Sanglia 9-5 2.3 Aero
Lähetetty: Su Huhti 04, 2021 14:37
Tarinaa Sanglian synnystä.
Olipa kerran Anglia joka kiersi omistajalata toiselle. Joku yritti siitä siviiliin tehdä autoa (ei onnistunut). Seuraavalla se vietti aikaa tallissa vuosia kunnes jokkis harrastaja sen haki ja alkoi pajoittaan siitä jokkispeliä siinä onnistumatta. Sieltä se matkusi taas seuraavaan talliin vuosiksi odottamaan jatko jalostusta. Sieltä se sitten vihdoin ilmeisty minun pihalle odottamaan isnpiraatiota.
Oli monta saunailtaa ja monta hyvää ja enemmän huonoja ideaoita mitä Angliasta on tulema. Ei jokkikseen kun on ns. yhenkisan auto. Sitten olikin jo ajatus laittaa mootoripyörän tahi kelkan tekniikkaa. Idea hylättiin kalliina perus harrastajalle. No sittenki jokkikseen jollain hauskalla etuvetotekniikalla (eipä ois muilla etuveto Angliaa). Hylättiin huonona ideana krapula aamuna. No edullinen kohtuu tehokas neliveto tekniikkakin vois olla hauska mutta sillä ei varmaan voi osallistua mihinkää kisoihin eli idea jäihin. Sitten se välähti Keskimoottori Ankka saabin turbo tekniikalla. edullisia kaakkeja konehuoneeseen.
Ei muutaku ankka talliin sulaan ja tutkiin vuosien tuomaa tuhoa.
Yllätävän vähän oli mätääntyny.
Ankka 2.1.2021
Sitten alkaa Saabin metsästys. Velipoika apuun ku sillä se ruottiki taittuu. Sieltähän se sitten löyty kohtuu likeltä (alle 200km) Saab 9-5 Aero 2.3.
3500 Ruottin rahaa. €/hevosvoima tuntuu järkevältä myyjä väitti että ois n.260 kaakkia. Leimassa oleva peli tosin vain kesärenkailla ja eletään tammikuuta. Eli kärryn hakuun ja koronaa uhmaten ruotsiin. Maskit päässä kaupat lukkoon ja auto kärylle. Tullista yli ja tullimiehet perään moniväristen vilkkujen saattelemana ja saabbi syyniin. (eivät löytäneet nuuskaa saatikka muutakaan huimausaineita)
Saabi pihassa
Saabi sisälle ja purku alkakoon. Voi himpskatti mikä homma on purkaa tommonen atomeiksi. Pakko oli koettaa kerätä kaikki mahollinen sähkö hässäkkä ehjänä talteen jos vaikka joskus sais sen viellä käyntiin orkkis sähköillä.
Vihdoinkin Moottori/laatikko apurunkoineen ja tolppinen/napoineen irti
Sitten viellä keulan pellit plasmalla irti ja auto pihalle
Ei muutaku piikit koneen keulaan ja nosteleen ankka hangessta taas sisälle ja ihmetteleen että mihin sitä on alkanu
Ronteli laulaa ja kohta on tilaa
Muutama sovitus ja tuumailu miten sen saa tonne mahtuun
Jossain välissä värkkäsin tolppien yläpäät uusiksi ja adapterit napoihin että sai säädetävät tolpat paikalleen. Alkas oleen yhdistetty Saabbi ja Anglia ainakin raudan puolesta keskenään eli Sanglia on syntynyt.
Näyttäs etä lokasuojia/kylkiä pitää levittää noin 24cm/puoli ehkä enempiki jos meinaa slicksit saada mahtuun.
Tähän mennessä budjetti on pysyny kohtuu kuosissa.
Ankka tais maksaa aikoinaan 200€
Saab n.350€ (3500 kruunua)
Vähän rautatavaraa n.30€
Säädettävät tolpat vaihtokaupalla
Saabista myydyt osat on tuottanu n.300€
Valtava määrä erinäisiä virvoitusjuomia
Toki ostoslistalla on viellä toinen Saab 9-5 mistä olis ajatus ottaa apurunko, ohjaushässäkät, tolpat jne. ja laittaa ne viellä Anglian keulaan niin pysyy raideleveys, jarrut, ja pulttijako samana molemissa päissä.
Nyt onkin sitten Saab harrastjille kysymys:
Miten toteutan vaihteensiirto hässäkän. 9-5 mallisa näyttää olevan tangolla vaihteiston vivut. Onko esim 9-3 vajereilla ja passaisko ne suoraan tohon lootaan?
Mites noi sähköt? Saakohan tota enää ikinä käyntiin omalla boxilla vai hommaanko suosiolla jonki edullisen moottorinohjauksen. Itellä ei ole kokemusta noista modrinen autojen sähkö systeemeistä saatikka turboista. Aina pelillu vain kaasareilla ja normi jakajilla. (jopa körettömillä)
Jokunen kuva löytyy rojektista myös naamakirjasta ja muistaki rojekteista.
https://www.facebook.com/FatBaseRacing
Olipa kerran Anglia joka kiersi omistajalata toiselle. Joku yritti siitä siviiliin tehdä autoa (ei onnistunut). Seuraavalla se vietti aikaa tallissa vuosia kunnes jokkis harrastaja sen haki ja alkoi pajoittaan siitä jokkispeliä siinä onnistumatta. Sieltä se matkusi taas seuraavaan talliin vuosiksi odottamaan jatko jalostusta. Sieltä se sitten vihdoin ilmeisty minun pihalle odottamaan isnpiraatiota.
Oli monta saunailtaa ja monta hyvää ja enemmän huonoja ideaoita mitä Angliasta on tulema. Ei jokkikseen kun on ns. yhenkisan auto. Sitten olikin jo ajatus laittaa mootoripyörän tahi kelkan tekniikkaa. Idea hylättiin kalliina perus harrastajalle. No sittenki jokkikseen jollain hauskalla etuvetotekniikalla (eipä ois muilla etuveto Angliaa). Hylättiin huonona ideana krapula aamuna. No edullinen kohtuu tehokas neliveto tekniikkakin vois olla hauska mutta sillä ei varmaan voi osallistua mihinkää kisoihin eli idea jäihin. Sitten se välähti Keskimoottori Ankka saabin turbo tekniikalla. edullisia kaakkeja konehuoneeseen.
Ei muutaku ankka talliin sulaan ja tutkiin vuosien tuomaa tuhoa.
Yllätävän vähän oli mätääntyny.
Ankka 2.1.2021
Sitten alkaa Saabin metsästys. Velipoika apuun ku sillä se ruottiki taittuu. Sieltähän se sitten löyty kohtuu likeltä (alle 200km) Saab 9-5 Aero 2.3.
3500 Ruottin rahaa. €/hevosvoima tuntuu järkevältä myyjä väitti että ois n.260 kaakkia. Leimassa oleva peli tosin vain kesärenkailla ja eletään tammikuuta. Eli kärryn hakuun ja koronaa uhmaten ruotsiin. Maskit päässä kaupat lukkoon ja auto kärylle. Tullista yli ja tullimiehet perään moniväristen vilkkujen saattelemana ja saabbi syyniin. (eivät löytäneet nuuskaa saatikka muutakaan huimausaineita)
Saabi pihassa
Saabi sisälle ja purku alkakoon. Voi himpskatti mikä homma on purkaa tommonen atomeiksi. Pakko oli koettaa kerätä kaikki mahollinen sähkö hässäkkä ehjänä talteen jos vaikka joskus sais sen viellä käyntiin orkkis sähköillä.
Vihdoinkin Moottori/laatikko apurunkoineen ja tolppinen/napoineen irti
Sitten viellä keulan pellit plasmalla irti ja auto pihalle
Ei muutaku piikit koneen keulaan ja nosteleen ankka hangessta taas sisälle ja ihmetteleen että mihin sitä on alkanu
Ronteli laulaa ja kohta on tilaa
Muutama sovitus ja tuumailu miten sen saa tonne mahtuun
Jossain välissä värkkäsin tolppien yläpäät uusiksi ja adapterit napoihin että sai säädetävät tolpat paikalleen. Alkas oleen yhdistetty Saabbi ja Anglia ainakin raudan puolesta keskenään eli Sanglia on syntynyt.
Näyttäs etä lokasuojia/kylkiä pitää levittää noin 24cm/puoli ehkä enempiki jos meinaa slicksit saada mahtuun.
Tähän mennessä budjetti on pysyny kohtuu kuosissa.
Ankka tais maksaa aikoinaan 200€
Saab n.350€ (3500 kruunua)
Vähän rautatavaraa n.30€
Säädettävät tolpat vaihtokaupalla
Saabista myydyt osat on tuottanu n.300€
Valtava määrä erinäisiä virvoitusjuomia
Toki ostoslistalla on viellä toinen Saab 9-5 mistä olis ajatus ottaa apurunko, ohjaushässäkät, tolpat jne. ja laittaa ne viellä Anglian keulaan niin pysyy raideleveys, jarrut, ja pulttijako samana molemissa päissä.
Nyt onkin sitten Saab harrastjille kysymys:
Miten toteutan vaihteensiirto hässäkän. 9-5 mallisa näyttää olevan tangolla vaihteiston vivut. Onko esim 9-3 vajereilla ja passaisko ne suoraan tohon lootaan?
Mites noi sähköt? Saakohan tota enää ikinä käyntiin omalla boxilla vai hommaanko suosiolla jonki edullisen moottorinohjauksen. Itellä ei ole kokemusta noista modrinen autojen sähkö systeemeistä saatikka turboista. Aina pelillu vain kaasareilla ja normi jakajilla. (jopa körettömillä)
Jokunen kuva löytyy rojektista myös naamakirjasta ja muistaki rojekteista.
https://www.facebook.com/FatBaseRacing