Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Käytän renkaanvaihdossa pulttipyssyä irroitukseen JA kiinnitykseen mutta laitan renkaat takaisin vain copcon ykkösasennolla kiinni (suomeksi sanottuna hieman enempi kuin sormimomentti) ja kiristän AINA lopuksi käsin. On pysyny ja irronnu ainakin omalaittamat :D
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Tähän mennessä olen aina halunnut vaihtaa itse omat renkaani, osittain juuri tämän takia, osittain "laiskuutta", renkaat on voinut vaihtaa pihalla hetken mielijohteesta kun siltä tuntuu ilman sen suurempaa vaihtoajan sopimista/suunnittelua. Tällä kertaa tosiaan vain piti käyttää vaihdon jälkeen uudelleenpainotuksessa, mutta momentti on yleensä ollut sama silloinkin kun on käynyt hankkimassa uusia renkaita ja ne on laitettu alle liikkeessä. Aina ihmetellyt tuota järjetöntä momenttia liikkeissä kun ikinä en ole tainnut yli 150Nm suositukseen törmätä aluvanteiden kohdalla.

Momenttiavaimia löytyy useampaa mallia, mutta voimahylsyjä ei vielä löydy, kiitoksia vinkeistä, moiset täytyy talliin hommata kun aina niitäkin jossain tarvitsee. Riston vinkki akselipukista ei käynyt mielessä, olisi kyllä voinut auttaa. Mutta on taas vastaisuudessa toivottavasti helpommin mielessä. Vasaralla tuli kyllä hiukan kopauteltua samaan aikaan.

No, tää on tätä harrastamista...
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Täälläpäin paikalliset liikkeet käyttää pulttipyssyjen kanssa momenttisauvoja ja lopuksi kiristää käsin momenttiavaimella. Se on ihan hyvä systeemi niin ei pääse se iskukaan ampumaan liian tiukalle vaikka nopeasti kiristääkin
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Takajarruremontti jäi etujarrujen yhteydessä odottamaan parempaa remppahetkeä. Etupäästä oppineena osasin odottaa ongelmia, eikä tarvinnut pettyä. Vasen puoli meni vielä kohtuullisesti auki ja nippuun, sen kanssa tappelemiseen ei mennyt kuin neljä tuntia, oikean kanssa menikin sitten kaksi viikonloppua. Oikea jarrukilpi oli kestävyydeltään luokkaa marenki ja rapistui olemattomiin jo pelkästä katseesta. Eli toisin sanoen käsijarruvaijerin palautinjousi oli pudonnut jonnekin tien päälle jo parikymmentä tuhatta sitten. Kun käsijarrukenkiä ei kerran mikään palauttanut enää alkuasentoonsa, oli molemmat kengät syöneet itsensä ajan saatossa syvälle rumpuun. Käsijarruhan toimi sinänsä, mutta mikään ei palauttanut sitä vapautettaessa.

Tästä tuli ongelma tietysti purkuvaiheessa kun kenkiä ei saanut riittävän suppuun levyn sisältä jotta levyn olisi saanut irti. Ei muuta kuin voimalla vetämällä irti. Uusittavaksi kaikki meni kuitenkin, joten sinänsä en pelännyt minkään puolesta. Levyn kun sai irti, kaikki oli taas kuorrutettu nätisti ruosteella kauttaaltaan, mutta loppu purkaminen ei aiheuttanut enää suuria ongelmia. Uusien palikoiden sovituksessa ei lopulta kauaa mennyt, mutta käsijarrun säätö olikin sitten toinen tarina (se säätöruuvi on muuten harvinaisen raivostuttava keksintö). Loppufiilikseksi jäi että säätöjen hakeminen kesti kauemmin kuin vanhojen jarrupalikoiden irrotus ja uusien asennus.

Nyt on joka tapauksessa taka-akselilta uusittu kaikki jarruihin liittyvä poislukien käsijarruvaijeri. Putket ja letkut kun näytti edellinen omistaja jo ehtineen hoitaa. Tosin tällä kertaa säästin sen verran että jätin sen vasemman puolen jarrukilven paikalleen kun puukolla tökkimällä vaikutti sen verran terveeltä.

Katsastus pitäisi hoitaa seuraavan 7 viikon aikana, saa nähdä mitä inssi löytää. Ainakin takapään puslat epäilyttää hyvinkin paljon.

Kuva
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Pakoputken kunto (tai sen puute) tuli ilmi jo koneremontin yhteydessä ja vaihtotarve oli tiedossa, joten kun putki alkoi pari kuukautta sitten vuotamaan ei tämä tullut yllätyksenä. Alkukesästä oli tullut jo haettua Marteliukselta (iso kehu tälläkin kertaa sinne) JT-tuningin 3" catback kahdella vaimentimella valmiiksi, joten nyt ei tarvinnut kuin asentaa. Vanha putki tulikin käytännössä kahdessa osassa alas kiinnikkeistään, ensimmäisen vaimentimen ja putken liitos ei ollut enää muulla kuin ruosteella kiinni. Uusi menikin harvinaisen kivuttomasti kiinni.

Äänimaailma ulospäin on huomattavasti matalampi kuin alkuperäisessä, muttei vielä mikään naapureita herättävä ehkä kylmäkäynnistyksen ensimmäistä n. 15 sekuntia lukuunottamatta. Autoon sisälle ero oli yllättävänkin pieni, joskin sen selkeästi huomasi. Ulostulo on ehkä hieman massiivinen omaan silmään, se oli alkuperäisessä parempi, mutta tällä mennään.

Kun tallia ei (vielä) ole johon nosturia laittaa, eikä sellaista halua vuokrata, mitä tekee saita? Tekee sellaisen itse. Alimmaksi meni pihakiviä kuormaa jakamaan ja päälle 2"x10" ja 2"x8" lankkuja kolme päällekkäin. Itse rampin tekemiseen taisi mennä kauemmin kuin putkenvaihtoprojektiin.
Kuva

Olisihan siellä alustassa muutenkin ihan riittämiin tekemistä...
Kuva
Kuva
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Tutunnäköistä, hieman rusehtavaa pohjamaisemaa on kuvissa :mrgreen:

Nyt kun on noin hienot pukit valmiina, niin samalla tarkistaa polttoainetankin kiinnipitopantojen kunto ja kiinnitykset, sekä sieltä
apparin puolelta se käärmeenpesä , jossa menee mm jarruputket. Paljon helpompi vaihtaa ne jarruputket ennakkoon, kuin keksiä,
miten auton saa tienpäältä uudestaan pukille :) ( Hyvä tieteski jos kyseiset toimenpiteet on jo tehty )

Hieno Putki !!!
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Näyttää kieltämättä hyvin patinoituneelta varapyörän pohja ja tankin pannat. Jos haluat nopean ja edullisen fiksin, niin poraan tai rälläkkään teräsharja/kuppiharja kiinni ja ajat suurimmat ruosteet pois. Pinnoilta rasvanpoisto ja vaikka peltikattomaalia pensselillä päälle.

Ja noissa kuppiharjoissa kannattaa katsoa, mitä ne kestää kierroksia :!:

Hyvä väri ja komee putki 8)
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Jarruputket taakse oli mielestäni vaihdettu jo joskus aiemmin ja vararenkaan pohja on hitsattu joskus aiemman omistajan toimesta, mutta sekin oli vähän sen oloinen, että halvalla on menty. Uusiksi menee kuitenkin jossain kohtaa ihan paremminkin. Projektilista alkaa vain olla vähän liian pitkä ja laaja tehdä enää pihalla, joten talli pitäisi saada pikkuhiljaa metsästettyä.

Oma ajatusmaailma on kuitenkin ensisijaisesti sitä että jos tehdään, tehdään sitten kerralla kunnolla ettei tarvitse toista kertaa tehdä. Toisen harrastuksen kohdalla piireissä kulkee sanonta että "koskaan ei ole aikaa tehdä tehdä asiaa kerralla kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä se monta kertaa".
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Tänään paloi viimein lopullisesti hermo toimimattomaan takaluukkuun. Ei se takaluukku farmarissa kuitenkaan pelkkä koriste ole.

Aika perinteinen kaava lopulta, kaikki tarvittava atomeiksi ja vähän siitä vierestäkin, jonka jälkeen poissulkevalla metodilla totesin vian olevan jumittavassa lukkopesässä. Eli se josta luukun saa tarvittaessa avaimella auki, tosin viimeisen vuoden se on toiminut omalla kohdalla pääasiallisena avaustapana. Lukko jostain syystä jumitti aina tietyssä kohtaa (20 vuotta kuraa saattaa vaikuttaa asiaan) ei takaluukun sähkömoottori jaksanut työntää enää tämän pykälän yli ja palasi aina lukittuun asentoon.

"Pysyvänä väliaikaisena" ratkaisuna poistin tangon lukon ja moottorin nivelen väliltä ja korvasin sen sedanin vaijerimallisella hätäavauksella. Eli takaluukun lukko ei ole enää kytkettynä muuhun kuin varashälyttimeen ja jos lukko ei jostain syystä enää sähköisesti toimikaan, vastaisuudessa pitää könytä takaluukkuun sisäpuolelta avaamaan.

Kuva
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Hylky konttorilta sitten tulikin, enkä edes yllättynyt heti kun näin että katsuri selvästi tiesi mitä 9-5:sta etsiä. Tiesin jo ennakkoon että helmoissa on molempien takarenkaiden edessä reikä ja sinnehän se sukelsi muovien alle heti taskulampun kanssa. Takapään puslista löytyi myös sen verran välystä, että keskustellessa niistä mainitsi, mutta ei vielä tänä vuonna paperille merkinnyt. Pari muuta kohtaa puhuttiin suullisesti läpi, joten hiukan on työtä tiedossa vielä syksyn iltoihin.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Kiertomäntä kirjoitti:
Ma Syys 27, 2021 11:03
Hylky konttorilta sitten tulikin, enkä edes yllättynyt heti kun näin että katsuri selvästi tiesi mitä 9-5:sta etsiä. Tiesin jo ennakkoon että helmoissa on molempien takarenkaiden edessä reikä ja sinnehän se sukelsi muovien alle heti taskulampun kanssa. Takapään puslista löytyi myös sen verran välystä, että keskustellessa niistä mainitsi, mutta ei vielä tänä vuonna paperille merkinnyt. Pari muuta kohtaa puhuttiin suullisesti läpi, joten hiukan on työtä tiedossa vielä syksyn iltoihin.
Mulla katsoi noita samoja reikiä, ja totesi että eihän niistä hylkyä tule vaikka olisivat kuinka isoja, kun ovat helmamuovin alla piilossa. Tasan ei mene nallekarkit, toki tehtaan korjauspalat jo valmiiksi hankittuna. Varapyöräkotelokin taitaa olla ihan mätä, ei tökkinyt vaan totesi totesi vain että tätähän sinun pitää ruveta jossain vaiheessa laittamaan, ja kertoi vaan että joskus ovat jossain porukassa pohtineet hyväksytäänkö suora pelti, joka ei varmaankaan kestävyydeltään vastaa muotoon prässättyä.
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Mielenkiintoista. Eikös tuo ole kantava rakenne, joten ymmärtääkseni siinä ei saisi olla reikiä vaikka olisikin muovien alla piilossa? Samapa tuo, tuleepahan nyt kuntoon niin kauan kun tuota kannattaa vielä tehdä. Muutaman vuoden päästä tuskin enää on järkevää tehdä.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Saako ostokrapula syntyä kaksi vuotta kaupan jälkeen? Voisinpa sanoa olleeni yllättynyt kun lähdin purkamaan sisustaa takapäästä. Jo ostaessa oli tiedossa että ruostetta ja työtä on tiedossa, mutta en ehkä ihan halunnut myöntää itselleni miten paljon sitä on. Melkein voisi sanoa koko takapään olevan kauttaaltaan laikuilla sieltä täältä. Eikä asiaa ainakaan auta edellis(t)en omistajan halvalla ja nopeasti tehdyt hitsaukset. Varapyöräkotelo on jo uudelleen ruosteessa sekä sisä- että ulkopuolelta. Sitä en tosin tiedä milloin tuo on tehty, mutta paskaa jälkeä kuitenkin. Kotelon lisäksi molemmat takanurkat on niin piparinruskeita sisältä, etten uskaltanut lähteä edes tökkimään ettei tule läpireikää.

Kuva

Pakko myös myöntää, että mitä enemmän tätä purkaa ja tutkii, sitä enemmän kaiken maailman patentteja ja viritelmiä löytyy. On ollut puupalikoita pännissä, erilaisia teippi/liima/nippusidevariaatioita jo niin paljon etten edes hämmästy enää mitä seuraavana löytyy. Onneksi tähän mennessä alkuperäisiä kiinnikkeitä ei (juurikaan) ole tuhottu aiemmin, joten alkuperäisversiot on usein olleet vielä kohtuu helposti toteutettavissa.

Vasen takapyöräkotelo olikin jo aivan valmis, eikä oikea puoli ollut juuri sen parempi. Samoin se helmakotelon ruoste tuli sitten jo sisälle asti helman ja pohjan välisestä saumasta. Jos ihan puhtaasti järjellä puhutaan niin paalikamaahan tämä olisi rehellisesti sanottuna, mutta jos leikitään ettei ole :mrgreen:

Kuva
Kuva
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Kiertomäntä kirjoitti:
Ke Loka 06, 2021 16:20
ja työtä on tiedossa, mutta en ehkä ihan halunnut myöntää itselleni miten paljon sitä on.
Via Dolorosa sen kun tuntuu pitenevän. Tämän auton kanssa on vähän joka asiassa tullut tutuksi lause "vähän enemmän kun kuvittelin". Joka kerta se "yksi pikku remppa" on osoittautunut, että jotain muuta ympäriltä on aina pitänyt tehdä. No pitihän se arvata että ruosteiden kanssa tilanne on edelleen ihan sama.

Tällä kertaa päätin mennä helpolla ja maksaa jollekulle joka tietää mitä tekee, eikä yksistään sen takia että itse olen hitsannut tasan kerran elämässäni joskus yläasteen teknisentunnilla, eikä siitä saumasta kuulu puhua ääneen... Toisekseen, jos olisin itse lähtenyt opettelemaan ja tekemään pihalla, työ olisi tuskin koskaan tullut valmiiksi.

Kuvat kertoo varmaan enemmän vaikka jokainen femman nähnyt tietänee mitä odottaa.

Kyllä siitä vielä :saab: saadaan rahalla ja (jonkun muun) hiellä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aika järkyttävää kuvamateriaalia
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin