Saab-harrastukseni tähän päivään asti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Saab-harrastukseni tähän päivään asti

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Hyvää alkanutta vuotta kaikille Saabisteille!

Tällä foorumilla en varmasti ole kovin tuttu hirveän monelle, mutta Facebook foorumin puolella olen ollut melko aktiivinen lähivuosina.

Ajattelin tehdä tällaisen pienimuotoisen muistelman/katsauksen entisiin autoihini ja mikä ajoi minut kyseisen automerkin pariin. Mennäänpä siis ajassa taakse päin noin parikymmentä vuotta. Minua on ihan pienestä pojasta asti kiehtonut autot, moottorit ja miten ne toimii. Tuli paljon keräiltyä ja rakenneltua kaikenlaisia pienoismalleja. Moottoreita pääsi sitten mopoikäiseä rassaamaan enemmänkin kiinnostuksen alettua.. Muistan myös todella hyvin ensimmäisen autoratani vanhempieni luona joskus 2000-luvun alussa (2001?). Sen parissa tulikin kulutettua kymmeniä, ellei satoja tunteja. Taitaa tämä rata olla vielä tallessakin porukoiden vintillä jossakin.

Autoa taisin oppa ajamaan jo n. kuusivuotiaana E Kadetilla tuttavien pellolla. Tätä sitten harrastettiin melkein joka kesä aina kun tultiin Suomeen vierailulle. Aina kun oli mahdollista (suljetuilla teillä tietenkin), niin pääsin aina ajamaan perheemme autoja. Mökkitiemme muistan ikuisesti, siellä tuli perheemme Fordeilla ajettua satoja kilometrejä edestakas.

Varsinainen kiinnostus Saabeihin roihahti joskus yläasteikäisenä. Kaverit puhuivat aina Mersuista, Bemareista, Volkkareista tms autoista. Itse olen ollut aina hieman erilainen kuin muut asioitten suhteen, tykkäsin erottua omalla tavallani muista. Joskus kasiluokalla oltiin katsomassa Hangossa Klassisten autojen ajoja, johon oltiin ajettu mopoillamme n. 100km. Itselläni oli tuolloin jo hieman erikoisempi 70-luvun lopun tyylinen rakennettu Honda Dax, kun muilla oli joko Apriliat, Derbit tms.

Yläasteen lopussa selailin jo ahkerasti nettiautoa päivittäin, omassa kaveriporukassani olin silloin nuorin ja autokuumehan siinä kasvoi kun vanhemmat kaverit puhuivat päivittäin autokortista ja mitä autoja meinasivat hommata ensiautoiksi. Itseäni on Saab aina puhutellu kulmikkuudellaan, erilaisuudellaan ja varsinkin historiallaan. Tarkkailin silloin jo aktviisisesti liikennettä ja bongailin Saabeja, aina kun niitä tuli vastaan. Olin jo yläasteikäsenä tehnyt useampana kesänä jonkin verran töitä, joista olin saanut jo hyvän summan säästettyä rahaa. Nämä oli säästetty vartavasten ensiauton ja ajokortin hankkimista varten.

Amikseen siirryttyäni kuusitoistavuotiaana olin jo päättänyt, että aion ostaa nyt jo ensimäisen autoni ja se olisi varmasti :saab:. Syksyllä 2012 näin kotipitäjän Toyota liikkeen pihalla hienon ja kiiltävän Midnight Blue värisen OG kolkin (2001 T7 185hp 151tkm). Olihan se sitten pakko nähdä lähemmin. Tätä mentiin sitten kaverin kanssa katsomaan yhdellä ruokatunnilla, rakastuin heti ensisilmäyksellä. Olin jo päättänyt että ostan auton, vaikka ei ikää eikä korttia vielä ollutkaan. Tultiin vanhemman kortillisen kaverini kanssa koulupäivän päätteeksi koejamaan auto. Tinkasin auton ja ostin sen, hintaa oli muistaakseni n.4500 euroa.

Auto seisoi sitten perheen tallissa, toki useimmiten autolla oltiin aina viikonloppusin liikenteessä kortillisten kavereiden kanssa. Nälkähän kasvaa syödessä niin kuin kaikki aina toitottaa. Ensimmäinen askel oli etanolisofta ja loppu onkin historiaa.. :D

Tässä muutama kuva Saabeistani vuosien varrelta:

Ensimmäinen jo ylhäällä mainitsemani autoni:

Saab 9-3 2001 151tkm ajettuna, hienoilla beige nahkapenkeillä, TCSllä ja hiilikuituisella kojelaudan paneelilla. Tähän tehtiin vaikka ja mitä (mm. custom Vauxhall alustasarja, välijäähy, kallistuksenvakaajat & 19T yms). Autoon kerty minun aikanani n. 50tkm, kunnes kone antautu. Auto myytiin osina eteenpäin n. 2014-15. Jälkeenpäin kun ajattelee, niin tuostahan olisi saanut hyvän kamppeen T5 hilppeillä.. Ikävä on kova, mutta muistot säilyy..

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Tämän jälkeen piti nopeasti etsiä auto, että pääsisi liikkumaan. Olin tykästynyt paljon tonnareihin, varsinkin CD/CDE korisiin. Olihan sellainen pakko sitten hommata. Ensimmäisen tonnarini ostin Ruotsista isäni avustuksella keväällä 2015, koska suomen valikoima oli joko kallis- tai liian suppea. Auto ostettiin yksityiseltä, hintaa taisi olla n. 1700 euroa. Tämän jälkeen olenkin tuonut kaikki autoni ulkomailta (pl. yksi suomesta ostettu). Stage 1 ja T7 mankku asennettiin heti Turun satamassa harrastajan toimesta. Tähän autoon vaihdoin miltein heti kaikki alustan osat, kori myllytettiin ja pohja ruostesuojattiin ammattilaisella. Tämän auton myin syksyllä 2015, tällöin mittariin oli kertynyt n. 15tkm. Auton myin puolitutulle, jonka kaveri ajoi auton kännissä metikköön Juhannuksena 2016..

Saab 9000 CDE 2.0t -97 217tkm

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Ajatusta kolkista olin kypsytellyt ajatuksissani ja rahaa olin saanut hyvän summan, joten päätin lähteä taas ruotsiin. Tällä kertaa tarttui mukaan 9-3 Aero XWD 2008. Mittarissa ostohetkellä oli vain 119tkm. Auto ohjelmoitiin ja pinnoitettiin heti suomeen saapumisen jälkeen. Autolla kerkesin ajamaan vajaa 20tkm. Tämän auton tarina minun omistuksessa päättyi surkeasti ulosajoon jo huhtikuussa. Auton osti onneksi harrastaja AVKlta ja on ollut siitä lähtien todella hyvällä pidolla. Viime kuulemani mukaan autossa on jo 180tkm mittarissa.

Saab 9-3 Aero XWD -08 119tkm

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Tässä välissä omistin 2011 vuoden Octavia RS:n, jolla oli ajettu ostohetkellä 150tkm. Auto ylimaalattiin toimestani, ja tehtiin ulkonäöstä mieleisempi mm. Audi OEM 19x8x5 Rotorit, KW alustasarja, H&R kallistuksenvakaaja, DTM spoileri, helmat ja diffusori. Autosta poistettiin DPF ja sen jälkeen moottori ja vaihteisto optimoitiin. Autosta luovuin toukokuussa 2017, jolloin autoon oli tullut melkein 70tkm minun aikanani.

Skoda Ocativa RS TDI DSG -11 150tkm

Kuva Kuva Kuva Kuva

Skodan myytyäni suuntasin heti saksaan ja ostin sieltä kauniin lumenvalkoisen 9-3 Aero Cabin. Tämä auto käänsi todella paljon päitä vaikka ikää olikin jo melkein kymmenen vuotta.. Oli hyvä kesä säitten suhteen, niin tuli auto ostettua juuri oikeaan ajankohtaan. Auto softattiin Stage 1 ohjelmalla ja vaihdelaatikko huuhdeltiin. Autossa oli hieman DPF ongelmia, jotka myöhemmät omistajat ovat jo ratkaisseet. Auton myin kaverilleni syksyllä 2017, kun lähdin opiskelemaan Vaasaan.

Saab 9-3 Aero TTiD Cabriolet -08 162tkm

Kuva Kuva Kuva

Seuraavaksi oli tietenkin pakko saada Saab, tarkemmin sanottuna ensimmäinen femmani. Olin seurannut ruotsin tarjontaa aktiivisesti kesän lopussa 2017, loppujen lopuksi löysin auton Eskilstunasta. Yksityiseltä eläkeläisnaiselta, joka oli auton hommannut uutena kolmen vuoden leasingillä ja ostanut omaksi tämän päätyttyä. Tämä on ollut ostohetkellä hienokuntoisin femma, jonka olen omistanut. Ruostetta ei ollut missään eikä yhtäkään vikaa. Asennutin Stage 1 softan, mutta en koskaan autolla ajanut viinalla. Autoon hoidin perushuollot, muuta ei tarvinnut tehdä. Tämä myynti myös kadutta jonkin verran. Jouduin autosta luopumaan pitkittyneiden ajojen takia, eikä auton pitäminen ollut taloudellisesti kannattavaa. Autoon tuli kilsoja minun aikanani n. 20tkm. Taisin tuplata rahani tällä autolla, oli suomen kallein OG femma nettiautossa yhdessä vaiheessa. Auto meni foorumilaselle Vaasaan. Meni kuulemma loppuiäksi hänelle huostaan :D

Saab 9-5 Aero -04 159tkm

Kuva Kuva Kuva Kuva

Seuraava autoni oli myös femma, tykästyin femmaan heti ensi kosketuksella. Edellisen auton jälkeen oli pakko saada taloudellisempi vaihtoehto tilalle. Autoksi valikoitui Tukholmasta huippukuntoinen 9-5 TiD Griffin. Auto oli mahtava matkakumppani, niinkuin kaikki femmat yleensäkin :D Auto kulutti minun ajossa, joka painottui pelkästään maantieajoon n. 5.9L/100km. Autoon kertyi n. 15tkm minun aikanani. Kevät talvella 2018 myin femman pois matkojen lyhennyttyä foorumilaiselle.

Saab 9-5 TiD Griffin -10 239tkm

Kuva Kuva KuvaKuva Kuva

Seuraavan femmani ostin helmikuussa 2018 Malaxista Vaasan eteläpuolelta. Auto oli ollut todella huonolla pidolla, sen myös huomasi. Ensimmäinen asia mikä autoon tehtiin heti ostaessa olis täysi fiksi, penkit ulos ja matot puhtaaks. Auto myös myllytettiin ammatilaisella ja asennettiin pinnoite. Tähän autoon vaihdettiin myös uudemman femman sisusta, 2010 Griffinin 100tkm ajettu moottori ja todella paljon muutakin. Autoa ei uskoisi samaksi ennen- ja jälkeen kuvissa. Auton myin pois kesällä 2018. Kilometrejä minun aikanani kertyi n. 15tkm.

Saab 9-5 Aero 230tkm -00

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Seuraavan femmani ostin kesällä 2018. Olin kauan metsästänyt pre-facelift femmaa, joka olisi kaikilla kamoilla. Tukholmasta löytyi onneksi auto, jossa oli kaikki pl. kattoluukku. Auto oli pienillä kilsoilla, mutta oli ollut huonolla pidolla. Sisusta oli todella hyvässä kunnossa, mutta ulkokuoressa oli tosi paljon naarmuja. Pohja oli onnekseni virheetön ja tyyppivikapaikat ruosteettomat. Auton sain naurettavan halvalla, koska autossa paloi ostaessani ABS ja TCS valo. Vikana oli se, että edellinen omistaja oli vaihtanut uuden käytetyn abs-yksikön viallisen tilalle, mutta ei ollu naittanut uutta techin kanssa, niin valot palo tämän takia. Helppo ja halpa korjaus :D Autosta ylimaalattiin suomeen tulon jälkeen kaikki pl. katto ja peräluukku. Kaikki mahdolliset anturit vaihdettiin, taakse myös MY05 tuuletetut Aeron jarrut, valta osa alustanosista uusittiin ja paljonpaljon muutakin näiden lisäksi. Femma oli täysin virittämätön ja päätin pitää sen juuri sellaisena. Tämän yksilön alusin pitää niin alkuperäisenä kuin suinkaan mahdollista (onnistuin tässä mielestäni tosi hyvin). Rahaa paloi useampi tonni puolessa vuodessa. Hienoin pre-facelift, jonka olen omistanut. Tämän myynti myös kaduttaa hieman, olisin halunnut manuaalin ja tämä oli automaatti joten meni kiertoon. Auto meni onneksi arvostavalle harrastajalle naapurikuntaan, jolta saan ajoittain hyviä päivityksiä autosta. Meni varmasti oikealle omistajalle, enkä varmasti olisi myynyt perus harrastajalle (toki hinta myös karkotti turhanpäiväsiä puhuvat paalittajat :D ). Auton myin pois keväällä 2019. Minun aikanani autoon tuli n. 30tkm.

Saab 9-5 Aero 144tkm -00

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Seuraavaksi autoksi valikoitui Aero tonnari saksasta, jota lähettiin hakemaan toukokuussa 2019. Kyseessä oli italian malli, eli 2.0t täyspaine mankkuvenalla. Auto oli koriltaan tosi priima, yksi todella pieni ruostekupla joka hoidettiin heti kuntoon. Alustaa oli massattu elinkaaren aikana 3 kertaa, vaikka olosuhteet oli ollu autolle varsin hyvät. Penkit oli myös todella hyvässä kunnossa, ei yhtäkään ratkeamaa ja turhaa kulumaa. Onnekseni kauppaan kuului Super Aerot, josta ei ollut mitään mainintaa myynti-ilmoitukseesa :D Auto ei tullut ongelmitta ajamalla saksasta, pakosarjan vuosi aivan julmattomasti. Ajettiin auto saksan ja tanskan kautta ruotsiin, jossa autoa pika elvytettiin uudella pakosarjalla. Matka jatkui. Suomessa ajellessani huomasin, että auto söi öljyä jonkin verran. Kansi käytettiin kaksi kertaa pois paikaltaan, ekalla kerralla koneistettiin kansi ja vaihettiin venttiilinvarrenkumit. Tokalla kerralla vaihettiin männänrenkaat ja kiertokangen laakerit, koska öljyn syönti ei lakannut edellisellä kerralla. Autoon oli paljon tulossa ja osia oltiin vaihettu todella paljon. Uutta osaa oli asentamatta useamman tonnin edestä, mutta aika ei riittänyt ja auto jäi talliin seisomaan talvellä 2019-2020. Auton myin lopulta syksyllä 2020 vannoutuneelle harrastajalle Poriin. Autolla kerkesin ajamaan n. 10tkm.

Saab 9000 Italian-Aero 2.0T 220tkm -96

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Seuraavaksi ostin itselleni huhtikuussa 2020 NG femman, josta olin unelmoinut jo useamman vuoden. Tämä tuli ostettua aika sattumalta lomautusviikolla, jolloin selasin nettiautoa ja bongasin tän. Ostopäätökseen vaikutti se, että auto oli juuri tuotu Belgiasta ja auto oli miltein kaikilla kamoilla (Kaistavahti, HUD, Harman/Kardonit, Aeron penkit, Navi, Panorama kattoluukku yms). Vikaherkän LEDpaneelin korjautin harrastajalla Kaarinassa (Kiitos tästä!). Autoon on tullut oston jälkeen n. 30tkm. Ei voi olla muuta kuin tyytyväinen. Toki tämä on ehkä huonoin käyttis osien saatavuuden nähden, mutta jokainen kilsa pistää hymyn huulille. :wink:

Saab 9-5 2.0TiD Vector 204tkm -11

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Seuraavaa, eli viimeisin Saab. Tämän ostin kuukausi sitten femman kaveriksi. Kyseessä -89 vuoden 900i 4d, jolla on ajettu vain 160tkm. Kori on virheetön ja tyyppivika paikat kunnossa. Tätä kävin jo koeajamassa syksyllä. Tästä autostä tulen vielä päivittelemään tänne Projektit osioon. Auto seisoo vielä edellisen omistajan talvisäilössä, josta sen käyn hakemassa parin kuukauden sisällä. Super Aerot ja paljon muita osia on tullut jo hamstrattua projektia varten. Kuvia ei valitetavasti ole vielä.

Saab 900i 160tkm -89

Tämä kirjoitus on nyt tosi nopeasti ja hutiloiden tehty, eli kirjoitusvirheitä on varmasti tusinoittain. Koitan muokata tätä vielä lähipäivinä ja kertoa hieman enemmän jokaisesta autosta ja itsestäni. Kuvia tulen myös päivittelemään lisää, jahka osaisin niitä tänne lisätä.

Saabismiin olen onnistunut käännyttämään lukuisia kavereitani ja tuttuja. Vitsejä aina kyllä lenteli Saabismista, joita lentelee kyllä edelleenkin. Mutta yleensä se mieli ja ajatusmaailma Saabeihin on muuttunut, kun on päässyt sinne ratin taakse istumaan.

Haluan kiittää kaikkia harrastajia avusta näiden kaikkien vuosien aikana, olen tehnyt ainakin kolmekymmentä uutta kaveria ja tietotaito on kasvanut aivan valtavasti.

Suurimmat kiitokset haluan antaa kuitenkin Ali Koutoselle, joka on ollut teknisenä tukena useammassa yllämainitsemassani projektissa! SEO Alavieskalta (Autohuolto Marjakankaasta) saa mahtavaa palvelua ja osaamista ko. merkkiä kohtaan, todella vahva suositus.

Koittakaa pysyä terveinä näinä hankalina aikoina, kiitos ja kumarrus :mrgreen:

:saab:
Viimeksi muokannut Villesimila, La Maalis 13, 2021 17:37. Yhteensä muokattu 23 kertaa.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab-harrastukseni tähän päivään asti

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiitos itsellesi, kun jaksat tarinoida ! Hienoja autoja, mielenkiintoista historiaa. Jatko-osia odotellessa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab-harrastukseni tähän päivään asti

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

IC1970 kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 19:50
Kiitos itsellesi, kun jaksat tarinoida ! Hienoja autoja, mielenkiintoista historiaa. Jatko-osia odotellessa.
Kiitos vastaukesta ja palautteesta, jaaritellahan voisi vaikka ja mitä :D Nyt korona karanteenissa kotona, joten aikaa kyllä piisaa kirjoittaa lisää lähipäivinä! Täällä foorumilla en ole tainnut käydäkään ainakaan neljään vuoteen..
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab-harrastukseni tähän päivään asti

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Komiaa on ollu kalusto :mrgreen:

Monet oon nähny fb mutta mukavampi ne on täältä lukea tarinan kera.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab-harrastukseni tähän päivään asti

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

tetammi kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 20:49
Komiaa on ollu kalusto :mrgreen:

Monet oon nähny fb mutta mukavampi ne on täältä lukea tarinan kera.
Kiitos paljon viestistäsi Teemu! Joo FBn puolella olen ollut paljon aktiivisempi. Asiaa varmaan edesauttaa sekin, että sinne on niin paljon helpompi kirjoittaa ja vastaukset tulee miltein heti :)
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab-harrastukseni tähän päivään asti

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Olipas siinä mahtava kokoelma hienokuntoisia Saabeja, Kuvia katsellessa tykkäsin siitä että joku muukin on tarkka korin kunnosta autoa ostaessa :)
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab-harrastukseni tähän päivään asti

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

PM99 kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 04:06
Olipas siinä mahtava kokoelma hienokuntoisia Saabeja, Kuvia katsellessa tykkäsin siitä että joku muukin on tarkka korin kunnosta autoa ostaessa :)
Kiitos kommentoinnista! Välillä mua harmittaa kuinka pikkutarkka olen autojen suhteen, mutta harmittaisihan sekin jos joutuisin matkalla pientareelle turhien ennaltaehkästävien vikojen takia. Pienetkin virheet autossa vie multa yöunet, varsinkin kosmeettiset :D Saabeja on kyllä vaihtunut aika tiuhaan, mutta ne on lähtenyt multa aina huommattavasti paremmassa kunnossa kuin ne on mulle alunperin tulleetkaan.
Käyttis: Volvo S60 Classic -09
Harraste: Saab 9000i -87

EX: 900 -89, 9-5 -06, 900 GLs -84, NG9-5 -11, 9000 Aero -96, 9-5 Aero -00, 9-5 Aero -00, 9-5 Griffin -10, 9-5 Aero -04, 9-3 Aero Cabriolet -09, 9-3 Aero XWD -08, 9000 CDE 2,0t -97, 9-3 2.0T SE -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab-harrastukseni tähän päivään asti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

toiset ostaa liikkeestä eka autonsa ja mä ostin 500markan mutsilta c kadetin aikoinaan joka hajos matkalla kotia :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab-harrastukseni tähän päivään asti

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Mukavaa turinointia ja etenkin kun kyseessä miltein samanikäinen kaveri kuin iyätse tai sinnepäin :D

Itse olin Saabittomasta perheestä, mutta tauti iski mopoiän loppuvaiheella kesällä 2013. Ajatus lähenevästä B-kortista kutkutteli taustalla ja kaikenmaailman alle 2000€ luokan tojota ja volvot tulikin ihmeteltyä kunnes yhtenä kertana kaveria moikkaamassa paikalle saapui 2.3T 9000 CSE Imola Red. Tästä se sitten lähti ja pihaan oli saatava tonnari jo puoli vuotta ennen korttia.

Tämän jälkeen kalustoa onkin ollut varsin runsaasti ja yleensä kaksi kerrallaan.
-9000 x7 (CDE, CSE, CS, Aero, CC, Jubileum, Griffin)
-Ng900 x1 (S)
-Og9-3 x2 (T5, T7)
-Og9-5 x6 (Aero, Aero, Vector, SE, Linear, Vector)
-Ng9-3 x6 (Tx Edition, Aero, Vector, Vector, Linear, Vector)
-Ng9-5 x1 (Aero)

Syy tiheälle vaihtokerroille on ollut mielenkiinto kokeilla toisenlaista Saabbia, myöskin säilytyspaikkojen niukkuus.

Tällähetkellä on allekirjoituksen vehkeet joista toinen on Lineari kattoikkunalla ja parkkitutkilla. Vector on Griffin, X, Hirsch fuusio :D

Ng9-5 jälkeen päädyin hetkeksi V90 CrossCountryyn, mutta Koronan myötä vuosittaisten ajojen jäädessä 8000km, niin päätin luopua tästä ja päädyin jälleen Saabien pariin. Tämä Volvo onkin ollut ainoa muun merkkinen Saabien aikana.

Taudin tartuttaminen muihin onkin ollut melko helppoa, mutta paraneminen vaikeampaa. Uudemman Volvon aikana tuntui oikeastaan pahalta olla "piilosaabisti" aina kun vastaan tuli Saabbi :lol:

Tulevaisuudessa haaveena olisikin tonnari ja avosaabbi 8)
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab-harrastukseni tähän päivään asti

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Villesimila kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 10:22
PM99 kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 04:06
Olipas siinä mahtava kokoelma hienokuntoisia Saabeja, Kuvia katsellessa tykkäsin siitä että joku muukin on tarkka korin kunnosta autoa ostaessa :)
Kiitos kommentoinnista! Välillä mua harmittaa kuinka pikkutarkka olen autojen suhteen, mutta harmittaisihan sekin jos joutuisin matkalla pientareelle turhien ennaltaehkästävien vikojen takia. Pienetkin virheet autossa vie multa yöunet, varsinkin kosmeettiset :D Saabeja on kyllä vaihtunut aika tiuhaan, mutta ne on lähtenyt multa aina huommattavasti paremmassa kunnossa kuin ne on mulle alunperin tulleetkaan.
Tämä on valitettava vaiva. Autossa tulee toimia kaikki varusteet, kolinaa tai muuta kulumista ei saa olla havaittavissa, maalipinnan ja sisustan tulee olla "uudenveroiset"
Tämä oli yksi syy miksi päädyin Volvoon välissä, koska ajatus pari vuotta vanhasta autosta oli, että tätä ei tarvitse entrata vaan huoltaa ajallaan ja pesee aina kaikki paikat kun on tarvetta.
Kaksi autoa onkin tullut ylimaalautettua, vannesarjoja fiksattua, sisustaa vaihdettu tuoreempaan ja se ikuinen auton parannus eli vaimennus, soittimien vaihto, tehon lisäys, varusteiden lisäys, faceliftaus. Sekä tarvittaessa palauttaa alkuperäiseksi jos ulkonäkö on poikennut tehtaanlinjoista.
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
Vastaa Viestiin