Kaikenlaista pientä, voisi sanoa
Starttikehä sanoi itsensä irti maaliskuussa, sitä irrottelemaan pääsi pari viikkoa sitten. (uusi kehä ja startti hommattu)
Nyt on automaattilaatikko irti ja osittain avattuna, tarkoitus on katsastaa sen kunto ja ainakin tiivisteitä vaihdella. Pro Car Serviceltä tulossa täys korjaus-sarja.
Etuovet on myöskin irti, josko niitä pieneen ruosteenrapsutukseen ja maalaukseen saa vietyä piakkoin.
Takaspoileri on nyt vaihdettu uudenkarheeseen klubin varastosta löytyneeseen, vaihtolistalla myöskin maski (uusi hommattu), puskurit (etu on jo löytynyt, takapää ei sopinutkaan, eli vielä hakusessa), moottorin ylä- ja alapuolen kumityynyt (tilattu ja tulossa) sekä erinäinen määrä stefoja ja tiivisteitä moottoripuoleen.
Tarkoitus on myös avata venttiilikoneiston kansi ja jakopään kuntoa tarkastella.
Tässä nyt jotain alkua kirjottelin. Kuvia löytyy tässä vaiheessa muutamia.
Eihän tässä mitään maailmojamullistaa remppaa ole, mutta josko jotakuta sattuisi kiinnostamaan.
Kuvia
Automaattilaatikkoremonttia: 9000TA -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2840
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Automaattilaatikkoremonttia: 9000TA -89
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ke Kesä 15, 2005 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2840
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Paljon kiitoksia!LR kirjoitti:Hyvältä kuulostaa, tsemppiä vaan täältä päin!
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2840
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Dodii!
Onhan aikaa vierähtänytkin, josko jotain saanut aikasekskin.
Automaattilaatikko tuli purettua paloiksi, osat pöydälle ja perusteelliseen puhdistukseen. Hemmetin paljon semmosta liukasta likasta liejua niistä löytyikin.
Sen jälkeen uudet lamellit ja kitkalevyt nippuun ja välysten mittaamisen jälkeen öljykylvyn kautta takas puhdistettuihin sylintereihin. Sylintereistä oli tällä välin männät puristettuina (hienoilla home-made työkaluilla ja puristimella) ulos ja putsauksessa, uusien voideltujen tiivisteiden kanssa takas sylintereihin.
Pari kärsinyttä osaa piti vaihtaa ja onneksi löytyivät sopivat purkulaatikosta, Saabilla maksavat aivan älyttömästi! Esim. toisen vaihteen vapaakytkin (semmonen rulla jossa jousia ja kuulia kehässä), hintana 500€. Joku tolkku näissäki....
Vanhat korvatut kitkalevyt ja lamellit ovat hyväkuntoiset, valmistajan tekstitkin vielä tallella kitkapinnoissa. Uudet lykkäsin kiinni kuitenkin, kun ne nyt tuli hommattuunkin.
Positiivista oli se, että laatikon käytännössä toteuttamiin oireisiinkin löytyivät vastaukset! Ja mitäs muuta sieltä löytyi kuin ranetusta...
Yhden jarrun mäntä oli väärä, vuosimalli männässä oli -86, jonka jälkeen oli vaihtunut uudemman malliseen, onneksi löytyi mäntä vm. 88.
Toinen rane oli käytännössä katsoen yhden laakerin kokonainen puuttuminen Laatikkoa kasatessa ja välystä säädettäessä pitää valita sopivanpaksuinen säätölevy, joka kyllä oli asiallisesti paikallaan, mutta oli "mitäliemetallia", kun oikean pitää olla PRONSSIA, joka aikaansaa laakeroinnin ja sen toimimisen vastinpinnan (männän hattu) kanssa. Tarkastellessa tuota laatikossa kiinniollutta säätölevyä, niin havaittavissa on selvää metallisiirtymää (kiinnisulanutta levyyn kuulumatonta metallia) vastinpintana toimivasta sylinterin hatusta, joka sekin oli hioutunut käyttökelvottomaksi (onneksi löytyi purkuosa). Voi vain kuvitella, kuinka kova kahnaus laatikossa on käynyt, meinaan ei luulisi, että tuommoinen metalli kovinkaan pienessä puristuksessa alkaa toteuttamaan siirtymää...
Jokatapauksessa huoltokirjan vikahakutaulukkoa tarkistelemalla pystyi jäljittämään laatikossa olleet oireet noihin vääriin/kärsineisiin osiin.
Tässä tällä kertaa jotain. Kuvia on tulossa lisää piakkoin.
Jatkuu....
Onhan aikaa vierähtänytkin, josko jotain saanut aikasekskin.
Automaattilaatikko tuli purettua paloiksi, osat pöydälle ja perusteelliseen puhdistukseen. Hemmetin paljon semmosta liukasta likasta liejua niistä löytyikin.
Sen jälkeen uudet lamellit ja kitkalevyt nippuun ja välysten mittaamisen jälkeen öljykylvyn kautta takas puhdistettuihin sylintereihin. Sylintereistä oli tällä välin männät puristettuina (hienoilla home-made työkaluilla ja puristimella) ulos ja putsauksessa, uusien voideltujen tiivisteiden kanssa takas sylintereihin.
Pari kärsinyttä osaa piti vaihtaa ja onneksi löytyivät sopivat purkulaatikosta, Saabilla maksavat aivan älyttömästi! Esim. toisen vaihteen vapaakytkin (semmonen rulla jossa jousia ja kuulia kehässä), hintana 500€. Joku tolkku näissäki....
Vanhat korvatut kitkalevyt ja lamellit ovat hyväkuntoiset, valmistajan tekstitkin vielä tallella kitkapinnoissa. Uudet lykkäsin kiinni kuitenkin, kun ne nyt tuli hommattuunkin.
Positiivista oli se, että laatikon käytännössä toteuttamiin oireisiinkin löytyivät vastaukset! Ja mitäs muuta sieltä löytyi kuin ranetusta...
Yhden jarrun mäntä oli väärä, vuosimalli männässä oli -86, jonka jälkeen oli vaihtunut uudemman malliseen, onneksi löytyi mäntä vm. 88.
Toinen rane oli käytännössä katsoen yhden laakerin kokonainen puuttuminen Laatikkoa kasatessa ja välystä säädettäessä pitää valita sopivanpaksuinen säätölevy, joka kyllä oli asiallisesti paikallaan, mutta oli "mitäliemetallia", kun oikean pitää olla PRONSSIA, joka aikaansaa laakeroinnin ja sen toimimisen vastinpinnan (männän hattu) kanssa. Tarkastellessa tuota laatikossa kiinniollutta säätölevyä, niin havaittavissa on selvää metallisiirtymää (kiinnisulanutta levyyn kuulumatonta metallia) vastinpintana toimivasta sylinterin hatusta, joka sekin oli hioutunut käyttökelvottomaksi (onneksi löytyi purkuosa). Voi vain kuvitella, kuinka kova kahnaus laatikossa on käynyt, meinaan ei luulisi, että tuommoinen metalli kovinkaan pienessä puristuksessa alkaa toteuttamaan siirtymää...
Jokatapauksessa huoltokirjan vikahakutaulukkoa tarkistelemalla pystyi jäljittämään laatikossa olleet oireet noihin vääriin/kärsineisiin osiin.
Tässä tällä kertaa jotain. Kuvia on tulossa lisää piakkoin.
Jatkuu....
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87