Vaihteeksi puuhapäivä. Starttasin Saabilla kotoa klo 12.00 ja takapenkillä häkissään Helga-koira, jonka vein anoppilaan hoitoon pariksi tunniksi. Tasan klo 12.30 kaarsin sopimuksen mukaan korjaamon pihalle ja Johtaja viittilöi auton paikalleen. Hetikohta konepellin aukaisun jälkeen havaittiin yksi murtunut alipaineletku, se mikä lähtee siitä virranjakajan pelkääjän puolella olevasta kellosta ja tulee kaasarin kylkeen. Letkukelasta uusi vastaava tilalle ja homma kunnossa. Piuhat kiinni ja pakokaasut tarkastukseen. HC arvo oli kurissa ja hätyytteli katalysaattoriautojen rajaa, vaikkei tässä sellaista olekaan, eli siinä 100-120 oli lukema. Sen sijaan CO oli n.5-5.5 lukemissa. Pitkä hylsy ja 8mm avain, pikku ruuvailun jälkeen CO pysytteli 3 korvilla, joka alittaa raja-arvon 3.5 ja auto kävi edelleen hyvin, joten lukittiin tämä ja pakokaasutodistus printtaukseen.
Sen jälkeen auto rissoille ja vuorossa jarrut. Etujarrut olivat ok, samoin käyttöjarru takana. Mutta, käsijarrusta oikea puoli reagoi hyvin, vasen ei juuri ollenkaan. Auto ulos ja toisesta ovesta sisään pilarinosturille.
Tässä tuulilasinäkymä katonrajasta kun istuksin autossa ja tottelin Johtajan komentoja lattiatasosta, kovasti sai polkea pedaalia ja vedellä käsijarrusta.
Niin vaan alkoi vaijeri liikkua ja mekanismi palauttaa. Eikun takaisin rissoille ja nyt oli vasenkin puoli hereillä käsijarrua kiskoessa, jarrut tuntuivat muutenkin paljon paremmilta myös käyttöjarrun osalta.
Muuten vaikutti kaikki hyvältä, joten nokka kohti katsastuskonttoria. Maksoin muutos-ja määräaikaiskatsastuksen ja odottelemaan.
Auto pääsi työn alle ja katsastaja sai jarrujen eroiksi etu 9%, taka 15% ja käsijarru 23%. Kommentoi jarruja ja valoja tarkastaessaan, että "siistin yksilön olet löytänyt", sanoin, ettei tarvinnut kaukaa etsiä ja osoitin sormella Johtajaa
Tässä ollaan jo nosturilla sisätiloissa.
Kovasti käänneltiin ja väänneltiin, mutta huomautettavaa ei löytynyt. Pohjan nähdessään kommentoi, että massattukin on, sen verran korjasin, ettei olla massattu, vaan kotelosuojalla käsitelty. Siitä oltiin yhtä mieltä, että siistiltä näyttää. Eihän tämä kotikonstein mitään Finikoria ole, mutta ajaa asiansa !
Katsastaja poistui paperihommiin ja korjaamon pihaan kaartamisesta 2½ tunnin turneen jälkeen oli käsissä paperit hyväksytystä muutoskatsastuksesta, huomautuksitta hyväksytystä määräaikaiskatsastuksesta ja hyväksynnästä museoajoneuvoksi.
Nämä merkinnät papereissa aiheuttivat iloa ja ylpeyttä !
Yksi Saab on pelastettu ainakin vähäksi aikaa. Ajoin auton kotitalliin kovassa pakkasessa 15.1.2021 ja nyt 17.6.2021 projekti on maalissa. Tässähän ei mitään isompaa korjattavaa ole ollut, joten projektina helppo, mutta kyllä tässä on vaivaa saanut nähdä tähän pisteeseen pääsemiseksi. Mikään ei tule ilmaiseksi.
Kuluista puheenollen, yhteenveto niistä.
- Uudet kesärenkaat 220e
- Museotarkastus valokuvineen 166e
- Muutos-ja määräaikaiskatsastus 75e
- Uudet rekisterikilvet 14e
- Alustan ruosteenestokäsittely, aineet + työ 49e
- Huolto ja korjaus 109e (moottoriöljy+suodatin, vaihteistoöljy, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, ohjaustehostimen nesteet, jarruneste, jäähdytysneste, tuulilasinpyyhkimet, lähivalojen polttimot, alipaineletku, kaasuttimen säätö, käsijarrun säätö)
-Yhteensä 633e
Kohtuukustannus, kun itse tekee perushommat ja on yhteistyökumppanit kunnossa sekä huolto/korjaus-että rengaspuolella. Joitain yksittäisiä euroja on mennyt kotelosuojaan yms., joilla käsittelin erikseen roiskeläppien taustat, ovien alaosat, vetaritunnelit, pyöränkotelot jne., mutta olivat enimmäkseen ns. vanhaa varastoa, tuossa nyt pääpiirteissään sentit pyöristettynä.
Nyt vedetään vähän henkeä, keskittynen tulevan käyttöauton etsintään ja Saab saa vähän levätä kuumimman jakson ylitse. En tiedä jatkosta, uusi projekti kiinnostaisi, joku muu kuin Saab, mutta ehkä se on vasta ensi kevään/kesän hommia. Tilanteen mukaan, en kuitenkaan voi olla vilkuilematta ympärilleni, se nyt on selvä.
Tänään tuli ainakin pakokaasuja säätäessä koeponnistettua moottorin lämmöt, kun kone kävi vartin helteisellä seinustalla, hyvin toimii flekti ja lämmöt pysyvät mainiosti aisoissa. Just kuten pitää. Kotimatkalla laihemmat säädöt toimivat oikein hyvin, ei ole tarvetta ainakaan toistaiseksi ruuvailla takaisin, veti terveesti ilman nykimisiä joka tilanteessa, eikä pintakaasulla ajokaan ollut ongelma, tyhjäkäyntikin tasaista. Pitkä teksti, kiitos jos jaksoitte lukea !