Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Rahan heittäminen tähän kaivoon on aloitettu. Vaatimattomasti, mutta kuitenkin.

Tässä on muuten kirjain-ja numerosarja, joka on syöpynyt tajuntaan lähtemättömästi. Ei tarvinnut varaosatiskillä kaivella, täräytin reippaasti, että NGK BP6ES, tarttis vanhaan Saabiin saada tulpat. Onpahan sitten valmiina varastossa, kun tuntuu siltä, että olisi syytä vaihtaa.
Kuva

Eräät asiat eivät sitten muutu miksikään, tuollaista nippua pitelin käsissäni jo joskus 1980-luvun puolella ja 1990-luvulla ihan alvariinsa. Kohtuuhintaisetkin edelleen, 11.6 euroa koko nippu.

Noiden lisäksi investoin kahteen ihan oikeaan Saab (GM)-öljynsuodattimeen, Professional Parts Swedenin raitisilmasuodattimeen ja Haminassa kanisteroituun öljyyn, niin moottoriin kuin vaihdelaatikkoon. Öljynsuodattimet 7.9e kpl, raitisilmasuodatin 19.9 e ja öljyt 12.99 + 15.9 e. Samalla reissulla ostin myös vaimon Superbiin Mobilin 0w-20 lisäysöljyä litran, jonkin verran arvokkaampaa tavaraa kuin nuo Teboilin perinneöljyt, yksi litra kustansi 14.35 e :?
Kuva


Kuitenkin, huomattava investointi Saabiin, 76.19 euroa. Tuolla satsilla jo puuhastelee kummasti. Täytyy joku päivä poiketa Puuiloon ja hakea 5L kannu Eurolin Hykrolia ohjaustehostimeen, eipä tartte enää koskaan uutta kannua ostaa. Maksaa sen saman 5L, kuin litra postista tilattuna. Pikkupurkkeja ei Porvoossa ole tarjolla. Moottorin ilmansuodattimet uupuivat Motonetissa Saabiin, pyysin tilaamaan pari varastoon, kuulemma tiistaina tai keskiviikkona on noudettavissa. Näin teen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja aero »

Opettele siihen merkkisarjaan vielä C mukaan, eli BCP6ES. Erona on avaimen koko, myös kasitappiseen on ainakin minusta mukavampi pujotella paikalleen 16mm avainta kaksykkösen sijasta, vaikka joku voi sitä vähän fuskuna pitääkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Mulla taitaa olla tuolla sama Hobby Hallin työkalusarjan vaihtotyökalu tallella, jolla jo viime vuosituhannella noita vaihtelin. En enää näin vanhemmalla iällä millään pysty kirjaimia lisäämään repertuaariin. Täytyy tietää rajansa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kai se tuo Motonetin systeemi toimii. Sunnuntaina kun kävin, huomautin, että olisin ostanut Saabiin ilmansuodattimen, mutta kun ei teillä ole hyllyssä. Myyjä kysyi, että tykkäänkö ajella autolla, Keravalla olisi. Sanoin, että en todellakaan, mutta jos hyllyyn saatte tänne Porvooseen, niin poikkean töistä hakemaan, kun tekee vaan 5 km ylimääräistä. Lupasi tiistaiksi.

Tänä aamuna tuli tekstiviesti, että ennakkotilattu ilmansuodatin olisi noudettavissa. Noudin suodattimen töiden jälkeen, oli oikein nimilappu laitettu Wix-tarvikesuodattimen laatikon kylkeen. Hintaa 7.9 e. Aika halpa on huolehtia Saabin hengityksen puhtaudesta ja pisteet Motonetille palvelusta. Tämä kuluttaja on tyytyväinen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

IC1970 kirjoitti:
Pe Tammi 15, 2021 16:49

Musakin soi, soitin on vanha, olisko jostain 90-luvun alkupuolelta kun on jo cd, vai saiko tuollaisia jo 1988 ? Ei kai, oma cd-kausi käynnistyi aikoinaan toden teolla joskus 1992.
Kuva
Vahva epäilys on, että ei olisi originaali. Mallitiedolla internetsissä varmasti löytyy milloin rario on tullut markkinoille.

Nalleolut-toverilla olisi ehkä enemmän samaa aikakautta oleva härveli myynnissä.

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=196760
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Kelpaisiko oikean ikäinen Alpine 7279LS: http://antique-autoradio-madness.org/al ... cata_3.htm ?
On mulla työn alla (puhdistus ja täytyy vaihtaa näytön taustavalopolttimo).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tosiasiassa nuuka saapisti ei kyllä vuonna 88 mitään öky-Alpineita asennellut :lol:

Ja nyt vasta hokasin, että linkkaamani rammari olikin eri vuosimallia.

Kunhan kelit lämpenee, pitäisi tutkailla mun pari vuotta uudemman Four Winns -venhon kasettimankkaa. Metsäkukkia venyy jo aavistuksen liikaakin. Mutta on siinä jotain omaa fiilistänsä, kun vanhalla veneellä ja toki myös autolla, äänentoisto soittolistoineen on samaa aikakautta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mutta toki kasinovuosien juppisaabisti asensi sekä turposaappiinsa että jenkkiveneeseensä viimesen päälle hifit, eli just jotkut Alpinet joissa Dolbyn kohinanvaimennus :mrgreen:

Sitten taas tämän ketjun prinsessa tuskin on pystärikaasarina ollut Pentti Kourin tai Uotin veljesten uutena ostama :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tai sitten saabisti on valinnut hinnaston edullisemman pään Saabin jotta rahat ovat riittänet kunnollisiin autohifilaitteisiin :mrgreen:
Varmaan todellisuudessa moni on neuvotellut pakettihintaan valmiiksi asennettuna jonkin mankan joka on jälleenmyyjältä sattunut löytymään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Voipi hyvin olla, että mankka on vaihtunut aikavälillä 1988-2001, kun auto on yhtäjaksoisesti ajossa ollut. Kelpaa mulle oikein hyvin, kummastakin etukajarista kuuluu ääntä, joten homma kunnossa. Radio hukkasi kanavan puolessa matkassa, mutta se on ihan normaalia, taitaa Iskelmäradio olla ainoa, joka noilla vanhoilla radioilla ja vähän uudemmillakin kuuluu kotiin saakka, tämä on todellista katvealuetta missä asumme. Eipä tuohon tarvitse kuin tyrkätä FM-lähetin tupakansytyttimen paikalle, niin ollaan nykyajassa.

Luontoäiti piti taas huolen siitä, että sai töiden jälkeen kolailla ihan tosissaan, kolakin otti hittiä ja joutunee ostoksille, höh. Lauantaina olisi tarkoitus ajella Saab ulos tallista ja käyttää lämpimäksi, että pääsee vaihtamaan uudet öljyt. Parin tunnin huhkimisen jälkeen tämä oli jälleen mahdollista. Katsotaan miltä huomenna näyttää.
Kuva

Pidin pienen tauon lumitöiden ohessa ja fiilistelin Saabin takapenkillä :)

Yritin kuvata syksyllä uudelleen verhoiltua kattoa, takapilareita ym. Vaikeaa se oli, mutta pari räpsyä alla. Ei ihan 100%, mutta oikein onnistuneesti uusittu mielestäni. Voittaa niskaan rysähtäneen alkuperäisen sitten 100-0.
Kuva
Kuva
Kuva

Lopuksi vielä näkymä "ohjaamoon". Tarkkasilmäinen huomaa hieman krouvin johdotuksen kiekkamittarille ja minä huomasin kuvasta vasta tässä vaiheessa, että tuulilasinpyyhkimien sulat ovat kumien osalta ihan vinksin vonksin, kummatkin pitää uusia ennen ensimmäistäkään sulan heilautusta lasille. Miten olikin mennyt ohi silmien, olisi voinut edellisellä Motonet-käynnillä hoitaa tuonkin.
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
3374
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Kesä 24, 2007 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja 3374 »

Ihmettelin hetken tuota lämmönsäätimen asentoa mutta sitten tajusin että kotoututitkin sen silloin pakkasperjantaina :D
9-5 Aero Wagon A -03
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ensi hätään mustaa kutistesukkaa tuohon jenkakellon johtoon niin ei paista silmään.. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ihmettelen hiljaa, mihin tällaisessa autossa tuollaista ”jenkamittaria” tarvitaan? Muuten, näillä keleillä tällainen 900:sen ”karvalakki-malli” on oikeissa olosuhteissa ja parhaimmillaan! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei ehkä enää ihan näillä keleillä, +2 ja kohtuullinen vesisade vaivannut jo päivästä saakka. Tiet sulat ja kuraiset. Nopeasti talvitie katoaa, noin vuorokaudessa.

Laitoin Saabin akkuun Defan kiinni, tallissa nollakeli. Aika alhaalta lähti latailemaan, joten täytyy ottaa säännöllisesti ohjelmaan tuo latailu, jospa tuolla akulla ensi kesäkausi menisi ? Täytyy kokeeksi latailla myös tuo Volvosta poistettu akku, josko siitä vielä vara-akku tulisi, on jotakuinkin saman kokoinen kuin Saabissa oleva.

Huomenna lämpenee entisestään, laitetaan vähän lämpöpuhallusta talliin ja käytellään auto lämpimäksi, sitten huoltohommiin. Mukava päästä vähän touhuamaan. Näitten viime aikojen pakkasten jälkeen tuollainen nollakeli ja pikku plussa tuntuu suorastaan keväiseltä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kevätkausi korkattu keskellä talvea. Tallissa oli lämpöä sellaiset +3/4 astetta, mikä oli oikein sopiva, hikihän Saabia rassatessa meinasi tulla. Eipä sitä tuon enempää tarvitse näköjään, että saa tuntikausia kulumaan puuhastellessa.

Akku oli aamulla latautunut täyteen ja pistin auton tulille. Ekalla käynnistyi hyvin, mutta tukehtui pikkasen ja jouduin vielä toisen kerran starttaamaan, että päästiin yhteisymmärrykseen. Ajelin ulos tallista ja käänsin auton, 50m kartanon pihaan, uusi käännös, hain öljyt ym. takakontiin ja 50m takaisin tallille. Siinä sai sitten höyrytä, kunnes lämpeni tarpeeksi. Käsijarrua käytettiin, rivakka kiihdytys tehtiin ja jarruakin poljettiin.

Siitä sitten tallin uumeniin takaisin vähän jäähtymään.
Kuva

Vaihteistoöljyn vaihto osoittautui todella tarpeelliseksi toimenpiteeksi. Sitä kun ei nimittäin kovin paljoa ollut jäljellä ! Imulaitteella tökkäilin tikun reiästä öljypohjaa ja minusta se meni koko matkan alas saakka ilman ongelmia. Tikkuhan ei kastunut ja syykin selvisi kun aloitti pumppaamaan. Ulos tuli n. 0.7-0.8 litraa mustaa/harmaata kuraa. Öljytilavuus on 2.5 litraa. Mietin, että noinkohan sinne joku kuoppa jäi, mutta mutta :? Lisäsin ensin litran, ei näkynyt tikussa mitään. Vasta kun olin lisännyt 1.8 litraa, kastui mittatikun pää juuri ja juuri. Pistin sisään tasan 2 litraa, nyt tikun pää kastuu havaittavasti.

En viitsinyt tässä vaiheessa vielä innostua liikaa, tikussahan on kaksi X:ää, min ja max, nyt ollaan kahdella litralla kylmänä alle minimi X:n. Mikäs tuossa on oikea tapa tsekata öljyt, kuumana kuten yleensä vaihteistoöljyn kanssa vai kuinka ? Jos joku viitsisi kertoa, laittaisin mielellään oikean määrän. Periaatteessa on vielä puolen litran vajaus tehtaan ilmoittamaan. Vähiin oli päässyt, toivottavasti ei ole aiheuttanut mitään fataalia laatikolle. Voi että, ettei viitsitä tuollaista tsekkailla, ei ole kovin vaikea homma kun tikkukin on ihan framilla.

Moottoriöljyn pinta oli tikussa jonkin sentin maksimista, imaisin vanhat ulos ja yhdessä suodattimen kanssa poistui n. 3.3 litraa tavaraa. Laitoin 3.5 litraa uutta ja näytti olevan just maksimissa sen jälkeen, kun käytin konetta ja annoin vähän tasaantua. Katsotaan huomenna kumpikin tikku kun on yön yli levännyt.

Raitisilmasuodattimen kotelon putsasin imurilla ja imuroin muutakin rytöä konehuoneesta, mitä oli kertynyt akun ympärille ja muihin koloihin. Raitisilmasuodattimen kotelon kiinnitys on mitä on, eli 3/4 nastaa on tallella ja sovitus ei ole kovin tiukka. Nyt siellä on kuitenkin kehyksen sisällä uusi suodatin, siellähän ei tosiaan ollut suodatinta lainkaan...

Huomiselle säästin moottorin ilmansuodattimen vaihdon, jos tulee kaupunkireissu niin pitää hakea pyyhkijänsulat ja vaihtaa nekin. Tulppia en vielä vaihtele, koska auto tuntuu käyvän ja käynnistyvän sen verran siististi, ettei ole mitään tarvetta.

Kellarissa könytessäni tajusin, että minähän otin Volvo V40:stä talteen 2 x hyväkuntoista Bf Goodrich nastarengasta, ovat kokoa 195/65/15, eli periaatteessa jos bongaan jostain toisen parin sopivasti käytettyjä, voisin vaihtaa noiden nyt alla olevien huonojen kitkojen tilalle kunnon talvirenkaat, niin voisi tuollakin tarpeen vaatiessa liikennöidä talvisen täsmäreissun. Tulisivat nuokin hyötykäyttöön tilaa viemästä. Olivat muistaakseni vuodelta 2016, kaikki nastat tallessa ja pintaa reilusti.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin