Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Keli jatkui samanlaisena, joten mikäs siinä oli taas parin asteen lämpötilan turvin nelisen tuntia tallissa touhuta Saabin parissa. Hyvin pysyy lämpimänä kun pukeutuu sopivasti ja puuhastelee, sentään tuuleton ja valaistu tila, ei näpitkään kovin helposti jäädy.

Heti ensimmäiseksi haluan tässä kertoa, että autosta löytyi uusi herkku. Kas kun menin kokeilemaan ovien lukkoja ihan avaimen kanssa ja hups, autossa on KESKUSLUKITUS 8) Joka myös toimii moitteitta ja hyvin pontevasti. Jaa mikä karvalakkimalli ? Höpsis, kaikilla herkuillahan tämä on ! Enpä ollut minä tai kaverini vielä ovia lukinnut, eikä edellisen omistajan kanssa asiasta ollut puhetta. Kiva yllärihän tuo oli.

Aloitin kevyesti moottorin ilmansuodattimen vaihdolla. Muistin taas, että tässä mallissa niitä klipsuja ei niin vain vedetäkään ylös, vaan pitää olla sopiva työkalu jolla painaa ensin alaspäin, että saa homman alkuun. Takaisinhan ne menee ihan painamalla. Arvelisin, että vanha suodatin on sama, joka on vaihdettu vuonna 2007 n. 14000 km sitten. Suodatinkotelon pohjalla oli jonkun verran hiekkaa ja muumioitunut mehiläinen, imuroin ne pois

Vanha vs. uusi, tarpeellinen 7.9 euron arvoinen päivitys tämäkin
Kuva

Uuden Wix-tarvikesuodattimen kyljessä oli erittäin kuluttajaystävällistä infoa, nappasin kuvan ja laitoin talteen, siinä on OE-varaosanumeron lisäksi viiden muun valmistajan koodit, oikein kätevää !
Kuva

Eilisen jäljiltä tsekkasin öljytikut ja laiton vielä pari desiä vaihdelaatikkoon. Valmistajan ilmoittama tilavuus on 2.5 litraa ja laitoin sinne 2.2 litraa. Pinta on nyt tuossa, joten voisin kuvitella, että 3 desiä lisäämällä oltaisiin ylemmän X:n kohdalla. Tuo saa kuitenkin riittää, eipä tule ainakaan täytettyä yli.
Kuva

Ajelen noilla vaikkapa puolet kesäkaudesta ja vaihdan sitten toisen kerran. Hintaa operaatiolle kertyy n. 8 euroa / kerta, joten tuo ei ole asia, jonka suhteen tarvitsee nuukailla. Imuvaihtajalla operaatio on vieläpä nopea ja erinomaisen helppo. Mitä enemmän tuota imuvaihtajaa olen käyttänyt, mietin, miksi ihmeessä en hankkinut sitä jo vuosia sitten. Vähän sama homma, kuin kunnollisen hallitunkin hankinnan kanssa.

Rikkinäiset tuulilasinpyyhkimet nappasin pois ja hinkkasin nuo varret öljyllä ja rätillä, pieni pintaruoste asettui aika hyvin ja onpahan helpompi pujottaa uudet tilalle, kun sellaiset saan haettua.
Kuva

Konehuoneessa voitelin konepellin avausmekanismin, rullat, kiskot yms. siihen kokonaisuuteen kuuluvan. TIputtelin konepellin alaisille pellipinnoille tippakannusta öljyä ja hinkkasin paperilla pintoja puhtaaksi. Samaten kiillottelin osan konehuoneesta, jatkan projektia tässä talven mittaan kun kelit sallivat.

Seuraavaksi varustauduin hyvällä valaistuksella ja Kärcherin imurilla.
Kuva

Kuvassa näkyy vetokoukku, joka on asennettu ei niin kovin kauan sitten, koukku on ruosteeton, myös auton alla, sähköpistoke näyttää uudenveroiselta. Jaa olihan mulla lähikuvakin.
Kuva

Pitäisikö nyt vaan ihan raakasti myydä muut romut pois ja tehdä tästä käyttöauto pariksi seuraavaksi vuodeksi ? Museoleimalla ja normivakuutuksella olisi aika kohtuullinen käyttökustannuksiltaan. Hmmm :D Ja vaikka ei museovehkeeksi saisikaan, niin siltikin. No joo.

Ensin imuroitsin varsinaisen tavaratilan kaiken imevän karvan mahdollisimman huolellisesti, sitten luukku auki ja heivasin kaiken ulos lattian alta. Ei näyttänyt pahalta ollenkaan. Päällimmäinen korinvärinen maalikerros lohkeili sieltä täältä, mutta siistissä kunnossa on. Hei, 32 vuotta ja risat !!! Imuroin ensin kaiken irtoroskan yms. pois, sitten suihkuttelin koko pohjan WD-40:llä ja hinkkasin paikat froteepyyhkeellä. Ei varmaan tee pahaa, kun pohjalla on hyvin kevyt kerros kosteutta hylkivää voiteluainetta ?
Kuva

Varapyörän paineen nostin 4 bariin ja laittelin tavarat takaisin paikoilleen. Nosturi ja muut renkaanvaihtovehkeet olivat tallella. Kahdesta kontin pohjan alla olleesta varoituskolmiosta palautin sinne tietenkin tämän.
Kuva

Työkalulaatikko oli tallella, myöskin työkalut. Laatikko oli vaan saanut siipeensä ja sitä ei saa enää normipaikkaansa vanerin pohjaan. Samaten poistin kontin pohjasta tuon varoituskolmioloodan sidontaan tarkoitetun liinan, koska lukituslaite oli ruostunut käyttökelvottomaksi. Toistaiseksi kolmio on nippusiteillä sidottu oikeaan paikkaan, laitoin tueksi yhden Mora-puukon koteloineen, niin istuu hyvin, Moralla voi myöskin katkaista nippusiteen jos tulee tarvetta kolmiolle.

Lopuksi vielä imuroin hattuhyllyltä kuolleet hyönteiset ja muut epäpuhtaudet, sekä takapenkin. Sitten alkoi riittää. Olihan sitä siinäkin. Kyllä sattui leppoisammat kelit mukavasti vapaaksi viikonlopuksi, erittäin mainiota terapiaa meikäläiselle, kun pääsi keskellä talvea vähän harrastamaan. Reilun viikon päästä näyttivät ennustavan taas -20 lukemia. Tekemistä riittää tuon kanssa, vaan mikäs sen parempi kuin että aina on puuhastelulle kohde, kun keli tai muu tilanne sallii.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään jäi hommat vähiin, kun piti oikeissa töissä käydä. Sen verran piipahdin Saabia tallissa moikkaamassa, että jätin hyväksyttäviksi Motonet-käynnillä mukaan tarttuneet uudet tuulilasityöläiset. Rahaa palaa, mutta siksihän sitä käyn tienaamassa, että voi käyttää mihin mieli tekee.
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eilen illalla suht myöhään kävi selväksi, että nuorempi kössi pitää kuljettaa kouluun tänään klo 12.30. Katselin sääennustetta ja virisi ajatus, että jospa Saabilla :D

Aamulla oli -8 ja auto seissyt tallissa 1½ viikkoa käymättä, kävin laittamassa akkulaturin kiinni akkuun varmuuden vuoksi, kun ei tuossa moottorilämppäriä ole. Muutaman tunnin piuhassa ja pykälät oli melkein tapissa. Täytyy ottaa tavaksi ladata aina ennen, kuin lyön tuon tulille. Eikä se akullekaan huonoa tee, kun en viitsi miinusnapaa irrotella. Tarkoitus on kuitenkin ajaa tällä aina tilaisuuden tullen, nyt kun on tuoreet öljyt, niin pidän pakkasrajana -10.

Pakkasta oli vajaat -6 käynnistykseen. Ekalla lähtee nätisti, mutta Choke on vähän kimurantti, tuppaa sammumaan aika nopeasti hörähtämisen jälkeen. Sammui vielä toisenkin startin jälkeen, mutta kolmannesta sai sopivan seoksen ja pääsin ulos tallista. Käyttöjarrun varoitusvalo loimotti kojetaulussa, mutta laitoin "sähkövian" piikkiin, koska nestettä on säiliön täydeltä. Varoitusvalo sammui, kun päästiin isoa tietä muutama sata metriä, eikä sen koommin syttynyt.

Keli ei ihan osunut nappiin, kun alkoi tulla uutta lunta ja tie pöllysi aika tavalla. Edessä töpeksi myös mennen tullen turhan rauhallinen kanssa-autoilija, enkä noilla huonoilla kitkoilla ja tehoilla viitsinyt alkaa ohittelemaan.
Kuva

Uudet tuulilasinpyyhkimet olivat kyllä kullan arvoiset, just semmonen keli, että lumipölly suli tuulilasiin vaikka teki mitä. Se on jännä homma, tiedostan hyvin, että rengastus ei ole paras mahdollinen, mutta ei kyllä kertaakaan sutaissut tai lipsunut koko 50 minuutin ja 40 kilometrin matkalla, ei mitään ongelmia pysyä BMW X1:n ja Mazda 6:n peesissä, jotka eivät ymmärtäneet väistää alta pois, ajonautinto oli vain 90%, kun ei päässyt ajamaan omaa tahtia :twisted:

Vaikka toki hetkellisesti pääsi hurjiin nopeuksiin !
Kuva

Tarkkailin koko matkan moottorin lämpömittaria, ihan vaan siksi, että tiedän missä mennään termostaatin ym. suhteen. Mittari vaikuttaa stabiililta, eli ei vaella, kuten nämä monesti tekevät. Käy välillä hieman puolenvälin yläpuolella, pysyy siinä hetken ja laskee sitten inan puolenvälin alle, pysyttelee siellä kauemmin ja taas hetkeksi vähän ylös. Vaikuttaa siltä, että termostaatti ja mittari toimivat just kuten pitääkin. Ja onhan tämä käsittämättömän lämmin auto. Jotain 5-6 km ajettuani alkoi hikeä pukata, kun unohdin lämmönsäädön yläkolmannekseen. Lensi pipo ja hanskat takapenkille äkkiä ja Ulmaxin kalsongit farkkujen ja paita collegen alla oli ihan liikaa :) Kotiinpäin mennessä etsiskelin lämmönsäätimestä kohdan, jossa alkoi tuntua viileämpi puhallus, melkein sinisen rajalla se sitten oli. Jos menee bensaa, niin riittää lämpöäkin.

Otin poikien lukion vanhassa miljöössä potretin puolenvälin krouvissa. Ohikulkijat mulkoilivat Saab-friikkiä kuvailemassa. Laulu ja soitinyhtye Klamydiaa lainatakseni, E.V.V.K.
Kuva

Siellä se nuorempi kössi taustalla kävelee maski päässä kokeeseensa. Juteltiin alkumatka autoista, hänen tulevastaan (Honda), Volvosta ja Saabista, poika oli sitä mieltä, että Saab on hieno. Ja lämmin. Ei tullut mieleenkään väittää vastaan. Fiksu poika.

Ohjaus oli tallista ulos ajaessa ja auto ympäri kääntäessä melkoisen raskas ja hieman kulmikas, tehostimesta huolimatta tai siitä johtuen. Lämmettyään toimi kuten pitikin. Pidetään asiaa silmällä, joka tapauksessa uudet tehostimen nesteet on haettava ja vaihdettava. Toivottavasti ei tarvitse alkaa jumpata itse ohjauksen kanssa, siitäkin on kokemusta, eikä se ole ollenkaan kivaa hommaa.

Kotiin päästyä avasin konepellin ja katselin nestepinnat ja silmämääräisesti, että kaikki on kunnossa. Lunta oli pöllynnyt konehuoneeseen keulasta jonkun verran ja sulanut sinne tänne. En ole 100% varma, mutta on mahdollista, että paisuntasäiliöön etupään puolelta tuleva kapeampi letku tihkuu aivan vähän liittimen alta, säiliön kyljestä. Täytyy muistaa irrottaa ja katsoa, onko hapertunut ja vaihdon tarpeessa. Paisuntasäiliön korkki sihisi paineita pois kuten pitääkin, joten venttiili lienee toimiva.

Vaihdelaatikkoon lisään vielä pari desiä öljyä, kurkkasin nyt kuumana muutaman minuutin päästä missä mennään ja oli alamerkin alarajalla, joten kyllä sieltä se n. 3dl uupuu valmistajan ilmoittamaan määrään, kun 2.2 L vaihdoin. Laatikko muuten toimi todella nätisti, kun on uudet 10w-30 mineraalit sisässä. Ainakin tuollaisessa -5 asteen pikkupakkasessa ei huomaa mineraaleja millään tavalla. Ja onhan se sitä mitä valmistaja sinne haluaa. Koneestakin se edellisessä kylmäkäynnistyksessä vanhoilla öljyillä havaitsemani hyvin kevyt alkunakutus oli kadonnut ja kone kävi heti alusta saakka ilman nakutusta. No, tässä autossa on jatkossa sisuksissa aina hyvin tuoretta ja vähän ajettua öljyä.

Kyllä nautin joka kilometristä, loistava auto talviseen keliin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1058
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja Henri S »

On se vain nätti, ei voi mitään. Monen auton ulkonäöstä kyllä pidän mutta joku tuossa oogeessä vain viehättää syvästi. Pystykeula neliovisena ja viisto kolmeovisena. No kato, semmosethan mulla onki :lol:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 769
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Henri S kirjoitti:
To Helmi 04, 2021 09:30
On se vain nätti, ei voi mitään. Monen auton ulkonäöstä kyllä pidän mutta joku tuossa oogeessä vain viehättää syvästi. Pystykeula neliovisena ja viisto kolmeovisena. No kato, semmosethan mulla onki :lol:
Sama täällä OG ssa on vain jotain :) :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
maverick999
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
Paikkakunta: Rauma

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja maverick999 »

PM99 kirjoitti:
Ke Helmi 10, 2021 10:39
Henri S kirjoitti:
To Helmi 04, 2021 09:30
On se vain nätti, ei voi mitään. Monen auton ulkonäöstä kyllä pidän mutta joku tuossa oogeessä vain viehättää syvästi. Pystykeula neliovisena ja viisto kolmeovisena. No kato, semmosethan mulla onki :lol:
Sama täällä OG ssa on vain jotain :) :saab:
Jep. Ajattomuus ja Suomi-kulttuuri.
Juuri nyt ei SAABia
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Onneksi on muitakin, joilla on og Saabin muotoinen malka silmässä. Voin todellakin sanoa, että moni ei ymmärrä, mitä kaunista näen moisessa kauhistuksessa. Ystävieni yleisnimitys og ysisatkulle on "Hauenleuka". Vaikka kyseinen nimitys esitetään humoristisessa hengessä, olen kuitenkin rivien välistä havaitsevinani ilkeän piikin. Ei sillä, että välittäisin, Saab 900 vuosimalliin 1993, oli sitten pysty tai viistokeula, on jotakuinkin kauneinta, mitä autoilun alalla on koskaan kumipyörien päälle tuotettu. Ja sillä sipuli.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei sitä vaan osaa pitää näppejään erossa Saabista.

Päivälukemat pakkasessa hellittivät, joten laitoin eilen Saabin akun lataukseen. Kun ei moottorilämmitintä ole, niin latailen akun täyteen aina ennen suunniteltua käynnistystä.

Tänään sitten n. -6 asteessa auto käyntiin ja kaupunkireissulle, kierrätyspiste - Puuilo - S-Market.

Optinen harha auton mittasuhteista vs. nykyautot, en varmaan koskaan pääse siitä ylitse, koska omaan selkäytimeen Saab on kaivertunut isomman kokoluokan autona. Onkos tuo vierustoveri nyt V60 vai mikä, eihän se ole iso auto !?
Kuva

Olin tosiaan pakotettu Puuilossa käymään, yleensä sinne ei ole mitään asiaa, mutta ainoa paikka Porvoossa, jossa oli saatavilla tätä:
Kuva

Tuota ainetta esim. Maptun myy litran pullossa ja sitä markkinoidaan vm. 78-98 Saabien ohjaustehostimen nesteenä. Samanmuotoinen pikkupurkki ja valmistaja Eurol, on myös Speedpartsin valikoimissa. Mainituissa firmoissa litran puteli maksaa vajaan 10 euroa tai 149 kruunua, Puuilosta 5 litraa maksoi 16.9e. Sanoisin, että tässä tapauksessa lähellä vara parempi, eikä tarvitse ihan heti uutta kannua ostaa. Samalla tarttui käteen Eurolin DOT4 jarrunestettä pullollinen, onpa varastossa, jos tarvitsee. Edellisen 1990-luvulla ostamani pullon ja jämät hävitin joku aika sitten.

Kotona suoritin sitten ensimmäisen erän tehostimen nesteenvaihdosta, kun kerran kone oli lämmin ja neste juoksevaa. Saabissahan tuohon on kivasti tilaa ja säiliön täyttöaukkokin on iso, joten sotkua tulee minimaalisesti. Samaten säiliön saa imettyä kahdella otolla käytännössä tyhjäksi.
Kuva

Tallissa oli pakkasta -6 astetta, joten kovin isoon operaatioon ei viitsinyt alkaa, onneksi pystyi käsiä lämmittelemään lohkon kyljessä välillä :D

Tässä kupissa ei ole kahvia, vaan vanhaa nestettä, ei ole lähelläkään mustaa kuraa, vaan kyllähän tuosta pystyy päättelemään, ettei ainakaan punaista ATF:ää ole tehostimeen laitettu, mikä on hyvä juttu.
Kuva

Uusi nestekin näyttää siltä, että voisi jopa olla ihan oikeaa tavaraa ja muuttua tuollaiseksi käytettynä.
Kuva

Kummallakin säiliön tyhjennyksellä poistui n. 0.325L ainetta ja lisäsin saman määrän. Ekan lisäyksen jälkeen näkyi säiliön pohja kun neste oli niin kirkasta, ajoin ulos tallista ja veivailin rattia aikani puolelta toiselle, suhinasta suhinaan. Sen jälkeen kun kurkkasi säiliöön, oli pohja kadonnut näkyvistä, että kyllä se uusi neste kiertoon lähti. Täytin toisen kerran ja sinne jäi säiliöön odottamaan seuraavaa ajokertaa. Silloin samanlainen operaatio, katsellaan sitten millaista tavaraa on säiliössä ajon jälkeen, kun n. 1.3 litraa on vaihtunut. Tarvittaessa tehdään sitten vaikka vielä pari kertaa, tavaraa riittää. Toki sen letkunkin voisi irrottaa ja vaihtaa huuhtelemalla, mutta mä nyt pulaan tällä tyylillä.

Itse kaupunkireissu meni hienosti, en kyllä keksi kulusta yhtään mitään nillittämistä, auto toimii just kuten sen pitääkin. Okei, rengastus on edelleen huono, mutta ennakoivalla ja varovaisella etenemisellä siitä selviää. Täytyy ottaa tavaksi ajaa nämä jo vähän perinteiksi muodostuneet sunnuntaiset kierrätys-ja kauppareissut Saabilla, talvella kelien salliessa ja muina aikoina pääsääntöisesti sillä. Mikäs sen parempi auto sunnuntai-ajelulle kuin klassinen :saab: Appivanhemmat olivat ilmestyneet tontille reissun aikana ja appiukko availi tallin ovet kun lähestyin, totesi på svenska, että "Jaha, finåkning idag", en tiedä onko se oikea sana, mutta minä ymmärsin hyvin. Samaa mieltä.

Nyt kun oli kuiva keli eikä pöllynnyt, ei konehuoneessa ollut mitään ylimääräistä kosteutta, joten ei vuoda epäilemäni vesiletku eikä mikään muukaan. Vaihdelaatikkoon lisäsin myös pari desiä öljyä, nyt on pinta alemman X:n kohdalla, se on hyvä siinä.
Viimeksi muokannut IC1970, Su Helmi 14, 2021 16:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Su Helmi 14, 2021 15:53
Täytyy ottaa tavaksi ajaa nämä jo vähän perinteiksi muodostuneet sunnuntaiset kierrätys-ja kauppareissut Saabilla, talvella kelien salliessa ja muina aikoina pääsääntöisesti sillä.
Oikein. Auto tykkää kun sillä ajetaan, eikä satku ole poikkeus. Ja satku jos joku tykkää myös kuivasta talvikelistä - se on kuitenkin suunniteltu silloin, kun miehet oli rautaa, sillat puuta, talvet talvia ja tiet kärrypolkuja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pari viikkoa alkaa olla edellisestä ulkoilutuksesta, huomiseksi luvattiin aurinkoa, vaikkei ihan yhtä lämmintä kuin ympäröivinä päivinä, mutta laitoin taas Defan kiinni ja akun lataukseen. Ajellaan huomenna tällä kertaa lauantain kauppareissu Saabilla ja sen jälkeen jumpataan taas pari säiliöllistä tuoretta tavaraa ohjaustehostimeen. Tätä jatketaan niin kauan, kunnes reissun jälkeen neste on niin kirkasta, että näkyy säiliön pohja.

Sen verran aktivoiduin, että laitoin rengasliikkeen myyntipäällikölle viestin ja kyselyn tuloksena vien nuo Saabin toiset vanteet ensi viikolla tuttuun tapaan Euromasterille, heitetään nyt vanteilla olevat roskisrenkaat huittuun ja laitetaan tilalle tuoreet Tigarit made in Serbia. Niillä kelpaa sitten kesällä ajella. Eikä lähdetty elvistelemään profiililla, eli 185/65/15 on tulossa.

Jos koittais sitten ennen ensi talvea kaivaa jostain säälliset talvirenkaat noiden nykyisten kitkojen tilalle. Tosiaan periaatteessa vaan kaksi riittäisi, noitten kellarissa olevien kahden lisäksi. Luulisi löytyvän tuolla aikaikkunalla. Sen kummemmin en aluvanteita katsele, ellei nyt ihan syliin kävele. Pyynnit ovat sen verran suolaisia, ettei viitsi maksaa kuppaisista Sunbursteista tms. uusien renkaiden hintaa. Jotain rajaa.

Mennään noilla peltivanteilla ja pikkukapseleilla, pidetään pappa-look vahvasti läsnä. Jos jotain, niin kunnostetaan tai ainakin puhdistetaan kunnolla nuo peltiset. Kaverilla oli jotain sellaista käsistä lihat syövyttävää ainetta, jolla kuulemma puhdistuu vanteetkin mukavasti, tarjosi litran ostettavaksi. Ehkä ostan. Hanskoja kannattaa käyttää sen kanssa ja nenää ei kannata hanskoilla kaivaa tai silmäkulmia pyyhkiä :lol:

Ei tässä vielä mitään ihmeempiä, siis, useampi päivä on 5-6 astetta lämmintä, mutta sitten menee taas pakkaselle. Toki kiinnostaisi auto pestä, mutta ei jaksa nyt sankojen kanssa alkaa leikkiä. Kyllä se kevät sieltä tulee, puunaillaan sitten, niin pääsee trimmailemaan sanomisen paikat ja suojaamaan ym ym.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Toimii se, nimittäin Saabin cd-soitin. Merkkihän on joku outo, eli "anasonic" :D On sitä jonkun verran kyllä käytetty, kun on kosketukset poistaneet kirjaimia vasemmasta yläkulmasta, missä on pwr-kytkin.

Kevättunnelmissa kun auringonpaisteessa päästiin matkaamaan, niin musiikiksi valikoitui levy, joka jostain syystä aina keväisin ajautuu soittoon useammin kuin kerran. Juuri parempaa ja positiivisempaa hard rockia ei ole tehty ennen eikä jälkeen ! Kaikki toimii kympillä.
Kuva

Siksikin tuo sopi hyvin, koskapa levy on ilmestynyt vuonna 1988. Minusta auton ja musiikin pitää matsata yhteen. Tuosta Europen Out Of This World:ista ja Saabista tulee kummastakin ihan pirun hyvä fiilis ja yhdistettynä, niin no, hymy korvissa vedin sing-a-longia kaupunkiin ja takaisin.
Siinä mielessä myös hyvä testilevy, että on originaali painos sieltä reilun 32 vuoden takaa ja paljon kuunneltu. Soi alusta loppuun ilman ongelmia, joten vaikuttaa "anasonic"in virheensieto olevan wanhan liiton tasoa.

Kotiin palattua tyhjensin ohjaustehostimen nestesäiliön kahteen kertaan, keli suosi ratinkääntelyä, kun oli puhdasta jäätä tallin ulkopuolella. Minusta ratti kääntyi nätisti pykimättä laidasta laitaan. Nyt on kyllä sen verran kirkasta tavaraa säiliössä, että tämä on hyvä. Ajellaan syksyyn noilla ja vaihdetaan sitten pari säiliöllistä, pari kertaa vuoteen kun tuon tekee, niin ei varmasti pääse neste pahenemaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tosiaan, aivan huikean hieno päivä ja lämpö +7, joten pesin Saabin ensimmäisen kerran. Tulipa samalla kartoitettua auton pintapeltien kunto kunnolla.

Sivuhuomiona, tästä kuvasta näkyy hyvin, auton sivuprofiilille on kyllä tehtävä jotain jollain aikataululla. Ei ole pakollista, mutta, tykkäisin kyllä, että keula olisi hivenen takapäätä alempana. Riippuen ihan siitä, mitä pakollista pihassa majaileva autojen armada aiheuttaa, voisi jousi/iskariremppaa ympäri auton harkita. Ajolleenhan tuo on jämäkkä kuin mikä, mutta kyllä se perä vähän roikkuu.
Kuva

Siirsin toiset vanteet ja renkaat Volvoon huomista varten, siinä kun oli renkaat Saabin takakontissa ja veti käppärin päälle, niin kyllä oli Saabilla nokka nyrpeästi pystyssä. Ei hyvä.

Mutta, pellit on kyllä erinomaiset. En löytänyt pinnasta yhtäkään maalin alaista kuprua tms. Yhden käden sormissa on laskettavissa tarkkuustyötä vaativat kiveniskemät, jotka pitää paikata. Olinko sitten liian tohkeissani tms., mutta en löytänyt mainittavia lommoja tai painaumiakaan, muutama naarmu. Eikä ole lakkavikaakaan. Ja nythän auto vasta pestiin käsin, ei ole myllytetty/vahattu vielä...
Kuva

Näkyvää ruostetta on kolmessa paikassa, tyyliin puolikas pikkusormen kynsi, eikä ihan sitäkään. Polttoaineluukun kannen ulkokantissa on pieni kohta, sekä kummallakin puolella, liikuttavan symmetrisesti, takaoven pikkuikkunan kohdalla, paikassa, missä kapea kumilista kohtaa kromilistan. Sinällään eivät hankalia paikkoja, mutta vaativat tarkkuutta. Onneksi on tuo Dremel, tosin voi olla, että rapsuttelen ihan käsityökaluilla, koska en ulota toimenpiteitä milliäkään alueelle, missä sitä ei tarvita. Tyypillisessä paikassa, takaluukun vasemmassa etu-ulkoreunassa on maali kulunut, mutta ei ruostetta, joten siihen paikkamaalia.
Kuva

Kaikki listat ovat paikoillaan, eikä mikään repsota. Ei myöskään pesun jälkeen :D Silmille näkymättömillä pinnoilla, eli etupyörien edessä ja takapyörien takana, ovien alalaidoissa, on muutamia pintaruosteen pilkkuja, siis niitä, jotka lähtevät sormenkynnellä suurimmaksi osaksi. Ne putsataan aikanaan ihan vaan kliinerillä ja vahaa perään, jonka jälkeen uitetaan kotelosuojassa.
Kuva

Ovet kun avaa, niin parissa ovessa on tiivisteen alla pintaruostetta, täytyy niitä sitten kesemmällä tutkia tarkemmin. Alatiivisteen alla oleva terävä reuna on kaikissa ovissa virheetön, ruostepaikat ovat ylempänä, ovipaneelin alapuolella olevan tiivisteen laitimmaisissa nurkissa. Parhaassa kunnossa kuitenkin, mitä missään minulla olleessa og satkussa, ottaen huomioon että nyt on vuosi 2021 :lol:

Tämän tarkastelun tuloksena sanoisin, että maalia pitää hankkia 20ml, eli normaali paikkapullo värikoodilla ja pikku pensselillä, enempää ei tarvita. Sen lisäksi menee tilkka rust primeria, pohjamaalia, muutama laikka, kliineriä, vahaa, mikrokuituliinoja, öljyä sekä runsaasti kotelosuojaa. Massaa tähän ei laiteta, kuten ei mihinkään muuhunkaan autooni. Kotelosuojaa ja kerran vuodessa tarkastus/täydennys.
Kuva

Mikä mukavinta, auto on siinä kunnossa, ettei sitä tarvitse tallittaa viikkokausiksi operaatioita varten, vaan voi ajella kun siltä tuntuu. Päivässä tai parissa saa jo aika kivasti aikaan, kun hommat eivät ole tuon ihmeellisempiä. En toki odottanutkaan, että tästä mitään kauheuksia paljastuisi, mutta toistaiseksi auto on vastannut niitä oletuksia, mitä minulla ostopäätöksen tehdessäni oli, kun sen koeajoin ja tarkastin. Eihän se tietenkään haitannut päätöstä tehdessäni, että auton lähihistoria oli tuttu ja auto oli juuri tsekattu ja katsastettu luottokorjaamoni toimesta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja willbst »

FINnitön rek.kilpi to do listalle.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Niin alunperin mietin, mutta, kilvet on ensimmäinen omistaja vaihtanut liki 20 vuotta sitten, eli ovat osa auton historiaa. Mikä minä olen sitä muuttamaan ? Täytyy kuulostella fiiliksiä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mikä mahtaa museoukkojen linja muuten olla finnikilpien kanssa tuon ikäisessä autossa? Periaatteessa ne ei ole ajanmukaiset, mutta niin ei olisi ajanmukaista laittaa siihen mustiakaan kilpiä ja sellaisenhan museoukkeli myöntää museoautoon auliisti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin