Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jutustelin tänään pitkät tovit museoajoneuvotarkastajan kanssa. Ensimmäisenä kysyi, miltä sisäkatto näyttää :D Sanoi muuten soittimesta kysyessäni, että CD-aikakauden lasketaan alkaneen n. 1982/83, joten yhden levyn cd-soitin ilman hienouksia osuu aikakauden tuotteeksi ilman ongelmia. Päästiin sillä lailla yhteisymmärrykseen, että käyn nyt ainakin näyttämässä Saabia, kun seuraava tarkastustilaisuus järjestetään. Tautitilanne hankaloittaa tätäkin, kesäkuun tilaisuuden kohtalosta ei ole tietoa, selvinnee lähiaikoina, että siirtyykö tämä mahdollisuus heinäkuulle tai hamaan tulevaisuuteen. Että tälläkin lailla tämä viheliäinen epidemia vaikuttaa ajoneuvoharrastukseen. Eipä muuten ollut museoajoneuvotarkastajakaan vailla Saab-kokemusta, toistaiseksi viimeinen Saab hänellä oli niinkin kaukaa kuin vuosimallin 1982 Saab 900 GLs.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Käytiin Saabilla taas Motonetissa, suunniteltujen ostosten lisäksi tehtiin myös heräteostoksia, vaikka kai sieltä hyödyllisemmästä päästä.

Lisää panostusta klassikkoon, eli 11.98 euroa ja keulilla on nyt uudet Osram Ultra Lifet, kuten tässä vähän tavaksi olen kehittänyt joka auton kohdalla.
Kuva

Sen verran eroa, että kun Osram lupaa 4v takuun, niin sama lukee myös kuitissa. Jos ostat nämä Tokmannilta, kuitissa lukee kolme vuotta. Tokmanni pihistää viivan alle lisää tulosta tuossakin, eli tyylipisteet Motonetille tällä kertaa.

Vanhat olivat eriparia, vasemmalla Osramin Bilux ja oikealla Bosch. Muistaakseni ainakin tuo Bilux on jo aikaa sitten poistunut malli, joten eivät varmaan ihan uudet olleet. No, nyt on tasalaatua keulilla.

Oikealla puolella oli joskus ollut kuuma syystä tai toisesta, suojakannessa oli sisäpuolella parin sentin alue joka oli sulanut ja uudelleen muotoutunut kuumuudesta, samaten polttimoon tulevan liittimen yksi kulma oli lämmöstä vääntynyt. Mitä lie sattunut, pääasia kumminkin, että suojakansi ja liitin toimivat ja istuvat kuten pitää.

On se kyllä tuo polttimoa kiinni pitävä spiraalitötsä aivan nerokas väline, jos polttimoiden vaihtotyön helppoudelle voisi antaa tykkäyksiä, niin antaisin ja annankin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eilen tuli jo ilmoitus, että uudet kilvet ovat noudettavissa. Arvioitu noin kolme viikkoa olikin vain 10 päivää. Tänään ehdin hakea ja ruuvailin kiinni, tehtiin pikku pyrähdys läheisellä kierrätyspisteellä, joten nämä kilvet ovat nyt ehtineet nähdä maailmaa kolmisen kilometriä :)

Onhan se omaankin silmään tasapainoisempi, kun kilpi on just eikä melkeen keskellä, kuten on tarkoitettu, ilman ylimääräistä sineä.
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ainoat oikeat kilvet. :D

Laita vielä markkoja ja wrigleysin orbit purkkaa tms. keskikonsoliin ja puukuula-istuin niin tuo alkaa olla jo aikakone.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Hyviä ideoita. Miksipä ei, eiköhän se kulkineen luonteeseen kuulu, että on ajanmukaisia varusteita.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Meilläkin laitettu aina Valkoiset ilman fin tunnusta. kuuluu ajan piirteeseen ei mitää EU ta. ja valkoiset hatut ruuvien päälle. halpa tapa saada auto näyttämään heti paremmalta. :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Takana on ruuvit ja hatut, edessä valkoiset muoviruuvit, valkoinen vasten valkoista on oikein.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Toimintapäivä tänään. Viimeistelin auton ulkoasua, sisätiloja ja konehuonetta kolmisen tuntia. Sitten en kertakaikkiaan keksinyt enää mitään.

Siispä ajelin paikallisen nuorisoseurantalon pihaan ja otin kuvan.
Kuva

Ihan hyvä tuli, vaikka Sulo siellä taustalla pilkottaakin. Puoli neljältä starttasin Saabilla matkaan ja ajelin Porvooseen, hain ensin 40 eurolla 22.74 litraa ysikasia tankin täytteeksi.

Siitä siirryin tuo yllä oleva kuva muistitikulla keskustan Tunnin Kuvaan. Otin asiakaspäätteellä myyjän avustuksella (ihka eka kerta) 4 kpl mattapintaista 10x15 kuvaa, kustannus 5.86 euroa.

Seuraavaksi käppäilin työpaikalle ja kirjailin SAHK:n lomakkeelle Saabista lyhyen historiikin ja printtailin ulos. Vartin yli kuusi suuntasin Saabin keulan kohti Vantaata ja Tuupakan A-Katsastusta.

Moottoritiellä totesin, ettei vanhaa viitsi kiusata 120 km/h:n mittarinopeutta, menihän se, mutta tuntui vähän liioittelulta. Fiiliksen mukaan mittarinopeus asettui lukemaan 108 km/h, jolloin koneen kierrokset aika tasan 3000 rpm, mikä tuntui autosta ja sitä myöden myös kuskista juuri oikealta matkanopeudelta. En tuntenut olevani tien tukkona, ne viron kilvissä olevat Audin Q7:t ja Teslat menisivät ohi joka tapauksessa.

Saavuin Tuupakkaan runsaista tietöistä johtuen n. klo 19.15. Sisällä hallissa oli viisi museoajoneuvotarkastajaa täydessä työn touhussa. Parkkeerasin Saabin odottamaan vuoroaan. Tunnin verran katselin hallissa sopivan etäällä kahden Amerikanauton tarkastusta, toinen oli konservoitu ja on kyllä todettava, että tarkkaa hommaa tekivät, joka nippeli ja nappeli tsekattiin.

Oma vuoro tuli ja Saab pukeille. Olin niin tohkeissani koko operaation ajan, etten ottanut kuin yhden kuvan. No, edes sen.
Kuva

Kolme museoajoneuvotarkastajaa syynäsi Saabin tarkasti, sanomista tuli jo etukäteen puhutuista ajovalonpesurien puuttumisesta, sekä alkuperäisien peltivanteiden pienistä ruostekohdista keskipillerien ulkopuolella. Eivät kuitenkaan olleet merkittäviä, koska auto oli muuten ihan priima. Nyt on helppo sanoa, että kai minä sen tiesin, kymmenien harrastetuntien jälkeen. Tarkoitus oli toinen nelikko noista vanteista kunnostaa, joko itse, tai teetettynä. Ajovalonpesureista puhuttiin ja olivat tarkastajat sitä mieltä, että olisivat piste iin päälle alkuperäiseen ulkomuotoon, eli ei tarvitse kytkeä sähköjä välttämättä, riittää kun on stongat, pyyhkimet ja stopparit, niin että näyttää siltä kuin tehtaalta tullessa.

Mukavia miehiä, tarkastus kesti toista tuntia ja juteltiin siinä tarina jos toinenkin kaikenlaisista menopeleistä. Lopuksi todettiin, että Saab on hyväksytysti tarkastettu museoajoneuvoksi 8) :heart_eyes: :saab:

Maksoin 160 euron tarkastusmaksun, todistus tulee postissa ja kun tulee, seuraava homma on sitten muutoskatsastus. Kunhan todistus saapuu, soittelen korjaamon Johtajalle ja annan hänelle tehtäväksi muutoskatsastuksen, koska haluan samalla tehtävän myös määräaikaiskatsastuksen, niin saadaan sekin kesä-aikaan joulukuun sijaan. Sopinee paremmin kuin hyvin museostatuksen omaavalle autolle, jäi se sitten minulle tahi ei.

Mielenkiintoinen kokemus, voisin ottaa uusiksikin, joskus, jollakin autolla. Nyt tietää vähän mitä vaaditaan ja missä kunnossa auton pitää olla. Tämä Saab on hyvä refenrenssiauto. No, vielä pitää muutos-ja määräaikaiskatsastaa, sitten voi sanoa, että tämä projekti on näiltä osin maalissa.

Vähän ristiriitaiset fiilikset, toisaalta tässä olisi monta kuukautta aikaa seuraavalle projektille, toisaalta ei tästä kyllä ihan helpolla raaski luopuakaan. Toki, jos joku väkisin haluaa ostaa ja tarpeeksi maksaa, niin kaikki on aina kaupan. Tänään Saabin mittariin tuli 142 km, menomatkalla oli vähän turhan kuuma, mutta paluumatka meni jo leppoisammin. Ja tosiaan, matka meni hienosti, auto toimi kuin ajatus !

Ai niin, huomenna klo 09 alkaen Saabiin suoritetaan ruosteenestokäsittely alustaan, joka on muuten mahtavassa kunnossa jo nyt. Ainoat ruosteet alustassa taka-akselin kevyt pintaruoste osassa akselia ja vasen pa-säiliön panta, joka tarvitsee vähän harjaa ennen suojausta. Muuten on nätti kuin mikä ja huomisen jälkeen vielä parempi.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hienoa! Onnittelut museoinnista! :saab:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea museostatuksesta, auto saanut nyt arvoisensa arvonimen!

Ja kilvistä vielä erityismaininta, että hienolta näyttää ja tämän ikäisiin ei finnikilpien lisäksi tietenkään mitään mustia kilpiä vaikka miten museovaunu onkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tuolla tavalla Saabia säilyy myös jälkipolville, hienoa työtä :!:
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiitos kaikille, hymy on herkässä jostain syystä :)

Vaan hommiin käytiin klo 09, tasan. Pohjahan oli Saabissa joskus hyvällä maulla massattu ja tilanne hyvä, puhdistin taka-akselia ja polttoainesäiliön pantoja tovin ennen hommiin ryhtymistä. Pohja oli kuiva ja puhdas, kun ei tuolla ole kakkakeleillä ajettu toviin.

Tuosta lähdettiin
Kuva

ja kun mies valkoisissaan oli saanut homman päätökseen
Kuva

oli auton alla tämän näköistä
Kuva

Sitten ajelin auton pesupaikalle, jossa putsailin pinnasta muutamia roiskeita ja vähäistä sumua, aina vähän tulee sottaa, vaikka on lakanat päällä. Iltapäivällä pesu kaksoiskomponentti pesuaineella ja auto talliin suojaan. Saattaa olla, että vetäisen toisen kierroksen vahaa pintaan, katsotaan nyt. Sen kyllä ehtii. Saab saa nyt rauhassa odotella museointitodistuksen saapumista ja katsastuskonttorilla käyntiä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Onnittelut täältäkin. Kerrankin meni museoon auto joka ansaitsee sen eikä mikään perus nettiauton parin tonnin räpellys :)
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä ny kelpaa :mrgreen:
Hieno homma.

Pitääköhä muutoskatsastus sisällään muuta kuin paperitöitä?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^En yhtään tiiä. Arvelisin, että tsekkaa auton olevan saman kuin todistus väittää ja sellaisen, kuin todistus väittää. Ei kai siinä sen kummempia ? Mutta jos samaan otamme normikatsastuksen, niin sittenhän syynätään taas. Korjaamon kautta on pakko laittaa, kun ei noista päästöistä pysty sanomaan näissä yhtään mitään. Sen verran pontevasti vetää ilman nykimisiä, että ei seos ainakaan laihalla ole. Kulutuksesta ei mitään hajua, kun olen ottanut aina täsmänä 40 eurolla tankintäytettä, mutta karkealla perstuntumalla trippiä ja mittarin neulaa seuraillen, niin ei olla lähelläkään kymppiä. No, luottavaisin mielin, välyksiä ei tunnu, ruoste ei vaivaa ja jarrutkin tuntuvat hyviltä käsijarrua myöden, toki nekin testataan ennen leimalle ajoa.

Mutta raportoidaan tästä sitten aikanaan, ei mitään hajua kauanko kestää museopaperin saapuminen. Toivottavasti nyt ei sentään viikkoja...Odottavan aika on pitkä, onhan se kuitenkin 165.86 euron paperi pelkästään tuon museotarkastuksen takia, siihen muutoskatsastus 90 euroa ja normikatsastus, niin mennään jo 300 euron pahemmalle puolelle. Vuoden saa pitää, ennenkuin pääsee säästömielessä omilleen :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin