Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
^En tiiä. Pitää kysyä kun on ajankohtaista. Hääräilen tämän kanssa nyt sen verran, että miellyttää itseäni. Sitten voisi soittaa museosedälle ja tehdä tärskyt. Jos kovin paljon on sanomista, niin museostatus ei ole mikään must, sittenkään. En vaan jaksa viilata pilkkuja, enkä ainakaan ketään miellyttääkseni. Toisaalta, kun tsekkailee noita jo museostatuksen saaneita, niin välillä käy mielessä, että millähän perusteella niitä myönnetään !? Kun tuo oma on tuossa kunnossa siistimpi kuin aika moni, jota museoautona mainostetaan. En viitsi tähän linkata mitään esimerkkejä, mutta kun esim. noita W123 Mersuja olen tiiraillut, niin siellä on kyllä muutamakin sellainen yksilö, että vähän kulmat kurtistuu.
Ihan uteliaisuudesta kyllä vien tuon näytille, se on selvä.
Ihan uteliaisuudesta kyllä vien tuon näytille, se on selvä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Talvi tuli takaisin, *ituttaa. Meni vapaa viikonloppu ihan "hukkaan". Minkäs teet, Ilmojen Haltija on kova kaveri, ei sille pärjää. Lunta pukkaa ja pakkanen kiristyy. Ainakin pari viikkoa saa vielä hampaita kiristellä. Käyn kerran viikossa heijaamassa autoa sijoillaan, ettei jumita.
Huomenna käyn hakemassa Saabin kesärenkaat Euromasterilta, uudet Tigarit ovat vanteilla. "On ruutulippua ja Korkeaa Suorituskykyä", kuten palveluntarjoajan edustaja Whatsappilla mulle kuvan kera viestitteli
Huomenna käyn hakemassa Saabin kesärenkaat Euromasterilta, uudet Tigarit ovat vanteilla. "On ruutulippua ja Korkeaa Suorituskykyä", kuten palveluntarjoajan edustaja Whatsappilla mulle kuvan kera viestitteli
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
mitä oli tigarit setti vanteille teilläpäin?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
^Pari sataa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
On vain sopivaa, että Saabin uudet kesäkumit noudettiin ja kotiutettiin, Volvolla.
Sen verran tarkistin kellariin laittaessani, että kaikissa luki ulospäin "outside", asennus vaikutti siis varsin onnistuneelta. Paistoleima oli 0421, tuoretta lakritsia ! Näin arvelinkin, koska Volvossa tuoksui kumi melko vahvasti kotiin päästyäni, mikä on yleensä varma merkki siitä, ettei sinulle myyty ylivuotisia.
Eiköhän noilla päästellä ainakin niin kauan, kuin tämä vekotin minun omistuksessani on ja uskoakseni vielä pitkän matkaa sen jälkeenkin. Tai mistä sitä tietää, jos vaikka myyn pihan tyhjäksi ja alan empiirisen tutkimuksen, millainen on kaasari-satku ainoana käyttöautona vuonna 2021 and beyond.
Sen verran tarkistin kellariin laittaessani, että kaikissa luki ulospäin "outside", asennus vaikutti siis varsin onnistuneelta. Paistoleima oli 0421, tuoretta lakritsia ! Näin arvelinkin, koska Volvossa tuoksui kumi melko vahvasti kotiin päästyäni, mikä on yleensä varma merkki siitä, ettei sinulle myyty ylivuotisia.
Eiköhän noilla päästellä ainakin niin kauan, kuin tämä vekotin minun omistuksessani on ja uskoakseni vielä pitkän matkaa sen jälkeenkin. Tai mistä sitä tietää, jos vaikka myyn pihan tyhjäksi ja alan empiirisen tutkimuksen, millainen on kaasari-satku ainoana käyttöautona vuonna 2021 and beyond.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Erikoinen kuvio, ihan kun tiikerin kynnen raapaisu.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Saab joutui tänään tallista ulos, antoi apuvirtaa mustalle ja käytettiin pihassa lämpimäksi. Joutuu nyt olemaan ulkosalla ainakin huomiseen, kun teen mustaan huollon ja selvittelen miksi akku oli tyhjentynyt. Sunnuntaiksi suunnittelin kauppareissua Saabilla, vaikka sitten vähän likaantuisikin. Todella tiukassa on tänä keväänä kelien lämpeneminen, juuri nyt, kun sormet todella syyhyäisivät ja hommia olisi jonoksi asti. Katsotaan, joko sunnuntain jälkeen saisi ennen seuraavaa keikkaa vaihdettua kesärenkaat alle ja voisi heivata nuo kitkat kauas pois Saabin alta. Sitten olisi ensi talveen asti aikaa etsiä paremmat tilalle.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Saab pääsi 10 päivän ulkosalla olon jälkeen vähäksi aikaa takaisin talliin. Kevään renkaanvaihtoruljanssi pyörähti käyntiin Saabilla, kun ei sille pakollisia ajoja tule. Siinä vierähti sitten koko päivä, koska katselin aika tarkkaan näkymiä jokaisen pyörän takaa ja tein toimenpiteitäkin.
Yleensä ei tule pahemmin hinkkailtua, mutta nyt otin isommat epätasaissudet pois ja poistin pikku ruosteet ohjaintappia myöden joka nurkasta. Varsinkin takapyörien pultit olivat aika tiukassa, joten paikat on nyt voideltu siten, että ensi kerralla renkaanvaihto sujuu ilman ylimääräisiä ponnisteluja.
Jarrulevyt eivät olleet uudet, pienet olat oli ulkoreunassa, mutta vain pienet ja pinta oli ruosteeton joka nurkassa. Jarrupalat olivat viimeisellä suoralla, mutta vielä kelvot. Katsotaan, jos vaikka ennen ensi talvea annan korjaamon wanhoille herroille tehtäväksi vaihtaa levyt ja palat ynnä purku, huolto ja kasaus ja tarvittaessa muutakin. Jarruthan toimivat hyvin ja auto rullailee pitkänkin seisomisen jälkeen herkästi, sinänsä ei ole hätiä, siis. Jarrukilvet olivat hyväkuntoiset ja pohjaanlyöntikumit takana tallella ja kunnolla kiinni, niitäkin on tullut vaihdettua näihin jo vuosikymmen sitten.
Omat minuuttinsa vei näitten kanssa jumppaaminen, kun tässä toisessa vannekerrassa ei noita keskiökromien pidikkeitä ole. Ensi talveksi pitää hankkia kokopeittävät kapselit talvivanteille, hirveästi en tykkää noitten vanteiden + pikkukapseleiden ulkonäöstä, mutta pidetään nyt toistaiseksi orkkiksena. Joka vaihdon yhteydessä ei viitsi noita siirrellä, vaikkei se nyt iso homma ole, mutta turhaa hommaa kumminkin.
Tämähän on joskus Finikor-käsitelty ja aika vahvasti on suojaa pohjassa ja joka puolella edelleen. Takapyörien takana ei juuri paljasta pintaa ole, raaputtelin hiukan massaa ja alla oli kyllä joka paikassa ihan puhdasta pelliä, ruiskuttelin tietenkin raaputukset piiloon kotelosuojalla.
Eniten kulutukselle alttiissa paikoissa takapyörien sisäkaarissa oli suojaus kulunut ja vaaleaa pintaa näkyvissä, suihkuttelin tuhdin kerroksen kotelosuojaa pintaan.
Ovien alareunat ja helmat muutenkin kävin ledillä tarkasti läpi ja joitakin pieniä pistekohtia on, joita pitää hiukan hioa, muutaman puhdistin tyyliin hanskan verhoamalla sormella ja ruiskuttelin kotelosuojaa. Sitä oli valunut ulos myös vesirei'istä, joten joku muukin on hoitanut autoa joskus. Suurimmaksi osaksi helmat ovat alla olevan kuvan kaltaisessa kunnossa, siinä on kuskin puolelta eturoiskeläpästä etuoven etureunaan ja siitä vähän etiäppäin. Ei huono. Aika kevyet on fiksaushommat tässä autossa, kun miettii mitä tässä on vuosien varrella tullut kunnosteltua.
Edessä otin projektiksi vetaritunnelit, kuskin puolen hoidin ja oikea puoli jäi huomiseksi. Rassasin tunneleista irti kaikki epäpuhtaudet ja sain kivan kasan hiekkaa ja kiviä aikaiseksi auton alle. Kärcher-imuri käyttöön ja sillä imuroitsin sitten kaiken mitä lähti, lopuksi vedin vielä paineilmalla puhtaaksi joka kolon. Aika hyvä tuli. Kuivaakin oli valmiiksi kun auto oli ollut ajamatta 10pv, joten suihkuttelin kotelosuojaa joka suunnasta kaikki paikat täyteen. Tuli oltua auton alla mitä eriskummallisimmissa asennoissa. Varmaan huomenna on paikat kipeinä... Ajattelin, että parempi suojata nämä tunnelit erikseen, vaikka isolla ruiskulla tässä keväällä auton alusta läpi käydäänkin. Ovat kuitenkin ne kriittisimmät paikat tässä mallissa.
Ei kovin huonossa kunnossa lähtiessäkään.
Luulisin, että pysyvät vähintään tässä kunnossa, kun keväisin ja syksyisin renkaanvaihtojen yhteydessä poistaa kertyneen kuonan ja täydentää suojausta jos on tarpeen.
Auton olemus ei juuri muuttunut uusilla kesärenkailla. Mitä nyt ovat 10mm kapeammat kuin talvirenkaat ja renkaiden kyljet ovat mustat, eivätkä harmaat kuten liki 9v vanhoissa kitkoissa. Vanteet ovat jonkin verran paremmassa kunnossa kuin talvivanteissa = vähemmän ruostetta, vaikkeivat nyt ihan priimat olekaan. Ehkä kunnostan nuo talvivanteet nyt kesän aikana, päällä olevat renkaat menevät vaihtoon, joten ei haittaa, vaikka vähän saisivat vannehopeaa niskaansa. Nuo kesävanteet saavat nyt olla tuossa kunnossa, ei ne pahat ole ja ehkä jotain täsmäehostusta voisi tehdä. No, ei ole ihan ekana työjonossa se.
Jatkan huomenna puuhastelua oikean puolen vetaritunneleiden kanssa, sunnuntaina vien Saabin kaupunkireissulle ja sisäänajetaan uudet kesärenkaat.
Yleensä ei tule pahemmin hinkkailtua, mutta nyt otin isommat epätasaissudet pois ja poistin pikku ruosteet ohjaintappia myöden joka nurkasta. Varsinkin takapyörien pultit olivat aika tiukassa, joten paikat on nyt voideltu siten, että ensi kerralla renkaanvaihto sujuu ilman ylimääräisiä ponnisteluja.
Jarrulevyt eivät olleet uudet, pienet olat oli ulkoreunassa, mutta vain pienet ja pinta oli ruosteeton joka nurkassa. Jarrupalat olivat viimeisellä suoralla, mutta vielä kelvot. Katsotaan, jos vaikka ennen ensi talvea annan korjaamon wanhoille herroille tehtäväksi vaihtaa levyt ja palat ynnä purku, huolto ja kasaus ja tarvittaessa muutakin. Jarruthan toimivat hyvin ja auto rullailee pitkänkin seisomisen jälkeen herkästi, sinänsä ei ole hätiä, siis. Jarrukilvet olivat hyväkuntoiset ja pohjaanlyöntikumit takana tallella ja kunnolla kiinni, niitäkin on tullut vaihdettua näihin jo vuosikymmen sitten.
Omat minuuttinsa vei näitten kanssa jumppaaminen, kun tässä toisessa vannekerrassa ei noita keskiökromien pidikkeitä ole. Ensi talveksi pitää hankkia kokopeittävät kapselit talvivanteille, hirveästi en tykkää noitten vanteiden + pikkukapseleiden ulkonäöstä, mutta pidetään nyt toistaiseksi orkkiksena. Joka vaihdon yhteydessä ei viitsi noita siirrellä, vaikkei se nyt iso homma ole, mutta turhaa hommaa kumminkin.
Tämähän on joskus Finikor-käsitelty ja aika vahvasti on suojaa pohjassa ja joka puolella edelleen. Takapyörien takana ei juuri paljasta pintaa ole, raaputtelin hiukan massaa ja alla oli kyllä joka paikassa ihan puhdasta pelliä, ruiskuttelin tietenkin raaputukset piiloon kotelosuojalla.
Eniten kulutukselle alttiissa paikoissa takapyörien sisäkaarissa oli suojaus kulunut ja vaaleaa pintaa näkyvissä, suihkuttelin tuhdin kerroksen kotelosuojaa pintaan.
Ovien alareunat ja helmat muutenkin kävin ledillä tarkasti läpi ja joitakin pieniä pistekohtia on, joita pitää hiukan hioa, muutaman puhdistin tyyliin hanskan verhoamalla sormella ja ruiskuttelin kotelosuojaa. Sitä oli valunut ulos myös vesirei'istä, joten joku muukin on hoitanut autoa joskus. Suurimmaksi osaksi helmat ovat alla olevan kuvan kaltaisessa kunnossa, siinä on kuskin puolelta eturoiskeläpästä etuoven etureunaan ja siitä vähän etiäppäin. Ei huono. Aika kevyet on fiksaushommat tässä autossa, kun miettii mitä tässä on vuosien varrella tullut kunnosteltua.
Edessä otin projektiksi vetaritunnelit, kuskin puolen hoidin ja oikea puoli jäi huomiseksi. Rassasin tunneleista irti kaikki epäpuhtaudet ja sain kivan kasan hiekkaa ja kiviä aikaiseksi auton alle. Kärcher-imuri käyttöön ja sillä imuroitsin sitten kaiken mitä lähti, lopuksi vedin vielä paineilmalla puhtaaksi joka kolon. Aika hyvä tuli. Kuivaakin oli valmiiksi kun auto oli ollut ajamatta 10pv, joten suihkuttelin kotelosuojaa joka suunnasta kaikki paikat täyteen. Tuli oltua auton alla mitä eriskummallisimmissa asennoissa. Varmaan huomenna on paikat kipeinä... Ajattelin, että parempi suojata nämä tunnelit erikseen, vaikka isolla ruiskulla tässä keväällä auton alusta läpi käydäänkin. Ovat kuitenkin ne kriittisimmät paikat tässä mallissa.
Ei kovin huonossa kunnossa lähtiessäkään.
Luulisin, että pysyvät vähintään tässä kunnossa, kun keväisin ja syksyisin renkaanvaihtojen yhteydessä poistaa kertyneen kuonan ja täydentää suojausta jos on tarpeen.
Auton olemus ei juuri muuttunut uusilla kesärenkailla. Mitä nyt ovat 10mm kapeammat kuin talvirenkaat ja renkaiden kyljet ovat mustat, eivätkä harmaat kuten liki 9v vanhoissa kitkoissa. Vanteet ovat jonkin verran paremmassa kunnossa kuin talvivanteissa = vähemmän ruostetta, vaikkeivat nyt ihan priimat olekaan. Ehkä kunnostan nuo talvivanteet nyt kesän aikana, päällä olevat renkaat menevät vaihtoon, joten ei haittaa, vaikka vähän saisivat vannehopeaa niskaansa. Nuo kesävanteet saavat nyt olla tuossa kunnossa, ei ne pahat ole ja ehkä jotain täsmäehostusta voisi tehdä. No, ei ole ihan ekana työjonossa se.
Jatkan huomenna puuhastelua oikean puolen vetaritunneleiden kanssa, sunnuntaina vien Saabin kaupunkireissulle ja sisäänajetaan uudet kesärenkaat.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Levythän tuoho on edukkaat niinku palatkin.
Toisaalta varsinki takapalat on niin halvat et menee vielä jonku aikaa kun hioo olakkeen pois ja lyö uudet palat sisään.
Toisaalta varsinki takapalat on niin halvat et menee vielä jonku aikaa kun hioo olakkeen pois ja lyö uudet palat sisään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
hienoa työtä tulevaisuutta silmälläpitäen, kurkkaappa apukuskin roiskeläpän välittömään läheisyyteen ja tiimellykseen kun pyörän irrotat
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
joku muukin käyttää alkuperäisiä kapseleita ja peltivanteita.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
On kyllä siistikuntoinen 900, helmen oot löytänyt. Tätä kun lukee, niin oikeaan osoitteeseen päätynyt, piste.
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Hyvältä näyttää Saabin kolot.
Muutama pellivanteet on tullut käytettyä hiekkapuhaltamossa ja maalauksessa. Ei ole kallista ja tulee hyvä. Suosittelen sitä ennemmin kuin paikallista itsehoitoa paukkupullosta.
Muutama pellivanteet on tullut käytettyä hiekkapuhaltamossa ja maalauksessa. Ei ole kallista ja tulee hyvä. Suosittelen sitä ennemmin kuin paikallista itsehoitoa paukkupullosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Siellä mestari kehotti tutkailemaan eturoiskeläppien nurkille. No, mestari kun tietää niin työtä käskettyä täällä, nappasin mokomat läpät irti ihan kokonaan, niin ei jää mitään arvailujen varaan.
Tuossa kaikessa likaisuudessaan vielä paikallaan, mitäpä takaa paljastui ?
No sieltä löytyi virheetöntä peltiä sekä pyöränkotelon puolelta, että toiselta. Jotain suojauksen jämiä ja likaa, mutta ei ruostetta.
Tein samalla kaavalla kummallekin puolelle, eli roiskeläpän irrottamisen jälkeen puhdistin pinnat öljyllä ja rätillä ja jätin viimeisellä kerralla pienen öljykalvon. Tämän jälkeen ruiskutin kotelosuojaa ja annoin hieman kuivahtaa. Kastelin mutterit prikkoineen öljyllä, täytin roiskeläpän uran öljyllä ja ruuvasin roiskeläpän takaisin, tämän jälkeen suihkutin vielä yläkautta lisää kotelosuojaa, että valuu alaspäin paikkoihin, joihin saattoi muodostua ns. laiska paikka siinä, kun roiskeläpän liutti paikoilleen.
Tässä sisäpuoli öljyhinkkauksen jälkeen ja kotelosuojalla kyllästettynä ennen roiskeläpän takaisin asennusta.
Ja sama ulkopuolelta.
Väittäisin, että kun on tähän asti selvinnyt priimakunnossa, niin selviää jatkossakin. Vähän tuli mieleen puuhastellessa, että melkoista hifistelyä, mutta toisaalta, harrasteautoksi tämä on hankittu ja sitähän tämä on. Yllättävän paljon sai aikaa nuhjaantumaan tuossakin, mutta tekee kerralla kunnolla, niin ei tarvitse ottaa uusintaa.
Oikealtakin puolelta tuli vetarien tunneleista aika tavalla maa-ainesta ulos.
Sama metodi kuin eilen vasemmalle, eli ensin apuvälinein ja käsin rassaamalla kaikki pois mitä lähti, loput imurilla ja viimeiseksi paineilmalla pölytkin liikkeelle. Vedin tunnelit täyteen WD-40:ä ensin, sitten kun oli imeytynyt, niin täytin joka kolon yltä, päältä, alta, sivulta jne. kotelosuojalla silleen yltäkylläisesti. Muutaman tunnin sai näihin operaatioihin taas tuhlaantumaan, mutta en valita
Sisälle laitoin jouten olleen Pregon FM-lähettimen ja "anasonic" alkoi puhumaan yhteistä kieltä kännykkäni kanssa. Äänentoisto on pelkillä etukajareilla mitä on, mutta kelpaa ja käy aikansa henkeen. Tässä autossa ei kuunnella vuoden 1988 jälkeen tehtyä musiikkia.
Huomenna Saab ja Volvo vaihtavat paikkoja ja Saab pääsee myös vetreytymään maantielle.
Tuossa kaikessa likaisuudessaan vielä paikallaan, mitäpä takaa paljastui ?
No sieltä löytyi virheetöntä peltiä sekä pyöränkotelon puolelta, että toiselta. Jotain suojauksen jämiä ja likaa, mutta ei ruostetta.
Tein samalla kaavalla kummallekin puolelle, eli roiskeläpän irrottamisen jälkeen puhdistin pinnat öljyllä ja rätillä ja jätin viimeisellä kerralla pienen öljykalvon. Tämän jälkeen ruiskutin kotelosuojaa ja annoin hieman kuivahtaa. Kastelin mutterit prikkoineen öljyllä, täytin roiskeläpän uran öljyllä ja ruuvasin roiskeläpän takaisin, tämän jälkeen suihkutin vielä yläkautta lisää kotelosuojaa, että valuu alaspäin paikkoihin, joihin saattoi muodostua ns. laiska paikka siinä, kun roiskeläpän liutti paikoilleen.
Tässä sisäpuoli öljyhinkkauksen jälkeen ja kotelosuojalla kyllästettynä ennen roiskeläpän takaisin asennusta.
Ja sama ulkopuolelta.
Väittäisin, että kun on tähän asti selvinnyt priimakunnossa, niin selviää jatkossakin. Vähän tuli mieleen puuhastellessa, että melkoista hifistelyä, mutta toisaalta, harrasteautoksi tämä on hankittu ja sitähän tämä on. Yllättävän paljon sai aikaa nuhjaantumaan tuossakin, mutta tekee kerralla kunnolla, niin ei tarvitse ottaa uusintaa.
Oikealtakin puolelta tuli vetarien tunneleista aika tavalla maa-ainesta ulos.
Sama metodi kuin eilen vasemmalle, eli ensin apuvälinein ja käsin rassaamalla kaikki pois mitä lähti, loput imurilla ja viimeiseksi paineilmalla pölytkin liikkeelle. Vedin tunnelit täyteen WD-40:ä ensin, sitten kun oli imeytynyt, niin täytin joka kolon yltä, päältä, alta, sivulta jne. kotelosuojalla silleen yltäkylläisesti. Muutaman tunnin sai näihin operaatioihin taas tuhlaantumaan, mutta en valita
Sisälle laitoin jouten olleen Pregon FM-lähettimen ja "anasonic" alkoi puhumaan yhteistä kieltä kännykkäni kanssa. Äänentoisto on pelkillä etukajareilla mitä on, mutta kelpaa ja käy aikansa henkeen. Tässä autossa ei kuunnella vuoden 1988 jälkeen tehtyä musiikkia.
Huomenna Saab ja Volvo vaihtavat paikkoja ja Saab pääsee myös vetreytymään maantielle.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
mahtavaa minähän näkisin että etupää on kunnossa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,