Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Kyllä siinä työmaata on riittänyt, mutta nyt on tehty niin kuin kuuluukin :!:
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Kun kaikki linnoittautuu koteihinsa aina aattona, on helppo touhuta tallissa, saa olla ihan vapaasti omien ajatusten kanssa. Onko se sitten aina hyvä asia, onkin toinen juttu.

Nyt kun isoimmat mekaaniset huollot alkaa olla voiton puolella (koputtaa puuta) pystyi vihdoin keskittymään oikeasti rauhassa visuaaliseen huoltoon. Vuokrasin paikalliselta autokerholta Kärcherin tekstiilipesurin, jolla tuli läpikäytyä lattiamatot, hattuhylly sekä jalkatilojen lattiaverhoilu. Värikin vaihtui silminnähden. Nahkapenkit kävin läpi toistaiseksi ainoastaan kostealla liinalla ilman aineita. Kattoverhoiluun en arvannut koskea, höyrypesuri saattaisi siihen olla parempi.

Tallin puolelle siirtyessä kärähtikin sitten lähivalojen vasen polttimo, joten sen sai sopivasti vaihdettua samaan yhteyteen, kun hyllystä löytyi iskemätön pari boschin +170%:ia. Huoltovihon mukaan edellisellä olikin ajettu 1v 3kk ja 15409km, joten ei se järin kauas heitä ilmoitetusta 600h käyttöajasta. Ei muuta kuin ensiviikolla kauppaan hakemaan lisää omaan varastoon.

Matoista vasen on pesun jäljiltä, oikea koskematon. Vasemman läiskät on vain suuttimesta roiskunutta vettä. Silmällä nähtävän värieron lisäksi käsituntuma on nyt pehmeä eikä hiekkainen koppura ja ainakin korvien väli haluaa uskoa autossa sisällä hajunkin parantuneen.
Kuva
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Talven ajan saanut vain nautiskella ajelusta, tosin alkutalvesta lähtien joka käynnistyksessä on kuulunut muutaman sekunnin sirinä kojelaudan sisältä. No nyt viikolla, juuri sopivasti nollakelien tienoilla puhalluksen suuntaus lakkasi toimimasta ja päätti käristää pelkkiä jalkoja. Sanomattakin selvää että lasit pysyi varsin heikosti auki. Lauantaina sitten purkamaan kojelautaa ja selvittelemään vikaa. Kaikki nivelet oli ehjiä, tangot kiinni siellä missä pitikin ja läpät liikkui kun tankoja liikutti, joten viimeiseksi vaihtoehdoksi jäi moottori itse.

Parin varaosaliikkeen jälkeen kävi ilmi ettei uutta moottoria ole enää saatavilla, mutta Trollpartsille soittaessa sain ohjeen purkaa moottori. No, moottori atomeiksi ja akselihan sieltä oli pullahtanut paikaltaan. Se paikalleen naputtelemalla kaikki pelasi taas niinkuin pitää. Katsotaan vaan miten pitkään, ennekuin menee uudestaan. Oli myös ymmärtääkseni melko yleinen ongelma...? Joten tältä(kin) osalta Trollpartsille iso hatunnosto avusta, homma tuli nopeasti kuntoon ja jopa ilman varaosia tällä kertaa.
Kuva
Kuva

Loppuun vielä yksi kuva, joka unohtui tuosta peltirempan yhteydestä, oli ruotsinpojat jättäneet viestin helmamuovin sisäpuolelle :D
Kuva
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja torque »

Tuo helmamuovin teksti jotenkin viittaa tukkisaareen. Honda kytkös on mysteeri.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuntematta yhtään tuota moottorin ja säätöläppien rakennetta, mikä mahtaa olla tuon akselin poispullahtamisen juurisyy? Voisko olla että ajan myötä siinä mekanismissa, jota moottori kääntelee alkaa vastukset kasvamaan ja se lisää moottorin rasitusta? Sitten jonain päivänä vastus moottorille on niin kova että moottorissa tapahtuu tuollainen mekaanine vaurio.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

torque kirjoitti:
Su Helmi 27, 2022 20:54
Tuo helmamuovin teksti jotenkin viittaa tukkisaareen. Honda kytkös on mysteeri.
Tukkisaareen? Kerro ihmeesä lisää.

Taidan tietää mitä tarkoitat Hondalla, mutta omaan silmään siinä lukee trettonde i åttonde. Se ei silti avaa tekstin tarkoitusta vitsiä enempää.

AZP: moottoria koitin tutkiskella ja näytti siltä ettei akselia varsinaisesti pidä paikallaan mikään. Molemmat päädyt on auki, joten oma veikkaus lopulta oli, että akseli olisi vuosien myötä päässyt liikkumaan riittävän ulos jolloin akseli putosi siirtorattaalta pois. En päässyt kurkkaamaan moottorin ytimeen kun se oli sinetöity kiinni, mutta jotain liimaa siellä varmaankin on uutena ollut. Ihan mikään holoholo se ei nytkään ollut vaan hiukan sitä joutui naputtamaan paikalleen joten pieni toivo olisi että se nyt ainakin jonkunaikaa pysyisi paikallaan.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

torque kirjoitti:
Su Helmi 27, 2022 20:54
Tuo helmamuovin teksti jotenkin viittaa tukkisaareen. Honda kytkös on mysteeri.
Siinä kyllä lukee trettonde i åttonde siinä lopussa, ei siis piiloviestintää Hondalta :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja aero »

Eikös siinä lue notta "päivä 308, 13. elokuuta". Vaikea kyllä keksiä muuta kuin että joku olisi aloittanut duuninsa lokakuun alussa ja laskeskellut ajan kulumista..
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Pitkästä aikaa jotain muutakin työsarkaa kuin pesua ja tankkausta. Tolpat joka nurkkaan ensimmäisenä prioriteettilistalla, koska viimeksi rengasta irroitettaessa taisi selvitä syy epämääräiselle satunnaiselle muljumiselle ajossa kevyiden heittojen jälkeen, koska takaoikean tolpan olkatuki näytti tältä:

Kuva

Halkeama ja sentin vääntymä ei varsinaisesti luvannut mitenkään hyvää, joten kun tolpan otti irti, oli se melko rapeassa kunnossa taustapuolelta. Itseasiassa olin jopa yllättynyt miten olemattomiin se oli ruostunut 20 vuodessa, ei tuon ainevahvuuskaan ole kuitenkaan ihan paperia.

Kuva

Kun rinnalle asetti uuden vastaavan, se näytti kyllä todella surulliselta.

Kuva

Nyt on kuitenkin uudet tolpat joka nurkassa. Tai ei ihan vielä, taakse en vielä asentanut uusia, kun tajusin edellisen vaihtaneen joskus takaa pelkästään jarruletkut. Tietäen missä kunnossa ne femman takaputket yleensä on, päätin jo valmiiksi hakea kaikki letkut taakse ja riittävän kiepin kupariputkea, laitetaan nyt nekin keulasta asti kaikki uutta, kestää sitten ainakin sen mitä autolla on elinikää jäljellä. Jarrut on kuitenkin ihan kivat olla olemassa...

Tankin pannat löytyy myös molemmat uutena tallilta, nekin olisi tarkoitus vaihtaa vielä samaan hyömyyn.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

No eihän se taaskaan mennyt siten kuin piti. Youtubessa kaikki näyttää helpommalta. Eikunsiis...

Edellisen päivityksen jälkeen aloitin niistä tankin pannoista. Odotusarvo ei ollut järin hilpeä, eikä yksistään sen takia miten tasaisen ruskeaa koko alapuoli on. Etummaiset pultit lähti ihan nätisti, juuri voimaakaan ei tarvinnut käyttää, takaata ensimmäinen pultti pyörähti ensin pari kierrosta ja sen jälkeen napsahti poikki. Ja sen verran syvältä tietty ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin porata pois.

Kuva

Uusien kierteiden tekeminen oli omalle kohdalle mahdotonta, joten ei muuta kuin uutta reikää paikalle, pultti yläkautta koloon ja mutteri altapäin kiinni. Koska en halunnut ottaa apurunkoa alas, oli tilaa lievästi sanottuna vähän. Paikalleen se lopulta meni, mutta aikaakin meni reilusti vielä odotettua enemmän.

Kuva
Kuva

Tankki kun oli paikallaan, oli jarruputket ja -letkut seuraavana listalla. Idea oli että kaikki irti ja kaikki mikä kerran otetaan irti, korvataan uudella, kiinnikkeitä myöden. Kaikkien osien kohdalla uusilla korvaaminen ei ollut ihan oletus, mutta yllättävän helposti osia kuitenkin löytyi. Ne jarruputkien u-liittimet/lukittimet oli tukivarsien kohdalta enemmän kuin haperat, 20 vuotta tiesuolaa ja kosteutta oli selkeästi tehnyt tehtävänsä. Jokainen liitäntä oli nätti ruostekakku joka lähti vain murusina irti. Vajaata pulloa rust-offia ja yhtä keskihuonoa puukkoa myöhemmin kaikki vanhat jarrulinjat oli poistettu. Uusien asentamisessa haastavin kohta olikin lähinnä ne tulipellin liitännät kun '02 mallissa kerran ovat siellä keskiosassa. Yläkautta kurottelemalla onnistui joskin meinasi näin pidemmältäkin kaverilta varsi loppua kesken. Tilaa käsille oli tosin niin vähän että käsikopelolla mentiin pääasiassa, näköyhteyttä ei mahtunut samaan rakoon.

Kuva

Vanhat putket rapisikin lähes käsiin sieltä tankin seutuvilta eli ihan kreivin aikaan tuli kaikki uusittua. Tuskin montaa voimakasta jarrutusta olisi enää kestänyt. Vastaisuudessa ihan kiva kuitenkin että mitä tahansa tien päällä hajoaakin, auton saa aina pysähtymään kun painaa poljinta.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Josko olis taas aika päivitellä tätäkin kuvamuistiota kun ei normaalit (lyhennetyt) määräaikaishuollot enää riitä. Se perinteinen ABS-yksikön vika näytti koituneen tämänkin yksilön kohdalle hieman ennen juhannusta. Pari kertaa ehti suunnilleen koko mittariston varoitusvalot syttyä, mutta kolmannella kerralla jäi päälle ja vikakoodi muistiin. Seuraavalle bussipysäkille auto seis, vaikka kuvitelma viasta olikin jo ennen pysähdystä se perinteinen abs-kehä tai abs-aivoyksikkö. SIDistä vikakoodi ulos siinä bussipysäkillä ja johtopäätöksenä ABS:n töpseli irti.

Takaisin kotipihalla lisää tutkintaa ja vika kohdistuu entistä enemmän siihen ABS-yksikön maadoituskarvaan mikä monen muunkin kohdalla kohtaloksi on koitunut. Pelonsekaisin ESP-tuntein kohti pääkaupunkiseutua irrallisen yksikön ja laina-auton kanssa, jotta tulisi kuntoon vielä.

Nyt vajaan kuukauden jälkeen lienee turvallista todeta, että homma tuli kuntoon, h*******tin iso kiitos käyttäjälle amalin, joka tämän(kin) rasian korjasi etenkin juhannuslauantaina(!). :saab: jatkaa elämäänsä jälleen kerran.

Mittaristokuva jos se jotakuta helpottaa tulevaisuudessa. Nopeusmittari lakkasi siis myös toimimasta lennosta kun vika jäi vihdoin päälle. Omalla kohdallani pelastus osittain lieni se, että vika ilmeni keskellä kesää, kun ABS:llä ei useimmiten ole mitään virkaa.
Kuva
Kuva
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Patavitonen - entisöintiä järjen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Josko taas hiukan muistiin lisää asioita kun on tullut tehtyä jotain muutakin kuin öljynvaihtoja. Auto alkoi lambdavikaa herjaamaan satunnaisen huonon käynnin muodossa ja oletuksena oli huono lambda-anturi, mutta tätä kautta tuli muistutus tarkistaa se ECU:n J16 liitos, jossa (sormet ristissä) se vika taisi lopulta olla, sillä vika ei ole ainakaan uusiutunut nyt parin viikon jälkeen uudelleen juottamisesta.

Samassa yhteydessä selvitellessä tuli eteen palauttaa SIDin pikselit lomalta, tästä iso kiitos Hook:lle joka sen johtokamman vaihtoi ja Kuparille vihjeestä. Tämä korjaus tosin tapahtui kuin sontahätä, torstai-illalla foorumilla tuli puhe tästä ja lauantaina päivällä homma oli korjattu. Joskus näinkin päin.

Sähköt on aina ollut itselleni suuri kysymysmerkki, mutta eipä tuossa J16 liitännässä kovin metsään voi mennä. Vähän tosin meinasi olla kaksi kolmesta piuhasta lyhyitä juottamisen kohdalla. Hivenen silti eksoottinen vika kun avasin tuon puristusliitännän remontin jälkeen, eikä siinä näkynyt hapettumaa, likaa tai mitään muutakaan selkeästi kontaktivian selittävää tekijää. Ilmeisesti juottaminen kuitenkin auttoi, mikäli koko johdotuksen ronklaaminen ei sitten auttanut itsessään sen verran.

Onhan noissa vähän eroa... Vaikka se olikin tiedossa jo ennen korjausta, että näin siinä tulee käymään niin silti se ajatus on että olisihan tämä nyt pitänyt korjata jo ajat sitten.
Kuva
Kuva

Kuparia näkyviin, tinaa väliin, kutistesukka päälle ja sitten arvuuttelemaan vieläkö tarvii lähteä anturikaupoille.

Kuva
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Vastaa Viestiin