Graphite green wagon -03
Re: Graphite green wagon -03
Kokemuksen perusteella veikkaisin, että noilla ajettu se 100tkm tai sitten männät olleet jumissa ja jarrut laahanneet ja kuluneet ylimäärin. Itse ajelin automaatti-Femman levyillä varmaan 60tkm ja eivät olleet vielä läheskään tuossa kunnossa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Graphite green wagon -03
Ok. Voi hyvin olla, että levyt on vaihdettu Ruotsin rekisterissä viimeksi.
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Graphite green wagon -03
Toukokuu
Syttyi tuttu valo taas mittaristoon, mutta tällä kertaa oli vaan poltin palanut. Kävin Biltemassa pyörähtää ja ostin parin polttimoita.
Vaihdoin samalla paristot molempiin avaimiin.
Kävi näin
Uusi & vanha
Ja näillä lukemilla vaihdettu. Katotaan kauan kestää ja toivotaan ettei riko ballasteja. Näistä kun ei koskaan tiedä.
Syttyi tuttu valo taas mittaristoon, mutta tällä kertaa oli vaan poltin palanut. Kävin Biltemassa pyörähtää ja ostin parin polttimoita.
Vaihdoin samalla paristot molempiin avaimiin.
Kävi näin
Uusi & vanha
Ja näillä lukemilla vaihdettu. Katotaan kauan kestää ja toivotaan ettei riko ballasteja. Näistä kun ei koskaan tiedä.
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Graphite green wagon -03
Siinä muutama parempi kuva Aerosta. Hämärä on näissäkin, mutta ei mahda mitään..
Aeron orggis 17" vanteet. Omaan öögaan ainakin toimii.
Kyllä se melkein kaipailis takaspoikkaa.
Aeron orggis 17" vanteet. Omaan öögaan ainakin toimii.
Kyllä se melkein kaipailis takaspoikkaa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Graphite green wagon -03
Kesäkuu
Otteessa oli tuulilasista korjauskehoitus. Vaihdettava tammikuun x päivään mennessä. Tarkoitus oli, että vaihdan lasin keväällä, mutta pandemian takia vaihto viivästyi. Talven aikana oli tullut lisää halkeamia ja eräs halkeama eteni ihan silmissä päästä päähän. Sain lasista kohtuullisen tarjouksen silloin vannetöiden yhteydessä. Sinne veinkin ja homma suju hyvin, siistiä jälkeä. Lasin otin sadetunnistimella. Fiilis oli, kun ei olis lasia ollutkaan
Käytin ilmastointihuollossa ja diagnoosi oli seuraava. Ei vuotoja ja kylmäainettakin oli jonkin verran. Kompura oli vaihtokunnossa. Kysyin samalla osille ja töille hintaa ja jätin asian hautumaan.
Otteessa oli tuulilasista korjauskehoitus. Vaihdettava tammikuun x päivään mennessä. Tarkoitus oli, että vaihdan lasin keväällä, mutta pandemian takia vaihto viivästyi. Talven aikana oli tullut lisää halkeamia ja eräs halkeama eteni ihan silmissä päästä päähän. Sain lasista kohtuullisen tarjouksen silloin vannetöiden yhteydessä. Sinne veinkin ja homma suju hyvin, siistiä jälkeä. Lasin otin sadetunnistimella. Fiilis oli, kun ei olis lasia ollutkaan
Käytin ilmastointihuollossa ja diagnoosi oli seuraava. Ei vuotoja ja kylmäainettakin oli jonkin verran. Kompura oli vaihtokunnossa. Kysyin samalla osille ja töille hintaa ja jätin asian hautumaan.
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Graphite green wagon -03
Heinäkuu
Aika oli tullut laittaa SIDin pikselit kuntoon ja kerta clubista löyty osaavia tekijöitä, niin teetätin korjauksen.
Auton tyhjäkäynnissä oli jotain feelua ja niinpä lyötiin se piuhan päähän. Misfireä näytti useammalle pytylle. No siinä fundeerattiin vaihtoehtoja.
Meni jonkin aikaa ja otin sitte tulpat irti. Maitokahvin väriset niinkun kuuluukin.
Tulpat
Sittenhän tässä kävi niin, että mulla oli Aero seisonnassa, kun selvittelin harrastelaitteen päästö, lämpö ja ties mitä probleemia. Vaihdoin autot ja heti kun sain Saabin ajoon, niin alkoi kuulumaan epäilyttävä ääni. Onko se vetari vai mikä
Joitain päiviä ajoin ja ääni alkoi vähän voimistumaan. Käytin auton nosturilla ja kävin alustan läpi. Ei ollut vetari. Samalla tsekkasin takapään puslat kun sieltäkin oli kuulunut natinaa. Pitkittäistukivarsien etummaiset oli vaihtokunnossa ainakin. No sitte kävin pyörittelemässä useamman rundin roikkuen ovesta ulkona ja ääni vaihtui tutummaksi. Edestä pyöränlaakeri oli ehtoopuolella.
Joten osaa tilaukseen..
Peilien toimimattomuus oli alkanut nyppimään ja asialle piti tehdä jotain.
Vasen orggis kytkin muistilla ja oikea purkuautosta.
Purin molemmat mikrokytkimet ja putsasin ne. Testasin toki ennen varakytkimen ja se toimi paremmin.
Suolistus
Sain originaalin toimimaan paremmin, mutta en riittävän hyvin. Toinen toimi joka suuntaan, joten vaihdoin sen.
Oven ikkunalista ja ovipahvin asento oli häirinnyt kanssa pitempään joten samalla aloin sitä tutkimaan.
Ikkunalista oli kieltämättä kärsinyt.
Ja samalla selvisi minkä takia lasi ei liikkunut niin sulavasti.
No Motönetistä löyty muutamalla eurolla rullat, niin ostin varmuuden vuoksi 4kpl.
Se oli halpa korjaus. Ja hermoja kiristävän operaation jälkeen sain kärsineen ovipahvin ujutettua listan väliin. Ja samalla vaihdoin ehjän ovenkahvan. Ehkä maalaan ne joskus.
Näytti paljon paremmalta.
Aika oli tullut laittaa SIDin pikselit kuntoon ja kerta clubista löyty osaavia tekijöitä, niin teetätin korjauksen.
Auton tyhjäkäynnissä oli jotain feelua ja niinpä lyötiin se piuhan päähän. Misfireä näytti useammalle pytylle. No siinä fundeerattiin vaihtoehtoja.
Meni jonkin aikaa ja otin sitte tulpat irti. Maitokahvin väriset niinkun kuuluukin.
Tulpat
Sittenhän tässä kävi niin, että mulla oli Aero seisonnassa, kun selvittelin harrastelaitteen päästö, lämpö ja ties mitä probleemia. Vaihdoin autot ja heti kun sain Saabin ajoon, niin alkoi kuulumaan epäilyttävä ääni. Onko se vetari vai mikä
Joitain päiviä ajoin ja ääni alkoi vähän voimistumaan. Käytin auton nosturilla ja kävin alustan läpi. Ei ollut vetari. Samalla tsekkasin takapään puslat kun sieltäkin oli kuulunut natinaa. Pitkittäistukivarsien etummaiset oli vaihtokunnossa ainakin. No sitte kävin pyörittelemässä useamman rundin roikkuen ovesta ulkona ja ääni vaihtui tutummaksi. Edestä pyöränlaakeri oli ehtoopuolella.
Joten osaa tilaukseen..
Peilien toimimattomuus oli alkanut nyppimään ja asialle piti tehdä jotain.
Vasen orggis kytkin muistilla ja oikea purkuautosta.
Purin molemmat mikrokytkimet ja putsasin ne. Testasin toki ennen varakytkimen ja se toimi paremmin.
Suolistus
Sain originaalin toimimaan paremmin, mutta en riittävän hyvin. Toinen toimi joka suuntaan, joten vaihdoin sen.
Oven ikkunalista ja ovipahvin asento oli häirinnyt kanssa pitempään joten samalla aloin sitä tutkimaan.
Ikkunalista oli kieltämättä kärsinyt.
Ja samalla selvisi minkä takia lasi ei liikkunut niin sulavasti.
No Motönetistä löyty muutamalla eurolla rullat, niin ostin varmuuden vuoksi 4kpl.
Se oli halpa korjaus. Ja hermoja kiristävän operaation jälkeen sain kärsineen ovipahvin ujutettua listan väliin. Ja samalla vaihdoin ehjän ovenkahvan. Ehkä maalaan ne joskus.
Näytti paljon paremmalta.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23992
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Graphite green wagon -03
hämmästyttävää ettei pystyssä oleva kumilista ole valahtanu oven pohjalle.. oisko joku jo liimannu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Graphite green wagon -03
Tästä alkaa muotoutua "näin korjaat Femman kaikki yleisimmät tyyppiviat"-opas.
En ole yhtään pyöränlaakeria vielä Saabin vaihtanut ja niitä on kuitenkin ollut 5kpl.
En ole yhtään pyöränlaakeria vielä Saabin vaihtanut ja niitä on kuitenkin ollut 5kpl.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Graphite green wagon -03
Elettiin heinäkuun loppua ja olin sopinut viikonlopulle Aeron ropausta. Laakeri piti todella pahaa ääntä ja menin pari päivää julkisilla töihin. Jos napa ja muut osat ei saavu, jää vkl remppa väliin. No torstaina paketti tuli ja häivyin töistä aikasemmin tekemään iltavuoron.
Pyörännapa
Kyllä siinä taas sai taistella.
Sain vetarin ujutettua spooreille ja navan nippuun. Sitten en enää muista tarkkaan mitä kävi, mutta perjantaina jatkui ropaus jarrujen merkeissä
Olin tilannut aikasemmin uudet kannakeraudat satuloille. Näitä sai muuten sitte metsästää, varsinkin jos yritti päästä vähän edukkaammin.
Ja vaihdoin sitte sen holkkikorjauksen. Sen piti tosiaan ollakin väliaikainen. Yllättävän kivasti suju ja sain jarrut nippuun.
Pyörännapa
Kyllä siinä taas sai taistella.
Sain vetarin ujutettua spooreille ja navan nippuun. Sitten en enää muista tarkkaan mitä kävi, mutta perjantaina jatkui ropaus jarrujen merkeissä
Olin tilannut aikasemmin uudet kannakeraudat satuloille. Näitä sai muuten sitte metsästää, varsinkin jos yritti päästä vähän edukkaammin.
Ja vaihdoin sitte sen holkkikorjauksen. Sen piti tosiaan ollakin väliaikainen. Yllättävän kivasti suju ja sain jarrut nippuun.
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Graphite green wagon -03
Heh, eipä ollut liimannu. Sieltä se löyty pohjalta. Hetki meni ihmetellessä, että mistäs tämä on irronnut. Putsasin sen ja laitoin paikoilleen, mutta enpä sitte liimannu
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Graphite green wagon -03
No niinpä On ainakin saanut tutustua femmaan oikein kunnolla
Hyvä tsägä käynyt sulla. Mä oon vaihtanut OG kolkkiin takapyörän laakerin jossain 280tkm.
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Graphite green wagon -03
Elokuu
Seuraavana aamuna pakkasin kamat autoon ja nappasin kuvan tästä.
Kompressori Valeo
Siitä saatto olla melkein 10 vuotta, kun mulla on viimeksi ollut toimiva ilmastointi. Joten nyt laitetaan kuntoon.
Kun muutaman pyöreeksi menneen pultinkannan jälkeen venakoppa saatiin irti. Niin syy epätasaiseen tyhjäkäyntiin löytyi täältä. Jako oli yhden hampaan viturallaan.
Ketjun kiristäjän pykälien perusteella voisi olla ajoa vielä jopa 100tkm edessä, ennen remppaa. Helvetin hyvä uutinen!
Nokka-akselien nokissa ei havaittu mitään poikkeavaa kulumaa.
Ei näitten putkien vissiin näin pitäisi olla. Niille joutui näyttää vääntörautaa.
Samalla oli kätevä vaihtaa apulaitehihna ja rullat.
Tämän rullan vaihdoin jälkeen kommentti oli tyyliin.. “Nyt varmaan tiedät minkä takia sitä ei yleensä vaihdeta.” Juu, nyt tiedän.
Kompressorin irroituksessa oli omat niksinsä ja osaan pulteista hankala päästä käsiksi. Tästä ei ole enempää kuvia, koska piti keskittyä olennaiseen. Jäykkien liitosten kanssa on aina oma hommansa.
Siinä näkyy liitokset.
Kello alkoi olemaan sen verran, että tänään ei valmista tule. No jatketaan huomenna ja paljukin oli sopivasti lämpiämässä. Siellä sitte Saabistit lillu vodkamarinadissa aamuun asti..
Seuraavana aamuna pakkasin kamat autoon ja nappasin kuvan tästä.
Kompressori Valeo
Siitä saatto olla melkein 10 vuotta, kun mulla on viimeksi ollut toimiva ilmastointi. Joten nyt laitetaan kuntoon.
Kun muutaman pyöreeksi menneen pultinkannan jälkeen venakoppa saatiin irti. Niin syy epätasaiseen tyhjäkäyntiin löytyi täältä. Jako oli yhden hampaan viturallaan.
Ketjun kiristäjän pykälien perusteella voisi olla ajoa vielä jopa 100tkm edessä, ennen remppaa. Helvetin hyvä uutinen!
Nokka-akselien nokissa ei havaittu mitään poikkeavaa kulumaa.
Ei näitten putkien vissiin näin pitäisi olla. Niille joutui näyttää vääntörautaa.
Samalla oli kätevä vaihtaa apulaitehihna ja rullat.
Tämän rullan vaihdoin jälkeen kommentti oli tyyliin.. “Nyt varmaan tiedät minkä takia sitä ei yleensä vaihdeta.” Juu, nyt tiedän.
Kompressorin irroituksessa oli omat niksinsä ja osaan pulteista hankala päästä käsiksi. Tästä ei ole enempää kuvia, koska piti keskittyä olennaiseen. Jäykkien liitosten kanssa on aina oma hommansa.
Siinä näkyy liitokset.
Kello alkoi olemaan sen verran, että tänään ei valmista tule. No jatketaan huomenna ja paljukin oli sopivasti lämpiämässä. Siellä sitte Saabistit lillu vodkamarinadissa aamuun asti..
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Graphite green wagon -03
Ei se auttanut kun hommiin painua, vaikka kondis oli enemmänkin lepäilyyn sopiva.
Kuivaimen irroitus. Siitä muutamat ruuvit auki, jne..
Tai sitten ei!
Hapettunut alumiini Tätä sitte kimpassa jyrsittiin aikamme. Uusi kuivain löysi lopulta paikkansa. Tosin yksi Helicoil piti laittaa.
Ö-pumpun koppa oli kärsinyt. Pala lohjennut, mitä oli massalla paikattu.
Täällä näytti paremmalta.
Purkuautosta irrottaa ehjä ja tiiviste löyty kätköistä.
Jotain pientä siinä tuli vielä tehtyä. Vaihdettua ilmansuodatin yms.
Näillä kilometreillä lyötiin remppaputki pakettiin.
Kyllä toimi Aero nätisti, ei pätkinyt enää tyhjäkäynnillä. Ja ilmastointikin todettu toimivaksi.
Kyseinen vkl vaikutti aika paljon auton jatkosuunnitelmaa ajatellen.
Iso peukku ja kiitokset sinnepäin. Oli mukava viikonloppu
Kuivaimen irroitus. Siitä muutamat ruuvit auki, jne..
Tai sitten ei!
Hapettunut alumiini Tätä sitte kimpassa jyrsittiin aikamme. Uusi kuivain löysi lopulta paikkansa. Tosin yksi Helicoil piti laittaa.
Ö-pumpun koppa oli kärsinyt. Pala lohjennut, mitä oli massalla paikattu.
Täällä näytti paremmalta.
Purkuautosta irrottaa ehjä ja tiiviste löyty kätköistä.
Jotain pientä siinä tuli vielä tehtyä. Vaihdettua ilmansuodatin yms.
Näillä kilometreillä lyötiin remppaputki pakettiin.
Kyllä toimi Aero nätisti, ei pätkinyt enää tyhjäkäynnillä. Ja ilmastointikin todettu toimivaksi.
Kyseinen vkl vaikutti aika paljon auton jatkosuunnitelmaa ajatellen.
Iso peukku ja kiitokset sinnepäin. Oli mukava viikonloppu
Re: Graphite green wagon -03
Kyllä on jotenkin kaltoin kohdellun oloinen yksilö, mutta hienosti kuntoutuu pala palalta.
Missäs tämmöinen saabistien virkistyskeidas sijaitsee?!
Missäs tämmöinen saabistien virkistyskeidas sijaitsee?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Graphite green wagon -03
Vai saabistien virkistyskeidas ja luvattu maa
Paljun saa vaikka peräkärryllä pihaan, grilli löytyy aika monelta ja pari Saabia pihaan.. niin eikö se ole siinä
Paljun saa vaikka peräkärryllä pihaan, grilli löytyy aika monelta ja pari Saabia pihaan.. niin eikö se ole siinä