9000 Aero 2.3TA 1996

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tuli eilen tehtyä asioita, eli etupenkit pois, möhnät ja kolikot pois ja muutenkin hieman sisustan pesua autoshampoolla. Lisäksi jumiutunut moottoriantenni vaihdettu ehjemmäksi.

Autolla on ajeltu nyt noin 800km ja asiat ovat pääpiirteittäin toimineet.

Takaovet pitäisi jaksaa ropata kuntoon kyllä melko pian, haittaa hieman käyttöominaisuuksia.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Oikea takaovi ropattu kuntoon. Vaihdoin vähemmän hapettuneen vivuston varaosa-autosta ja rasvasin/renkkasin huolella ennen asennusta. Yllättäen nyt alkoi keskuslukkokin tottelemaan luotettavammin. Täytyy käydä läpi loputkin ovet ja rasvata vivustot, loppuu se rutina kun vetää kahvasta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kun kerran projektitredi on, niin raportoidaan, että varaosa-autosta nousi ehjempi ACC:n moottoripaketti ja halkeilematon kojelauta, jotka eksyivät paikalleen parkkiksella äsken. Toivottavasti nyt automaatti-ilmastointiin palaa järki. Täysi lämpö on aika hikistä puuhaa.

Testailin samalla tallista löytyneet moottoripaketit ja ilmastoinnin paneelit, suurin osa paneeleista oli toimivia ja rikkinäisenkin (ei komenna suuntaläppää) korjausta ajattelin yrittää myöhemmin.

ACC2/3:n läppämoottorien sielunelämää tuli pitkästä aikaa pohdittua tässä ohessa ja tunnistin muutaman helposti korjattavissa olevan vikatilan. Välittömästi päällepäin näkyvä vika on lämpöläppien vivun irtoaminen akselista (laita akselin toinen pää kovaa vasten ja hakkaa vipu takaisin paikalleen) ja sitten askelmoottorit itsessään voivat pompauttaa akselinsa syrjään, jolloin moottorin hammasrattaat eivät enää tavoita vaihdelaatikon rattaita (askelmoottori irti vaihdelaatikosta ja painamalla akseli takaisin oikealle korkeudelle). Nyt on jemmassa toimintakuntoisia moottoripakettejakin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla joskus tonnarista irtosi ulkolämpötila-anturi. Ilmastoinnin "äly" päätteli, että nyt pitää laittaa kaikki teho peliin. Muistaakseni olin vielä ajelemassa Helsingistä Kuopioon.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Se on vähän ankea tilanne tosiaan, että jos anturi sanoo kuumaa, niin sittenhän pitää viilentää. Mulla oli tuossa semmoinen tilanne, että kun lämpöläppä juuttui aina täbölle, niin ilmastointi komensi kylmälle ja täysille. Ainoa vaan, että eihän se voinut tietää, ettei sieltä koskaan kylmää tule. :-D Sitten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi komentaa tuulilasille, painaa offille ja ikkunat auki, ettei ole kuin saunassa. :-D
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja jus »

Kun ostin tuon allekirjoitukseni CC:n, siinä oli ruuvipuristin lämppärinletkussa hillitsemässä lämmitystä :D
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Konstit on monet, kun avaruusteknologiaa on mahdoton korjata. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Aero on ollut vähän ajossa ja vähän ei ajossa.

Ilmastointi on toiminut hyvin korjauksen jälkeen, vasen takaovi vaatinee uuden johtosarjan, jotta keskuslukon saisi taas pelittämään kun moottorin liittimen pinneistä mitattaessa ei tule minkäänlaista pulssia kun ovia lukitsee.

Löysin jostain päin internetiä new old stockina noita OG900/9000 keskuslukon bokseissa käytettäviä releitä. Nyt keskuslukko toimii paremmin kuin hyvin niissä ovissa, joihin sähköä tulee. Ostin kerralla useamman releparin, joten pääsen askartelemaan CC:henkin uudet releet myöhemmässä vaiheessa.

Viimeisimpinä tapahtuneina asioina käytin auton Holmbergilla vesipumpun vaihdossa ja sitten myöhemmin teetin hänen pajallaan vielä jumittuneen termostaatin vaihdon. Keskikulutus putosi 16 -> 10 l/100. Voi olla, että olen ajellut myös vähän siivommin, mutta ainakin kone pääsee joskus käyntilämpöiseksi taas. :-)

Käytin sen tänään ensimmäistä kertaa autopesussa. Hienoinen virhe; takakontin piuhojen/letkujen läpivienneistä falskasi aika huolella vettä sisään. :-D Pitääpä katsoa josko varaosahelmessä olisi ehjä keskimmäinen läpivienti pöllittäväksi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Saabiantilta löytyi halvalla se läpivienti, joten semmoinen on nyt hyppysessä. Asennus vähän myöhemmin, kun johtojen pujottelua varten purattaa niin paljon.

Nimimerkki phvk:lta tuli ostettua viime viikolla pikkaisen vähemmän kiveniskemiä saanut konepelti ja pelkääjän etulokari, jonka ehkä asennan tai sitten en, kun osoittautui vähän ruosteisemmaksi kuin ajattelin. Pitää funtsia. Tallin pihalla on purkuautossa kiinni vielä yksi vääränvärinen pari ja irrallaankin on yhdet kohtuulliset. Kunhan opinnot tästä hellittää ensi viikolla, niin se on tallille mentävä irrottelemaan lokareita ja haromaan leukaa, että mitkä sitten lopulta asennetaan ja monenko kanssa käydään maalarin kautta.

Tässä lähiaikoina olen myös ihmetellyt paria hajonnutta ACC-paneelia, kumpikaan ei ohjannut suuntaläppää. Oskilloskoopilla ihmetellessä näkyi ihan siisti kanttiaalto askelmoottorin ohjausnastoista kun ajelin paneeleita labrapowerin perässä, mutta autossa ei kuitenkaan sitten stepperi kääntynyt käskyjen mukaisesti.

Olin tätä projektia silmällä pitäen tilannut pienen läjän noita ajureita jo aiemmin ja nyt sitten vaihdoin suuntaläppää ohjaavan ajurin näihin kahteen paneeliin. Ensimmäisestä nousi kortilta vähän vetoja vanhan piirin mukana, kun olin huolimaton, mutta sehän tietää vaan hieman lisää vaivaa ja hyppylankoja. :-) Toisen kohdalla olikin sitten tiedossa, että näissä ei ole kuparit kiinni kortissa kuin pyhällä hengellä, joten vedin ensin imukolvilla läpiviennit tyhjiksi, sitten pienillä sivuleikkureilla piiristä jalat poikki ja lämmitin ja nostin tyngät yksitellen irti. Toisen paneelin kanssa selvittiin sitten ilman hyppylankoja.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Olipa taas pitkästä aikaa hetki Saabismille, joten purin varaosahelmestä etulokarit pois. Jätin ne vielä tallin sisään vähän jäähtymään, sisäpuolelle ruutattu kotelosuoja oli suoran auringonpaisteen jäljiltä tosi sottaavaa. Ilmeisesti tärpätillä tuon voisi saada pestyä pois, joten pullollinen sitä ja iso rulla paperia tallille mukaan ensi kerralla ja hinkuti hink.

Näyttäisi vähän siltä, että mulla ei ole ainuttakaan älyttömän hyvää oikean puolen etulokaria matalakeulaan, mutta ehkäpä näistä silti jonkun parin voisi maalauttaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Etujarrut puolsi pikkasen liikaa, joten leimaa ei herunut.

Tallilta löytyi iskemättömät palat, joten uudet jarrulevyt ostoslistalle.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

En jaksanut korjata ajoissa edellisen leimayrityksen korjauskehotuksia, joten nyt yritin uudestaan ja olikin tosi tarkka inssi. Löysi paljon uusia vikoja, joita aiemmat olivat katsoneet läpi sormien. :-)

Aero meni nyt seisontaan ja katsotaan, missä järjestyksessä edistän saab-projekteja. Periaattessa olis kiva välillä kaataa CC:henkin aikaa ja rahaa, joten voi olla, että touhuan pitkästä aikaa senkin kanssa jotain.

Terkut seuraavalle asiakkaalle, joka oli tuomassa OG-satkuaan näytille. Ei siinä kerennyt fooruminickiä kysyä. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jahas, eipä ole oikein motivaatiota ollut.

Eilen päätin vähän edistää vikalistan lyhentämistä ja katselin ajovaloja kuntoon. Lisäksi kiristelin ratin syvyyssäädön, nyt ei saa kovalla työnnöllä enää rattia liikkumaan, vaikka ei se aiemminkaan nyt mitenkään helposti lähtenyt liikkeelle.

Takakallistuksenvakaajan pusliakin meinasin vaihdella, mutta oli vähän liian jumissa vielä osa pulteista + vaihtoyritys muutenkin puolivillainen auton sivulta yritetty. Ensi kerralla jaksan siirtää auton, että voin nostaa sen kunnolla korkealle, että pääsee alle makaamaan. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 Aero 2.3TA 1996

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kesän mittaan on tullut tehtyä vähän talli-iskuja ja korjailtua vikalistaa pienemmäksi. Ehkäpä pian pääsee taas leimalle näyttämään.

Auto on hiljaisessa myynnissä nytkin, jos joku haluaa tehdä projektin loppuun. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin