Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja keisari »

Oot kyllä aika " poika " tekemään :lol: . Upeeta :saab:
Kateellisena katson kuvia kun ei oo paikkaa missä tehdä saati sitten kaksi osavaa kättä ja blck&decker 8O
Nyt vaan kovvoo ajoa :D
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 769
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM99 »

keisari kirjoitti:
Ke Joulu 30, 2020 16:21
Oot kyllä aika " poika " tekemään :lol: . Upeeta :saab:
Kateellisena katson kuvia kun ei oo paikkaa missä tehdä saati sitten kaksi osavaa kättä ja blck&decker 8O
Nyt vaan kovvoo ajoa :D
Kiitos, kyllä keisarin tsemppi on auttanut tämän auton rakentelussa paljon. Hiljaa hyvä tulee.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 769
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Saab Kasteli eräänä päivänä tulpat. Kylmäkäynnistys suutin toimi moitteetta ja lämpöaika kytkin. 4 pytyn suutin vuoti reilusti ja 2 hieman. Suuttimet vaihtoon.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 769
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Uudet suuttimet paikoillaan toimii kuin unelma! Kone vastaa välittömästi kaasuun ja käynnistyy kylmänä kuumana ja välilämpöisenä. Vaihdoin vaihteisto öljyt rr nimimerkin suosittelemaan 75W GL4 seen ja täytyy myöntää ettei koskaan ennen ole näin hyvin toiminut ja olenhan sentään noin 10 eri öljyä itsekkin kokeillut. Samalla vaihdoin vaihdekepin paremman malliseen Vuoden -92 Matalapaine turbossa olleeseen jossa se pallo hieman erillainen. :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 769
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Nyt alkaa pikku hiljaa olemaan hymy suun pielessä. Kaikkihan sanovat että Saabismi on sairaus, sitä en kiistä mutta oireet tälle sairaudelle taitavatkin olla juuri hymyn leveneminen :wink:

Saa nähä mitä seuraavaksi keksii luultavasti Koelaudan vaihto ja radion vaihto alkuperäiseen tai sen aikakautiseen.
Talvipakkas kuvia -21°C

https://drive.google.com/folderview?id= ... P0mmvvJgqA
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
maverick999
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
Paikkakunta: Rauma

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja maverick999 »

PM99 kirjoitti:
La Tammi 16, 2021 23:52
Uudet suuttimet paikoillaan toimii kuin unelma! Kone vastaa välittömästi kaasuun ja käynnistyy kylmänä kuumana ja välilämpöisenä. Vaihdoin vaihteisto öljyt rr nimimerkin suosittelemaan 75W GL4 seen ja täytyy myöntää ettei koskaan ennen ole näin hyvin toiminut ja olenhan sentään noin 10 eri öljyä itsekkin kokeillut. Samalla vaihdoin vaihdekepin paremman malliseen Vuoden -92 Matalapaine turbossa olleeseen jossa se pallo hieman erillainen. :saab:
Pitääpä testata tuota 75W GL4:sta. Muutkin kehuneet. Veikkaan että omassa on moottoriöljyt lootassa. Oliko minkä merkkistä?
Juuri nyt ei SAABia
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 769
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM99 »

maverick999 kirjoitti:
Ma Helmi 01, 2021 18:31
PM99 kirjoitti:
La Tammi 16, 2021 23:52
Uudet suuttimet paikoillaan toimii kuin unelma! Kone vastaa välittömästi kaasuun ja käynnistyy kylmänä kuumana ja välilämpöisenä. Vaihdoin vaihteisto öljyt rr nimimerkin suosittelemaan 75W GL4 seen ja täytyy myöntää ettei koskaan ennen ole näin hyvin toiminut ja olenhan sentään noin 10 eri öljyä itsekkin kokeillut. Samalla vaihdoin vaihdekepin paremman malliseen Vuoden -92 Matalapaine turbossa olleeseen jossa se pallo hieman erillainen. :saab:
Pitääpä testata tuota 75W GL4:sta. Muutkin kehuneet. Veikkaan että omassa on moottoriöljyt lootassa. Oliko minkä merkkistä?
https://m.autodoc.fi/febi-bilstein/7019 ... gLLxfD_BwE tuon merkkistä laitoin, uskon että muutkin merkit aivan yhtä hyviä vähän huono saatavuus vain kun yleensä aina ovat GL5 öljyjä ne ovat liian lisäaineistettuja tarkista että on varmasti GL4. Itsekkun tilasin paikallisesta varaosa liikkeestä tuota meinasi myyjä tilata vahingossa GL5 sena.

https://drive.google.com/folderview?id= ... AyEnL-l_f8
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 769
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Vetonivelen vaihdoin syksyllä vasemmalle puolelle, nyt tuli vapaa päivänä vaihdettua se myös oikealle puolelle ja hieman maalailtua samalla. Mukavaa puuhastelua Saabiin :) https://drive.google.com/folderview?id= ... 5YIs8R1F2b

Ohjaustehostimen nesteet edellispäivänä foorumin ohjeilla tuli kans vaihdettua ja hyvin onnistui. Enkä tietenkään laittanut mitään punasta tavaraa sinne ku ei kuuleman mukaan toimi sillä :o
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 769
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Koelaudassa on muutamia halkeamia ja tiedossa olisi ehjä koelauta. Osaisiko joku sen vaihtanut sanoa onko vaikea homma? saako sen rikkomatta mitään kohtuudella vaihdettua. Naama osan irroittaminen ainakin pelottaa olen kuullut että ei kestä montaa irroitusta. Jääköhän helposti natisemaan jokin ym ettei saisi enään yhtä hyvin paikoilleen kuin alkuperäinen. Jos saisi muutaman vinkin vaihtoon sekin olisi mukava. 9-5 Olen monta kertaa purkanut koelauta systeemin. Satkusta en kokonaan ole käyttänyt koskaan. Olen aika varovainen tällaisissa asioissa varsinkin nyt kun autossa ei muuta sanomista kauhesti ole :)
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
maverick999
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
Paikkakunta: Rauma

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja maverick999 »

PM99 kirjoitti:
Su Helmi 14, 2021 20:30
Koelaudassa on muutamia halkeamia ja tiedossa olisi ehjä koelauta. Osaisiko joku sen vaihtanut sanoa onko vaikea homma? saako sen rikkomatta mitään kohtuudella vaihdettua. Naama osan irroittaminen ainakin pelottaa olen kuullut että ei kestä montaa irroitusta. Jääköhän helposti natisemaan jokin ym ettei saisi enään yhtä hyvin paikoilleen kuin alkuperäinen. Jos saisi muutaman vinkin vaihtoon sekin olisi mukava. 9-5 Olen monta kertaa purkanut koelauta systeemin. Satkusta en kokonaan ole käyttänyt koskaan. Olen aika varovainen tällaisissa asioissa varsinkin nyt kun autossa ei muuta sanomista kauhesti ole :)
Ei se kovin paha homma ole. Täällä oli hyvät ohjeet. Nimimerkki jus linkkasi tuon minun topicciin kun piti vaihtaa puhaltimen moottori. Et siis tarvi tuosta tietenkään kaikkea.
https://web.archive.org/web/20150502200 ... mmitys.htm

Keskikonsolin etuosa (jos on) irti. Mankka irti. Naama irtoaa kun alhaalta ottaa piiitkät ruuvit pois (ja laittaa ne oikeaan järjestykseen kasaamista varten odottamaan). Naaman irrotuksen jälkeen ne muovipillit minkä sisällä ne ruuvit menee, samaan talteen kun ruuvit. Naamasta liittimet irti. Napithan lähtee kampeamalla ja vetämällä irti ja niiden liittimet on helppo irrottaa. Valokytkin kannatti jättää kiinni naamaan, koska ilmeisesti sen kiinnitysväkäsillä on taipumus murtua(?). Puhaltimen nopeussäätimestä liitin irti, aluesäätimestä liitin irti (tarvii vähän voimaa). Lämpöhanasta tanko irti (huom saattaa irrota myös toisesta päästä, mutta ei haittaa). Kajariritilät irti (pari torxia ja etureunasta nosta (klipsillä kiinni) ja vedä itseen päin). Kojelaudan ruuvit irti. Hanskalokeron valo sekä se kytkin irti. Huomioi kytkimen piuha ennen kojelaudan irrotusta. Puhalluskanavat irti (reunimmaiset on niitattu kiinni, revi niitit pihdeillä pois kun saat raotettua kojelautaa. Ikkunan defrosterit taisivat olla vain sisäkkäin).
Noilla linkatuilla ohjeilla purin tunnissa.

Kasatessa laitoin ne reunimmaiset puhalluskanavat teipillä kiinni niittien sijaan. Defrosterit meni helpohkosti paikoilleen itsestään (sisäkkäin). Niissä sekä hanskalokeron kytkimen piuhassa saa käyttää vähän sorminäppäryyttä kyllä. Lämpöhanan työntötanko voi olla kans ärsyttävä saada takaisin paikoilleen, kun irtoilee helposti molemmista päistä mutta hoidat kyllä homman kotiin.

Ei ole jäänyt natisemaan eikä kolisemaan tuo oma ainakaan, eli meni ihan samalla tavalla kasaan kun purkautuikin. Omana vinkkinä oli tosiaan että kun naamaa laittaa takaisin kiinni, voi ne muovipillit pikaliimata paikalleen niin saa helpommalla ruuvit osumaan ylös koloihinsa.
Juuri nyt ei SAABia
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 769
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM99 »

maverick999 kirjoitti:
Su Helmi 14, 2021 20:36
PM99 kirjoitti:
Su Helmi 14, 2021 20:30
Koelaudassa on muutamia halkeamia ja tiedossa olisi ehjä koelauta. Osaisiko joku sen vaihtanut sanoa onko vaikea homma? saako sen rikkomatta mitään kohtuudella vaihdettua. Naama osan irroittaminen ainakin pelottaa olen kuullut että ei kestä montaa irroitusta. Jääköhän helposti natisemaan jokin ym ettei saisi enään yhtä hyvin paikoilleen kuin alkuperäinen. Jos saisi muutaman vinkin vaihtoon sekin olisi mukava. 9-5 Olen monta kertaa purkanut koelauta systeemin. Satkusta en kokonaan ole käyttänyt koskaan. Olen aika varovainen tällaisissa asioissa varsinkin nyt kun autossa ei muuta sanomista kauhesti ole :)
Ei se kovin paha homma ole. Täällä oli hyvät ohjeet. Nimimerkki jus linkkasi tuon minun topicciin kun piti vaihtaa puhaltimen moottori. Et siis tarvi tuosta tietenkään kaikkea.
https://web.archive.org/web/20150502200 ... mmitys.htm

Keskikonsolin etuosa (jos on) irti. Mankka irti. Naama irtoaa kun alhaalta ottaa piiitkät ruuvit pois (ja laittaa ne oikeaan järjestykseen kasaamista varten odottamaan). Naaman irrotuksen jälkeen ne muovipillit minkä sisällä ne ruuvit menee, samaan talteen kun ruuvit. Naamasta liittimet irti. Napithan lähtee kampeamalla ja vetämällä irti ja niiden liittimet on helppo irrottaa. Valokytkin kannatti jättää kiinni naamaan, koska ilmeisesti sen kiinnitysväkäsillä on taipumus murtua(?). Puhaltimen nopeussäätimestä liitin irti, aluesäätimestä liitin irti (tarvii vähän voimaa). Lämpöhanasta tanko irti (huom saattaa irrota myös toisesta päästä, mutta ei haittaa). Kajariritilät irti (pari torxia ja etureunasta nosta (klipsillä kiinni) ja vedä itseen päin). Kojelaudan ruuvit irti. Hanskalokeron valo sekä se kytkin irti. Huomioi kytkimen piuha ennen kojelaudan irrotusta. Puhalluskanavat irti (reunimmaiset on niitattu kiinni, revi niitit pihdeillä pois kun saat raotettua kojelautaa. Ikkunan defrosterit taisivat olla vain sisäkkäin).
Noilla linkatuilla ohjeilla purin tunnissa.

Kasatessa laitoin ne reunimmaiset puhalluskanavat teipillä kiinni niittien sijaan. Defrosterit meni helpohkosti paikoilleen itsestään (sisäkkäin). Niissä sekä hanskalokeron kytkimen piuhassa saa käyttää vähän sorminäppäryyttä kyllä. Lämpöhanan työntötanko voi olla kans ärsyttävä saada takaisin paikoilleen, kun irtoilee helposti molemmista päistä mutta hoidat kyllä homman kotiin.

Ei ole jäänyt natisemaan eikä kolisemaan tuo oma ainakaan, eli meni ihan samalla tavalla kasaan kun purkautuikin. Omana vinkkinä oli tosiaan että kun naamaa laittaa takaisin kiinni, voi ne muovipillit pikaliimata paikalleen niin saa helpommalla ruuvit osumaan ylös koloihinsa.
Kiitos Erittäin paljon Tosi hyvin selitetty ja hyvät ohjeet. Ei muuta kuin koelautaa vaihtamaan, pitää infota sitten tänne miten kävi kun saan hommattua ja vaihdettua sen. Nopeaa toimintaa maverick999 :D :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 769
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Siniset värimatot löytyivät naapurin satkusta. Höyrypesun jälkeen lian alta paljastui siisti kuntoiset satkun matot.

Kuvia matoista :arrow: https://drive.google.com/folderview?id= ... v7Loe_WSOc

Kuvissa näkyy vain etumatot. Sain kaikki 4kpl en vain hoksannut kuvata kaikkia.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7426
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja mestari »

tulihan saunan lattia pestyä myös ettei keittiössä toimivalta monitoimikoneelta tule sanomista :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 769
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM99 »

mestari kirjoitti:
Su Helmi 21, 2021 19:08
tulihan saunan lattia pestyä myös ettei keittiössä toimivalta monitoimikoneelta tule sanomista :D
Mistäs arvasit :) :mrgreen: :mrgreen:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 769
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 i8 -90 Pelastaminen 7V seisomisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Flekti oli imassut akun tyhjiin naputtelin jäähdyttimen Kylessä olevaa flektin termostaatti anturia niin välillä vaikeni puhallin. Muutenkin älyttömän hapettuneen näköinen. Ilmeisesti siinä vika? Tilasin jo uuden kun pitäisi lähteä kohtapuolin satkulla reissuun lappiin ja tuo on niitä harvoja osia jotka on vielä vaihtamatta :)
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Vastaa Viestiin