MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuli muuten asiaa pohteissani mieleen että tuohon kytkimen välittämään momenttiin liittynee myös se että Haldexissa kyseessä on märkä monilevykytkin. Moottoripyöräilijöille on tuttua miten varsinkin kylmällä koneella keskituella seistessä (takapyörä siis ylhäällä) laittaa kytkintä painaessa ykösen silmään, niin alkaa takapyörä viuhua. Jos takapyörä on maassa, niin pyörä nytkähtää eteenpäin, eli ihan kuin kytkin ei olisikaan kokonaan irti. Siellä tapahtuu sen verran nesteen liikkumista, että monilevyinen kytkin ottaa vähän hydraulista momenttia ensiöpuolelta ja välittää sen toisiopuolelle, vaikka kytkin onkin mekaanisesti kokonaan irti. Haldexissa varmaan vähän samaa juttua, eli vaikka kytkin on kokonaan irti, niin momenttia välittyy taka-akselille siitä huolimatta hieman. Se, miten sitä välittyvää momenttia sitten hallitaan pelkillä levyjen liikkeellä onkin kinkkisempi juttu. Mutta siis tuo momentinhallinta voisi myös liittyä tuohon hydrauliikkaan eikä vain mekaniikkaan, mutta jälleen kerran tämä on nyt vähän omaa päättelyä ja arvailua. Olishan se kiva saada tänne joku Haldex-insinööri kertomaan miten homma oikeasti toimii :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

♥️ :saab: foorumi

Tällaista keskustelua ei muualta löydä :lol:
Nyt alkoi itseäkin nelivedon toimintaperiaatteet kiinnostaa, vaikka tuskin koskaan omaan talouteen bensanelikkoa tuleekaan. (ID.Buzz 100kwh 4wd ei sekään hetkeen ole realistinen, vaikka konseptin julkistamisesta lähtien onkin haavelistalla ollut). Awdwiki-sivuston perusteella xwd on oma systeeminsä ja eroaa normi haldexista:
A combination of two Haldex Couplings, one for the front/rear torque distribution, another for the torque distribution between the rear wheels. First introduced on Saab 9-3 in 2007 with earlier generation Haldex unit then replaced with Generation IV unit in 2008.
Eli xwd (= cross wheel drive) käyttäisi kahta kytkinpakkaa, toista etu- ja taka-akselien välille ja toista takapyörien kesken.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Takapyörien kesken on eLSD, joka on lisävaruste muis paitsi Turbo X:ssä :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oli taas terapiailta. Tai yö. Eli operaatio vaihdetorni! Kiinasta tuli tilattua korjaussarja sille, eli säästöä säästöä.

Kuva

Tommoset romut sieltä tuli. En kyllä keksi noille kaikille käyttöä, mutta eiköhän se selviä...

Kuva

Tornin irrotushan on aika helppoa eli akku koteloineen pois ja siinä se sitte on hollilla kahden e-torxin varassa.

Kuva

Mä vihaan näitä hommia. Ihan sama kuinka hyvin paineilmalla ampuu ympäristön "puhtaaksi" ja pesee lähitienoot bräkleenillä, niin aina, siis aina, jostain tulee pölyhiukkasia ja tommonen öljynen pinta on oikeen magneetti niille. Hommaa vielä hankaloittaa se, että toi torni piti taiteilla ylös tuolta kun milloin oli edessä ylävesiletkua ja milloin jotain muuta. Moottoris se ei sitte haittaa mun ajatusmallis, kun siellä on suodatin, mutta tämmöses laatikos se hiukkanen sitte pyörii seuraavaan öljynvaihtoon asti :twisted: Todennäköisesti tuo ei mitään haittaa ja varmaan korjaamon jäljiltä on vielä paskasempaa, mutta häiritsee silti mun mielenrauhaa.

Kuva

Tuoltahan se näyttää ja tollanen yks akseli siinä sitte jarruttaa kepin poikittaisliikettä.

Kuva

Kuva

Mä en osannut tuota palikkaa kääntää asentoon, jossa toi vaihdettava akseli tulis pois paikaltaan, joten piti sitten googlata ohjeet. Eli se porataan pois... No luojalle kiitos siitä, että pessimisti tutki korjaussarjaa ennen porakoneeseen tarttumista, ja tuota tuota...

Kuva

Mä en nyt tiedä, että onko XWD:n vaihdetorni erilainen tältä osin vai tuliko kiinasta halvimman hinnan perässä sitä ehtaa kiinaitseään, mutta lopulta otin klassisemman lähestymiskulman ja putsasin toisen holkin 8 mm poranterää käsin pyörittelemällä.

Kuva

Toisen osalta tyydyin putsaamaan akselin rätillä ja jarrukumirasvaa sitten pintaan ja toiseen holkkiin.

Kuva

Ja tuosta tuli nyt niin herkkä, ettei se tehtaalta lähtieskään oo ollu noin hyvä! Eli koko korjaussarja on täysin turha jo lähtökohtasesti. Lisäksi tuon herkistelyn vois tehdä irrottamatta tornia, eli sitä mielipahaa aiheuttavaa pölyäkää ei päätyis sinne laatikkoon ainoatakaaan hiukkasta :twisted:

Kuva

Tutkein myös öljyvuotoja peilillä. Kun tää edelleen käryää...

Kuva

Huomasin etsinnän ohessa, että tuo alipainepumppu vuotaa kannestaan edelleen. Eli se o-rengas, johon en laittanut silikonia, vuotaa nyt sitten. Ei paljoa, mutta vuotaa. En periaatteesta halua joka paikkaan silikonia ilman oikeaa tarvetta tunkea, mutta ehkä ajatusmallia pitää kääntää sitten varman päälle pelaamiseen.

Kuva

Muuten tutkein peilillä koko koneen takapuolen enkä sieltä löytänyt muuta uskottavaa kuin venttiilikopan kannen nurkan. Ja tää on siis kuiva, jos vertaa tohon toiseen kolkkiin...

Työ oli vielä hyvässä muistissa parin päivän jälkeen, joten tällä kertaa kansi lähti vähemmällä purkamisella (joka sitten kostautui kasatessa).

Kuva

Karstanen tääki kone on, mutta ei niin kamala kuin sen toisen :cry:

Kuva

No homma maaliin ja ainakaan nyt ei kärynnyt kotipihaan kurvatessa. Tuossa kun tuon viimesen pari sataa metriä ajelee katua tyhjäkäynnillä, niin yleensä alkaa öljy kärytä kabiinis saakka. Mutta en vielä julista vikaa korjatuksi, mutta luotto on kova. Etenki kun tässäkin varmistin tiivisteen laittamalla silikonia tiivisteen viereen ulkopuolelle. Eli tuplasulku öljylle :)

Hauskana yksityiskohtana pisti silmään, että onko tähän joku jo vaihtanut dieselin ilmanputsarikotelon? Näyttää niin isolta tuo imureikä verrattuna mielikuvaan parin illan takaa... Vai onko se isompi sitte näis R-koneis jo vakiona?

Kuva

Kotimatkalla tuli toiki nyt sitten omin silmin todistettua Häijääs.

Kuva

Bensamittari muutenki valahti kotonurkilla punarajan tuntumaan, mutta lähi-ABC oli tuttuun tapaan nostanut litrahintaa 13 snt kahden yön takaisesta ja siitä se sitten hiljalleen laskee viikonlopun yli ja tiistaina käy pohjalukemissa, niin en hätäile. Mut tällä näkymää lauantaina tarttis tankata, mutta se lauantai vs. tiistai ei ole mikään iso ero enää. Tai ainakaan niin iso, että tarttis asiasta numeroa tehdä. Mutta tää keskiviikko-perjantai on semmonesta aikaa, että ei kannata näillä nurkilla tankata ellei ole pakko :D

Pakarin kanssa on tullut akun jännitteestä vaihdettua sanaa useaankin kertaan, etenki kun tän auton mahtava ei-minkään-merkkinen akku on myös testerillä testattu. Eli antaa virtaa, mutta kapasiteettia ei jännitteen mukaan olis. Mut lopputulema on se, että kolkki kai imee aika pitkään virtaa ja jännitteen mittaus on vähän niin ja näin. No nyt kun se akku oli irrallaan tossa kylmällä betonilattialla sen puoltoista-kaks tuntia, niin oli se sitten luonteva hetki mitata todellinen lepojännite, joka antoi luvuksi mukavat 12,56 V! Jonkun googlelähteen mukaan se olis sitten n. 85 % tienoilla, eli taas säästy satanen. Tää TK Autotalon jobbaama peltoautoaihio jaksaa aina vaan yllättää positiivisesti :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Etuvetosessa toi holkin seutu on aika eri, tuosta näkyy jotenki
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos! Eli ehkä Kiinasta tuli sittenki oikeat osat, väin käyttäjäs on vikaa kun tilas väärät :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

R-moottoreissa on isompi ilmanotto vakiona.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 19:22
Isän Hiaces on visko ja kaikesta Volvon luomasta habituksesta huolimatta se vetää viiveettä...
Onko Haisussa muuten viskokytkin akselien välillä vai keskitasauspyörästö viskolukolla? Nehän on kaksi eri asiaa ja toimivat momentin jakajina eri tavoin. Pelkkä viskokytkin on vähän kuin ur-haldex eli reaktiivinen kytkin joka laittaa vetoa toiselle akselilla kun eka akseli sutii, keskitasauspyörästö viskolukolla on taas jatkuva neliveto jossa visko toimii LSD:nä eli alkaa lukita tasauspyörästöä jos akselien välillä on nopeuseroa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ysäri previassa oli ainaki nimenomaan keskilukkona visko, siinä ei ainakaa ollu viivettä.
Tahto vaan kovin jarruttaessa pyörähtää kun ei ollut abseja. :facepalm_man:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä en tiä miten tuo 2007 Hiace sit menee sen etuvedon osalta. Mut mitään viivettä siinä ei oo ja pahaski paikas heti vetää, joten olisko se sit ihan vaan keskitasurin lukkona. Ja takanahan niis on muistaakseni kitkalukko, niin kyl ne etenee...

Hauskana yksityiskohtana niissähän on peräöljyillekki aika lyhyt vaihtoväli. Ihan niinku Tojotan hybriditki on koneen öljyiltään 15 tkm huoltovälillä. Jotain ne Japanis ajattelee toisin, kun ei ole pelkkää long lifea tai suoraan elinikästä :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ehhheh, soitin nyt viä isälle, niin kyl se sano et pahas paikas on viive ja kurakostaki kun lähtee, niin se joskus sammuu kun nappaa etuveto kii. Toisaalta jos jostain pellolta noustes raskas keula on pitävällä ja tyhjä takapää luistavalla, niin kyllähän se lukon kytkeytyminen viiveenä tuntuuki sit.

Mut joo, mitä mä oon sillä ajanu, niin ei se huonolta vaikuta. Toisaalta oon aika vähä ajanu, isä sentään yli kymmenen vuotta ja kohta 200 tkm ja hän on sitte pahoiski paikois möyriny...

Eli kumoan kaiken väittämäni Hiacea kohtaan. Ei riittävästi kokemusta. Mut visko siellä on, sen tiän. Olkoot sitte keskitasurin lukkona tai etuvedon kytkijänä. Ja takana kitkalukko :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

^eihän sellasta lukkoa olekaan jossa ei olis viivettä. Paitsi tietty kemppilukko :mrgreen:

Mut siis kaikki systeemit joissa lukon pitää olla joskus välillä aukikin, perustuu siihen että lukko kytketään kun sille on tarve. Ja jostain sen auton täytyy tietää että tarve on. Eikä se sitä mistään muusta tiedä kuin siitä että pyörissä on nopeuseroa, eli silloin sutii jo.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

^Väärin :). Viskolukko toimii noin, mutta levy- eli kitkalukko aktivoidaan vedon perusteella* ja sähkötoiminen lukko (esmes otsikon auton eLSD) nerokkaan ohjelmiston käskemänä silloin kun tarvii.

*) kun moottori vetää, siirtyy voima perän sisäänmenoakselilta tasauspyörästölle ja painaa sellaista.. mikä hitto se on suomeksi, "ramp" englanniksi.. kartiota? joka puolestaan painaa kitkalevyjä ulospäin ja lukitsee näin vetoakselin tasauspyörästön kuoren kaveriksi. Koska tosiaan sen lukon pitää pystyä myös luistamaan, niin nämä on yleensä aika "rauhalliseksi" rakennettuja ramppikulman ja levyjen kitkan osalta, mutta kun ottaa vähän ärmätimmän konfiguraation, niin kyllä napsii iloisesti kiinni asti pitävälläkin pinnalla kaasua polkaistessa. Rampit/kartiot voi olla myös kaksisuuntaisia niin, että lukitusta ohjataan myös moottorijarrulla (ja peruuttaessa) tai ns. 1,5-suuntaisia niin, että moottorijarrun puolella paine levyille ei ole yhtä vahva kuin vedossa.

Tuossa selitystä levylukon toiminnasta: https://www.youtube.com/watch?v=ujsxq9WBllU - tää jannu on muuten muutenkin hyvä selittämään ja sillä on muitakin informatiivisia videoita, joten jos oli uusi tuttavuus niin nyt tiedetään mitä ainakin AZP tekee koko viikonlopun :mrgreen:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ok, tossa videossa tuli kyllä paljon uutta tietoa levy-LSD:n toiminnasta. Mulla on Oldsissa jonkinlainen levylukko perässä, mutta en ole koskaan sitä perää purkanut, joten en kovin paljoa sen toimintaperiaatteesta ole ymmärtänyt. Olen itse asiassa olettanut että ne levyt on siellä vain tuottamassa kitkaa jollain jousipaineella ja sen voimasta varmistavat että vähintään joku 30 % voimasta päätyy aina toiselle puolelle. Tässähän ei kyseessä ole siis oikea lukko, koska se ei voisi lukittua 100 %:sti, vaan nimen omaan LSD, eli perän luistonrajoitin.

Mutta tosiaan, kyllähän noita ratkaisuja on jotka toimii ilman sitä varsinaista sutasemista jma tuo levylukko taitaa siis olla sellainen. Mulle jäi kuitenkin hieman epäselväksi miten tehokkaasti tollanen levylukko oikeasti lukitsee siinä kohtaa kun toinen pyörä on vaikka peilijäällä tai mutaan hautautuneena, eli toisen pyörän kitka on pientä. Siis jos polkaiset kaasua sellaisessa tilanteessa, niin riittääkö levyratkaisussa voima puristaa se diffi oikeasti lukkoon niin että auto nousee sieltä mutakuopasta sen pitävän pyörän avulla? Vai käykö niin että mudassa oleva pyörä pyörii niin vapaasti, että tasuriin kohdistuva voima ei vastavoiman puutteessa koskaan pääse nousemaan riittäväksi lukitsemaan perää oikeasti kokonaan lukkoon?

Ja onhan toki niinkin että JP_Vetten julkaisemien WIS-tekstien perusteella XWD Saappikin laittaa Haldexin ilmeisesti lukkoon heti kun polkaiset kaasun pohjaan ilman että se odottelee mitään sutimuksia. Eli älyllä tämäkin on hoidettu, kun autolle voi kertoa muitakin syitä lyödä levyt kiinni kuin vain pyörien nopeusero. Eli seison korjattuna :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei mitään hajua Hiacen systeemistä, mitä nyt 2.5 vuotta sillä -07 ajoin. Aina veti kaikilla kesät talvet, joka paikkaan ja paikasta päästiin, oli sitten umpihangessa ladun teko vajaavetoiselle tai parkkipaikkamöyrintää rajun lumentulon jälkeen. Paikaltaan ei sutassu ikinä ja loskakelillä kun antoi pitkällä mallilla kunnolla jenkaa, tuli siitä vähän takapainotteinen = hauska ajettava. Mekanismia ei sen enempää tarvinnut miettiä, kun toimi. Öljyjä tosiaan vaihdettiin tiuhaan, taisi olla 20 tkm vaihtoväli etuperä, takaperä ja mitä niitä oli, vaan eipä tuo montaa kymppiä maksanut kun tilavuudet oli litran molemmin puolin. Kyllähän tuo Toyon luotettavuus perustuu monelta osin tiheisiin huoltoväleihin vähän paikassa kuin paikassa. Väittäisin, että pelkästään fiksua...
Kurkkasin Traficomista toissapäivänä, että mun vanha Hiace leimattiin huomautuksitta viime kuussa 455000 mittarissaan, eli melkein 50 tkm on työnnetty kahdessa vuodessa myynnin jälkeen. On ne lujia.

Tuli taas ikävä Hiacea. Jos kumminkin sellaisen laitan talviautoksi weballa ja kesäautoksi joku loppuunajettu Leaf halvalla. Vaan en nyt haaveile tänne JP:n askartelutalliin enempiä. Taaskaan ei yhtään käynyt kateeksi, kun sepustukset luin ja kuvasarjat kattelin. Rispektiä, että jaksat harrastaa !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin