MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
Ti Marras 09, 2021 22:14
Jos muuten joku löytää netistä tai kirjastosta "kuinka kaikki toimii" -tyyppisen oppaan jossa avataan tyhmälle selkotajuisesti sitä miten toteutetaan kardaanivetoisessa nelivedossa liukuva voimanjako, niin otan mielellään vinkin vastaan. Meinaan tällä sitä että mun koneinsinöörin järkeen ei mahdu että jos välitys on joka pyörälle sama (pyörät pyörii siis samoilla kulmanopeuksilla kun ajetaan suoraan ja sutimatta) ja voima otetaan kaikkiin pyöriin samasta lähteestä, miten pyörien tiehen välittämää työntövoimaa voidaan säädellä pyöräkohtaisesti? Onnistuu varmaan planeettapyörästöillä, mutta jotenkin mun järkeen ei mahdu että se onnistuisi vain levykytkimillä. Sitten kun sutii eli kulmanopeuksissa onkin eroja, niin asia on taas jo eri.
TM 5/2008 sivu 48 on selitetty ainaki siitä nopeammasta välityksestä.
TM 1/2009 sivu 24 on samaa selitystä. Tosin siä väitetään takapainoisuuden tuntuvan vain tiukoissa kurveissa, mutta kyllä tossa lumipolanteella kun paino kolmosella kaasua, niin perää tarjos sivulle ihan ratin hienoisella kääntämiselläkin...

Nois ei oo linkitysnappeja ja tekstin kopiointikaan ei suorilta onnistu, niin skippaan kuvankaappaukset... Kun tiedän, että sulla lienee edelleen tunnukset rengastestien jälkeenkin :D Tuon teknisempää en osaa tarjota, pl tietty linkittää WISsin tekstejä. Uskovainen olen siinä mielessä, että jos WIS jotain sanoo, oletan sen pitävän paikkaansa. Ja voimanjaosta, niin on siellä sekin selitetty, että jos taakse laittaa isommat renkaat kuin eteen, niin XWD:n aivot osaa senki sitte kompensoida luistattamalla Haldex-kytkintä kun on ajanut jonkin matkaa. En enää muista, kuinka pitkälle, mutta ei se paha ollut :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Toyota, kulkeminen, liikkuminen ja lähteminen eivät mahdu samaan lauseeseen positiivisessa mielessä koskaan. Karvanaamareiden kanssa ovat aina tientukkoja joka paikassa nyt, aina ja tulevaisuudessa. Aina kun tienpäällä on jono, niin syynä on japanilaisvalmisteinen auto ja yleensä Toyota. Ilmeisesti se se automerkki ei ole tieliikennekelpoinen, kun ei kenestäkään ohi pääse ja pysty ajamaan edes rajoituksen mukaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Marras 09, 2021 22:14
Siis toisinsanoen 100 % lukitus tarkoittaa tasavoimanjakoa (50/50) kytkimen puolien (etu/taka tai oikea/vasen) välillä.
Sen verran korjausta (lähinnä muille - AZP tietää taatusti, kun me ollaan tätä pohdittu ennenkin :)), että 100% lukitus tarkoittaa symmetrisellä tasurilla tasanopeudenjakoa, jolloin voima menee jopa täysin ulos sieltä missä pääsee (jälleen hieno vertaus siihen että tasurin toinen ulostulo on ilmassa). Epäsymmetrisillä välityssuhteilla se nopeudenjakokaan ei ole tasan, mutta edelleen jako perustaa siihen, eikä voimaan.

Avoin (lukitsematon) symmetrinen tasauspyörästö puolestaan pyrkii siihen tasavoimanjakoon. Siinäkin tulee poikkeus, jos toisen ulostulon maksimivoimanvälityskyky on niin alhainen, että toinen ulostulo ei sillä voimalla vielä lainkaan pyöri (sama rengas ilmassa -vertaus), jolloin kaikki voima karkaa sen helpommin pyörivän ulostulos myötä.
AZP kirjoitti:
Ti Marras 09, 2021 22:14
Jos muuten joku löytää netistä tai kirjastosta "kuinka kaikki toimii" -tyyppisen oppaan jossa avataan tyhmälle selkotajuisesti sitä miten toteutetaan kardaanivetoisessa nelivedossa liukuva voimanjako, niin otan mielellään vinkin vastaan. Meinaan tällä sitä että mun koneinsinöörin järkeen ei mahdu että jos välitys on joka pyörälle sama (pyörät pyörii siis samoilla kulmanopeuksilla kun ajetaan suoraan ja sutimatta) ja voima otetaan kaikkiin pyöriin samasta lähteestä, miten pyörien tiehen välittämää työntövoimaa voidaan säädellä pyöräkohtaisesti? Onnistuu varmaan planeettapyörästöillä, mutta jotenkin mun järkeen ei mahdu että se onnistuisi vain levykytkimillä. Sitten kun sutii eli kulmanopeuksissa onkin eroja, niin asia on taas jo eri.
Kytkimellä voidaan säätää akselikohtainen voimansiirto-/luistokyky välille 0-100%, joten periaatteessa tuo on - tai siis olisi - tehtävissä laittamalla joka kulmalle oma kytkin. Käytännössä se kuitenkin on aika turhaa, kun jo lukitsemalla voimalinjaa saadaan nopeuserot pois ja "tarvittaessa" sen voimanjaon hoitaa sitten pitotilanne, kun nollakitkapyörältä ei vaan mene sitä voimaa ulos ja se pakotetusti samaa nopeutta pyörivä pyörä on silloinkin kuitenkin etenemisen kannalta parempi vaihtoehto kuin jarruttamista yrittävä pyörä.

Eli: tasuri lukkoon ja oikean vetarin keskelle kytkin, joka jätetään auki, niin 100% ko. akselin voimasta menee joka tilanteessa vasemmalle renkaalle :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

JP_Vette kirjoitti:
Ti Marras 09, 2021 21:29

Tosin siitä sitten tullaan siihen, että jos etuvetona kytkin on auki ja nelivetona se taas luistaa, niin sehän siis luistaa ja siten myös se kytkin kuluu... Tosin eBayssä myydään kyllä uusia kytkinsettejä, mutta mutta. Noh, kestää minkä kestää. 
Eikö toi oo märkä monilevykytkin kuten vaikka moottoripyörissä?
Jossain endurohommissa mennää pienemmillä poluilla käytännössä koko ajan luistattaen eikä niitä levyjä tarvii koko ajan vaihtaa. Öljyt toki likaantuu äkkiämmin tuollaisessa..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Juu on. Ja siihen luistatteluunhan tietty seki sit perustuu, kun ruovutellaan kurakos ja lopulta takaveto kytkeytyy pois ylikuumenemisen vuoksi :)

Ja toisaalta en mä ton kytkimien kulumisesta oo sinänsä huolissani. 300 tkm ajetus romus on muitaki huolia eikä se kytkinsetti oo edes kallis. Etenkää jos sen ottaa vähän käytettynä sitten siitä NG9-5:n perästä kun mikään ei saa maksaa mitään :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:
Ti Marras 09, 2021 22:26
TM 5/2008 sivu 48 on selitetty ainaki siitä nopeammasta välityksestä.
TM 1/2009 sivu 24 on samaa selitystä.
Näköjään. Referoidaan nyt lyhyesti tuosta ekasta jutusta mitä siellä tästä asiasta sanotaan:
Useimmista vastaavista järjestelyistä Saabin neliveto poikkeaa siinä, että voimanjako voi olla parhaimmillaan noin 35/65-suhteella takapainoinen. Tämä on saavutettu siten, että takatasauspyörästö on välitetty hieman nopeammaksi kuin etutasauspyörästö. Kun kiihdytyksessä kytkinpakka etu- ja takatasauspyörästöjen välissä lukittuu kokonaan, pyrkivät takapyörät pyörimään etupyöriä nopeammin. Näin vääntömomentistakin suurempi osa siirtyy tiehen takapyörien kautta.
aero kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 08:05
...
Juu näin on, mutta tuo mun ihmettely koskikin tilannetta jossa ajellaan siis suoraan pitävällä pinnalla. Siis kun vaikka nyt puhutaan että jollain haldex- tai vastaavalla kytkimellä varustetulla autolla tasaista vauhtia ajellessa voimasta 90 % menee eteen ja 10 % taakse. Eli jos renkaan tiehen kohdistama voima on takarenkaan osalta ö newtonia, niin se on eturenkaan osalta 9ö newtonia. Oletetaan että vas/oik -jako on tasan, niin silloin auton kulkua vastustavien voimien yhteissumma on 20ö newtonia ja tämän pitää olla tasanopeudella ajaessa siis kaikkien vetävien pyörien tiehen kohdistavan voiman yhteissumma ja yllä esiteltyillä luvuilla toteutuu, etuakseli vetää voimalla 18ö newtonia ja taka-akseli 2ö newtonia.

Niin ensinnäkin jos nuo akseleiden välitykset nyt olisi samat (eli ei koske Saabia :D ), keskitasauspyörästöä ei ole, vaan voimanjako tapahtuu vain kytkimellä, niin miten tämä voimanjako tapahtuu? Miten saat yhdeltä ulostuloakselilta jaettua ilman planeettapyörästöä ja pelkällä kytkimellä voiman kahteen paikkaan niin että pyörimisnopeus on sama mutta akseleille välittyvä voima on eri? Lukittunut haldex-kytkinhän tarkoittaa akselien välillä pitävällä pinnalla 50/50-voimanjakoa, mutta jo alat hiljalleen vähentämään kytkimen painetta, niin kytkimen ensiö- ja toisiopuolen pyöriessä edelleen täysin samalla nopeudella (kytkimessä ei luistoa), pitäisi mun mekaniikan ymmärryksen mukaan voiman jakautua edelleen 50/50.

Ja tähän vielä jatkokysymyksenä, että miten tämän voimanjaon älykäs liukuva säätäminen onnistuu? Näitä olen pohtinut enkä ole vastausta keksinyt. Tämä ei toki tarkoita että asia olisi mahdottomuus, vaan voi kertoa enemmän oman ajatuskykyni ja mekaniikan ymmärryksen rajallisuudesta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 10:44
Miten saat yhdeltä ulostuloakselilta jaettua ilman planeettapyörästöä ja pelkällä kytkimellä voiman kahteen paikkaan niin että pyörimisnopeus on sama mutta akseleille välittyvä voima on eri? Lukittunut haldex-kytkinhän tarkoittaa akselien välillä pitävällä pinnalla 50/50-voimanjakoa, mutta jo alat hiljalleen vähentämään kytkimen painetta, niin kytkimen ensiö- ja toisiopuolen pyöriessä edelleen täysin samalla nopeudella (kytkimessä ei luistoa), pitäisi mun mekaniikan ymmärryksen mukaan voiman jakautua edelleen 50/50.
Oletetaan yhä Saab-henkinen haldex eli etupää vetää aina ja takapää kytkimellä (mainitaan ihan vaan varmuuden vuoksi, jotta viestini kokonaisuudessa käy järkeen).

Otetaan eka ääripäät: jos se kytkin on kokonaan kiinni, niin voima menee molemmille akseleille tasavertaisesti, kuten todettu.

Jos taas se kytkin avataan kokonaan, niin etupää vetää ja takapää ei, eli voima menee ulos 100% etuakselilta. Tässä kohtaa pitää havaita vanha sanonta jos pyörä ei vedä, se jarruttaa, eli etuakselilta menee ulos enemmän voimaa kuin aiemmin (21ö Nm?), koska takapyörät (ja koko taka-akseli kytkimestä eteenpäin) pyörivät tiestä tulevan voiman avulla ja tämä voima pitää välittää sinne eturenkaiden kautta. Todennäköisesti jos mittaustarkkuutta lisätään tarpeeksi, niin etu- ja taka-akseleiden välillä on hyvin pieni nopeusero, joka teknisesti on luistoa tien pintaa vasten ja kuluttaa rengasta.

Jossain näiden ääripäiden välimaastossa on tilanne, jossa kytkin on juuri sellaisella luistolla, että taka-akseli ei oikeastaan vedä, mutta ei enää juuri jarrutakaan. Eli kytkimen läpi välittyy tarpeeksi voimaa, että taka-akseli itsessään pyörii moottorin suoraan sinne tuottamalla voimalla eikä tien kautta, mutta ei oikeastaan työnnä autoa eteenpäin. Jos kytkin pidettäisiin tässä asennossa kaasua polkaistessa, kytkin alkaisi luistamaan massiivisesti ja käytännössä voima välittyisi tiehen etupään kautta. Tässä kohtaa iso osa moottorin voimasta menee etuakselille ja pieni määrä taka-akselille. Sillä alueella, jossa kytkin on osittain auki niin, että taka-akseli ei jarruta täysiä, mutta kuitenkin hieman, menee osa voimasta takarenkaiden kautta tiehen ja reilusti isompi osa eturenkaiden kautta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Hiton insinöörit, tällaisen semihumanistin aivot suli näitä lukiessa :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mut hyvä, että luet! Mäki luulin "tietäväni kaiken" tästä Saabin nelikosta kunnes eksyin WISsin teknisten kuvausten osioon... Ja pakko myöntää, et yleiset mielipiteet (ja harhaluulot) on muaki nyt vainoamas jälkikäteen.

Inttiaikoihin (I/08) Torsen oli neliveto ja kaikki muut turhia. Sit Volvois ei ollu nelivetoa ollenkaan, koska 90-luvulla rikkinäinen visko ei toiminu ja niille nauro kaikki.

Haldexin ekat versiot ei ollu paljo kummempia ja ne oli hitaitaki. Ja veti vain vauhdista, ei paikaltaan edes ruopimalla.

Isän Hiaces on visko ja kaikesta Volvon luomasta habituksesta huolimatta se vetää viiveettä...

No joskus öö ehkä 2011 talvella ajoin kakkosmallin V70:tä pari vuoroa taksina ja se "Haldex onki ihan toimiva". Mut mielikuva oli silti edelleen se, että Torsen on Torsen.

No sit kävi XC90 omis nimis, ihan jees ja toimiva pienellä viivellä. Tuli soramontullaki leikittyä ja aina se veti eikä puuputtanu ylikuumenemista...

Sit IntSaabin valmisteluryhmäs näistä Saabin nelivedoista puhuttiin sillon tällön ja vähän tutustuin aiheeseen. Myös Insignioiden kautta. Ja nyt mielipide on se, että näitähän on joku oikeasti miettiny ja kehittäny :)

Insignia B:n Twinsteriä tekis mieli koittaa, mut olkoot. Ai niin, työ-RAV vaihtuu kesällä Octavia Scouttiin, eli pääsee sitte ihan uusintaki Haldexia testaileen ja vertaileen, tekikö Saab kehitystä oikeaan suuntaan vai ei :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 18:04
Hiton insinöörit, tällaisen semihumanistin aivot suli näitä lukiessa :lol:
Sori siitä :mrgreen:

Ei kai, mä olen pohtinut näitä jo vuosia enkä ole mistään löytänyt itselleni riittävän for-dummies -selitystä näille voimanjaon todellisille toteutuksille. Sisäinen (ja miksei ulkoinenkin) insinöörini ei pääse lepotilaan ennen kuin hahmotan päässäni miten voima saadaan jaettua halutussa suhteessa ilman pyörimiseroja. Mainitsin tuossa aikaisemmin planeettapyörästön, jonka avulla käsittääkseni dynaamista voimanjakoa voidaan toteuttaa, mutta en siitäkän ole täysin hahmottanut että miten jako voi muuttua välillä 0-100 (ellei sitten tarkoiteta sitä aeron mainitsemaa tapaa laskea, että täysin lukossa olevassa tasauspyörästössä ilmassa oleva pyörä/akseli on nolla ja maassa oleva 100). Muutenhan muunlaisilla ratasratkaisuilla tullaan aina siihen että momentti muuttuu pyörimisnopeuden muutoksen kanssa samassa suhteessa, ja muutenkaan perinteinen rattaisto ei mahdollista liukuvaa säätöä. Siihen sopisi variaattori, mutta siinäkin momentin muutos tarkoittaa kulmanopeuden muutosta.
aero kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 11:14
Todennäköisesti jos mittaustarkkuutta lisätään tarpeeksi, niin etu- ja taka-akseleiden välillä on hyvin pieni nopeusero, joka teknisesti on luistoa tien pintaa vasten ja kuluttaa rengasta.

Jossain näiden ääripäiden välimaastossa on tilanne, jossa kytkin on juuri sellaisella luistolla, että taka-akseli ei oikeastaan vedä, mutta ei enää juuri jarrutakaan.
Tässä voisi olla se vastaus kysymykseen. Siis pieni kulmanopeuden ero, joka akselien välillä on kun vain toinen akseli vetää. Muutenhan kytkimessä ei ole luistoa edes pienellä paineella, eikä akselien välillä voi mun mielestä ilman kytkimen luistoa olla momenttieroa. Ehkäpä märällä monilevyktkimellä pystytään pienelläkin toteutuvalla luistolla hallitsemaan tuota momenttijakoa niin että päästään oikeasti erilaisiin jakosuhteisiin sitä mukaa kun kytkintä laitetaan kiinni tai auki.

Oma ajatukseni on siis sellainen, että momenttiero vaatii jonkinlaisen kytkimen luiston. Eli sutiessa tai kääntyessä voidaan hyvinkin säätää momenttia kytkimellä, mutta (teoreettisesti täysin) suoraan ajaessa ei. Toki ainahan renkaissa on pientä kokoeroa ym. seikkoja jotka aiheuttavat pieniä nopeuseroja akselien välillä. Saabissa sitten taas tämä akselien kulmanopeuksien ero on saavutettu sillä välityserolla, eli kytkimen puolet oikeasti pyörii eri nopeuksilla kun auto ajaa suoraa ja sutimatta.

Voi myös olla että mun ajatus siitä, että luistamaton kytkin ei salli momenttieroa ensi- ja toisiopuolen välillä, on väärä. Jotenkin vain mun käsitykseen ja muistikuviin opiskeluaikasilta fysiikan ja mekaniikan tunneilta ei mahdu ajatus, että sutimattoman kytkimen puristusvoima jotenkin säätelisi toteutuvaa momenttia kytkimen eri puolilla. Toisiopuolelle välittyvää maksimimomenttia se toki voi säädellä. Eli jos lähdetään kiihdyttämään ja kytkin on vaikkapa vain puolella voimalla kiinni, etupyörät alkavat sutia ja kytkin alkaa tietyllä momenttitasolla luistamaan. Siinä kohtaa säätö alkaa, eli taakse ei välity yhtä paljon momenttia kuin eteen, ellei kytkintä aleta painaa lisää yhteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 19:30
[Muutenhan muunlaisilla ratasratkaisuilla tullaan aina siihen että momentti muuttuu pyörimisnopeuden muutoksen kanssa samassa suhteessa, ja muutenkaan perinteinen rattaisto ei mahdollista liukuvaa säätöä. Siihen sopisi variaattori, mutta siinäkin momentin muutos tarkoittaa kulmanopeuden muutosta.
Mä en kans täysin ymmärrä kaikkea, vaikka haluaisinki, mutta jos vedetään mutkia suoraks, niin tosiaan se "kaikki voima johonki" lienee mainosta siitä, että toinen pää autosta on peilijäällä ja toinen asfaltilla. Haldex taas säätää luistavalla kytkimellään portaattomasti välillä 0...100 % kiinni WISsin mukaan. Sit takapää pyörii nopeammin kuin etupää kytkimen ollessa täysin kii. Ja siitä ei tule mekaanisen ratasparin pyörimisnopeusongelmaa, koska eikös rengas aina luista kun sillä vedätetään tai jarrutetaan. Vedätys siis tarkottaa myös nopeuden ylläpitoa, koska jos ei vedätä sillä, niin autohan lopulta pysähtyy. Ja rullatessa ilman vetoa se myös tietty hiukan jarruttaa eli luistaa.

Nää siis maalaisjärkipäätelmiä. Ei muuta. Ja olen aina olettanut, että rengas luistaa aina pyöriessään, pl. tietty joku insinöörien poikkeuksien poikkeus.

Joku viisaampi vahvistakoot kuinka pihalla olen yleistämisen isoista linjoista :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Niin katsokaas, mä en tajua edes sitä, mitä te ette tajua.

Mutta on nää mielenkiintoisia ihan. Joskus yritin selittää näissä asioissa itseäni vielä hölmömmälle perinteisen automaattivaihteiston ja ns. dsg-vaihteiston toimintaperiaatteita ja eroja. Eihän siitä mitään tullut, piti googlailla hetki.

Nyt jokunen vuosi eteenpäin, en taaskaan osaisi sitä kunnolla selittää :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 19:53
Ja siitä ei tule mekaanisen ratasparin pyörimisnopeusongelmaa, koska eikös rengas aina luista kun sillä vedätetään tai jarrutetaan. Vedätys siis tarkottaa myös nopeuden ylläpitoa, koska jos ei vedätä sillä, niin autohan lopulta pysähtyy. Ja rullatessa ilman vetoa se myös tietty hiukan jarruttaa eli luistaa.
Jep, juuri tuohon perustuu myös oma ajatukseni liukuvasta voimanjaosta - tuo pieni luisto tekee sen, että ne pyörintänopeudet ei vajaavedolla olekaan täysin samoja, mikä mahdollistaa voimanjaon luistattelun.
2.polvi kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 20:40
Niin katsokaas, mä en tajua edes sitä, mitä te ette tajua.
Ei mitään hätää, mekin (tai ainakin AZP ja minä) ollaan näitä päässämme pohdiskeltu jopa vuosia. Jos kestää kotvan sisäistää, ei kannata ihmetellä :)
2.polvi kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 20:40
Mutta on nää mielenkiintoisia ihan. Joskus yritin selittää näissä asioissa itseäni vielä hölmömmälle perinteisen automaattivaihteiston ja ns. dsg-vaihteiston toimintaperiaatteita ja eroja. Eihän siitä mitään tullut, piti googlailla hetki.

Nyt jokunen vuosi eteenpäin, en taaskaan osaisi sitä kunnolla selittää :D
Tämä nyt on pyhä yksinkertaisuus: momentinmuunnin = hyvä, dsg = paha :lol:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Uteip »

JP_Vette kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 19:53
AZP kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 19:30
[Muutenhan muunlaisilla ratasratkaisuilla tullaan aina siihen että momentti muuttuu pyörimisnopeuden muutoksen kanssa samassa suhteessa, ja muutenkaan perinteinen rattaisto ei mahdollista liukuvaa säätöä. Siihen sopisi variaattori, mutta siinäkin momentin muutos tarkoittaa kulmanopeuden muutosta.
Mä en kans täysin ymmärrä kaikkea, vaikka haluaisinki, mutta jos vedetään mutkia suoraks, niin tosiaan se "kaikki voima johonki" lienee mainosta siitä, että toinen pää autosta on peilijäällä ja toinen asfaltilla. Haldex taas säätää luistavalla kytkimellään portaattomasti välillä 0...100 % kiinni WISsin mukaan. Sit takapää pyörii nopeammin kuin etupää kytkimen ollessa täysin kii. Ja siitä ei tule mekaanisen ratasparin pyörimisnopeusongelmaa, koska eikös rengas aina luista kun sillä vedätetään tai jarrutetaan. Vedätys siis tarkottaa myös nopeuden ylläpitoa, koska jos ei vedätä sillä, niin autohan lopulta pysähtyy. Ja rullatessa ilman vetoa se myös tietty hiukan jarruttaa eli luistaa.

Nää siis maalaisjärkipäätelmiä. Ei muuta. Ja olen aina olettanut, että rengas luistaa aina pyöriessään, pl. tietty joku insinöörien poikkeuksien poikkeus.

Joku viisaampi vahvistakoot kuinka pihalla olen yleistämisen isoista linjoista :D
Luistaako kulutuspinta suhteessa alustaan suoraan ajaessa? Renkaan sisäisiin muodonmuutoksiin toki kuluu energiaa aina renkaan pyöriessä. Ja maalaisjärkipäätelmää tämäkin vain..
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Fysiikan tunneilta tarttunut mieleen sekin että kyllä vierintä ja sladi on kaksi eri asiaa, koska niille on ihan omat kitkakertoimensa. Mutta onko tosielämä sitten ihan niin mustavalkoista? En tiedä. Missä menee kumin muodonmuutoksesta mahdollisesti johtuvan ja sladittelusta johtuvan akselien välisen kulmanopeuseron välinen ero? (<- nyt tuli sellainen lause että kirjoitin omatkin aivot umpisolmuun :mrgreen: )
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin