Toiset juhlii perjantaita alkoholin voimalla, jotkut saavat terapiaa rassaamalla Saabiaan. Kuulun jälkimmäiseen. Eli operaatio Haldex-pumppu
Hommahan on WISsissä mallia irroita liitin -> irroita pultit -> irroita pumppu. Helppoa. Ja sitä sitten uskoin. Tuo eLSD tuo vaan oman jännänsä mukaan, kun sen liitin on samassa johtosarjassa ja ah niin ihanan ahtaassa kolossa. Laiskana en tietenkään laskenut perää alas, joka siis on neljällä superhelpolla pultilla kiinni, vaan ähelsin kahden ruuvarin voimalla eli toisella painoin klipua ja toisella kampesin. Helppoa!
Onneksi heti sitten huomasin, että se perä pitää kuitenki tiputtaa, jotta sen johdon saa sitten pujoteltua pois
Eli aikaa meni enemmän mitä olis mennyt suoraan perän laskemalla. Normisettiä...
No pian sitten huomasinki, että se johto siis sukeltaa eLSD:n putkien ja perämurikan välistä, ja se väli on umpimuurautunut maantiekurasta. Plus se on vielä jollain muoviklipsulla kiinni.
Tässä kuvassa johto on jo pois, mutta lykkäsin vielä kännykän tuonne koloon ja oi että on hienon näköstä
Noissa umpiruosteisissa putkissa on 30 bar paine sisällä. Ja ne maksaa eBayssä pari sataa plus tullit ja alvit eli karkeesti 250 €. Eli ei, en ala tökkimään maantiekuraa pois. Saa muhia tuolla. Ja toisaalta jos sitä eLSD:tä meinaa kattella, niin varmaan noi putket sitten on kans samalla vaihtolistalla sekä järkisyistä että siitä, että todennäköisesti ne hajoavat tai ainakaan niitä ei saa tiivisti enää kiinni
Tää Haldexin kylkeen tuleva osuus on vähän paremman näköinen...
Mut joo. Aikani pähkäiltyäni sitte päätin ranettaa tämän ongelman yli.
Ja uutta pumppua tilalle. Ei se johto ole nyt sitten orkkiskiinnikkeessä, mutta voin elää sen kanssa. Se kuitenki kulkee suojasukan sisällä ja perän päällä ei ole mitään liikkuvaa, johon se voisi osua. Eli näillä mennään.
Sitten vain 60 sekuntia (okei, varmuuden vuoksi 120) tyhjäkäyntiä, auto ylös ja ylimääräiset öljyt ulos. Sitten vain kotia kohti.
Yleensä vikakoodien nollauksen jälkeen Service XWD -ilmoitukseen on mennyt muutama kilometri. Ja vikakoodi päällä muutama sata metriä. Jossain 10 km paikkeilla aloin jo huolestumaan, kun ilmoitusta ei tule. Kankaanpäässä sitten n. 40 km kohdalla sammutinki auton ja tankkasin siinä sivussa. Pääsin Häijääseen saakka, jossa tuli tuttu ilmoitus eLSD:stä, mutta ei alhaisesta öljynpaineesta:
Mutta sitten se homma taas kesti ja kesti. Häijään Nesteen kohdan bussipysäkillä luin koodit, mutta en nollannut. Ja ajoin siitä Nokialle ilman vikaherjaa
Eli eli onko tässä nyt vähän sitten tuuriakin matkassa. Oliko johtosarjassa vikaa (solenoidin liitin oli siisti sisältä kun peilillä kurkkasin)? Oliko pumppu jo oikeasti vetelemässä viimeisiään? Nousiko paine ja virtaus nyt niin paljo, että eLSD:n solenoidin sisältä joku moska sai uutta vauhtia? Noh, tää oli nyt positiivinen yllätys tähän autoon. Taas kerran... Öljynpainevika siis korjaantui tämän illan testiajon perusteella ja tosiaan eLSD ei ole enää automaattisesti herjaavalla tuulella. Huomenan tarttis jolkotella Jyväskylään ja takasi, niin eiköhän sillä reissulla sitten selviä, että onko auto vielä huomennakin kunnossa vai oliko tämä ilta vain poikkeus ja turhaa toivon herättelyä