Uuden autotallin rakentaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Rakennusoikeuden maksimointi, koska mä saan -asenne, mä oon maksanut täyden hinnan -asenne ja nykyinen tilaa ei ole koskaan tarpeeksi -asenne :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Mä tuplasin valojen määrän mitä sähkösuunnittelija ehdotti. En oo katunut.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tossa vähän haastattelin lankomiestä heidän tallinsa valaistuksesta ja pohdin valaisinten ja valovirran määrää. Meillä ei siis ole tehty sähkösuunnitelmia sen enempää kuin mitä ite olen rustannut paperille pistorasioiden ja muiden paikat. En ole ammattisuunnittelija, mutta meidän talonkin sähköt suunnittelin eikä ole jälkikäteen tullut mitään mieleen mitä olisi pitänyt toisin tehdä. Ajatuksissa oli nyt laittaa kattoon kolmeen riviin kuusi kpl, eli yhteensä 18 kpl näitä tai vastaavia:

https://www.puuilo.fi/megaman-led-teoll ... 2x24w-ip65

Varmaan esim yksi rivi noista menisi liiketunnistimen taakse, eli heti kun astuu käyntiovesta sisään tai autotallinovi alkaa nousta, syttyy talliin valot. Mulla on aina ollut tallissa pari erillistä valonheitintä liiketunnistimen takana, ja tottunut siihen että kun menee talliin hakemaan jotain kalua, niin saa automaagisesti hieman valoa ilman että tarvii käden käydä katkaisimella. Pakkosyötöllä saa sitten päälle kaikki 18 valaisinta silloin kun tallissa oleillaan pidempään.

Viikonloppu meni lapiohommissa, anturamuottien ylijäämiä leikatessa, patolevyä kiinnittäessä ja tallia tyhjentäessä. Nimittäin tänään kaivurin piti päästä talliin sisälle, kun tehdään tallin sisältä käsin ulkopuolisia täyttöjä ja tasataan myös tallin ja katoksen sepelipohja oikeaan korkoon:

Kuva

Samalla öljynerotuskaivo kaivetaan paikoilleen sepelin sisään, se on sen kokoinen jööti että ei huvita talvioloissa varsinkaan alkaa lapiolla kaivaa sitä salaojasepeliin. Varsinaisten viemäriputkien vedot tehdään lapiolla sitten kun on katto päällä.

Homma on edennyt kyllä tuskastuttavan hitaasti, koska timpureilla on ollut koko ajan parempaa tekemistä kuin tulla meidän työmaalle viedäkseen projektia eteenpäin. Tänään on tasan seitsemän viikkoa siitä kun heidän piti tulla aloittamaan työt. Aloitus viivästyi heti pari viikkoa ja senkin jälkeen on paikalla oltu ennemminkin satuinnaisesti kuin kuin täysipäiväisesti. Laskutettavia tunteja kertynyt seitsemän viikon aikana vajaa kaksi viikkoa, eli projekti on kuukauden myöhässä, ja tähän on syynä vain ja ainoastaan rakentajien omat aikataulut. Mitta tuli täyteen nyt perjantaina, kun kaverit ilmoitti (ollessaan muualla hommissa tuona päivänä), että eivät tule tällä viikolla paikalle laisinkaan. Oon sen verran kiltti ihminen että tämä puhelu oli eka kerta kun otin sellaisen hieman jämäkämmän intonaation puheeseeni.

Tässä välissä ehdittiin sankareilta nähdä jo sellainen suoritus, että katoksen sisäänajoa oltiin muuraamassa umpeen (siitä purettiin lopulta yksi harkkokerros ja toinen vedettiin timanttilaikalle katoksen lattian tason korkoon). Lisäksi huomiota herätti mussa se, että kun kulmissa piti kirvesmiehenkolmiolla mitata ja laskea että kulmasta tulee suora, niin olivat laskemassa kulmaa mitoilla neljä metriä, viisi metriä ja 3,2 metriä. Olin siinä apurina mittaa pitämässä ja aloin kyselemään että mistä se 20 ylimääräistä senttiä siihen tulee, niin lopulta ylenin hetkessä mitanpitäjästä työnjohtajaksi jonka johdolla niitä mittoja laskeskeltiin. Ja mikäs siinä, mutta kun mulla olis toi päivätyökin joka pitäisi hoitaa, niin en ehdi koko ajan perään katsomaan, etteivät muuraa oviaukkoja umpeen tai tee tallista salmiakkia.

Eli hieman ehti luottamus kavereiden osaamiseen ja projektiin sitoutumiseen murentua, ja kun luottamus on mennyt, niin jämäkällä intonaatiollahan näitä mökkejä ei valmiiksi rakenneta. Siispä heti perjantaina otin puhelimen kouraan ja soitin vanhalle tutulle rakentajalle, joka päätyökseen tekee yhdelle rakennusfirmalle työnjohtajan hommia nykyisin, mutta raksailee myös itse. Sanoi että pääsevät tiistaina aloittamaan ja tekevät hommat loppuun täysillä työpäivillä ja tulemalla paikalle päivittäin. Sovittiin kuitenkin että aloittavat vasta keskiviikkona, kun telineet saadaan vasta silloin paikalle, ja tuosta muurin korkeudesta on paha jatkaa ilman telineitä. Tosin nyt täyttöjen tekemisen jälkeen pääsisi pari varvia jatkamaan ulkopuolelta, mutta ehkäpä on mielekkäämpää jatkaa telineiltä.

Kyllä täytyy taas sanoa että rakentaminen on ihan perseestä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Henri S »

"Käynnissä on rikoksista suurin, rakennustyömaa" :mrgreen:
En nyt jaksanu koko ketjua kahlata läpi ja pahottelut jos joku jo ehti ehdottaa mutta tuohon valaistus asiaan semmonen vinkki kuin lattian rajaan myös muutama iso valaisin, tyyliin vaikkapa nuo Puuilon megamiehet. Seinään upotushan olis aika siisti mutta niissä taitaa hintakin pompsahtaa ja kuvista päätellen saattaa muutakin haastetta olla sen suhteen.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Ihan hyvä idea, mutta taidan hoitaa tuon tarpeen edelleen siirrettävillä valaisimilla. Vaikea lyödä tässä vaiheessa kunnolla lukkoon sitä, mihin kohtaan tulee hyllyä ja pöytää seinän vierustalle. Sen näkee sitten kun talli on käytössä ja ratkaisut voi elää vielä jonkin aikaa sen jälkeenkin. Seinässä kiinni oleva kiinteä valaisin voisi hieman haitata kalustamista.

Mutta tosiaan autohommissa ylhäältä tuleva valo tulee usein väärästä suunnasta, kun avonainen konepelti blokkaa valon konehuoneesta ja pyöränkoteloihin tai auton alle ei kattovalo oikein taivu. Seiniin ja lattiaan olis kyllä hyvä sen puolesta upottaa valaisimet. Mutta onhan sitä tänäpäivänä jos minkämoista ledinauhaa jota voi sitten jälkikäteen vedellä ympäri seiniä sinitarrakiinnityksellä. :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pistorasioita on luultavasti sitten liian vähän. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo ja nekin vähät mitä on tulossa on väärissä paikoissa :mrgreen:

Sivu- ja takaseinille on tulossa pistorasiat noin neljän metrin välein. Molemmille sivuseinille sis kolme pistorasiaa per puoli ja takaseinälle kaksi. Näistä yksi päätyseinällä ja yksi molemmilla sivuseinillä on varustettu voimavirralla.

Lisäksi suunnitelmissa laittaa katosta roikkumaan kolme roikkaa pistorasioilla eli tallin keskilinjalle rivi roikkia.

Ajatuksena siis että etäisyyttä lähimpään pistorasiaan ei oikein mistään kohtaa tallia olisi enempää kuin kolme metriä, poislukien ihan autotallinoven kohdalta keskeltä. Tarkkoja oikeita paikkoja on vaikea määritellä koska ajatukset sisustuksen järjestämisestä elää koko ajan. Toki lämminvesivaraajalle, IV-koneelle ja autotallinovelle on tulossa rasiat suunnitelmien mukaisiin paikkoihin. Voimavirrat sivuseinille tulee siten että siinä on järkevä paikka latausasemalle, katoksen takaseinään (=muuriin) tulee samasta syystä voimavirtapistorasia.

Näitä olen pohtinut pitkään enkä tämän fiksummaksi tullut. Sitten kun talli on valmis ja totean että rasiat väärässä paikassa, niin homma korjataan pintavetoina.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Laita pistorasiat roikkumaan katosta vaijeriin...
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä ne vaijeriin tulee roikkumaan. Vanhassa tallissa roikku kumikaapelina ilman mitään vaijeria, eikä ollu ongelmia. Mut tehdään ny kunnolla tällä kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kun olet kattoon laittanut ne rasiat ja niihin roikat, niin ensimmäinen nosto-oven avaaminen saa hymyn huulille taustalta kuuluvan rutinan kera :facepalm_man: :mrgreen:.

Sen jälkeen rasiat siirretään avoinna olevan nosto-oven etureunan etupuolelle :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitos muistutuksesta :mrgreen:

Täytyy ottaa mittanauha mukaan kun laitta rasiat kattoon. Vähän ajattelin ettå eka roikka tulisi niille tienoin jonne autotallinoven tarvitsema pistorasia asennetaan, eli 4,6 metriä ovesta sisäänpäin keskelle kattoa. Sitten jos laittaa toisen roikan siitä 4m kohti takaseinää, niin ne kaksi ehkä riittääkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

Laita kattoroikan johtoliitos 0,5-1m sivuun halutuksi ajatellusta pisteestä ja siitä tuon heiton päähän ankkuri/lenkki, josta vaijeri ja roikka roikkumaan. Sitten on helppo laittaa lisää ankkureita/lenkkejä ja saa pudotusroikalle paikkamahdollisuuksia 0,5-1m säteisen ympyrän verran johtoliitoksen ympärillä, jos/kun tallin sisustus elää ja autot vaihtaa paikkaa (esmes Oldsi saattaa hörpätä tilaa eri tavalla kuin Kupla, niin ympärystäkin muuttuu).

Älä myöskään unohda paineilmalinjoja eri kohtiin tallia ja kiinteätä sijaintia kompuralle. Johonkin oven lähistölle tietty kela, niin voi vedellä siitä helposti letkun pihallekin rengaspaineita varten. B-raudan tuotteista kehtaan väittää tätä melko päteväksi: https://www.biltema.fi/tyokalut/paineil ... 2000038017
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

^toi roikkapaikkojen siirrettävyys on kyllä loistava idea, laitetaan toteutukseen. Ja samalla hoksasin että pienimmällä vaivalla pääsee, kun asentaa vain pistorasiat kattoon, ja hoitaa sen roikan tulpallisella jatkojohdolla. Mulla on jotenkin vanhasta tottumuksesta ollut sellainen ajatus että ne pitää olla kiinteäasenteiset, mutta eihän siinä mitään järkeä ole. Sitten kun käy joku vahinko ja se roikka hajoaa, niin kiinteäasenteisen kanssa pitäisi kutsua sähkäri töihin, irtoroikan saa korjata itse tai hakee vain uuden. Lisäksi jokus jos minä tai talon seuraava omistaja haluaa ne roikat pois roikkumasta katosta, niin sen kuin vain kiipeää irrottamaan, ja yhtä nopeasti ne saa takaisin kiinnikin jos mieli taas muuttuu.

Paineilmaputkia oon joskus miettinyt, mut ne saa tässä vaiheessa vielä jäädä harkintaan. Muinoin tuli Oldsia kunnostaessa hiekkapuhallettua paljon, mutta muuten on jäänyt paineilmajutut lähinnä renkaiden täyttämiseen ja sekalaisiin puhalteluihin. Eli tässä vaiheessa ei ole kovin isoa tarvetta kiinteälle paineilmajärjestelmälle, mutta jos sen aika tulee niin sellainen tehdään. Pintavetona se joka tapauksessa tehtäisiin joten sen puolesta sitä ei kauheasti tarvi tässä vaiheessa suunnitella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
To Marras 25, 2021 18:32
asentaa vain pistorasiat kattoon, ja hoitaa sen roikan tulpallisella jatkojohdolla.
Tässä kohtaa ei varmaan tee ihan kauheeta lisähintaa, jos varmistaa virrankuljetuskyvyn ja käyttää perus-sukon sijasta sinisiä ns. karavaanaritökkeleitä siellä katossa. Tai jopa 3-vaiherasioita, joista ottaa 3~->1~ -roikalla kerrallaan sen yhden vaiheen sieltä alas, jos pystyy kuvittelemaan koskaan keksivänsä tarpeen isompalle sähkölle sillä kohtaa. Vararoikat on toki sitten vähän harvemman kaupan tarjontaa sukoon verrattuna.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noi katosta roikkuvat on kyllä pääasiassa perustyökalujen tai siirrettävien valaisimien käyttöön kun puuhailee jotain. Ei niistä ole tarve ottaa pitkäaikaisesti sellaista virtaa jossa perussuko ja jatkojohto ei riittäisi. Seinäpistorasioissa tuollainen tarve vois sitten tulla ennemmin vastaan ja sitä varten sinne tuleekin sitten ne voimavirtarasiat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin