Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 776
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja PM99 »

IC1970 kirjoitti:
Pe Joulu 25, 2020 18:46
Nuo lärpäkkeet on sentään omassakin tallella ! Juu, en ota tästä autosta niin minkäänlaista stressiä, päinvastoin, terapia-auto ihan täysin.

Putsaillaan hyvin ja näytetään tarkastajalle, hän varmasti osaa sanoa puutteet ja ne sitten pyritään hoitamaan kuntoon joskus ja jollain aikataululla, lompakon ja viitseliäisyyden ehdoilla. Ja jos ei, niin maksetaan 147 e vuodessa vakuutuksesta ja 258 e veroja - liikennekäytöstä poistot.

Juurikin näin :D :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja mestari »

olikos se niin nykyään että jopa kl bremer voisi käydä museoatrkastamssa väärällä moottorilla olevan autonsakin vaikka vaasassa vaikka kotipaikka on lemi?
tämähän avaa keskusteun aivan uudelle tasolle. :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Saabista en ole nähnyt vilaustakaan sitten 17.12, sen verran tänään kurkkasin auton tietoja, että sain jonkinlaisen aikajanan historiasta. Sanotaanko, että aika selkeä homma.

* Rekisteröity 08/1988
* Ajossa n. 13 vuotta vuoteen 2001, jolloin vaihdettu eurokilvet ja laitettu seisontaan
* Seisonnassa 5 vuotta vuoteen 2006, jolloin katsastettu
* Ajossa 2 vuotta vuoteen 2008, katsastettu 2007
* Poistettu liikennekäytöstä 2008, tallissa 10 vuotta vuoteen 2018
* 09/2018 herätelty vuosikymmenen unilta ja leimattu kolme päivää myöhemmin huomautuksitta, 160 120 km mittarissa
* Ajossa 2 vuotta, leimattu 09/2019 n. 168 000 km ajettuna, sekä 12/2020 n. 169 000 km ajettuna
* Mulle 17.12.2020

Autolla ikää rapiat 32 vuotta, joista vähintään 15 vuotta on ollut ajamatta, säilytyspaikkana lämmin ja kuiva autotalli. Samassa perheessä 08/1988 - 09/2018.

Siinä lyhyt historia. Sen enempiä en ole auton suhteen mitään miettinyt, jos kaveri ei ehdi sitä nyt sipistellä, niin siirrän omaan talliin lopputalveksi ja aloittelen hommat sitten itse keväällä. Talvi ja leipätyöt ym. vie nyt kaiken ylimääräisen energian, päivä kerrallaan kohti kevättä...
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä on hienot tiedot autossasi. Pistä vaan hyvään talliin säilöön, äläkä anna kenenkään laiteltavaksi! Tuollainen auto on hieno askare omille käsille. Voit sitten todellakin nauttia nauttia omilla käsillä tekemisestä! :D Kun ei ole kiireitä, niin tällaisella askartelulla saa aivan upeita nautinnon hetkiä omasta työstä! Tsemppiä, kun startti joskus tapahtuu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kiitos Risto tsempistä. Kaamosmasennus painaa niskaan, niin ei oikein jaksa mitään. Mutta, aivan kuten totesit, ei ole kiire mihinkään, joten rauhassa päivä kerrallaan ja siinä olet aivan oikeassa, että itse on kiva touhuta ja katsoa mitä saa aikaiseksi. Harrasteeksi tämän hankin ja sellaisena sitä kohtelen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja mestari »

miäs se etenee sen minkä se etenee, niinhän tallin seinäkin etenee vaikka ei saisi töiden jälkeen kuin yhden laudan pystyyn :D aina se on eteenpäin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Talvi mörähti päälle siihen malliin, että Saabin puunaus siirtyy kevääseen. Siirrän sen lähipäivinä omaan talliin pois korjaamon töitä häiritsemästä, kunhan keli vähän asettuu ja tiet ovat siinä kunnossa, että surkeilla kitkoilla uskaltaa yrittää ajaa kotipihaan saakka. Muutenkin pitää saada tämän lumimyräkän jäljiltä piha sellaiseen kuntoon, että saan Volvon ja Opelin järkevästi sijoitettua, kun Saab valtaa tallin.

Koska talli on kylmä, eikä parin kilowatin lämmitin ihmeitä tee, tsekkailen autoa aina lämpötilojen salliessa ja vaihdan autoon öljyt, suodattimet jne. tässä talven aikana. Jos siistiä talvikeliä pitelee, sillä voisi välillä heittää kauppareissun tms. täsmäkeikan, tai sitten laitan sen pariksi kuukaudeksi seisontaan. Ekaksi pitää katsoa nuo renkaat läpi ja jos mukana olevat nastarenkaat ovat kelpoiset, vaihtaa ne noiden ei niin hyvien kitkojen tilalle. Tarvittaessa toki rengaskaupan kautta, kesärenkaat siihen pitää joka tapauksessa hankkia.

Vaikka tämä nyt ei mennyt ihan alkuperäisen suunnitelman mukaan, niin kiva saada Saab talliin, on askartelukohde tontilla, aina kun kelit sallii.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja mestari »

miäs hyvä homma sitä on sittn illat aikaa töiden jälkeen fiksailla omia rojekteja omlla aikataululla :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Yritän olla jaarittelematta turhia, mutta taitaa tästä aika pitkä viesti sukeutua. Aamulla tosiaan startattiin pojan Accordilla liikenteeseen, pakkasta vähän lähteestä riippuen 22-24 astetta. Ihan tarpeeksi.

Ostin Saabin 17.12.20 ja nyt sitten siirto omaan talliin 15.1.21. Sopivan rapea keli ensimmäiselle ajolle omistuksessani.
Tästä lähti yhteinen taival.
Kuva

Ryyppy päällä kuten kuvasta kajastaa. Kello on kaksi kertaa päivässä oikeassa, koska ei liiku mihinkään. Taidan laittaa sen näyttämään kahta vailla kahtatoista, Two Minutes To Midnight !

Musakin soi, soitin on vanha, olisko jostain 90-luvun alkupuolelta kun on jo cd, vai saiko tuollaisia jo 1988 ? Ei kai, oma cd-kausi käynnistyi aikoinaan toden teolla joskus 1992.
Kuva

Pysähdyin kilometrin päässä huoltsikalle ja tankkasin 25 litraa ysikasia, ei ihan täyteen, mutta suht täyteen kumminkin. Matka meni oikein hyvin, kunhan muisti ennakoida ja muutenkin ajella hieman normaalia enemmän kieli keskellä suuta. Alla olevat kitkat olivat justiinsa lailliset pinnaltaan ja tarkastin myöhemmin, että ovat vuodelta 2012, kolme Hankookia ja yksi Continental kokoa 195/65/15. Paineet laitoin kotona kohdilleen, olivat tuossa pakkasessa siinä 1.5 barin paikkeilla, nostin kahteen, niin on nollakelissä n. 2.2 joka on aika hyvä paine tälle rengastukselle ja autolle.

Lämpöä piisasi, pyyntö oli yläkolmanneksella, mutta pudotin loppumatkasta vähän puolen välin alle, kun alkoi tulla kuuma :heart_eyes: :saab:

Kotipihassa mittarissa oli vähän enemmän, bensa oli lisääntynyt ja koneen lämmöt seisoivat tuossa, kun oli käynyt tyhjäkäyntiä matkan jälkeen viitisen minuuttia, siirtäessäni sisällä olleet nastarenkaat talliin. Tai no, ei niissä juuri nastoja ollut ja täysin roskiskamaa kaikki neljä. Vanteet näyttivät paremmilta kuin alla olevat, joten laittanen niille uudet kesärenkaat.
Kuva

Siinä pari potrettia tallin ulkopuolelta, ennen uuteen kotiin asettumista.
Kuva
Kuva

Kone kävi kuin Singeri, jälkiasennettu VDO-kierroslukumittari nakutti tuossa arviolta n. 900 kierroksessa ilman pienintäkään heilumista. Auton papereista löytyi kellastunut asennusohje kyseiselle mittarille, lienee laitettu autoon aika alkuvaiheessa.
Kuva

Volvoon verrattuna tallissa on tilaa touhuta auton ympärillä, kovin on 900 kutistunut vuosikymmenten vieriessä...
Kuva

Papereita tsekkailin sisällä, aika hyvin oli kaikki tallessa, huoltokirjaa ja lisävarusteluetteloa myöden. Kansiossa on omassa lokerossaan auton aikoinaan Porvoon piirin Scan-Autosta myyneen automyyjän käyntikortti, terveisiä vaan Carl-Johan Tallqvistille, jos olet vielä olemassa ! Ohjekirja on ruotsiksi, autohan vietti ekat 30 vuottaan ruotsinkielisessä perheessä. Eipä tuo haittaa, tuon kirjan osaan jotakuinkin ulkoa ja toisaalta toinen kotimainen går lika bra som finska.
Kuva

Suurin osa näistä :saab: - muistiinpanolapuista oli edelleen tallella, taustapahvia myöten. Kivan nostalginen fiilis on noille muistiinpanoja kirjoitella.
Kuva

Huoltokirja on "täydellinen", ulottuu 155936 km saakka, siis vajaat 14000 km on nyt enemmän mittarissa, kuin 21.12.2007 !
Kuva

Sen verran könysin auton ympärillä tallissa -18 asteessa, kun laitoin rengaspaineet kohdilleen, että katselin ledillä ovet sisä ja ulkopuolelta ja kaikki ne paikat, joiden suhteen minulla on ollut ongelmia näiden Saabien ruosteiden kanssa. Käytännössä virheetöntä, tai kliinerillä puhdistettavaa pientä orastavaa pintaruskeaa siellä täällä, Dremeliä joutuu käyttämään minimaalisesti, kyllä on kiva suojata tuo kunnolla.

Konehuoneesta tsekkasin moottoriöljyn, pari senttiä ylärajasta, mutta melkoisen mustaa, jos ovat 13 vuotta vanhat Mobilin 0w-40:t, niin vaihtuvat heti, kunhan lämpö nousee nollan tienoille. Tässä kun ei ole moottorinlämmitintä, niin tällä ei kovilla pakkasilla ajeta. Kyllä tästä pitkälti maaliskuu-marraskuu auto tulee. Taidan laittaa koneeseen Mobil Super 3000 X1 FE 5w-30, jota tuohon suosittelevat ja onhan se ohjekirjan speksien mukaistakin.

Vaihteistoöljytikku ei kastunut, kun kurkkasin. Pois vetäessä oli roiskeita öljystä, joten ei siellä varmaan ihan kuivaa ole, mutta pyyhkimisen jälkeen kun laitoin takaisin ja tsekkasin, ei tikku kastunut. Käyn hakemassa Teboil Silver 10w-40 kannullisen, sillä hoituu tuo laatikko. Täytyy käyttää lämpimäksi ja kokeilla, paljonko imuvaihtajalla saa pois tuosta tikun reiästä. Tilavuus on 2.5 litraa, jos sieltä edes pari litraa saa imaistua, niin tekee sen pari kertaa ja ennen kaikkea pinta oikealle tasolle.

Jäähdytysnesteen pinta oli siellä missä pitääkin ja ohjaustehostimen nestesäiliössä oli ruskeaa nestettä, joka vähän aikaa odottamalla tipahti -18 asteessa tikun päästä paperille, joten ei ihan vettä vielä. Mitä sinne vaihdan, en tiedä, tuossa asiassa on yhtä monta vastausta kuin kysyjääkin ja kaikkien firmojen "öljyvalitsimet" vetivät sormen suuhun ohjaustehostimen kohdalla. Pitää selvitellä mitä tähän maailman aikaan on saatavilla, ATF ei sinne kuulu, sen verran tiedän.

Kaasuttimessa oli riittävästi vaimenninöljyä, sinne sitä punaista ATF:ää, jota löytyy talosta aina. Silloin kun tarvitaan.
Kuva

Hyvä fiilis, oli ajoltaan oikein hyvä, jopa tuolla viimeisellä 8.5 kilometrin perunapelto-osuudella, ei tuntunut välyksiä tms., sen mitä n. 45-50 km/h siinä uskalsi ajella, toki olo oli kuin tehosekoittimessa, mutta niin joka autolla. Pientä sipistelyä on joka puolella, mutta ei mitään maailmoja kaatavaa. Tuon kanssa saa varmasti ajan kulumaan oikein mukavasti ensi kevään, kesän ja syksyn. Siinä sivussa sitten muiden autojen vahaukset ja muu peruskunnossapito huoltoineen, eiköhän luppoaika kulu ihan huomaamatta.

Täytyy tsekkailla tuo huoltokirja tarkemmin ja kirjailla kilsat ja ajat ylös, niin saa historian janalle. Siitä myöhemmin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mä olen kyllä vilpittömästi onnellinen sun puolesta. Aika vastaavasta laitteesta on paljon omakohtaisia kokemuksia, kun ollessani 10 vuotias vuonna 1987, faijalle tuli työsuhdeautoksi valkoinen 900C sedan (muistaakseni tuo C-kirjain oli) viininpunaisella sisustalla. Olikos tuo C joku juhlavuoden erikoismalli? Minusta se oli kyllä erittäin karvalakki. Vähän premiumpi hopeanvärinen 900i tuli vuonna 1990. Autossa oli alumiinivanteet, kaiuttimet myös takana ja jopa sähköikkunat, jotka nuoren miehen mieltä ilahdutti. Molemmilla tuli ajeltua myös pelloilla hieman. Vastaavaa ajokokemusta toki sain sitten vm. 1997 90:lla, jolla tuli varmaan jokunen kymppitonni puskettua ihan luvallisuutta osoittavien dokumenttien kera 1995-1998.

Lupaan, että joka kerta kun kirjoitat tänne klassisesti, että "tällä kalustolla mennään nyt pidempään", kiellän erikseen tätä laitetta myymästä. Ugh.

Ja jos se on aivan pakko sinun myydä, niin sitten minulle.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Vilpittömästi kiitos :D Uskaltaisin väittää, että tämä Saab tulee asumaan tallissa kohtuullisen kauan. Äänet, tuoksu, ajotuntuma jne., nuorenin välittömästi ainakin 20 vuotta henkisesti, ellen enemmänkin, kun tuolla tänään ajelin. Kaikki on tuttua ja "rakasta" alkaen takaluukun jousien tunnistettavasta narahduksesta luukkua avatessa, päätyen kevyeen kaasun polkaisuun käynnistämisen jälkeen, että latausvalo sammuu ja sitä rataa. Juuri tämä malli kaikista maailman autoista on juurtunut niin syvälle sieluun ja psyykeeseen, ettei lähde sieltä pois ennen kuin minun valoni tässä maailmassa lopullisesti sammuvat.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja Risto »

Vaihdelaatikkoon pistäisin mielummin mineraaliöljyä, esim. Teboil Moniaste 10W-30. Ohjaustehostimeen https://shop.speedparts.se/sv/prod/olja ... oolja.html.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tuota mietin itsekin vaihdelaatikon osalta, se on jännä, että Teboil suosittelee tuota 10w-40 Silveriä ja Mobil omaa Super 2000 10w-40, jotka kummatkin ovat semi-synteettisiä.

Tuo Speedpartsin servoolja on Eurolin valmistamaa, joten lienee tuota Hykrol VHLP ISO 32 Mineral-tuotetta, jota mm. Maptun myy ihan Eurolin pullossa -> https://www.maptunparts.fi/oljyt-ja-nes ... -1997.html

Speedpartsin pullo on samaa designia, tehty vaan badge-engineering ovelasti. Vai olenko ihan hakoteillä ?

Mietiskelin tuota korin hyvää kuntoa ja sellainen ajatus tuli mieleen, että autossa on edessä roiskeläpät, takana isot läpät ja takapyörien edessä olevat läpätkin ovat edelleen tukevasti kiinni. Eivät varmaan ole haitanneet korin säilymistä ?

Huoltohistorian tsekkasin eilen läpi, kolme viimeistä merkintää tuolta omasta luottokorjaamosta, sitä ennen Scan-Autossa. Viimeisiltä 13 vuodelta ei merkintöjä, niistä kuitenkin käytännössä 11 vuotta ollut ajamatta tai vähillä ajoilla, kilsoja sen 14000 km. Täytyy tiedustella tuolta omalta korjaamolta, mitä tälle tehtiin nyt viimeisen kahden vuoden aikana.

28.8.1988 – 10 km – luovutustarkastus
29.8.1988 – ensirekisteröinti
29.9.1988 – 991 km
22.8.1989 – 6682 km
19.9.1990 – 10763 km
15.10.1991 – 18240 km
29.4.1993 – 28248 km
29.10.1993 – 40293 km
10.8.1994 – 52256 km
2.5.1995 – 60656 km
9.1.1996 – 70192 km
20.11.1996 – 80523 km
17.11.1997 – 90306 km
1.10.1998 – 100242 km
30.7.1999 – 112345 km
1.2.2000 – 117907 km
22.12.2000 – 129650 km
27.3.2006 – 134662 km, 1. ei merkkihuolto (0w-40 Mobil + suodatin, NGK BP6ES tulpat, vetoakselin suojakumi)
16.1.2007 – 143307 km (Alapallonivel oikea, 0w-40 Mobil + suodatin, virranjakajan kansi, pyörijä, kaapelit)
21.12.2007 – 155936 km (0w-40 Mobil + suodatin, ilmansuodatin)
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Motonetissäkin on ihan speksiin sopivaa tehostinnestettä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590312/ ... tinoljy-1l
Tosin naapurista Puuilosta saa 5 litraa Hykrol vhlp:tä samaan rahaan ja sitä voi sitten käyttää vaikka tunkissa, jos tuo tosiaan on tehostinnesteeksi sopivaa.
Muita nesteitä, joista löytyy Texaco TL 4634 tai GM Power Steering Fluid tuoten:o 105 0017 1 litra, 1052884 0,5 litraa, jotka korjaamokäsikirjassa mainitaan, on ainakin Ravenol PSF-Y
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kun ei aja juurikaan kylmässä ja kilsoi tulee maltillisesti niin lootassa menee varmasti moottoriöljykin.
Näkee ainaki mistä hukkaa.

Tämä on hyvin liki alkuperäistä, gl4 ja 75w
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590013/TO ... ljy-GL4-1l

Ainaki itel noi toimis aikanaan.

Nyt kuhan koppa on luja niin vähä tiivisteitä vaihtelee ihan mielikseen.

Ja juu on se og900 siro nykymittapuussa :mrgreen:
Edit. Vertailuu
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin