Uuden autotallin rakentaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joskus alkuvuodesta 2018 aloitettiin puuhaamaan sellaista että purkaisi tuon 1930-luvulta olevan tallin ja pykäisi uuden tilalle. Pääsyynä se, että eristämätön talli ei ole kovinkaan energiatehokas, sokkeli ja osin kai lattiakin on valettu suoraan kallioon, jolloin paikat ei millään pysy kuivina vaikka tönö 2012 salaojitettiin, ja muutenkin tuosta olisi saneerauksessa jäänyt vanhaa jäljelle vain vinossa oleva tiilirunko (sekin osittain) ja ne huonosti tehdyt perustukset, eli miksei sitten saman tein tee uutta?

No siitä sitten puuhaamaan yhdessä naapurin kanssa, naapurilla on siis vielä heikkountoisempi piharakennus rajan toisella puolella, ja kaavassa piharakennusten paikat on merkitty rajalle toisiinsa kiinni. Sain naapurinkin innostumaan asiasta, joten ei kun selvittelemään mitä ja miten sais rakentaa. "Ongelmana" se, että jo nykyinekin talli on ulkomitoiltaan n. 6x12 metriä, eli isompi kuin mitä kaavassa lukee, ja pienempäänhän en ajatellut vaihtaa. Naapurillakin nälkä kasvoi syödessä, joten heillä sama ongelma.

Rakennusvalvonta sanoi että he ei voi sallia edes nykyisen kokoisen rakentamista, pitää hakea poikkeamispäätös kaavoittajalta. Molemmilla tonteilla kuitenkin rakennusoikeutta jäljellä, joten lotto sisään. Hakemukseen tarvitaan jo kuvia ja naapurien lausunnot, joten laput oli lähettämiskunnossa alkuvuodesta 2019.

Syksyllä 2019 tuli päätökset, että rakentakaa vaan, joten alettiin puuhaamaan rakennuslupahakemuksia. Piirtäjä vaihtui tässä kohtaa, mutta pohjalla poikkeamispäätöksen kuvat, koska niistähän ei sitten enää paljoa taas voikaan poiketa, jotta rakennusvalvonta antaa luvan. Keväällä 2020 hakemukset valmiit ja toimitettiin Turun arvoisalle rakennusvalvonnalle.

Puoleen vuoteen ei kuulunut mitään, sitten tuli ilmoitus että asia on siirtynyt käsittelyyn. Siihen asti siis seissyt jossain postilaatikossa. Parit lisätietopyynnöt ja piti vähän rautalangasta vääntää asioita, kun ilmeisesti tällainen autotalli on niin haasteellinen hanke rakennusvalvojille, että asiat ei yksillä kuvilla selviä. Vuodenvaihteessa 20/21 soitin lupainsinöörille ja kysyin että kun on nyt 8 kk mennyt, niin kauanko vielä voi odottaa, että näinkin isossa hankkeessa jotain tapahtuu. Ei mene kuulemma kuin viikkoja, jos kaikki lisätiedot on toimitettu.

Viikkoja meni sitten viitisentoista, kun soitin seuraavan kerran samalle henkilölle. Esitin silleen ikävän asialliseen tyyliin kysymyksiä, että kun lisätiedot on toimitettu tammikuussa, niin mitä heillä on nyt tammikuun ja huhtikuun välillä tapahtunut? Mitä on tehty, miksi kestää? Selityksiä oli kaikenlaisia, mm. se että rasitesopimus (meidän ja sen toisen rakentavan naapurin välillä) on ollut rakennuslakimiehellä tarkistettavana. Siihen en voinut vastata kuin että me tarkistutimme sen samalla hemmolla jo tammikuussa ennen sopimuksen toimittamista, että voitko nyt selkosuomella kertoa miksi minä sain sen kolmessa päivässä tarkistutettua, mutta heillä siinä samassa talossa kestää saman lapun tarkistuttaminen 3 kk?

Kun selitykset loppui kesken, niin insinööri sanoi että varmaan seuraavalla viikolla saadaan käsittelyyn ja sitten asiat lienee selvät. No meni vain seuraavaan päivään kun lupa kilahti myönnettynä. Tarinan opetus: se joka vittuilee (asiallisesti) ahkerimmin, saa luvan ekana.

No keväästä asti sitten metsästetty tekijöitä ja varmisteltu materiaalien saatavuuksia ja nyt olis elokuussa tarkoitus päästä aloittamaan vanhan purulla. Siihen heti perään maatyöt, hieman dynamiittia kalliota varten ja sitten valamaan anturaa ja siitä harkkoa harkon päälle. Jouluun mennessä pitäis olla vesikatto päällä ja toivottavasti ovet ja ikkunat paikoillaan, jotta sais lämpöä hyttiin ja pääsis sisätöihin.

Materiaalina on eristevaluharkko ja kattoon pelti. Ulkomitat lopulta n. 14,5x6,2 metriä ja lyhyeen seinään tulee 5m leveä nosto-ovi. Mahtuu sitten pidemmän tai leveämmänkin auton ajamaan sisään :mrgreen: Sisäkorkeutta tulee viistosti siten että matala sivu on noin 3 m ja korkea nelisen metriä. Onnistuu siis nosturillakin hääräily jos sellaisen erehtyy hankkimaan. Tallin sivulle tulee vielä katos n. 4,5x6,5 metriä, eli sellainen reilu yhden auton katos.

Lämmitykseen tulee nyt alkuun ilmalämpöpumppu, mutta lattiavaluun piilotetaan myös putket tulevia tarpeita silmällä pitäen. Juokseva vesi ja viemäröinti tietenkin, joku pieni lämminvesivaraaja tulee myös, että saa kädet mukavasti pestyä.

Miksi tästä kirjoittelen, niin oikeastaan kaipailen muilta autoharrastajilta vähän inputtia joihinkin tallin detaljeihin. Kuten esimerkiksi suosituksia nosto-ovista, kun ei viitsisi huonoa ostaa. Itse tunnen merkkejä nimeltä (Turner, Crawford ym.) mutta en tiedä yhtään mikä on hyvä ja mikä huono. Sähkökäyttö kaukosäätimellähän siihen luonnollisesti tulee.

Sitten toinen asia mikä on ollut mielessä, että mitä laitetaan lattian pintaan? Mastertop on tuttu pinnoite, sehän sirotellaan valun yhteydessä ja on tosi kestävä. Sen huono puoli on se, että se on jälkikäteen heikosti maalaamalla tai vastaavin keinoin pinnoitettavissa, eli kun siihen tulee jälkiä ja tahroja, niin ne sitten on siinä ja sillä selvä. Kellarissa meillä on lattiaepoksi (Sikafloor), jota myös autotalleissa käytetään, mutta mites se kestää sitten vaikka nastarenkaiden alla ja pidemmän päälle kosteissa oloissa? Se on toisaalta helppo ja halpa uusia, jos alkaa korkkaamaan.

Sitten on mielessä käynyt niinki eksoottinen vaihtoehto kuin joku muovimatto tai vastaava. Olis aika paljon mukavampi kuin pinnoitettu betoni, eikä mikään sikahintainen. En tiedä onko tullaisia teollisiin sovelluksiin tai autotalleihin yleensä käytetty, mutta ominaisuudet vois olla tuollaiseen harrastetilaan ihan jees.

Yksillä tutuilla on autotallin lattia laatoitettu. Se on aika outokin valinta ja tietty kallis. Tosin itse laatoittamalla ja ostamalla halpaa laattaa, niin ei siitä kauheasti hintaa kertyisi. Tosin kestääkö se halpa laatta sitten kunnolla, varsinkin itse laatoitettuna kun en ole kuitnkaan mikään ammattilaatoittaja. Oldsin eturenkaalla on painoa reilu 500 kg per kpl, eli pistekuorma laatalle on aika kova.

Tällasia mietteitä näin alkuun, muitakin vinkkejä siitä mitä kannattaa huomioida ja tehdä (tai olla tekemättä) otetaan vastaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Rungon sisään riittävästi tukia mahdollisia pinta-asennuksia varten. Ellei vedä vaneria kauttaaltaan. Sama ehkä tietyssä kohtaa kattoa, mm. se nosto-ovi.

Paloasiat tietty pitää huomioida. Pistorasioita ympäri tallia; kattoon myös nosto-ovea varten. Katosta roikkuva roikka on havaittu monta kertaa aika käteväksi.

Epoksilattia on ihan jees, nastoillahan ei kukaan enää nykyisin aja :D. Jos ajelee nastoilla, siihen voi heittää kumimattosuikaleet renkaiden alle.

Ilmalämpöpumppu on ihan jees, jos ei tee mitään puupöly touhuja. Pieni pöly siirtyy ilpolla paikkoihin, joihin sitä ei halua. Ilpon asennuksessa kannattaa huomioida sen puhdistus. Mikään ei oo niin hanurista kuin sisäyksikkö, joka on 20 cm katosta ja kunnon puhdistus on mahdotonta.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Talliprojektit on aina mukavia, tulee ihan lämpimät muistot mieleen kun rakennutin omani kolmisen vuotta sitten :)

Itselläni on kans leveä nosto-ovi, merkiltään NASSAU ja siinä on käyntiovi myös keskellä

Aluksi oli 2 nosto-ovea mutta se timpuroitiin yhdeksi isoksi ja pääsuunnittelija vain vaati rakenteeseen jämerän liimapuupalkin tukemaan ovien yläreunaa niin muutos ei ollut hankala toteuttaa.

Lattiapinnoitteena on itselläni myös masteri, ei mitään pahaa sanottavaa kun se ei pölisekään. Saahan noita hengittäviä epoksipinnotteita myös jos sellaisen haluaa. Expomatto mainostaa myös autotallin lattialle sopivaksi tuotteitaan, itse en ole niistä kiinnostunut, mutta halpoja ainakin ovat

Muista tehdä vaan tarpeeks vahvalla lattialla niin ei tarvi sitä murehtia jälkikäteen. Itse otin 150 mm laatalla ja se riittää kyllä ihan hyvin näihin hommiin
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Akryylimassa(betoni)lattiaa parempaa ei saa mistään. Tietysti rajansa silläkin on mitä se kestää.

https://eslattiapinnoitus.fi/akryylibetoni

Tässä esimerkkinä yks rakentamani maitohuone mihin valoin myös lattiat ja kaadot, pinnoituksen teki kokkolalainen firma tuolla tavaralla.

Kuva


Kuva
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja VKe »

Nyt on hyvä projekti !!!

Lattialämmitys kannattaa tosiaan laittaa - heti samoin tein vaan kaikki valmiiksi nyt jo rakennusvaiheessa. Ei tartte sitten ekan kunnon talven jälkeen alkaa tallia stagettamaan 8) Heti vaan stage 5 8)

Lattiaksi tosiaan oikein kunnon epoksi, ei halpisepoksia. Pidemmän päällekin kestävin ja vastuullisin ja ympäristöäkin vähiten kuormittava vaihtoehto.

Kumimattoa lattialle en talveksi kyllä suosittele. Ainakaan meillä ei kerkee lattian ja kumimaton alle luikerteleva, auton alustasta tuleva lumien sulamisvesi kuivaa ja haihtua yön aikana... Varmaan jos laittas lisää lämmintä ja puhallusta niin sitten... Mutta imo...
Sininen Saab 9-3, '99
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

VKe kirjoitti:
Ti Heinä 20, 2021 10:23
Kumimattoa lattialle en talveksi kyllä suosittele. Ainakaan meillä ei kerkee lattian ja kumimaton alle luikerteleva, auton alustasta tuleva lumien sulamisvesi kuivaa ja haihtua yön aikana... Varmaan jos laittas lisää lämmintä ja puhallusta niin sitten... Mutta imo...
Joku hengittävämpi matsku varmaan olisi tuossa tosiaan parempi, jos tarve moisen ylipäätään vaatii. Vaihtoehtoisesti joku rautariteli, joka nostaa nastan irti lattiasta mutta ei telkeä kosteutta eristyksiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

9000 automaatilla kirjoitti:
Ma Heinä 19, 2021 17:57
Katosta roikkuva roikka on havaittu monta kertaa aika käteväksi.
Nykyisessä tallissa on noita kolme, ja erittäin hyviksi havaittu. Ei paljon muita pistorasioita tule käytettyäkään kun hommia tekee.
9000 automaatilla kirjoitti:
Ma Heinä 19, 2021 17:57
Ilmalämpöpumppu on ihan jees, jos ei tee mitään puupöly touhuja. Pieni pöly siirtyy ilpolla paikkoihin, joihin sitä ei halua.
Tää ILP vs lattialämmitys on just sellanen kakspiippunen juttu. Pöly yleensäkin on tallissa aina ongelma, kun siellä sekä tehdään asioita, että säilytetään autoja ja muita romuja. Sitten taas ILP kierrättää lämmitettyä ilmaa tallissa, jolloin autot kuivuu nopeasti. Toisaalta talliin tulee koneellinen ilmanvaihto, eli kyllä siellä ilma liikkuu muutenkin. Joku oli todennut että lattialämmitetyssä tallissa auton alla puuhailun jälkeen ei enää suostuisi lattialämmittämättömässä tallissa puuhailemaan. Ja onhan lattialämmitys mukava, niin kotona kuin varmaan myös tallissa. Lattialämmitykseen ja ilmanvaihdon vaatimuksiin olisi soveltunut hyvin poistoilmalämpöpumppu, mutta ILP tuli jo ostettua kun sellaisen aika halvalla sain. Poistoilmalämpöpumppu tai ilma-vesilämpöpumppu+IV-kone olisi kuitenkin olleet aika paljon tyyriimpiä vaihtoehtoja kuin nyt valittu ILP+IV-kone. Mutta ne putket lattiassa antaa mahdollisuuden muokata lämmitysjärjestelmää jälkikäteen.
Lerssinen kirjoitti:
Ma Heinä 19, 2021 21:39
Akryylimassa(betoni)lattiaa parempaa ei saa mistään.
Tuo vois olla kyllä hyvä vaihtoehto myös. Tehdäänkö tuo kuivaan betoniin eli voi tehdä vasta viikkoja valun jälkeen? Mitä luokkaa tuollaisen neliöhinta yleensä on?

Noiden kosteuskuormien osalta täytyy todeta, että vielä vähän epäselvää missä käyttöautoa tullaan säilyttämään talvella. Katos on vähän niinkuin sitä varten, jolloin talli säilyisi siistimpänä, mutta kyllä se lämmin talli aina välillä voi houkutella autoa myös. Varsinkin kun on tuo patteriauto ja seuraava ajopeli on todennäköisesti täyssähköauto, niin auton ja akuston lämpötilalla lähtiessä on ihan merkittävä vaikutus siihen miten pitkälle akulla pääsee. Sisätilathan esilämpiää nopeasti Mitsussa ja todennäköisesti seuraavassakin autossa, eli sen puolesta ei niin väliä onko auto ulkona vai sisällä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä on turun virastoissa ollu melko verkkaista :lol:

Onko ajatusta millainen nosturi tulee jos tulee?
Lattialämmitysputkia asentaessa täytyy ottaa huomioon jos on lattiaan pultattavaa mallia. Ja tarkat mitat talteen :wink:
Toki matalanostimet riittää tosi moneen remppaan, niitten käytettävyyttä helpottais jos lattiassa olis upotus..
Mut toisaalta rajoittaa vähän harrastepelien pakkaamista talvisäilöön ja tuossa jää kumminkin käyttikselle tasene ajoväylä ettei nosturin yli tarvii koko ajan ajaa..

Käyntiovi tulee varmaan erikseen eikä nosto-oven yhteyteen?

Pinnotteista en osaa sanoo kun omat ovat ihan betonilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

AZP kirjoitti:
Ti Heinä 20, 2021 12:40



Tuo vois olla kyllä hyvä vaihtoehto myös. Tehdäänkö tuo kuivaan betoniin eli voi tehdä vasta viikkoja valun jälkeen? Mitä luokkaa tuollaisen neliöhinta yleensä on?

Valmiiseen valuun kyllä ja mielellään kuivaan (vaikka tekevät kyllä hetikin joskaan ei ole kovin fiksua). Etuna vapaampi aikataulutus ja valuvirheitäkin voi korjata itse jos on tarvetta ennen varsinaista pinnoitetta. Kovin nuukaa se alustan sileys ei ole, tuo massa täyttää valuorkosia ja muita hyvin, lähes hiertopinta riittää (jos hio auki). Hinnasta en osaa sanoa kun skaala on todella laajaa, jotain "kymppejä per neliö" se yleensä on.
Lattia on valmiina sitten oikeasti valmis, ei tartte mitään lisä tai jälkikikkailuja sekä lattiasta tulee "allas" ihan automaattisesti kun tehdään seinällenostot.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja HEV »

Mastertop ollut 20v käytössä - ei juurikaan kulumaa vaikka nastoilla ajettu. Likaläikkiä on, mutta eipä niitä vettä kummemmilla aineilla ole yritetty poistaa.

Cat6 kaapeli sisältä niin ei tarvii Wlanin kanssa leikkiä muuta kuin tallin sisällä. Valoa riittävästi tulemaan myös sivuilta ja nosto-oven päältäkin. Sisäkattoon paikkoja koukuille.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

tetammi kirjoitti:
Ti Heinä 20, 2021 14:01
Kyllä on turun virastoissa ollu melko verkkaista :lol:
Se ei ole verkkaista. Toiminta Turun rakennusvalvonnassa on aivan päin vittua.

Pari vuotta sitten Turun Sanomissa avautui sivutoimisesti rakennuslupakuvia tekevä naapurikunnassa asuva insinööri. Hän oli kyllästynyt kyykkäämään aina kun Turun rakennusvalvonnasta niin käskettiin. Hän uskalsi avata suunsa ja sanoa sen mitä jokainen Turussa mitään viime vuosina rakennuttanut ei uskaltanut, koska lupakuvien laatiminen oli hänelle vain sivutoimi. Päätoimisesti hän toimi toisen kunnan rakennusvalvonnassa, eli hänellä oli jonkunkin verran kokemusta siitä miten asiat voi hoitaa kunnolla.

Kuvaavaa on se, että eräs tuttuni, joka toimii Turussa rakennusalalla, totesi lehtijutun jälkeen että kyseinen kaveri ei kyllä saa Turussa yhtään suunnitelmaa enää läpi. Eli näin mätä on Turun rakennusvalvonta: jos valitat, varsinkin julkisesti, niin hommia ei suinkaan aleta kehittää vaan ne tehdään sinun kohdallasi entistäkin hankalemmiksi.

No tämä kaveri kanteli Turun rakennusvalvonnan touhuista aluehallintovirastolle, mihin toimialajohtaja totesi että perusteeton kantelu, eikä aiheuta toimenpiteitä rakennusvalvonnan päässä. Avi oli vain hieman eri mieltä toimialajohtajan kanssa:

https://www.ts.fi/lukijoilta/5108234/Tu ... nrikkojana

Ja päätöksen saatuaan ymmärsi toimialajohtajakin, että ehkä kaupungilla jotain pitäisi tehdä toisin. Ja ennen sitäkin on yritetty, mutta tuloksia ei kyllä vielä ole saatu aikaan:

https://www.epressi.com/tiedotteet/kaup ... ntaan.html

Silleen naurattaa tuo "Luvan käsittelyn tavoiteaika on Turussa 30 vuorokautta, ja nyt yhden luvan käsittelyyn menee keskimäärin 63 vuorokautta." Että mitähän vittua kun meidän lupa, joka jätettiin vajaa kaksi kuukautta tuon jutun päiväyksestä, meni vasta käsittelyyn n. 180 päivää hakemuksen jättämisestä?

Joskus tuon yllä mainitun kantelun tekemisen aikoihin palkattiin rakennusvalvonnan päälliköksi muistaakseni Vantaalta kokenut kaveri. Hän pääsi lehteen naamallaan kun sanoi että nyt tulee uusi toimintatapa ja tavoite on että toimintaa muutetaan asiakaslähtöisemmäksi ja nopeammaksi. Hän oli esim. vaatinut alaisiltaan, että asiakkaiden sähköposteihin vastataan, mikä on varmasti valvonnan vanhoille kävyille ihan uskomaton vaatimus.

Meni muutama kuukausi niin uuden päällikön virkasuhde purettiin koejalla. VMP.

Tuo että meidän lupa kesti vuoden, ei ole mikään yksittäistapaus. Naapurihan haki siis omalle tönölleen lupaa samaan aikaan, ja heillä meni viikko-pari pidempään. Tässä meidän alueella tiedän yhden perheen joka haki rakennuslupaa kellarinsa remonttiin keväällä 2020 ja heilläkin meni luvan saamiseen vuosi. SIis ihan normikäsittelyaika tällä hetkellä, joten missä ne 63 päivän hakemukset oikein on? (Tiedän toki vastauksen: isot rakennusyhtiöt "kahvittaa" virkamiehet sen verran hyvin, että helposti kokonaiselle kerrostalualueelle saa rakennusluvat reilussa kuukaudessa).

No, en avaudu enempää rakkaan kotikaupunkini korruptoituneista viranhaltijoista. Sen voin kertoa, että edellisessä lupaprosessissani yhdeksän vuotta sitten oli osa kohtaamistani hahmoista oikein kunnon vanhoja jääriä ja osa erittäin asiallisia. Se meni oikeastaan niin päin että lupaprosessissa oli vaikeaa, rakennusaikana katselmukset meni oikein sujuvasti ja mukavasti. Eli ei siellä kaikki ihan urpoja ole, ainakaan ne jotka kehdataan päästää virastosta ulos tekemään töitään :mrgreen:

Asiaan: nosturi on koko ajan ollut mietinnässä, mutta kun en ole pystynyt päättämään minkälainen ja mihin kohtaan tallia, niin en ole sille sen enempää paikkaa vielä speksannut. Lankomiehen saappitalliin tehtiin syvennykset saksinosturia varten, mutta kun en itse oikein keksi mihin kohtaan tallia sellaisen laittaisin, niin ajattelin että jätetään syvennys tekemättä. Yksi lisäsyy on se että kallio tulee lähelle pintaa, ja jos haluaa vaikka 15 cm syventää yhdestä kohtaa lattiaa, niin voisi johtaa lisätarpeisiin louhinnassa jos haluaa kapillaarikatkon paksuuden ym. täyttyvän myös syvennyksen kohdalta. Lisäksi lattiakaivo pitäisi sitten asentaa syvennykseen. Eli totesin että jos sellainen saksinosturi tulee, niin se sitten sijoitetaan varmaan just sellaseen paikkaan jossa ei autolla tarvi yli koko ajan ajella, ja sitten sitä on helppo siirrellä tallin sisällä jos sille ei ole dedikoitua paikkaa.

Mutta lattialämmitysputkiin täytyy tosiaan jättää tassunkohdat siltä varalta että haluaa pultattavan nosturin. TOdennäköisesti nekin tulee sitten vääriin paikkoihin eli jos nosturin hankin, niin haluan sen muualle kuin missä putkissa on varaukset kiinnitykselle. Korkeammalle puolelle se varmaan tulisi joka tapauksessa, sisäkatto siis on viisto.

Tuossa siis pohjakuva, ja käyntiovi tulee tosiaan erikseen tuosta katoksen kohdalta:

Kuva

Tallin oikeaa sivua kiertää siis tukimuurilla erotettu kulkuväylä tuonne tallin taakse, jossa myös tukimuuri. Talli tulee rinteeseen, eli takaseinällä maan pinta on luokkaa 1,5 metriä korkeammalla kuin etuseinällä. Tuo kulkuväylä tulee koko matkaltaan n. 50 cm alemmas kuin maanpinta. VAsemman seinän takana näkyvät merkinnät koskee naapurin puolta, eli tontin raja menee tuossa pitkän umpiseinän kohdalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

Eli teille tulee käytännössä yhteinen pitkä seinä? Ja tuleeko katto sillai, että harja on rajalla ja toinen lape teidän puolella, jolloin korkea puoli tallista jää naapurin rajan viereen?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyl, just näin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tuli tuosta pohjakuvasta vielä pari juttua, mitkä omassa minikokoisessa (vain 3,6 x 11,5) tallissa on harmittanut. Lavuaari oli alunperin puolivälissä ensimmäistä autopaikkaa eli noin 2,5 m päätyseinästä (ihan LVI kuvan mukaisesti) eli juuri siinä kohti, missä ovia avataan - siirsin sen tallin puoliväliin eli autojen välin kohdalle. Toinen asia, mikä ei vaikuttane AZP:n tallissa, on puolivälissä oleva öljynerotuskaivo - jos auton keskellä olevaa päätä tunkkaa, tunkin pikkupyörät on vähällä jäädä ritiläkannelle (erityisesti tuon NG:n kanssa). Samoin kaadot ei meinaa riittää ihan nurkista asti, vaan välillä joutuu käyttämään lastaa - 6 m kun on matkaa aika pienellä kaadolla pitää selvitä ettei lattia nouse paljoa. Harkitsisin omaan yhtä isoon melkein kahta kaivoa. Muista laittaa seula- tms verkko kanteen, ettei mene ruuvit ja pienemmät työkalut kaivoon - aina niitä putoaa ja pomppii sinne asti.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noita on huomioitu jo kun alustavasti rustasin lvi-luonnoksia. Kuvassa olevaa lavuaaria tuodaan lähemmäs nosto-ovea mutta kuitenkin reilun auton mitan etäisyydelle siitä. Tavallaan olis helppoa että se olis siellä nosto-oven päässä, mutta kaventaa tallia silloin just siitä päästä missä eniten kuljetaan ja jossa käyttöautoa pidetään (jos pidetään).

Kaivo on tarkoitus tuoda lähemmäs nosto-ovea siten että etuosassa pidettävät käyttöautot valuttaa sulamisvedet allensa, eikä kaadot liruta niitä pitkälle auton etupuolelle siihen missä kaivo nyt on. Ajatuksissa on joko että tallin takaosaan tulee toinen kaivo tai sitten mennään vain yhdellä ja tallin takaosaan ei tehdä edes kaatoa lattiaan. Siellä takana ei ole tarkoitus lorotella vesiä lattialle muutenkaan, pesuhommat hoidettaisiin tarvittaessa tallin etuosassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin