Graphite green wagon -03

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Ajoin laikalla puhtaaksi, että näkee pistehitsit. Ostin pistehitsiterän, niin katotaan tuleeko niiden porauksesta mitään.
Siinä kuva rungon poikkituesta.

Kuva

Ruosteenpoiston aikana hävis viimeisetkin pellin rippeet. Tässä näkyy apurungon kiinnityskohdat ja ne mitkä on pistehitsattu.

Kuva

Tässä tankin pannan rippeet.

Kuva

Kuva
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Mennään välillä auton etupäähän. Tekniikasta sen verran, että moottoriin tehty kansiremppa & jakopää noin 50tkm sitten. Mitsun ahdin pyörinyt 23tkm. King cobra ja DO88 letkuja. Vesiletkut kennolle vaihdettu. Moottorin pyörivät orkkikset, ei ole softattu. NG 9-3 jarrut 314mm.
Onhan autolla jo kelattu 313tkm ja jos ei mitään spessua olis ollut, niin olis jäänyt ostamatta.

Näkee että on hyvin pidetty.

Kuva

Piti tästä akku ottaa toiseen ja ka-anturi. Siitä päästäänkin kolkkiin, mikä pari viikkoa sitten sammu tyhjäkäynniltä lähikaupan pihaan. Olin pahveja ym viemässä keräykseen, niin siihen sammu. Ei lähtenyt käyntiin enää. Työnsin auton ruutuun ja kävelin himaan. Ei ollut puhelintakaan mukana.
Seuraavana päivänä vaihdoin DI-kasetin käytettyyn, minkä olin vaihtanut kesällä toiseen toimivaan. Eli ei ollut vika siinä ja tuntu paineistavan pumpun. No parin päivän päästä hinattiin ja työnnettiin talliin. Otin pumpun ylös ja letkut oli kiinni.
Techiä paikalle ja syyllinen selvis. No seuraavana päivänä pääsin tallille irrottamaan osan ja illalla sain sen vaihdettua kolkkiin ja lähti käyntiin.
Pumppu oli muutenkin hyvä käyttää irti, että sai kohon oikeaan asentoon. Älkää kysykö mistä tiedän :facepalm_man:

Kuva
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Seuraavanlainen suunnitelma projektille. Talven aikana tarkoitus tehdä korityöt. Kun kelit sallii ja talli tyhjenee, niin aloittaa maalaus.
Tarkoitus muuttaa RE85:lle, niin pumppu, suuttimet, softa, runkolaakerit pitää ainakin vaihtaa. Kulkupuolta sen verran, että T7 palikat & Aisin kestää mukana. Jos visio toteutuu, wagon kokee ison muutoksen :idea:
Koitetaan nyt pelastaa edes yks femma, koska kovin heikossa hapessa alkavat olemaan korien osalta.

Siellä se venailee motivoitunutta tekijää..

Kuva
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Joulukuu

Nyt en ole oikein päässyt tekemään '05, muut kuviot vienyt aikaa. Jotain pientä kuitenkin.

Rungon poikittaiset tuet irroitettuna. Yläpuolella '05 ja alla '03 purkuautosta leikattu. Molemmilla ajettu +300tkm.

Kuva

Siinä pohjasta kuva. Pistehitsien porauksen kanssa saa olla varovainen. Aika nopsasti menee pohjasta läpi.

Kuva

Annoin liekkiä pulteille, mutta niin pahasti ruosteessa, ettei ne mihinkään liiku.

Kuva

Loppusyksystä kävin irroittamassa osia ja leikkelemässä peltejä. Sai muuten vaihdella laikkoja suht tiuhaan :lol:

Kuva

Tämän hyväkuntoisen auton tarina päättyi turbovaurioon ja sen jälkeen laakerivaurio viimeisteli. Siivekkeet muussina, coolerin letku öljyä täynnä, ym. Jos epäilette että ahdin menee, niin stoppi siihen. Saattaa moottori vielä säästyä.
Huhua oli, että olisi ollut jopa alkuperäinen pikku garretti, 330tkm.

Kolkkiin tein perushuoltoa, öljyn ja tulppien vaihdon, sekä pistin osia tilaukseen..
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja torque »

^ tuossa osaluovuttajassa näkyy vetokoukku, kai senkin pelastat(jos nyt ei umpiruostunut).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

torque kirjoitti:
Ti Joulu 20, 2022 17:28
^ tuossa osaluovuttajassa näkyy vetokoukku, kai senkin pelastat(jos nyt ei umpiruostunut).
Ei sovittu koukusta mitään ja kiinnitykset yhtä ruosteessa, kuin muissakin. Raato on jo todennäköisesti paalattu, sillä se oli marraskuun alkua tuo viimeinen purkureissu.

Vaikka tässä oli luukut ja ovet suht hyvässä kunnossa, niin kyllä ne tutut paikat oli mätiä tässäkin.
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Täs just sain katastettua tuon allekirjoituspelin, mut kyl täällä on kans tuollainen samanmoinen operaatio tuon perän suhteen :cry: On se kun nää uudetkin on jo tos mallis :roll:
Mut kun kevät koettaa, niin alkaa laikka soittaa.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Aina se nostattaa motivaatiota kun saa leiman näihin :) Jep, kyllä siinä meinaa epätoivo iskeä kun auton alle ryömii ja tutkii pohjaa & funtsii, millä saan tuonkin leikattua..
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Kovat paketit on edelleen parhaita :D

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja willbst »

Oliko taka-akselin irroitus paha rasti? Alkaa olla viimeiset hetket korjata ruostevauriot ym omassa.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

willbst kirjoitti:
Su Tammi 01, 2023 22:39
Oliko taka-akselin irroitus paha rasti? Alkaa olla viimeiset hetket korjata ruostevauriot ym omassa.
On siinä oma hommansa, mutta ei paha. Menee about näin:

-Pakoputkiston loppuosa pois
-Katsot ettei tankin letkut/putket jää väliin
-Jos xenon-valot, niin tasonsäätöanturi irti tai ainakin liitin
-ABSien liittimet
-Käsijarrukaapelit
-Jarruputket (pitkittäiset tukivarret)
-Taka-apurunko 4x18mm
-Pitkittäiset tukivarret 6x18mm

Pitkittäisten tukivarsien pultit voi irroittaa suoraan, apurungon löysää ja tunkki alle tukemaan. Hankalimmat pultit eka irti ja sitten tunkin avulla tasapainoilee takaripustuksen alas. Apukädet auttaa, mutta onnistuu yksinkin. Vaikka puupalikkaa tukemaan.

Ja WIS:tä löytyy sitten viralliset ohjeet työhön.
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

2023

Tammikuu

Starttasin uuden vuoden menemällä tallille ja sain jotain aikaankin. Ekaa kertaa tuli tässä projektissa fiilis, että tästähän saattaa vielä auto tulla.
Lämpötila oli +8, niin tarkeni suht kivasti.

En halua koskea apurungon kiinnityskohtiin, joten laikkasin tarvittavat mätäkohdat veks ja muotoilin sopivaksi. Tilanne ei ole ihan niin paha miltä aluksi näytti. Runko on koteloitu hyvin ja sieltä paljastui vaan pientä väriä pinnalta.

Oikea puoli

Kuva

Vasen puoli

Kuva

Rungon takaosa näyttää tältä. Ja se näyttää olevan vasen puoli, mikä ruostuu enemmän.

Kuva

Varapyöräkotelosta löin ruuvarin läpi, se on aika höttöä oikealta puolelta.

Kuva

Ja toinen puoli.

Kuva

Tankkien pantojen jämät sain irti, mutta pultit on vielä kiinni. Katsoin peilin kanssa kotelon sissään niin kiinnityskohta ei näytä ruostuneelta, mutta jumissa on tottakai. Eikä lukkopihdeillä auennut. Jos muu ei auta leikkaan palan irti ja irroitan katkenneet pultit ruuvipenkissä ja hitsaan takaisin.

Nyt alkaa tulemaan putket ja letkut tielle, niin seuraava vaihe on poistaa ne ja irroittaa niiden pidikkeet. Kävin pohjaa ja pyöräkoteloita harjalaikalla läpi. On vaan niin pölyistä hommaa, mutta onneksi tilassa saa läpivedon.

Alkaa pohja näyttämään jo paremmalta.

Kuva
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Kolkista kuoli eilen lämppärin puhallin :? Toissapäivänä toimi normaalisti, mutta aamulla ei mitään eloa. Välillä laakeri ääntänyt kylmemmillä keleillä, mutta ei muuta poikkeavaa.
Ei ollut sulakkeessa vika, eikä auttanut akun nollaus. Muuta en vielä tehnyt. 25 km työmatkan pääsee just huuruitta perille jos sisälämppäri on ollut päällä, eikä hengittele kovin raskaasti.
Täytyy varmaan tänään käydä hakemassa puhaltimen moottori ja tutkia viikonlopun aikana asiaa..
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Nyt on tutkittu ja syynä liittimen kunto.

Kuva

Kuva

Raaputtelin ja putsailin niin taas futaa..

Kuva

Femmaa kokeilin kanssa ropata, mutta niin ruosteessa jarruletkujen nipat, että en saanut auki, vaikka annoin liekkiä reilusti. Ja samoin pa-suodatin niin hapan, että kun toisen puolen liitintä heilutteli, niin kuori tuli märäksi. Pakko saada pa-suodatin irti ja letkut sivuun, ennen kun viittii rälläköidä lisää.
Mulle on tulossa ebaystä noita polttoainelinjojen avaus työkaluja, mutta onko jotain kikkaa/työkalua millä '05 suodattimen liittimet saa irti?
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Graphite green wagon -03

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Siinä bensasuodatin. Noi liittimet tulee niin pirun lähelle suodatinta, että hankala saada väliin mitään. Huoltokirjassa oli merkintä että vaihdettu 2015, 182tkm.

Ja siltä se näyttääkin.

Kuva

Sain liittimet lopulta irti :D Toisen sain omavalmistetyökalulla irti ja toinen puoli oli niin hapan, että nitkuttelin sen irti ja loppuosan sain sitten tarkoitukseen sopivalla työkalulla irti.
Kokeilin venttiilijousen lukoilla, mutta ne oli muutaman millin liian pitkät. Tussin korkista sitte sahasin sopivan mittasen.

Kuva

Filsun pannan pultinkanta oli pyöristynyt ja lopulta irtosi tuumasella.

Letkut, putket ja johdot tieltä pois ja harjalaikka laulamaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavaksi varapyöräkotelon ruosteenpoistoa, sekä loppuosa rungosta. Pukkien siirto ja noi kuvassakin näkyvät kuonat pois. Sen jälkeen rasvanpoistoa ja ruosteiden läpikäyntiä tarkemmin ympäri autoa.
Vastaa Viestiin