Parin sadan Wagon

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Stugenaattori
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 17, 2019 18:18

Parin sadan Wagon

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Hei taas pitkästä aikaa kaikille :saab: -faneille!

Tuli herätteenä kakkosautoksi hankittua otsikon kökkäre.

En tästä yksilöstä välttämättä olisi ollut kovinkaan kiinnostunut, ellei sen historia olisi jollain tasolla ollut tiedossa, ja ellei kaverini olisi jo ns. Koeajoa lyhyenä omistusaikanaan suorittanut. Kori on nimittäin melko törkeässä kunnossa. Ei onneksi tahallaan edesautettuja tuhoja, mutta kilometrit (440tkm) ovat tehneet tehtävänsä. Ruostetta löytyy toki peruspaikoistakin, mutta lahoa vain etuovista, joka on sinällään melko skandinaavismystinen paikka tuollaisen ilmiön ensimmäiseen esiintuloon.

Se historia, laite on sentään ollut asiantuntevassa omistuksessa käyttöstatuksestaan huolimatta, eli huoltoväli on ollut vähintäänkin asiallinen, ja onpa laitteelle viime vuosina isompikin remontti tehty. Ainakin kytkin, ketjurojut ja ahdin taisi olla vaihdettu, osa toki käytettyihin purkuosiin. Mitään vikaa laitteessa ei ole, kaikki toimii ilmastointia myöten. Check Engineä välillä sytytellyt, mutta lienee varoittelua tulppien kunnosta - Jotka nekin kyllä aiemmin aina 10tkm välein uusittu.

Edellä mainittujen takia tuota ei kannata hajottaakkaan, eli liekö se on siistittävä jonkunlaiseen käyttökuntoon? Itsellä tallitilojen puute aiheuttaa pitkänä vuodenaikana suurehkoa stressiä liian priimakuntoisten autojen omistussuhteissa, eli varmaan enemmän työtä vaativat kohdat saatan fiksailla hieman meikkaus-meiningillä 8O

Vähän tuossa valoja kiillotin jotta tuolla kehtasi pihasta pois liikkua. Ikävästi samentuvat myös sisäpuolelta, muuten materiaalina aika helposti työstettävää verrattuna moniin saksalaisiin tuikkuihin.

Kuva
tilaan uudet finnittömät tietty todellaki iha ekana.exe

Millähän noita ruostekohtia kannattaisi pohjustaa, että kestävyys vrt. orkkis sinkki ei hirveästi kärsisi? Nuokin iskut varmaan satoja vuosia vanhoja, ja eiväthän nämä lähde mätimään kuin tietyistä paikoista. Oudosti helmat ja takakaaret, sekä paksin kansi (farkuissa enemmän?) ruostuu railakkaasti melkein kaikista femmoista, mutta esim. Noin törkeää konepeltiä en ole nähnyt, ja tuohon lähinnä pintaväriä ilmestynyt pahoihin kiveniskuista lähteneisiin maalivikoihin. Eli melko epätasaista korisinkkausta? En ole myöskään nähnyt yhdessäkään femmassa etuovia joista puuttuu nyrkin kokoiset palat reunoista :twisted:

En minä yleensä jaksa tällaisia hieroa, mutta helppo värisävy houkuttaisi ottamaan ns. Harjoituskohteeksi - Ei se tuosta huonommaksi voi mennä. Ja rahatilanne ei anna nyt periksi harrastaa mitään enemmän budjettia vaativaa muille vehkeille.

Kai tästä jotain tulee, ajo käy ainakin kivasti. Jos jollakin on tällainen purussa supervarusteilla, ja osien hinta on harrastajaystävällinen, saa ottaa yhteyttä. On meinaan kaiken muun ikävän lisäksi vielä tavan Linear lasten tanssimilla penkeillä. :|
Viimeksi muokannut Stugenaattori, To Marras 18, 2021 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 9-5 2.0t Stage 1 '04
Muita autoja vaihtelevasti
Stugenaattori
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 17, 2019 18:18

Re: 9-5 2.0t Wagon '04 - Yksilö se on huonokin yksilö?

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Vääntelin ruosteet vähän paremmin näkyville.
Olikos näihin jotain tiettyä tyypillistä, jos käsijarru ei pidä kunnolla?
Viimeksi muokannut Stugenaattori, To Marras 18, 2021 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 9-5 2.0t Stage 1 '04
Muita autoja vaihtelevasti
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: 9-5 2.0t Wagon '04 - Yksilö se on huonokin yksilö?

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Tämä onkin tuttu laite. On tullut korjattua. Käsijarru säätyy rummusta säätörullasta ja yleensä säädön tarvetta aiheuttaa jumittava tai jäätyvä vaijeri, joka jättää kengät laahaamaan. Vaijerin säätöön ei yleensä tarvitse koskea.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Stugenaattori
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 17, 2019 18:18

Re: 9-5 2.0t Wagon '04 - Yksilö se on huonokin yksilö?

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Käsjarru säädetty ilman sen suurempaa vääntöä. Katsastuksesta lähdin ihan iloisin mielin, etuovien ruosteista ainoa hylky - Mitä en oikein ymmärrä, mutta samapa tuo. Jostain mulle siis auton tasoon sopivalla budjetilla uudet ovet?

Öljyt ja tulpat tuli vaihdettua. Tuntuu bensalla paremmalle kuin viinalla?

:saab:
OG 9-5 2.0t Stage 1 '04
Muita autoja vaihtelevasti
Stugenaattori
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 17, 2019 18:18

Re: 9-5 2.0t Wagon '04 - Yksilö se on huonokin yksilö?

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Mukavan aktiivista toimintaa täällä, kun jo kolmesta paikasta tarjottu osia. Vielä kun olisivat edes melkein lähellä :P

:saab:
OG 9-5 2.0t Stage 1 '04
Muita autoja vaihtelevasti
Stugenaattori
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 17, 2019 18:18

Re: 9-5 2.0t Wagon '04 - Yksilö se on huonokin yksilö?

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Leimattu olisi, ovet korjattu rumasti hitsaten kun ei alle 200€ kulujen mistään ovia saanut, joku voi sitten joskus ovet vaihtaa jos siltä tuntuu. Sytkäkasetti alkaa vetelemään viimeisiään, kulutus kova ja useammin sytyttää vikavalon. Lie fiksumpaa ostaa täältä käytetty kuin uusi tarvike? Onko kaikki tarvikkeet huonoja? (Bremi, Janmor, Meat & Doria ym)
OG 9-5 2.0t Stage 1 '04
Muita autoja vaihtelevasti
Vastaa Viestiin