Saab pääsi 10 päivän ulkosalla olon jälkeen vähäksi aikaa takaisin talliin. Kevään renkaanvaihtoruljanssi pyörähti käyntiin Saabilla, kun ei sille pakollisia ajoja tule. Siinä vierähti sitten koko päivä, koska katselin aika tarkkaan näkymiä jokaisen pyörän takaa ja tein toimenpiteitäkin.
Yleensä ei tule pahemmin hinkkailtua, mutta nyt otin isommat epätasaissudet pois ja poistin pikku ruosteet ohjaintappia myöden joka nurkasta. Varsinkin takapyörien pultit olivat aika tiukassa, joten paikat on nyt voideltu siten, että ensi kerralla renkaanvaihto sujuu ilman ylimääräisiä ponnisteluja.
Jarrulevyt eivät olleet uudet, pienet olat oli ulkoreunassa, mutta vain pienet ja pinta oli ruosteeton joka nurkassa. Jarrupalat olivat viimeisellä suoralla, mutta vielä kelvot. Katsotaan, jos vaikka ennen ensi talvea annan korjaamon wanhoille herroille tehtäväksi vaihtaa levyt ja palat ynnä purku, huolto ja kasaus ja tarvittaessa muutakin. Jarruthan toimivat hyvin ja auto rullailee pitkänkin seisomisen jälkeen herkästi, sinänsä ei ole hätiä, siis. Jarrukilvet olivat hyväkuntoiset ja pohjaanlyöntikumit takana tallella ja kunnolla kiinni, niitäkin on tullut vaihdettua näihin jo vuosikymmen sitten.
Omat minuuttinsa vei näitten kanssa jumppaaminen, kun tässä toisessa vannekerrassa ei noita keskiökromien pidikkeitä ole. Ensi talveksi pitää hankkia kokopeittävät kapselit talvivanteille, hirveästi en tykkää noitten vanteiden + pikkukapseleiden ulkonäöstä, mutta pidetään nyt toistaiseksi orkkiksena. Joka vaihdon yhteydessä ei viitsi noita siirrellä, vaikkei se nyt iso homma ole, mutta turhaa hommaa kumminkin.
Tämähän on joskus Finikor-käsitelty ja aika vahvasti on suojaa pohjassa ja joka puolella edelleen. Takapyörien takana ei juuri paljasta pintaa ole, raaputtelin hiukan massaa ja alla oli kyllä joka paikassa ihan puhdasta pelliä, ruiskuttelin tietenkin raaputukset piiloon kotelosuojalla.
Eniten kulutukselle alttiissa paikoissa takapyörien sisäkaarissa oli suojaus kulunut ja vaaleaa pintaa näkyvissä, suihkuttelin tuhdin kerroksen kotelosuojaa pintaan.
Ovien alareunat ja helmat muutenkin kävin ledillä tarkasti läpi ja joitakin pieniä pistekohtia on, joita pitää hiukan hioa, muutaman puhdistin tyyliin hanskan verhoamalla sormella ja ruiskuttelin kotelosuojaa. Sitä oli valunut ulos myös vesirei'istä, joten joku muukin on hoitanut autoa joskus. Suurimmaksi osaksi helmat ovat alla olevan kuvan kaltaisessa kunnossa, siinä on kuskin puolelta eturoiskeläpästä etuoven etureunaan ja siitä vähän etiäppäin. Ei huono. Aika kevyet on fiksaushommat tässä autossa, kun miettii mitä tässä on vuosien varrella tullut kunnosteltua.
Edessä otin projektiksi vetaritunnelit, kuskin puolen hoidin ja oikea puoli jäi huomiseksi. Rassasin tunneleista irti kaikki epäpuhtaudet ja sain kivan kasan hiekkaa ja kiviä aikaiseksi auton alle. Kärcher-imuri käyttöön ja sillä imuroitsin sitten kaiken mitä lähti, lopuksi vedin vielä paineilmalla puhtaaksi joka kolon. Aika hyvä tuli. Kuivaakin oli valmiiksi kun auto oli ollut ajamatta 10pv, joten suihkuttelin kotelosuojaa joka suunnasta kaikki paikat täyteen. Tuli oltua auton alla mitä eriskummallisimmissa asennoissa. Varmaan huomenna on paikat kipeinä... Ajattelin, että parempi suojata nämä tunnelit erikseen, vaikka isolla ruiskulla tässä keväällä auton alusta läpi käydäänkin. Ovat kuitenkin ne kriittisimmät paikat tässä mallissa.
Ei kovin huonossa kunnossa lähtiessäkään.
Luulisin, että pysyvät vähintään tässä kunnossa, kun keväisin ja syksyisin renkaanvaihtojen yhteydessä poistaa kertyneen kuonan ja täydentää suojausta jos on tarpeen.
Auton olemus ei juuri muuttunut uusilla kesärenkailla. Mitä nyt ovat 10mm kapeammat kuin talvirenkaat ja renkaiden kyljet ovat mustat, eivätkä harmaat kuten liki 9v vanhoissa kitkoissa. Vanteet ovat jonkin verran paremmassa kunnossa kuin talvivanteissa = vähemmän ruostetta, vaikkeivat nyt ihan priimat olekaan. Ehkä kunnostan nuo talvivanteet nyt kesän aikana, päällä olevat renkaat menevät vaihtoon, joten ei haittaa, vaikka vähän saisivat vannehopeaa niskaansa. Nuo kesävanteet saavat nyt olla tuossa kunnossa, ei ne pahat ole ja ehkä jotain täsmäehostusta voisi tehdä. No, ei ole ihan ekana työjonossa se.
Jatkan huomenna puuhastelua oikean puolen vetaritunneleiden kanssa, sunnuntaina vien Saabin kaupunkireissulle ja sisäänajetaan uudet kesärenkaat.