9000 Aero 2.3TA 1996
Lähetetty: Su Kesä 13, 2021 08:48
Lemans Blue on paras väri. En ole kuitenkaan koskaan omistanut Lemans Blue-tonnaria.
Niinpä sitten kävi eräänä päivänä, että tuttavani oli ajanut lemanssin sinisen aeronsa koneen paskaksi ja oli aikeissa luopua hylsystä kohtuuhintaan.
21.2.2020 autoa katsomaan, vielä käyntikuntoinen, mutta kauhea kolkotus. Sen enempiä koeajoja ei tehty, vaan ajattelin päästä helpolla ja siirtää hinausautolla helmen Coltin pajalle laakeriremppaan ja sitten vaan ajan sen kotiin.
http://jope.fi/saab/9000aero/00-perusing-the-wares.jpg
http://jope.fi/saab/9000aero/00-off-to-the-shop.jpg
Vähän ajan päästä Coltti sitten ilmoitti, että ensimmäinen laakeri oli laitettu paikalleen ja kampura heti jumissa. Runkolaakeripukit olivat kuumentuneet öljyn vähyydestä niin, että olivat vaihtaneet väriä ja kutistuneet. 14.3.2020 rekrysin kaverin mukaan ja hinattiin helmi Tampereelta Nupuriin ja alkoi pohdinta.
http://jope.fi/saab/9000aero/01-fetchin ... ampere.jpg
Jostain aiemmasta puretusta aarteesta oli B234L nurkissa ilman turboa ja apulaitteita, joten siitäpä kai sitten kone paikalleen, tämähän käy nopeasti. Rekrysin 8.6.2020 toisen kaverin mukaan tallille ja hinattiin/tuupattiin varaosa-autolla aero talliin, jotta projekti pääsisi alkamaan.
http://jope.fi/saab/9000aero/02-pushing-into-garage.jpg
Vanha kone nousi kahdessa illassa ja siirtelin apulaitteet, vetolevyn ja vaihdelaatikon auton alkuperäisestä koneesta ehjempään, mutta sitten alkoivat ongelmat. Uudesta koneesta oli pakosarjan pultteja poikki. Sain pari tynkää omin neuvoin ulos, mutta viimeinen vastusti lujaa ja lopulta swapille varattu aika loppui kesken. Neljä päivää myöhemmin leuka rinnassa auto työntämällä ulos ja miettimään.
http://jope.fi/saab/9000aero/03-evening ... sembly.jpg
http://jope.fi/saab/9000aero/04-engine- ... o-lift.jpg
http://jope.fi/saab/9000aero/07-damn-yo ... -studs.jpg
Homma oli pitkään motivaatiokuopassa, mutta talvella 2020/2021 päätin, että ratkaistaan motivaatio-ongelma rahalla ja vein koneen peräkärryllä T.Holmbergille, joka sai viimeisenkin pinnapultin tyngän ulos kannesta. Ei ollut kuulemma hänellekään helppo. :-)
Kone takaisin tallille ja sitten taas vähän hiljaiseloa, kunnes tässä kevään mittaan innostuin taas, laitoin pakosarjan ja ehjän turbon paikalleen 16.5.2021 ja sitten pääsikin haaveilemaan taas koneen nostosta.
29.5.2021 oli sitten viimein se päivä. Olin edellisiltana tallilla säätämässä ja sitten paikalle ilmaantuikin Mikko kavereineen ja yhtäkkiä mulla oli ryhmä kasassa, jotta voitiin siirtää airo lihasvoimin sisään. Vähän vastusti, toinen takarengas oli vuoden seisonnan jälkeen aivan jumissa, mutta pikkasen kumilekaa ja ruuvaria satulaan niin johan herkistyi jälleen rullaavaksi.
Päätin aloittaa aikasin, joten olin tallilla vähän kukonpierun jälkeen 8:43. 11:02 oli moottori paikallaan, loppupäivä sitten kului eri juttuja paikalleen laittaessa. Tahti alkoi hiipumaan kun voimat hupenivat, mutta jotenkin sitä vaan jaksoi painaa, kun en halunnut enää toista kertaa työntää sitä ulos. :-) Seisoneesta koneesta oli kaikki suuttimet jumissa bensan muututtua liimaksi. Kolme sain pulssitettua akun avulla auki, mutta neljäs ei herännyt sitten millään, joten jouduin vielä viimeisenä tekonani vaihtamaan varaosaläjästä yhden paikalleen. 20:40 kone kävi! Joku outo räpsynä kuului, paikallistin ajovaloreleeseen, joten purkuautosta toimiva paikalleen ja lopputulos oli aika hyvä. Ilmastoinnissakin vielä aineet sisällä. Joku paininkuppi klapattaa tyhjäkäynnillä, mutta vaimenee kierroksilla. Auto ajamalla ulos ja sitten miettimään seuraavia steppejä.
http://jope.fi/saab/9000aero/08-engine-back-in.jpg
Koneen irrottamisen yhteydessä oli mennyt molemmat koiranluut poikki, joten aloitin siitä eilen 12.6.2021. 4h jumppa. Oikealta puolelta lähti ottamalla, vasemmalla piti sahata ja hakata. Sitten rupinen kieppi 16" aeroja alle ja auto pihalle taas. Renkaita asennettaessa huomasin, että oikea etunapa klappaa aika hurjasti. Pitääpä tutkia, olenko unohtanut jotain löysälle vai onko vaan laakeri moro.
http://jope.fi/saab/9000aero/09-16aero.jpg
Tässä ollaan, auto on ajokunnossa, mutta leimalle puuttuu vielä juttuja..
Muita huomattuja vikoja: sähköantennin masto jumissa, ilmastoinnin askelmoottoreissa jotain vikaa, kun puhaltaa lähinnä tuulilasille, orggisradio pimeänä, vasen takaovi ei tottele keskuslukkoa, oikean takaoven sisäkahvan välitanko temmottu suoraksi, .. eiköhän noita löydy vielä kun tästä vähitellen hipostelee autoa kasaan.
Niinpä sitten kävi eräänä päivänä, että tuttavani oli ajanut lemanssin sinisen aeronsa koneen paskaksi ja oli aikeissa luopua hylsystä kohtuuhintaan.
21.2.2020 autoa katsomaan, vielä käyntikuntoinen, mutta kauhea kolkotus. Sen enempiä koeajoja ei tehty, vaan ajattelin päästä helpolla ja siirtää hinausautolla helmen Coltin pajalle laakeriremppaan ja sitten vaan ajan sen kotiin.
http://jope.fi/saab/9000aero/00-perusing-the-wares.jpg
http://jope.fi/saab/9000aero/00-off-to-the-shop.jpg
Vähän ajan päästä Coltti sitten ilmoitti, että ensimmäinen laakeri oli laitettu paikalleen ja kampura heti jumissa. Runkolaakeripukit olivat kuumentuneet öljyn vähyydestä niin, että olivat vaihtaneet väriä ja kutistuneet. 14.3.2020 rekrysin kaverin mukaan ja hinattiin helmi Tampereelta Nupuriin ja alkoi pohdinta.
http://jope.fi/saab/9000aero/01-fetchin ... ampere.jpg
Jostain aiemmasta puretusta aarteesta oli B234L nurkissa ilman turboa ja apulaitteita, joten siitäpä kai sitten kone paikalleen, tämähän käy nopeasti. Rekrysin 8.6.2020 toisen kaverin mukaan tallille ja hinattiin/tuupattiin varaosa-autolla aero talliin, jotta projekti pääsisi alkamaan.
http://jope.fi/saab/9000aero/02-pushing-into-garage.jpg
Vanha kone nousi kahdessa illassa ja siirtelin apulaitteet, vetolevyn ja vaihdelaatikon auton alkuperäisestä koneesta ehjempään, mutta sitten alkoivat ongelmat. Uudesta koneesta oli pakosarjan pultteja poikki. Sain pari tynkää omin neuvoin ulos, mutta viimeinen vastusti lujaa ja lopulta swapille varattu aika loppui kesken. Neljä päivää myöhemmin leuka rinnassa auto työntämällä ulos ja miettimään.
http://jope.fi/saab/9000aero/03-evening ... sembly.jpg
http://jope.fi/saab/9000aero/04-engine- ... o-lift.jpg
http://jope.fi/saab/9000aero/07-damn-yo ... -studs.jpg
Homma oli pitkään motivaatiokuopassa, mutta talvella 2020/2021 päätin, että ratkaistaan motivaatio-ongelma rahalla ja vein koneen peräkärryllä T.Holmbergille, joka sai viimeisenkin pinnapultin tyngän ulos kannesta. Ei ollut kuulemma hänellekään helppo. :-)
Kone takaisin tallille ja sitten taas vähän hiljaiseloa, kunnes tässä kevään mittaan innostuin taas, laitoin pakosarjan ja ehjän turbon paikalleen 16.5.2021 ja sitten pääsikin haaveilemaan taas koneen nostosta.
29.5.2021 oli sitten viimein se päivä. Olin edellisiltana tallilla säätämässä ja sitten paikalle ilmaantuikin Mikko kavereineen ja yhtäkkiä mulla oli ryhmä kasassa, jotta voitiin siirtää airo lihasvoimin sisään. Vähän vastusti, toinen takarengas oli vuoden seisonnan jälkeen aivan jumissa, mutta pikkasen kumilekaa ja ruuvaria satulaan niin johan herkistyi jälleen rullaavaksi.
Päätin aloittaa aikasin, joten olin tallilla vähän kukonpierun jälkeen 8:43. 11:02 oli moottori paikallaan, loppupäivä sitten kului eri juttuja paikalleen laittaessa. Tahti alkoi hiipumaan kun voimat hupenivat, mutta jotenkin sitä vaan jaksoi painaa, kun en halunnut enää toista kertaa työntää sitä ulos. :-) Seisoneesta koneesta oli kaikki suuttimet jumissa bensan muututtua liimaksi. Kolme sain pulssitettua akun avulla auki, mutta neljäs ei herännyt sitten millään, joten jouduin vielä viimeisenä tekonani vaihtamaan varaosaläjästä yhden paikalleen. 20:40 kone kävi! Joku outo räpsynä kuului, paikallistin ajovaloreleeseen, joten purkuautosta toimiva paikalleen ja lopputulos oli aika hyvä. Ilmastoinnissakin vielä aineet sisällä. Joku paininkuppi klapattaa tyhjäkäynnillä, mutta vaimenee kierroksilla. Auto ajamalla ulos ja sitten miettimään seuraavia steppejä.
http://jope.fi/saab/9000aero/08-engine-back-in.jpg
Koneen irrottamisen yhteydessä oli mennyt molemmat koiranluut poikki, joten aloitin siitä eilen 12.6.2021. 4h jumppa. Oikealta puolelta lähti ottamalla, vasemmalla piti sahata ja hakata. Sitten rupinen kieppi 16" aeroja alle ja auto pihalle taas. Renkaita asennettaessa huomasin, että oikea etunapa klappaa aika hurjasti. Pitääpä tutkia, olenko unohtanut jotain löysälle vai onko vaan laakeri moro.
http://jope.fi/saab/9000aero/09-16aero.jpg
Tässä ollaan, auto on ajokunnossa, mutta leimalle puuttuu vielä juttuja..
Muita huomattuja vikoja: sähköantennin masto jumissa, ilmastoinnin askelmoottoreissa jotain vikaa, kun puhaltaa lähinnä tuulilasille, orggisradio pimeänä, vasen takaovi ei tottele keskuslukkoa, oikean takaoven sisäkahvan välitanko temmottu suoraksi, .. eiköhän noita löydy vielä kun tästä vähitellen hipostelee autoa kasaan.