Re: Vielä kerran...Saab 900 4d Sedan vm.1988
Lähetetty: Su Tammi 24, 2021 19:41
Keli jatkui samanlaisena, joten mikäs siinä oli taas parin asteen lämpötilan turvin nelisen tuntia tallissa touhuta Saabin parissa. Hyvin pysyy lämpimänä kun pukeutuu sopivasti ja puuhastelee, sentään tuuleton ja valaistu tila, ei näpitkään kovin helposti jäädy.
Heti ensimmäiseksi haluan tässä kertoa, että autosta löytyi uusi herkku. Kas kun menin kokeilemaan ovien lukkoja ihan avaimen kanssa ja hups, autossa on KESKUSLUKITUS Joka myös toimii moitteitta ja hyvin pontevasti. Jaa mikä karvalakkimalli ? Höpsis, kaikilla herkuillahan tämä on ! Enpä ollut minä tai kaverini vielä ovia lukinnut, eikä edellisen omistajan kanssa asiasta ollut puhetta. Kiva yllärihän tuo oli.
Aloitin kevyesti moottorin ilmansuodattimen vaihdolla. Muistin taas, että tässä mallissa niitä klipsuja ei niin vain vedetäkään ylös, vaan pitää olla sopiva työkalu jolla painaa ensin alaspäin, että saa homman alkuun. Takaisinhan ne menee ihan painamalla. Arvelisin, että vanha suodatin on sama, joka on vaihdettu vuonna 2007 n. 14000 km sitten. Suodatinkotelon pohjalla oli jonkun verran hiekkaa ja muumioitunut mehiläinen, imuroin ne pois
Vanha vs. uusi, tarpeellinen 7.9 euron arvoinen päivitys tämäkin
Uuden Wix-tarvikesuodattimen kyljessä oli erittäin kuluttajaystävällistä infoa, nappasin kuvan ja laitoin talteen, siinä on OE-varaosanumeron lisäksi viiden muun valmistajan koodit, oikein kätevää !
Eilisen jäljiltä tsekkasin öljytikut ja laiton vielä pari desiä vaihdelaatikkoon. Valmistajan ilmoittama tilavuus on 2.5 litraa ja laitoin sinne 2.2 litraa. Pinta on nyt tuossa, joten voisin kuvitella, että 3 desiä lisäämällä oltaisiin ylemmän X:n kohdalla. Tuo saa kuitenkin riittää, eipä tule ainakaan täytettyä yli.
Ajelen noilla vaikkapa puolet kesäkaudesta ja vaihdan sitten toisen kerran. Hintaa operaatiolle kertyy n. 8 euroa / kerta, joten tuo ei ole asia, jonka suhteen tarvitsee nuukailla. Imuvaihtajalla operaatio on vieläpä nopea ja erinomaisen helppo. Mitä enemmän tuota imuvaihtajaa olen käyttänyt, mietin, miksi ihmeessä en hankkinut sitä jo vuosia sitten. Vähän sama homma, kuin kunnollisen hallitunkin hankinnan kanssa.
Rikkinäiset tuulilasinpyyhkimet nappasin pois ja hinkkasin nuo varret öljyllä ja rätillä, pieni pintaruoste asettui aika hyvin ja onpahan helpompi pujottaa uudet tilalle, kun sellaiset saan haettua.
Konehuoneessa voitelin konepellin avausmekanismin, rullat, kiskot yms. siihen kokonaisuuteen kuuluvan. TIputtelin konepellin alaisille pellipinnoille tippakannusta öljyä ja hinkkasin paperilla pintoja puhtaaksi. Samaten kiillottelin osan konehuoneesta, jatkan projektia tässä talven mittaan kun kelit sallivat.
Seuraavaksi varustauduin hyvällä valaistuksella ja Kärcherin imurilla.
Kuvassa näkyy vetokoukku, joka on asennettu ei niin kovin kauan sitten, koukku on ruosteeton, myös auton alla, sähköpistoke näyttää uudenveroiselta. Jaa olihan mulla lähikuvakin.
Pitäisikö nyt vaan ihan raakasti myydä muut romut pois ja tehdä tästä käyttöauto pariksi seuraavaksi vuodeksi ? Museoleimalla ja normivakuutuksella olisi aika kohtuullinen käyttökustannuksiltaan. Hmmm Ja vaikka ei museovehkeeksi saisikaan, niin siltikin. No joo.
Ensin imuroitsin varsinaisen tavaratilan kaiken imevän karvan mahdollisimman huolellisesti, sitten luukku auki ja heivasin kaiken ulos lattian alta. Ei näyttänyt pahalta ollenkaan. Päällimmäinen korinvärinen maalikerros lohkeili sieltä täältä, mutta siistissä kunnossa on. Hei, 32 vuotta ja risat !!! Imuroin ensin kaiken irtoroskan yms. pois, sitten suihkuttelin koko pohjan WD-40:llä ja hinkkasin paikat froteepyyhkeellä. Ei varmaan tee pahaa, kun pohjalla on hyvin kevyt kerros kosteutta hylkivää voiteluainetta ?
Varapyörän paineen nostin 4 bariin ja laittelin tavarat takaisin paikoilleen. Nosturi ja muut renkaanvaihtovehkeet olivat tallella. Kahdesta kontin pohjan alla olleesta varoituskolmiosta palautin sinne tietenkin tämän.
Työkalulaatikko oli tallella, myöskin työkalut. Laatikko oli vaan saanut siipeensä ja sitä ei saa enää normipaikkaansa vanerin pohjaan. Samaten poistin kontin pohjasta tuon varoituskolmioloodan sidontaan tarkoitetun liinan, koska lukituslaite oli ruostunut käyttökelvottomaksi. Toistaiseksi kolmio on nippusiteillä sidottu oikeaan paikkaan, laitoin tueksi yhden Mora-puukon koteloineen, niin istuu hyvin, Moralla voi myöskin katkaista nippusiteen jos tulee tarvetta kolmiolle.
Lopuksi vielä imuroin hattuhyllyltä kuolleet hyönteiset ja muut epäpuhtaudet, sekä takapenkin. Sitten alkoi riittää. Olihan sitä siinäkin. Kyllä sattui leppoisammat kelit mukavasti vapaaksi viikonlopuksi, erittäin mainiota terapiaa meikäläiselle, kun pääsi keskellä talvea vähän harrastamaan. Reilun viikon päästä näyttivät ennustavan taas -20 lukemia. Tekemistä riittää tuon kanssa, vaan mikäs sen parempi kuin että aina on puuhastelulle kohde, kun keli tai muu tilanne sallii.
Heti ensimmäiseksi haluan tässä kertoa, että autosta löytyi uusi herkku. Kas kun menin kokeilemaan ovien lukkoja ihan avaimen kanssa ja hups, autossa on KESKUSLUKITUS Joka myös toimii moitteitta ja hyvin pontevasti. Jaa mikä karvalakkimalli ? Höpsis, kaikilla herkuillahan tämä on ! Enpä ollut minä tai kaverini vielä ovia lukinnut, eikä edellisen omistajan kanssa asiasta ollut puhetta. Kiva yllärihän tuo oli.
Aloitin kevyesti moottorin ilmansuodattimen vaihdolla. Muistin taas, että tässä mallissa niitä klipsuja ei niin vain vedetäkään ylös, vaan pitää olla sopiva työkalu jolla painaa ensin alaspäin, että saa homman alkuun. Takaisinhan ne menee ihan painamalla. Arvelisin, että vanha suodatin on sama, joka on vaihdettu vuonna 2007 n. 14000 km sitten. Suodatinkotelon pohjalla oli jonkun verran hiekkaa ja muumioitunut mehiläinen, imuroin ne pois
Vanha vs. uusi, tarpeellinen 7.9 euron arvoinen päivitys tämäkin
Uuden Wix-tarvikesuodattimen kyljessä oli erittäin kuluttajaystävällistä infoa, nappasin kuvan ja laitoin talteen, siinä on OE-varaosanumeron lisäksi viiden muun valmistajan koodit, oikein kätevää !
Eilisen jäljiltä tsekkasin öljytikut ja laiton vielä pari desiä vaihdelaatikkoon. Valmistajan ilmoittama tilavuus on 2.5 litraa ja laitoin sinne 2.2 litraa. Pinta on nyt tuossa, joten voisin kuvitella, että 3 desiä lisäämällä oltaisiin ylemmän X:n kohdalla. Tuo saa kuitenkin riittää, eipä tule ainakaan täytettyä yli.
Ajelen noilla vaikkapa puolet kesäkaudesta ja vaihdan sitten toisen kerran. Hintaa operaatiolle kertyy n. 8 euroa / kerta, joten tuo ei ole asia, jonka suhteen tarvitsee nuukailla. Imuvaihtajalla operaatio on vieläpä nopea ja erinomaisen helppo. Mitä enemmän tuota imuvaihtajaa olen käyttänyt, mietin, miksi ihmeessä en hankkinut sitä jo vuosia sitten. Vähän sama homma, kuin kunnollisen hallitunkin hankinnan kanssa.
Rikkinäiset tuulilasinpyyhkimet nappasin pois ja hinkkasin nuo varret öljyllä ja rätillä, pieni pintaruoste asettui aika hyvin ja onpahan helpompi pujottaa uudet tilalle, kun sellaiset saan haettua.
Konehuoneessa voitelin konepellin avausmekanismin, rullat, kiskot yms. siihen kokonaisuuteen kuuluvan. TIputtelin konepellin alaisille pellipinnoille tippakannusta öljyä ja hinkkasin paperilla pintoja puhtaaksi. Samaten kiillottelin osan konehuoneesta, jatkan projektia tässä talven mittaan kun kelit sallivat.
Seuraavaksi varustauduin hyvällä valaistuksella ja Kärcherin imurilla.
Kuvassa näkyy vetokoukku, joka on asennettu ei niin kovin kauan sitten, koukku on ruosteeton, myös auton alla, sähköpistoke näyttää uudenveroiselta. Jaa olihan mulla lähikuvakin.
Pitäisikö nyt vaan ihan raakasti myydä muut romut pois ja tehdä tästä käyttöauto pariksi seuraavaksi vuodeksi ? Museoleimalla ja normivakuutuksella olisi aika kohtuullinen käyttökustannuksiltaan. Hmmm Ja vaikka ei museovehkeeksi saisikaan, niin siltikin. No joo.
Ensin imuroitsin varsinaisen tavaratilan kaiken imevän karvan mahdollisimman huolellisesti, sitten luukku auki ja heivasin kaiken ulos lattian alta. Ei näyttänyt pahalta ollenkaan. Päällimmäinen korinvärinen maalikerros lohkeili sieltä täältä, mutta siistissä kunnossa on. Hei, 32 vuotta ja risat !!! Imuroin ensin kaiken irtoroskan yms. pois, sitten suihkuttelin koko pohjan WD-40:llä ja hinkkasin paikat froteepyyhkeellä. Ei varmaan tee pahaa, kun pohjalla on hyvin kevyt kerros kosteutta hylkivää voiteluainetta ?
Varapyörän paineen nostin 4 bariin ja laittelin tavarat takaisin paikoilleen. Nosturi ja muut renkaanvaihtovehkeet olivat tallella. Kahdesta kontin pohjan alla olleesta varoituskolmiosta palautin sinne tietenkin tämän.
Työkalulaatikko oli tallella, myöskin työkalut. Laatikko oli vaan saanut siipeensä ja sitä ei saa enää normipaikkaansa vanerin pohjaan. Samaten poistin kontin pohjasta tuon varoituskolmioloodan sidontaan tarkoitetun liinan, koska lukituslaite oli ruostunut käyttökelvottomaksi. Toistaiseksi kolmio on nippusiteillä sidottu oikeaan paikkaan, laitoin tueksi yhden Mora-puukon koteloineen, niin istuu hyvin, Moralla voi myöskin katkaista nippusiteen jos tulee tarvetta kolmiolle.
Lopuksi vielä imuroin hattuhyllyltä kuolleet hyönteiset ja muut epäpuhtaudet, sekä takapenkin. Sitten alkoi riittää. Olihan sitä siinäkin. Kyllä sattui leppoisammat kelit mukavasti vapaaksi viikonlopuksi, erittäin mainiota terapiaa meikäläiselle, kun pääsi keskellä talvea vähän harrastamaan. Reilun viikon päästä näyttivät ennustavan taas -20 lukemia. Tekemistä riittää tuon kanssa, vaan mikäs sen parempi kuin että aina on puuhastelulle kohde, kun keli tai muu tilanne sallii.