myöntää, että en ymmärrä mikä tuossa sitten muuttuu kun ajoin välissä lenkinkin, mutta ehkä se sitten on noin ja "tein itse ja säästin" pätee taas kerranNOTE: The differential clutch assembly must be over filled then lowered to the correct level in order to get a proper fluid level fill and reading.
Buickin ja Cadillacin Service Bulletinista lainattua (jossa oletettavasti sama perä):
Saabin WISsissä kyllä ohjeistettiin oikein, mutta nuo painotukset väärin tekemiseen puuttuivatDTC C0407 Symptom 64:
Important: The single biggest cause of a C0407 symptom 64 is low eLSD clutch fluid. Low eLSD clutch fluid may be caused by improper filling of the eLSD clutch, an internal piston seal leak or a leak at the pump cover gasket. The eLSD clutch MUST be filled with 140 ml (0.15 qts) of eLSD clutch fluid through the vent fitting opening in the TTD clutch cover and NOT the TTD clutch cover plug. For internal piston seal leaks, it is not necessary to replace the complete eLSD clutch assembly or the complete rear differential.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)
[quote=AZP post_id=1283901 time=1629795407 user_id=12895]
Pitkittäiskoneisissa torseni, poikittaiskoneisissa haldeksi. Esim Passatin kohdalla on sukupolvien välillä ollut vaihtelua onko kone kummin päin, ja sitä myöten sitten nelivetotekniikkakin vaihtunut.
Peukalosääntönä voi muuten sanoa, että Audit A4 ja ylöspäin on olleet pitkittäin ja A3 ja siitä alaspäin poikittaisia. Volkkarilla Passatti siis vaihdellut, mutta siitä alaspäin poikittaisia ja ylöspäin (=Phaeton) pitkittäisiä. Arteonin lasken siis Passatiksi, ja on poikittaisella koneella. Oisko Seatilla ollut Exeo (joka on badge engineerattu Audi A4) ainoa malli jossa kone on ollut pitkittäin, mutta onko sitä edes saanut nelivetona? Skodalla ekan sukupolven Superb lienee ainoa pitkittäiskoneinen?
Suvit sitten erikseen, mutta sama pääsääntö, että isommat on pitkittäin ja pienemmät poikittain, mutta esim Skodalla Kodiaqikin on poikittain.
Kuten kysymysmerkeistä huomaa, tieto ei ole varmaa vaan muistikuvista kaivettua. Ja joukossa voi olla poikkeuksiakin tuon tekniikan osalta, eikä nämä välttämättä päde minnekään 80-luvulle asti. Joka tapauksessa nykyvaggineissa AWD-systeemin voi arvata katsomalla konepellin alle ja tsekkaamalla miten päin kone on.
[/quote]
Vähän tätä offtopicia vielä..
Ei tarvitse mennä edes 90 luvulle että löytyy VAG jossa kone poikittain mutta ei ole haldex. T5 pornstarter on nimittäin ensimmäinen jossa haldex ja se tuli vasta 2003 ja vaikka rajataan hyötyajoneuvot pois niin ensimmäisen sukupolven alhambra/sharan oli myös viskolla, sitä taidettiin tehdä 2009 asti.
Sitten meillä on vielä vähän erikoisempia VAG tuotteita joissa kone pitkittäin, mutta ei olekaan torsen kuten esim Audi R8 jossa haldex.
Jätetään Porsche, Lamborghini jne nyt suosiolla pois tästä.
Skodan kohdalla oli helppoa kun kaikki 4wd oli haldex (sitä ensimmäisen sukupolven superbia ei ollut 4wd vaikka olikin 3BG passat) ja nykyäänkin kaikki muut on haldexilla paitsi enyaq
Siskon xwd farkkuun laitettiin maptunin coilover sarja kun joku edellinen oli nivot vaihtanut tavallisiin iskareihin eikä tehty mitään muuta. Samaan aikaan oli etujouset poikki ja budjetti ei varsinaisesti ahdistanut niin se oli "helppo" ratkaisu. Niitä piti kyllä odottaa niin pitkään että joutui käymään katsastuksessa hakemassa hylkylapun ja lisää ajoaikaa..
Pitkittäiskoneisissa torseni, poikittaiskoneisissa haldeksi. Esim Passatin kohdalla on sukupolvien välillä ollut vaihtelua onko kone kummin päin, ja sitä myöten sitten nelivetotekniikkakin vaihtunut.
Peukalosääntönä voi muuten sanoa, että Audit A4 ja ylöspäin on olleet pitkittäin ja A3 ja siitä alaspäin poikittaisia. Volkkarilla Passatti siis vaihdellut, mutta siitä alaspäin poikittaisia ja ylöspäin (=Phaeton) pitkittäisiä. Arteonin lasken siis Passatiksi, ja on poikittaisella koneella. Oisko Seatilla ollut Exeo (joka on badge engineerattu Audi A4) ainoa malli jossa kone on ollut pitkittäin, mutta onko sitä edes saanut nelivetona? Skodalla ekan sukupolven Superb lienee ainoa pitkittäiskoneinen?
Suvit sitten erikseen, mutta sama pääsääntö, että isommat on pitkittäin ja pienemmät poikittain, mutta esim Skodalla Kodiaqikin on poikittain.
Kuten kysymysmerkeistä huomaa, tieto ei ole varmaa vaan muistikuvista kaivettua. Ja joukossa voi olla poikkeuksiakin tuon tekniikan osalta, eikä nämä välttämättä päde minnekään 80-luvulle asti. Joka tapauksessa nykyvaggineissa AWD-systeemin voi arvata katsomalla konepellin alle ja tsekkaamalla miten päin kone on.
[/quote]
Vähän tätä offtopicia vielä..
Ei tarvitse mennä edes 90 luvulle että löytyy VAG jossa kone poikittain mutta ei ole haldex. T5 pornstarter on nimittäin ensimmäinen jossa haldex ja se tuli vasta 2003 ja vaikka rajataan hyötyajoneuvot pois niin ensimmäisen sukupolven alhambra/sharan oli myös viskolla, sitä taidettiin tehdä 2009 asti.
Sitten meillä on vielä vähän erikoisempia VAG tuotteita joissa kone pitkittäin, mutta ei olekaan torsen kuten esim Audi R8 jossa haldex.
Jätetään Porsche, Lamborghini jne nyt suosiolla pois tästä.
Skodan kohdalla oli helppoa kun kaikki 4wd oli haldex (sitä ensimmäisen sukupolven superbia ei ollut 4wd vaikka olikin 3BG passat) ja nykyäänkin kaikki muut on haldexilla paitsi enyaq
Siskon xwd farkkuun laitettiin maptunin coilover sarja kun joku edellinen oli nivot vaihtanut tavallisiin iskareihin eikä tehty mitään muuta. Samaan aikaan oli etujouset poikki ja budjetti ei varsinaisesti ahdistanut niin se oli "helppo" ratkaisu. Niitä piti kyllä odottaa niin pitkään että joutui käymään katsastuksessa hakemassa hylkylapun ja lisää ajoaikaa..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.