MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8671
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Marras 12, 2021 20:21
Ok, tossa videossa tuli kyllä paljon uutta tietoa levy-LSD:n toiminnasta. Mulla on Oldsissa jonkinlainen levylukko perässä, mutta en ole koskaan sitä perää purkanut, joten en kovin paljoa sen toimintaperiaatteesta ole ymmärtänyt. Olen itse asiassa olettanut että ne levyt on siellä vain tuottamassa kitkaa jollain jousipaineella ja sen voimasta varmistavat että vähintään joku 30 % voimasta päätyy aina toiselle puolelle. Tässähän ei kyseessä ole siis oikea lukko, koska se ei voisi lukittua 100 %:sti, vaan nimen omaan LSD, eli perän luistonrajoitin.
Kun surffailin aikani tuon kirjoitettuani, niin löysin myös toisen toimintaperiaatteen, jossa voimaa sivulle työntävinä elementteinä toimii itse hammaspyörät ja tasurin keskellä on preload-jousi. Siinä mallissa lukitusta painuu sille puolelle, joka pistää liikkeelle enempi vastaan ja luulen, että ripeällä kaasunkäytöllä ehtii huomata pienen viiveen, mutta hitaammin operoidessa välttämättä ei.
AZP kirjoitti:
Pe Marras 12, 2021 20:21
Mutta tosiaan, kyllähän noita ratkaisuja on jotka toimii ilman sitä varsinaista sutasemista jma tuo levylukko taitaa siis olla sellainen.
Yep, mulla ykkösbemarissa oli tuollainen "1,5-suuntainen, ramppikytkentäinen" levylukko ja kyllä se veti kiinni välittömästi kun kaasua junttasi.
AZP kirjoitti:
Pe Marras 12, 2021 20:21
Mulle jäi kuitenkin hieman epäselväksi miten tehokkaasti tollanen levylukko oikeasti lukitsee siinä kohtaa kun toinen pyörä on vaikka peilijäällä tai mutaan hautautuneena, eli toisen pyörän kitka on pientä. Siis jos polkaiset kaasua sellaisessa tilanteessa, niin riittääkö levyratkaisussa voima puristaa se diffi oikeasti lukkoon niin että auto nousee sieltä mutakuopasta sen pitävän pyörän avulla? Vai käykö niin että mudassa oleva pyörä pyörii niin vapaasti, että tasuriin kohdistuva voima ei vastavoiman puutteessa koskaan pääse nousemaan riittäväksi lukitsemaan perää oikeasti kokonaan lukkoon?
Se riippuu tosiaan konfiguraatiosta - paljonko siellä on kitkalevyjä ja kuinka jyrkät rampit lukossa on. Normaalisti katuautoissa nuo on aika rennolla konffiksella, koska jyrkempi ja jäykempi lukko on esim. kaarteeseen kiihdyttäessä haastava, hyvänä esimerkkinä motarin ramppi. Mulla oli bemarissa pykälän perusmallia jyrkemmät rampit (näitä oli muistaakseni neljä vaihtoehtoa kun perän tilasin ja perusmalli siis se "kevyin" versio) ja neljä kitkalevyä per puoli (sai valita 2, 4 tai 8), niin sekin oli asfaltilla jo melko kulmikas kun enemmälti käskytti. Toisaalta, kertaakaan en saanut aikaan tilannetta, että vain toinen pyörä yrittäisi pyöriä - toki en takavetoavolla missään mutakuopissa seikkaillutkaan, mutta tuosta tosiaan olisi vielä saanut tuplattua kitkalevyt ja ramppeja parikin pykälää jyrkemmäksi, niin saattaa jo mutakuopassakin olla avulias murkula.
AZP kirjoitti:
Pe Marras 12, 2021 20:21
Ja onhan toki niinkin että JP_Vetten julkaisemien WIS-tekstien perusteella XWD Saappikin laittaa Haldexin ilmeisesti lukkoon heti kun polkaiset kaasun pohjaan ilman että se odottelee mitään sutimuksia. Eli älyllä tämäkin on hoidettu, kun autolle voi kertoa muitakin syitä lyödä levyt kiinni kuin vain pyörien nopeusero. Eli seison korjattuna :D
Yep. Eka tuollainen proaktiivinen kytkinneliveto oli tietääkseni Bemarin xDrive (tulikohan se 2005 vai 2006), joka suoraan kiihdyttäessä lyö kytkimen kiinni käytännössä ennenkö auto alkaa kiihtyä. Siinä kohtaa tajuttiin että kun logiikalla ohjataan, ei ole mikään pakko odottaa sitä sutimista ennenkö ktytketään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oon pitänyt tän Saabin bi-xenoneita sellasina, että ei näiden kanssa tartte lisäpitkiä. Ja se on ihan tottakin. Ja aina olen myös ollut sitä mieltä, että jos joku on jonnea niin led-bar. Tossa kuitenkin kävi niin, että tämmönen X-Vision Genesis 600 gen 2 hybrid ja lämmitettävällä naamalla tuli tarjoukseen:

Kuva

Ensin Jussinmäki tais tarjota tuota viikko-pari sitten tyyliin 217 € ja pian sitten Lumise hilas hintansa myös alas. Nyt lauantaina Jussinmäki tais nostaa hintaa edeltä takasi sinne reilu 260 € tasolle ja sitten tuliki kiire tilata isälle tollanne Lumiselta kun hinta oli vielä aidosti ale, eikä noita valoliikkeiden silmänkääntöalennuksia.

Tuohan on siinä mielessä "täydellinen" palkki nettiopiskelun perusteella, että:
-4500 K eli ei jonne ja rasita silmiä
-Hyvä valokuvio eli ei jonne ja sitä länttiä siinä naaman edes
-Tasaset reunat eli ei jonne potero, joka kerää loskat ja lumet linssin eteen
-Ja vielä linssissä lämmitys, eli ei jonne joka jäätyy ekalla kuuralla

No Lumisekin hilas jo hintansa ylös, mutta Googlella bongasin, että Syvärin Konehuolto myy tuota vielä jälkijunassa hintaan 213,85 € joten ei siinä sitten auttanut kuin kiireesti tilata myös itelle tuollanen, vaikka sitä ei tarttiskaa :D

Joku innokas tekee Youtubeen hienoja videoita noista ja sieltä sitten löytyi vahvistus tälle käänteiselle teorialle. Eli valokuvio on tämmönen:

Kuva

Kuva

Ja kun valon kääntää ympäri, on se tämmönen:

Kuva

Eli kun tuota mielessään mallaa, niin tää lienee yhtä jumalainen kuvio kuin kolme Bilteman kattilaa oli Astran keulalla. Eli tasanen kuvio ilman katkoja tai kirkkaita läiskiä 8) Sit bonuksena vielä kun saa tasaisen kuvion, niin tuo kuvion alareuna lamppu väärin päin asennettuna auttaa mäkisillä taipaleilla.

Se on sitten vaan oma lukunsa, että miten ihmeessä tuon sovittaa keulalle. Niin jonne en ole, että sen laittaisin rekisterikilven alle kun se ei sieltä valaise ja ylemmäs asentaessa ne Bilteman 9 " kattilatki alkaa olla helpot. Tuo palkki kun on tasainen pötkylä eikä kaareva ja mitat vaatimattomasti pituus 548 mm, syvyys 92 mm ja korkeus 72 mm :roll: Noh kai se ens viikolla sitte selviää, että kuinka hyvin sopii Saabin kaarevaan pallokeulaan.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Numba »

Näitä ledejä kun alkoi ilmestymään, niin ajattelin jos kylmästi vaan iskis kiinni konepellin etureunaan. 10-15 cm mihin tuollainen tanko istuisi.

Tuossa väärinpäin valokuviossa on jo jotain järkee, mutta onko sitä mahdollista pistää noin päin?

Mitä enemmän olen ajellut noilla led lisäpitkillä varustetuilla autoilla, niin sen vähemmän kiinnostanut alkaa värkkäilemään sellaista omaan autoon. Mulle jää niistä vähän sellain työvalomainen fiilis. Valoa tuntuu olevan älyttömästi, mutta silti näen sinne kauas paremmin ilman sitä lisävaloa. Lähialueen turha kirkastaminen häiritsee. Se on vähän kuin tähtien katselussa, valosaaste häiritsee.

Lämmitys on varmasti tarpeellinen.
aero
-
Viestit: 8671
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

Numba kirjoitti:
Ke Marras 17, 2021 19:41
Valoa tuntuu olevan älyttömästi, mutta silti näen sinne kauas paremmin ilman sitä lisävaloa. Lähialueen turha kirkastaminen häiritsee. Se on vähän kuin tähtien katselussa, valosaaste häiritsee.
Tässä kohtaa valokuvion hallinta on se avainsana. Lisäpitkä ei saa ampua liikaa valoa heti alaspäin, ettei just auton eteen tule sellasta valolaikkua ja just siksi sen omaan autoon sopivan lisävalon valinta ei ole "naapuri sano että tää on hyvä". Pari vuotta sitten Lumisen myyjä olisi halunnut kauheesti kaupata jotain hajavalotykkejä, mutta suostui lopulta myymään kohdeautoon sopivan, matalalla ja tarkkaan rajatulla valokuviolla olevan Hellan palkin, että sitä valoa sai sinne sopivan kauas, eli ~100+m päähän eikä heti keulan eteen.

Mutta käytännössä tosiaan aika usein tuntuu valaisimen olemassaolo olevan tärkeämpää kuin ympäristön valaisu, kun valaisimia valitaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mulla oli viis vuotta sitte Audi 80, johon pulttasin suoraan konepellin läpi tylysti :D Mut saranat ei maadottanu kunnolla, niin piti laittaa sinne sitte lisäjohto lisäks... Ja se oli just sellanen varmaan 70 cm tanko kunnon läiskällä auton edes. Suoraan Ali Expressistä. Radioki lakkas kuulumasta kun sen laitto tulille.

Siis toki tuo asentuu myös väärin päin. Jos ei muuten, niin ainaki päätykiinnikkeistä. Asennusraudat kuitenki värkkään ite, et saan sen maskin Saab-rivan korkeudelle yläreunastaan, niin kyl se sinne menee kuinka päin vaa kun kilventaustatelineet ei ainakaa ole rajottava tekijä.

Tuo lähiläiskän valosaaste on se, mikä mulla on kans tökkiny näis. Sen ainaiseen 6000 K sinivalosaasten lisäks tietty. Mut tässä ei pitäis olla mitään niitä ongelmia kun laittaa väärin päin. Lämmityksestä en tiä, mut kaveri joka ledeillä on vuosia ajellu sano, et mitään muuta ei kannata harkita talveks. Toki syyssateen synkkyydes se ei tuo iloa.

Isällä on toises autos SAE Seeker kympit (siis ne orkkikset, ei äksät) ja niillä ei tullu valopalloa. Mut ne oli mun makuun liian valkoset/sinertävät. Tehoa niis oli kyl kivasti, mut olis vaatinu mun makuun kolmannen ja asennus laajalle viuhkalle.

Alotin jo asennusprojektin viikon ennakkoon. Täällä huhu väittää, että jotkut tarvii turvapääsyn ja jotkut ei. Mä en näemmä tarvinnu :O

Kuva

Ihan jees. Sit pitää viä kattoa mistä ranettaa virran jonne-parkeille. Toki mä nyt ne kytken kans :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Numba »

^^

Sitten tuota tien valaisemista koitetaan vähentää säätämällä valoja ylemmäs. Tämän havaitsee hyvin, kun ilmassa on jotain hilettä tai kosteutta, niin vastaantulijan valot valaisevat taivaan jo monen mutkan ja km:n päästä.
aero
-
Viestit: 8671
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
Ke Marras 17, 2021 20:18
Lämmityksestä en tiä, mut kaveri joka ledeillä on vuosia ajellu sano, et mitään muuta ei kannata harkita talveks. Toki syyssateen synkkyydes se ei tuo iloa.
En koskaan osannut tuon Hellan palkin kanssa kaivata lämmitystä, mutta nanopinnoitteen siihen kaveri kyllä pisti, niin ei ollut ihan sellainen kuraimuri kuin voisi kuvitella, eikä lumikaan siihen tuntunut pahemmin tarttuvan.
Numba kirjoitti:
Ke Marras 17, 2021 20:26
Sitten tuota tien valaisemista koitetaan vähentää säätämällä valoja ylemmäs. Tämän havaitsee hyvin, kun ilmassa on jotain hilettä tai kosteutta, niin vastaantulijan valot valaisevat taivaan jo monen mutkan ja km:n päästä.
Näinhän tässäkin käy kun tuon valokuvion kääntää ylösalaisin :D. Pallovaloja on pakko suunnata sinne missä häirittee vähiten, matalan valokuvion voi säästää paremmin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Palkki tuli sitten vielä eilen illalla Postin kuskaamana. Mukana oli myös liittimelle vastakappale, vaikka tuotekuvauksessa sitä ei mainittukaan. Se oli pelkästään positiivinen ylläri, sillä ostettavaksi jäi vain vastuksella oleva rele. Normaali olis ollu omasta takaa, mutta kun sinne vastuksellinen kuuluu, niin sellasen myös laitoin. Maksokohan 3,99 € Motonetis...

Kuva

Alunperin meinasin tehdä kiinnikeraudat tonne maskin taakse ihan itse, jotta saa valot juuri oikealle korkeudelle.

Kuva

Mutta lopulta luovutin ja vääntelin isän valosetissä tulleen kilvenalustelineen keulan muotoon... Ei vaan jaksanu tehdä kuten ajattelin...

Kuva

Nostin hässäkkää sen verran ylemmäs, että kilven alareuna on ton puskurin aukon tasalla, eli nousi muutaman sentin. Samalla kilvenalustelineestä tuli revittyä myyjän mainos pois, mutta itse tuo teline kuitenkin jäi kiinnityskäyttöön.

Kuva

Ylätuet sitten paikalleen.

Kuva

Ylätukien modausta...

Kuva

Muodikas vinoasennus (joka lopulta oli huono, kun noi ei "lukitu" sivusuunnassa valoon).

Kuva

Rajotinkaapeli pysyvästi kiinni. Olenkohan Suomen ainoa, joka kytkee tuon? Perustelut myöhemmin...

Kuva

Sitte kunnon kylmäjuotostinaklönttivulkanoituvateippijajesariviritykset ja maadotus korimutterin alta.

Kuva

Ja tättärää!

Kuva

Kolmannella säädöllä valo meni oikeisiin säätöihin. Sillain tuo on haastava, kun kilvenalus on väännetty väärin ja valo ottaa puskuriin kiinni raudoistaan. Eli samalla kun tuota säätää korkeussuunnssa, pitää myös kammeta sivusäätöä hiukan. Mut sain sen lopulta.

Nää kuvat eivät oikein edusta todellisuutta, mutta laitan ne silti. Ennen kauhistusrefleksiä kuvailen tämän sanoin:
-Lyhkäset ovat just niin hyvät kuin ennenki.
-Omat pitkät ovat just niin hyvät kuin ennenki.
-Lisäpitkät jatkavat valokuviota ilman rajoja, läiskiä tai varjoja sekä eteen että sivuille.

Kuvissa tuo H7:n kellerrys erottuu ja lisävalot näyttäisivät kauhean ylös, mutta ei se todellisuudessa tuollainen ole. Todellisuudessa mulla on riittävän huonotehoinen jatke, jolla koko valokuvio on yhtä tasaista mattoa. Ja kun vaihdan lyhkäsille, ei sen valomaton kirkkaus muutu, ainoastaan lyhenee huomattavasti. Eli ei, en edes halua vetää sivuleikkureilla sinistä johtoa poikki ja koittaa, tulisko enemmän valoa sillä. Nyt mulla on yhtä jumalainen valokuvio kuin Astras oli kolmella Bilteman kattilalla. Tää vaan on pidempi ja leveämpi :D

Eli lyhkäset, pitkät, lisäpitkät. Valotus on lukittu kännykällä muistaakseni omille pitkille. Kuvas taitaa olla pieni ylämäki auton alla, kun nuo valot ampuu liian ylös. En kokenu niitä viime yön siirtymällä huonosti suunnatuiksi ja vetokoukun päällä hyppimällä ei myöskään nousseen juurikaan ylemmäksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Parkit jäi viä asentamatta. Sähköt saa viivanapin sulakkeelta sulakehaaroittimella, mutta heräte pitäis viä keksiä. Ei viittis rosvolla ottaa omilta parkeilta... Virtalukon taakse ne sais helposti sulakehaaroittimella, mut edes ajovalojen ohjaamaks ei, kun ajovalojen sulakkeen takana on myös vilkut ja muut.

Ja joo, pistin ton nyt kuitenki "oikein päin" eli en kääntäny. Oon ledipalkkeja haukkunu ikäni, mutta kyllä täs oli melko täydellinen vastine 200 € sijotukselle. Toki Optibeam Commanderin sais melkein satasen halvemmalla, mutta siinä on jonnesininen sävy eikä lämmitystä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Yllättävän asiallisesti toi siihen keulalle asettui.

Noilla säädöillä tuosta palkista saa kyllä eniten irti kunnei tarvii kilsa tolkulla aiemmin vaihtaa lyhyille.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei mikään ihme, että vastaantulijat häikäistyvät tuollaisista valoista. Jotain rajaa tarviis saada tollasille valoille, kun ei referenssit näytä rajoittavan enää yhtään ledien aikaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei kukaan häikästy. Täs Saabis on niin päällikkö lisävaruste, et pitkät valot saa sammutettua ja ajettua pelkillä lyhkäsillä tarvittaes.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Numba »

ja maadotus korimutterin alta
Siinä pystyseinässä tuon johdon saavutettavissa on virallinen maadoituspiste.

Saako sen umpion vielä käännettyä tuossa kotelossa ylösalaisin? Kiinnostais nähdä miten vaikuttaa lopputulokseen. Noin kirkkailla lähivaloilla on vaan oltava lisäpitkät. Nimimerkillä H4 valologiikan kannattaja. Periaatteessahan noi uudet led-ajovaloumpiot vois siirtää pitkillä sen valon sinne kauaksi levälleen, mutta tuntuu vaan, että ne jäävät vieläkin turhaan valaisemaan auton edustaa.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin siä taiski olla joo, mut oli kiire, väsy ja kelloki jotain yks yöllä, niin meni sitte mihin helpoiten meni :lol: Siirrän sitte jos ne jonneparkit viä pistän palamaan.

En mä umpion käännöstä tiedä, mutta koko valon saa kyllä käännettyä. Laitoin sitä silmällä pitäen johdonki maskin keskimmäisestä reiästä sisään... Periaattees tos on pari fiksausta vielä tekemättä, kun koko valo on nyt päivällä tarkasteltuna puolisen senttiä sivussa (no sitä nyt ei taida huomata kuin itse asentaja ja nykytilanne ei siis vastaa aiempaa kuvaa) ja sitten noi V-kuvioon vedetyt ylätuet pitäs varmaan kääntää parallelssiks, niin sama sitä sitte olis kokeilla myös toisin päin. Mut helposti täs käy niin, että kun lopputulos on jo nyt erinomainen, niin tästä tulee pysyvästi väliaikainen kaikkine kauneusvirheineen :roll:

Tossa tetammi aikaisemmin mainitsi kilometrin päähän häikäisyistä sun muista, niin viime yönä kun maa oli inan valkoinen, niin kyllä tällä sitä valotehoa erottui ihan järjettömän kaukaa kun tieprofiili mahdollisti sen erottumisen sieltä jostain puolen kilometrin päästä. Ei mitenkään suoraan, mutta jonkun "laakson yli". Siis käytännössä on aina mutka tai mäki johon valo stoppaa, eikä sellaista käytännön hyötyä koskaan saa muutamaa sataa metriä pidemmälle, mutta kyllä tän valoteho vain on jokseenkin (Pakarinkin provosoimana) melko kova. Ei ne biltemalaiset halogeeneilla niin järjettömän pitkälle valaisseet missään olosuhteissa tälleen jälkikäteen muisteltuna.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5357
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja VKe »

Hop, peukut valolle!!! Mukavasti tuli valkeus pimeälle tielle 8)

Itte kuin olen henkeen je vereen lisäkaukovalomies jo vuodesta 1990 niin kiinnostaa.

Kattelin että oli oivat ylätuet tulossa, mutta sitten kuitenkin kirjoitit:
Muodikas vinoasennus (joka lopulta oli huono, kun noi ei "lukitu" sivusuunnassa valoon).
Mikä tosta tukisysteemistä tekikään "huonon"?
Sininen Saab 9-3, '99
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Tuo kiinnike menee tuolla kiskossa aika vapaasti. Korjasin toisen puolen yläraudalla vinoutta ja suuntausta, jolloin toinen puoli jää löysälle. Eli se toinen tarttu johki maalikökköön tai muuhun, ja toisella kiristämällä se vapautuis. No sinänsä tuolla ei ole väliä, kun ei toi värise, mutta tiedostan sen huonouden. Mut jos se suuntaus ei myöskään huonone ajan saatossa, niin jaksanko korjata. Ehkä jaksan, ehkä en. Mutta jos käännän ton ympäri, niin sillon viimestään tietty korjaan tuon ongelman. Ja niitä ei siis voi nykymuodossaan taivuttaa, kun pitäs maski irrottaa ensin.

Tänään tota palikkaa ihailin kaupan parkkiksella, niin ei toi nyt mahdottoman iso ole sivustakaan katottuna. Plus alkaa noi palkit oleen melko yleisiä muutenki, niin ei silleenkään laita silmään.

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin