Sanglia 9-5 2.3 Aero

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
FatBase
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Tammi 16, 2021 13:58

Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja FatBase »

Tarinaa Sanglian synnystä.

Olipa kerran Anglia joka kiersi omistajalata toiselle. Joku yritti siitä siviiliin tehdä autoa (ei onnistunut). Seuraavalla se vietti aikaa tallissa vuosia kunnes jokkis harrastaja sen haki ja alkoi pajoittaan siitä jokkispeliä siinä onnistumatta. Sieltä se matkusi taas seuraavaan talliin vuosiksi odottamaan jatko jalostusta. Sieltä se sitten vihdoin ilmeisty minun pihalle odottamaan isnpiraatiota.

Oli monta saunailtaa ja monta hyvää ja enemmän huonoja ideaoita mitä Angliasta on tulema. Ei jokkikseen kun on ns. yhenkisan auto. Sitten olikin jo ajatus laittaa mootoripyörän tahi kelkan tekniikkaa. Idea hylättiin kalliina perus harrastajalle. No sittenki jokkikseen jollain hauskalla etuvetotekniikalla (eipä ois muilla etuveto Angliaa). Hylättiin huonona ideana krapula aamuna. No edullinen kohtuu tehokas neliveto tekniikkakin vois olla hauska mutta sillä ei varmaan voi osallistua mihinkää kisoihin eli idea jäihin. Sitten se välähti Keskimoottori Ankka saabin turbo tekniikalla. edullisia kaakkeja konehuoneeseen.

Ei muutaku ankka talliin sulaan ja tutkiin vuosien tuomaa tuhoa.
Yllätävän vähän oli mätääntyny.

Ankka 2.1.2021
Kuva


Sitten alkaa Saabin metsästys. Velipoika apuun ku sillä se ruottiki taittuu. Sieltähän se sitten löyty kohtuu likeltä (alle 200km) Saab 9-5 Aero 2.3.
3500 Ruottin rahaa. €/hevosvoima tuntuu järkevältä myyjä väitti että ois n.260 kaakkia. Leimassa oleva peli tosin vain kesärenkailla ja eletään tammikuuta. Eli kärryn hakuun ja koronaa uhmaten ruotsiin. Maskit päässä kaupat lukkoon ja auto kärylle. Tullista yli ja tullimiehet perään moniväristen vilkkujen saattelemana ja saabbi syyniin. (eivät löytäneet nuuskaa saatikka muutakaan huimausaineita)

Saabi pihassa
Kuva
Kuva
Kuva

Saabi sisälle ja purku alkakoon. Voi himpskatti mikä homma on purkaa tommonen atomeiksi. Pakko oli koettaa kerätä kaikki mahollinen sähkö hässäkkä ehjänä talteen jos vaikka joskus sais sen viellä käyntiin orkkis sähköillä.

Kuva
Kuva

Vihdoinkin Moottori/laatikko apurunkoineen ja tolppinen/napoineen irti

Kuva

Sitten viellä keulan pellit plasmalla irti ja auto pihalle

Kuva

Ei muutaku piikit koneen keulaan ja nosteleen ankka hangessta taas sisälle ja ihmetteleen että mihin sitä on alkanu

Kuva

Ronteli laulaa ja kohta on tilaa

Kuva
Kuva

Muutama sovitus ja tuumailu miten sen saa tonne mahtuun

Kuva
Kuva

Jossain välissä värkkäsin tolppien yläpäät uusiksi ja adapterit napoihin että sai säädetävät tolpat paikalleen. Alkas oleen yhdistetty Saabbi ja Anglia ainakin raudan puolesta keskenään eli Sanglia on syntynyt.

Näyttäs etä lokasuojia/kylkiä pitää levittää noin 24cm/puoli ehkä enempiki jos meinaa slicksit saada mahtuun.
Kuva
Kuva
Kuva

Tähän mennessä budjetti on pysyny kohtuu kuosissa.
Ankka tais maksaa aikoinaan 200€
Saab n.350€ (3500 kruunua)
Vähän rautatavaraa n.30€
Säädettävät tolpat vaihtokaupalla
Saabista myydyt osat on tuottanu n.300€
Valtava määrä erinäisiä virvoitusjuomia

Toki ostoslistalla on viellä toinen Saab 9-5 mistä olis ajatus ottaa apurunko, ohjaushässäkät, tolpat jne. ja laittaa ne viellä Anglian keulaan niin pysyy raideleveys, jarrut, ja pulttijako samana molemissa päissä.

Nyt onkin sitten Saab harrastjille kysymys:
Miten toteutan vaihteensiirto hässäkän. 9-5 mallisa näyttää olevan tangolla vaihteiston vivut. Onko esim 9-3 vajereilla ja passaisko ne suoraan tohon lootaan?
Mites noi sähköt? Saakohan tota enää ikinä käyntiin omalla boxilla vai hommaanko suosiolla jonki edullisen moottorinohjauksen. Itellä ei ole kokemusta noista modrinen autojen sähkö systeemeistä saatikka turboista. Aina pelillu vain kaasareilla ja normi jakajilla. (jopa körettömillä)

Jokunen kuva löytyy rojektista myös naamakirjasta ja muistaki rojekteista.

https://www.facebook.com/FatBaseRacing
Viimeksi muokannut FatBase, Ma Huhti 05, 2021 06:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2399
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja Cona »

Aivan häiriintynyt projekti. Siis hyvällä tavalla. :twisted: Meinasitko naittaa Saabin etuosan ja Ankan etuosan keskenään?! 8O
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
pvdriver
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Nyt tuli aivan väärä tekniikkavalinta. Monta kertaa helpommalla ja yksinkertaisemmalla olisi päässyt t5 pohjaisen tekniikan kanssa, esim 9000 tai ng900 / alkupään 9-3. Tämä olisi toki selvinnyt tältä foorumilta lukemalla. Vaihteensiirtoa ei kuitenkaan sekään olisi helpottanut, vaijereita ei löydy mistään mallista.

Muista siirtää abs-järjestelmä kokonaisuudessaan saabista angliaan jos haluat auton toimivan.

Koska ilmastointikin näyttää olevan tulossa, kannattaa tarkistaa saabin lämmityslaitteesta lämmönsäätöläppien akselien ja rajoittimien kunto ennen asennusta. Ne on helpompi korjata lämmityslaite irrallaan kuin anglian jalkatilassa könyten, varsinkin jos turvakaaret tulossa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 6091
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ng 9-3 on vaihteensiirto vaijereilla mutta on mielestäni aika erilainen lootan päästä.

Joo. T5 olisi paljon vähemmän sähköjä mut eiköhän tuonki saa toimiin kun siirtää riittävän paljon tavaraa mukana.
Ilmastointiromppeet varmaan lähtee vielä pois?

Tarvitaanko absista muuta kuin nopeussignaali?

Käytitkö moottorin öljypohjan auki?

Muuten on kyllä mielenkiintoinen projekti :mrgreen:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 6091
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ng kolkin vaijerinkiinnityksistä löytyy kuva ainakin mun projektitopiikista https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... A#p1220384
En osaa sanoo et riittääkö tornin liikeradat femman lootaan..
pvdriver
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Ei mitään apua kun femmassa ei ole mitään tornia.
FatBase
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Tammi 16, 2021 13:58

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja FatBase »

pvdriver kirjoitti:
Ma Huhti 05, 2021 07:07
Nyt tuli aivan väärä tekniikkavalinta. Monta kertaa helpommalla ja yksinkertaisemmalla olisi päässyt t5 pohjaisen tekniikan kanssa, esim 9000 tai ng900 / alkupään 9-3. Tämä olisi toki selvinnyt tältä foorumilta lukemalla. Vaihteensiirtoa ei kuitenkaan sekään olisi helpottanut, vaijereita ei löydy mistään mallista.

Muista siirtää abs-järjestelmä kokonaisuudessaan saabista angliaan jos haluat auton toimivan.

Koska ilmastointikin näyttää olevan tulossa, kannattaa tarkistaa saabin lämmityslaitteesta lämmönsäätöläppien akselien ja rajoittimien kunto ennen asennusta. Ne on helpompi korjata lämmityslaite irrallaan kuin anglian jalkatilassa könyten, varsinkin jos turvakaaret tulossa.
Tekniikka valintaan vaikutti saatavuus, hinta ja vakiotehot. Lähettiin hakeen €/hevosvoimaa kohilleen. Tosin joku vanhanliiton tekniikkapaketti olis varmasti ollu järkevämpi mutta eihän tässä rojektissa ole muutenkaan mitään järkeä :D

Tarviikos se muuta abs hilppeitä ku anturat jos se jotaki tietoja sieltä tarvii vai voiko ne joteski ohittaa. Ei ole tulossa abs jarruja käyttöön.

Apulaitteet on kaikki paitsi laturi purettu pois niin ei ole tulossa ilmastointia, joku lämppäri viritelmä ehkä sadepäivien varalle. Vesipumpuksi joku laadukas sähkönen esim Graig Davies
FatBase
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Tammi 16, 2021 13:58

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja FatBase »

tetammi kirjoitti:
Ma Huhti 05, 2021 08:01
Ng 9-3 on vaihteensiirto vaijereilla mutta on mielestäni aika erilainen lootan päästä.

Joo. T5 olisi paljon vähemmän sähköjä mut eiköhän tuonki saa toimiin kun siirtää riittävän paljon tavaraa mukana.
Ilmastointiromppeet varmaan lähtee vielä pois?

Tarvitaanko absista muuta kuin nopeussignaali?

Käytitkö moottorin öljypohjan auki?

Muuten on kyllä mielenkiintoinen projekti :mrgreen:
En ole viellä moottoria tutkinu tarkemmin. Häätyyhän se luultavasti käyttää tuolta kolosta pois viellä moneen kertaan niin pittää vähän kurkkia mitä sieltä löytyy.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 6091
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Lähinnä meinasin et saako tornista modaamalla liikkeet tuohon femmaan. Sivuttaisliike on helppo mut eteen taakse on vaikeampi. Ehkä tuossa kannattaa kattoo muitakin merkkejä jos löytyis sopiva..
I-Vaari
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Hieno "projekti". Peukkua vaaan. :)

Mutta että ranetus ois hauskemppi sitten yksi orkkisvaihdelaatikkon toimintamalli ...
https://www.youtube.com/watch?v=e62l8LaLiMc
Selitys Suomeksi - piip , piip , piip , no kiilas kiinni , piip , piip , ... .
TTH
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja TTH »

Eikös NG-kolkin/Vectra-C laatikkoa löydy ihan sopivalla pulttijaolla diesel-koneisten perästä? Oikein jos alkaa revittelemään niin laittaa kuusilovisen F40-laatikon.

T7 on Trionictuningin puolella revitty aika hyvin auki, sieltä löytyy tietoa esimerkiksi miten tuon saa toimimaan ilman ajonestoa.
EDIT: Laitetaas vielä linkki aiheeseen: https://www.trionictuning.com/forum/vie ... =34&t=5701
Ainakin nopeasti luettuna näyttäisi että jollain on G-Astrassa B205 ihan toimivana.
Viimeksi muokannut TTH, Ma Huhti 05, 2021 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4655
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onko kukaan vielä tehnyt T7 tekniikan vaihtoa toisen merkkiseen koriin toimivana? Vai onko tässä ensimmäinen tuloillaan? Tehtävä on erittäin vaikea, koska Trionic7 on naitettu yhteen useiden komponenttien kanssa, jotka täytyy siirtää. Moni on tämän kokenut ylitsepääsemättömäksi, joten tätä pvdriver tarkoittaa "väärällä tekniikkavalinnalla".

Joten onnea projektiin!
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89
FatBase
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Tammi 16, 2021 13:58

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja FatBase »

Pakari kirjoitti:
Ma Huhti 05, 2021 15:12
Onko kukaan vielä tehnyt T7 tekniikan vaihtoa toisen merkkiseen koriin toimivana? Vai onko tässä ensimmäinen tuloillaan? Tehtävä on erittäin vaikea, koska Trionic7 on naitettu yhteen useiden komponenttien kanssa, jotka täytyy siirtää. Moni on tämän kokenut ylitsepääsemättömäksi, joten tätä pvdriver tarkoittaa "väärällä tekniikkavalinnalla".

Joten onnea projektiin!
Pelonsekaisin tuntein purkasin saabista kaikki mahdollisen sähkön siististi talteen. Jokainen liitin ja piuha on merkitty ja vain yhden johdon katkasin pihdeillä. (vänkärin puolen airbagin) On muuten melkonen määrä piuhaa ja boxeja survottu tommoseen saabiin. Onkohan kellään tietoa uskaltaako tuosta johto viidakosta jättää jotain pois suosiolla ja mitä on pakko olla kiinni että saa auton käyntiin ja moottorin toimiin. Vikavalot ei haittaa kuha kone pelaa.
aero
-
Viestit: 6969
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja aero »

Peukkua tälle! Järjettömät autoprojektit on ehkä hauskimmasta päästä seurata.

Korvasitko raidetangot jollain tukivarsilla vai lukitsitko vaan ohjausvaihteen jotenkin paikoilleen, että takapyörät pysyy likeassa linjassa?
Pakari kirjoitti:
Ma Huhti 05, 2021 15:12
Onko kukaan vielä tehnyt T7 tekniikan vaihtoa toisen merkkiseen koriin toimivana?
On, Suomessa oli jossain välissä T7-tekniikkainen Lotus. Hieno vehje - ja vähän merkeleen ripee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Sanglia 9-5 2.3 Aero

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Kaikki kauhistelee, että T7 ei saa toimimaan. Mikä tuohon estää jonkun kolmannen tahon moottoriohjauksen sovittamista, kuten aloittaja oli jo maininnut. Ei se perusmoottori tuossa T7;ssa sen ihmellisempi ole vs. T5. Toki T5 olisi alunperin jo pitkälle kantava ja itsessään säädettävissä.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Vastaa Viestiin