900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
Hieno aurinko suoja tuossa tuulilasissa tuo tumman sininen. Taitaa olla joskus uusittu. Veljellä samanlainen.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
Nyt olis vaijerit irti. Millähän ne uudet olis kätevin työntää kahvalle? Oli niin tiukat vetää pois etten usko että menee suosiolla eteenpäin. Löysäsin sitä ”kardaanitunnelin” päällä olevaa lattiapeltiäkin minkä pystyin maton välistä.
Juuri nyt ei SAABia
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
olikos siellä joku lukitus muovi pitämäs vajereita yhdessä ---et ilman enemmän purkamista et millään.. saatan kyl muistaa väärin oon 15v sit viimeksi vaihtanu vaijerit ogsatkuun
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
Nappaa takapenkin istuinosa ja matto pois niin helpottuu masentaminen olennaisesti.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
Takapenkki lähti jo mut kai se mattokin täytyy repiä.
Juuri nyt ei SAABia
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
EPC:n kuvan mukaan satussakin olisi saman tapainen vaijerin kuoren paikalleen lukitseva pala kuin tonnarissa, vaikka osanumero onkin eri. Tonnarissa tuollainen:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jar ... _4303.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jar ... _4306.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jar ... _4303.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jar ... _4306.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
Tässä ei ollut, mutta paikka olisi kyllä vaijereissa. (olen jo toista vaijeria vetänyt vähän taaksepäin kuvassa). Tuossa ahdistaa siis nimenomaan takakeskilattian kohdalla, mutta täytyy vaan purkaa matto pois. Ehkä siihen voisi jonkun lukon askarrella asennuksen jälkeen. Nippuside esim jos ei muutajus kirjoitti: ↑La Helmi 27, 2021 22:44EPC:n kuvan mukaan satussakin olisi saman tapainen vaijerin kuoren paikalleen lukitseva pala kuin tonnarissa, vaikka osanumero onkin eri. Tonnarissa tuollainen:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jar ... _4303.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jar ... _4306.html
Juuri nyt ei SAABia
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
Juuri nyt ei SAABia
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
Jos jollekin on joskus apua, niin laitetaan tähän käsijarruvaijerien (takakäsijarru) vaihtamisen työvaiheita:
-Vaijereiden päät irti jarrusatuloiden keinuista
-Takapenkin istuinosa irti keinu”rautoineen”
-Takaoviaukkojen kynnyslistat irti
-Kuskin penkki irti
-Keskikonsoli irti (”välihaitarikumi” irti, ruuvit vaihdekepin pussin alla etukulmissa ja tuhkiksen alla takakulmissa). Virtalukon ympärillä oleva muovirinkula yleensä putoaa johonkin, obs!
-Matto auki takapäästä niin pitkälle, että saa irrotettua ”kardaanitunnelin” suojapellin
-Pellin alla menee vaijerit. Sieltä kiristyspala löysälle tai irti. (kuvassa vaijerit jo pois!)
-Vaijerin päät irti käsijarrun kahvasta. Ilmeisesti noissa suojakuorien päissä saattaa olla se muoviklipsi joka estää niitä liikkumasta, joten se pois.
-Vedä takaa vaijerit irti takapenkin tilaan (läpivientikumit irti ja vetoa, takatukivarressa vaijerit kulkevat kumisen lenkin läpi, jos ahdistaa, voitelua). Vedä edestä vaijerit takapenkin tilaan. Jos kanittaa, vaijerien etuslotteja hiukan kammeten löysemmäksi.
-Uudet kiinni päinvastaisessa järjestyksessä.
-Säätö tarvittaessa OIKEIN eli satulasta kiristää sen verran, että ottaa palat kiinni ja vähän auki. Sitten takapenkin alta vaijerin pituuden säätö niin, että on vähän löysää (0,5mm?) niin, että välillä nykäisee kahvasta, että kiristyy systeemi varmasti. Ja jos kammettu etupään slotteja auki, ne myös takaisin tiukemmalle.
-Vaijereiden päät irti jarrusatuloiden keinuista
-Takapenkin istuinosa irti keinu”rautoineen”
-Takaoviaukkojen kynnyslistat irti
-Kuskin penkki irti
-Keskikonsoli irti (”välihaitarikumi” irti, ruuvit vaihdekepin pussin alla etukulmissa ja tuhkiksen alla takakulmissa). Virtalukon ympärillä oleva muovirinkula yleensä putoaa johonkin, obs!
-Matto auki takapäästä niin pitkälle, että saa irrotettua ”kardaanitunnelin” suojapellin
-Pellin alla menee vaijerit. Sieltä kiristyspala löysälle tai irti. (kuvassa vaijerit jo pois!)
-Vaijerin päät irti käsijarrun kahvasta. Ilmeisesti noissa suojakuorien päissä saattaa olla se muoviklipsi joka estää niitä liikkumasta, joten se pois.
-Vedä takaa vaijerit irti takapenkin tilaan (läpivientikumit irti ja vetoa, takatukivarressa vaijerit kulkevat kumisen lenkin läpi, jos ahdistaa, voitelua). Vedä edestä vaijerit takapenkin tilaan. Jos kanittaa, vaijerien etuslotteja hiukan kammeten löysemmäksi.
-Uudet kiinni päinvastaisessa järjestyksessä.
-Säätö tarvittaessa OIKEIN eli satulasta kiristää sen verran, että ottaa palat kiinni ja vähän auki. Sitten takapenkin alta vaijerin pituuden säätö niin, että on vähän löysää (0,5mm?) niin, että välillä nykäisee kahvasta, että kiristyy systeemi varmasti. Ja jos kammettu etupään slotteja auki, ne myös takaisin tiukemmalle.
Viimeksi muokannut maverick999, To Maalis 11, 2021 10:23. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
Juuri nyt ei SAABia
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
mikä rane tuo jatkomutteri systeemi???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
Se oli uuden vaijerin asennusta varten kun jostain syystä oli sentin kaksi lyhyemät kun orkkikset. Muokkasin tuota postausta jo sen verran että otin orkkisvaijerien kuvan ja poistin sen tekstin ettei hämmennä. Uusiin piti siis tehdä jatkoa ja vastaavasti hiukka pidentää sitä vaijerisuojusta siitä takapenkin alta. En tiedä oliko sitten kuitenkin väärät vaijerit vai mikähän niissä sitten on. Piti olla oikein Ruottalaiset ja 1992-1993...
Juuri nyt ei SAABia
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
ok...
kuuluisko tuossa vm olla vaijerit mallia takapenkin alla myös säätö eli onko sattunu väärät vaijerit..
kuuluisko tuossa vm olla vaijerit mallia takapenkin alla myös säätö eli onko sattunu väärät vaijerit..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
On siinä samassa kohtaa säätö penkin alla. Hiukka eri näköinen kyllä kun alkuperäisessä, mut toimii. (siitä siis nimenomaan ”pidensin” suojusta) Mun mielestä myös läpivientikumit oli hiukka isommalle reiälle, joten laitoin alkuperäiset.
Eli ehkä kannattaa suhtautua varauksella jos joku tilailee uusia.
Viimeksi muokannut maverick999, To Maalis 11, 2021 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juuri nyt ei SAABia
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
Juuri nyt ei SAABia
Re: 900 OG talvikäyttis ja kesäprojekti
Hommaa jostain Extra kytkin jos ei ole ja asenna sen kautta niin tulee alkuperäisen näköinen. Foorumilta löytyy katkaisijan napojen ohjeita ei pitäisi olla kovin haastava.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV