Vapaat/loma päällänsä, joten Saabinkin kanssa on tehty kaikenlaista. Ei ole jaksanut sen kummemmin dokumentoida, ideana on käydä auto 360-astetta läpi ja kun kierros on päätöksessä, ei kiveniskemiin, pieniin rupiin tai suojaukseen ole tarpeen palata ennen ensi kevättä jos silloinkaan.
Dremel on kyllä kätevä laite, edelleen. Voi tehdä noita täsmähiontoja aika hankaliinkin paikkoihin. Mitään isompaa projektia ei ole, koko auto ja paljon pieniä täsmähommia.
Akun otin irti ja siistin alusen ja ympäristön, auton alta katsoessa näytti siistiltä, mutta ei yläpuolelta. Hioin koneellisesti ja käsin pienet pintaruosteet ja rapsuttelin vanhoja suojauksen jämiä pois ja sitä rataa. Kun ei tuon kummemmaksi ollut mennyt 33 vuodessa, niin eiköhän tällä taas päästä eteenpäin tovi. Siellä kauempana näkyvä ruskea on tietenkin kotelosuojaa. Mulla on sellaisia hammasharjan tapaisia raaputtimia, messinkiä, terästä jne., niillä oli hyvä poistaa kuonaa ja epäpuhtauksia syylärin tienoilta ja lopuksi ruiskutella kotelosuojaa joka paikkaan. Alhaalle on tulossa annos, joten otetaan homma haltuun joka puolelta.
Akun luonnollisesti pesin epäpuhtauksista ja "huolsin" myös pidikepellin ja kepit, nyt ovat hyvässä rasvassa. Akkukin on vaihteeksi kiinni oikein kunnolla, kuten kuuluukin.
Lattiamatot tuli pestyä myös kunnolla, varsinkin etumatoissa oli jotain smäidää, joka ei meinannut lähteä irti millään, otin lopuksi avuksi karkean vanneharjan, niin johan alkoi puhdistua. Ikkunat pesin sisäpuolelta, nyt niistä näkee läpi ekaa kertaa kunnolla. Minä vähän luulen, että kattoverhouksen remontissa on liimahöyryä tms. tiivistynyt lasien sisäpinnoille, sen verran omituinen kerros niissä oli. Varsinkin, kun autossa on siellä täällä sellaisia kovia klönttejä maalipinnassa, taustapeilissä, niitä kun olen raaputellut pois, niin sanoisin, että on kovettunutta liimaa.
Kuskin jalkatilassakin tuli teutaroitua solmussa joku aika, rasvailin vähän kytkintä yms., kun tuntuu, että pientä käytön puutteesta johtuvaa narinaa aiheutui sieltä täältä, tuttuja paikkoja. Vaikutti siltä, että tokenivat toistaiseksi.
Ovet olen mennyt läpi metodilla, että ensin Bräkleenillä kaikki paskat pois, että näkee missä mennään. Kaikki pienetkin ruostepisteet olen hionut pois, pohjamaalannut, omaa väriä ja lopuksi kotelosuojaa tiivisteiden alle ja ylle niin, että missään ei ole laiskaa paikkaa. Oikean puolen ovissa oli aivan minimaalista laittamista, vasemmalla puolella on joutunut hiomaan enemmän, mutta suurinkin kohta taitaa olla kooltaan postimerkin kokoinen. Vasen takaovi viimeistellään huomenna ja kuskin ovi jää viimeiseksi, se on ei niin yllättäen huonoin, ruostepisteitä tiivisteen alla on 3-4, mutta ne ovat kooltaan vain pikkusormen kynnen kokoisia.
Se on muuten jännä, miten tuollaisia pistekohteita löytyy, kun oikein käy suurennuslasilla läpi. Esim. kuskin ovessa kun avaat, on siellä sivussa lukon ympärillä niitä torxeja. Kaikki muut virheettömiä, mutta yhden torxin reunoilta lähtenyt ruoste leviämään ruuvin reunojen alta. Miksi justiin siitä ? No eipä mitään, T30 käteen ja ruuvi irti, Dremelillä kyytiä ruuvinreikään ja ympärille, maalia, maalia ja kotelosuojaa, ruuvi öljykylvyn kautta uudelleen kiinni. Tuollaista säätämistä tämä on ollut
Vai onko se sitä harrastamista.
Mutta joo, laskeskelin, että tuolla tarkkuudella kun käyn läpi, niin ei tarvitse tehdä enää toista kertaa. Eilen ja tänään n. 10 tuntia ja huomenna jatkuu. Sisätilojen putsaus jatkuu kunnon imuroinnilla, penkkien alustoja myöten, sitten pitäisi koittaa vähän pestä penkkejä. Kun saan tuon tehtyä loppuun, otetaan auto ajoon, kunnes saadaan alustaan ruiskuteltua suoja-aineet. Sen jälkeen sitten pesu ja vahaus ja jatkossa huolletaan/korjataan tarvittaessa.