Uuden autotallin rakentaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mttm »

Pakko kommentoida kun otsikko-tasolla tämä ketju ei ole aiemmin kiinnostanut, mutta nyt kun katoin kuvia, niin tulee muuten yksi hienoimmista talleista ikinä, ihan huikean hieno!
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5359
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja VKe »

Samaa mieltä!

Loistavasti istuu ympäristöön. Esim. edellisen sivun talvikuvat, etenkin alempi. On tyylikäs kokonaisuus 8)
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitos, kiitos, täällä ihan punastellaan kehujen takia. En tosin arkkitehtuurista voi paljoa pisteita itse ottaa, kun tavoite on ollut kopioida aika pitkälti vanhaa 1938 rakennettua tallia. Se voi olla ideointikyvyn puutettakin, mutta en keksinyt tuohon yhtään sen sopivampaa rakennusta kuin mitä se vanha oli, ja sisäinen perinnerakentaja halusi myös säästää sitä vanhaa henkeä niin paljon kuin mahdollista.

Silleen tuo on rehellisesti uusi rakennus, että en lähtenyt puusepällä perinneikkunoita teettämään jnpp, eli uutta ei yritetä naamioida kuitenkaan vanhaksi. Tuon 1937 rakennetun talon kansa on remontissa oltu sitten astetta tarkempia, mutta ei mennä siihen kun mua kai muutenkin pidetään foorumilla jonkin sortin autistina :mrgreen:

Viime viikolla meni ökyvillaa kattoon kotelopuhalluksena, sepä olikin hauskaa puuhaa:

Kuva

Eristepaksuus katossa on 270 mm. Puhaltelun jälkeen iskin lämmöt sähköpuhaltimella päälle että sai sepelien päältä jäät ja lumet sulatettua. Tässä auttoi myös vanhat kunnon halogeenilamput, jolla lämpöä sai kohdistettua paremmin kuin pelkällä 9kW lämpöpuhaltimella:

Kuva

Lumia sulatellessa oli hyvä vetää sähköputket kattoon ja vetää piuhat ryhmäkeskuksen asennuspaikasta rasioille. Tosin tuossa välissä sain koronatartunnan ja meni muutama päivä ihan vain pötkötellessä. Oireet jäi kuitenkin melko lieviksi ja lyhytkestoisiksi, joen pitkää viivästystä ei projektiin tullut.

Sähköt on siis nyt vedetty ja käytännössä mikään ei estäisi vaikka kytkemästä sähköjä ja asentamasta ilmalämpöpumppua paikoilleen. Odotellaan nyt kuitenkin että saadaan seinät maalatuksi ennen lopullisia asennuksia. Tällä hetkellä ryhmäkeskus ruuvattuna väliaikaiseen paikkaan ja siitä tulee ulos yksi piuha jonka päässä voimavirta ja yksi suko. Ne riittää nyt tällä hetkellä rakennusaikaisiksi sähköiksi.

Telineet on nyt purettu ja talli täynnä tilaa:

Kuva

Siivous vielä vähän vaiheessa, eli suurimmat röhnät sepelin seasta roskiin. Seuraavaksi ajattelin laittaa hyllyt seinään kiinni, jotta saa kaiken irtonaisen romun ja työkalut pois lattialta töitä häiritsemästä. Hyllyt irrotetaan sitten ennen seinien maalaamista jonka jälkeen ne voi asentaa lopullisesti paikoilleen.

Tänään hain viitisenkymmentä metriä viemäriputkia ja eilen tilasin mittatilauksena autotallikäyttöön soveltuvan kuivakaivon, sellaista kun ei kellään tuntunut olevan valmiina valikoimassa. Jo paikoillaan olevan öljynerotuskaivon (yllä kuvassa Makitan salkun takana keltaisen muovin alla) lisäksi ajattelin siis laittaa tallin takaosaan kuivakaivon joka tyhjenee öljynerotuskaivoon. Lisäksi tallin takanurkkaan tulee varaus WC-pöntölle sekä vesipisteelle + pesualtaalle. Lisäksi vesipiste+pesuallas -paikkoja on tallin puolessa välissä ja yksi nosto-oven nurkassa. Viemärin tuuletus viedään katolle tallin takanurkasta pintavetona ja lisäksi 6-7 metriä viemäriputkea menee vielä vesijohdon suojaputkeksi lattian alle. Nämä olisi tarkoitus saada viikonlopun aikana kaivettua paikoilleen, jotta pääsee tekemään lattian eristystä.

Työjärjestys viemäröinnin ja lattian eristämisen jälkeen on näillä näkymin:
- vesijohdot eristeeseen (itse ja putkimies)
- raudoitus (itse)
- lattialämmityksen asennus (itse)
- lattiavalu mastertopilla (teetettynä)
- katon levytys (teetettynä)
- tarvittavat tasoitetyöt (seiniä ei tosiaan varmaan tasoiteta, mutta smyygit yms. paikat (itse tai teetettynä)
- seinien ja katon maalaus (pohdin tässä josko itse ruiskulla sohis maalaten vai teettäiskö)
- valaisimien asennus kattoon (itse)
- käyntioven asennus (itse)
- sähköjen kytkentä (sähkömies)
- ilmalämpöpumpun asennus (teetettynä)
- autotallinoven asennus (ovi tilattu asennettuna)
- loput vesiputkihommat sekä IV-kone ja -putkistot (itse ja putkimies)

Toki monen noista kohdalla tarkka järjestys voi olla erikin.

Noi kun on tehtynä niin olis sisällä valmista. Tavoite olis että saisin autot talliin vapuksi. Aika paljon tuossa on itse tehtävää, eli ihan itsestä kiinni miten onnistuu.

Sisähommien jälkeen sitten keväällä on hyvä jatkaa ulkona pengerryksen muurin, täyttöjen, puuosien maalaamisen, pihan viimeistelyn ym. kanssa. Niille en nyt mitään aikataulua ole miettinyt, kun nuo sisähommat on prioriteettina. Ulkopinnan rappauksen osalta vastaava suositteli odottamaan jopa kesään 2023 että talo on varmasti kuivunut kunnolla ennen rappausta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 04, 2022 15:05
Viime viikolla meni ökyvillaa kattoon kotelopuhalluksena, sepä olikin hauskaa puuhaa:
Pro tip: https://www.k-rauta.fi/tuote/puolinaama ... 1141563497 ja https://www.k-rauta.fi/tuote/hiukkassuo ... 3175021352 - valovuoden edellä noita kertakäyttölärväkkeitä sekä ergonomian että tiiviyden osalta.
AZP kirjoitti:
Pe Helmi 04, 2022 15:05
Lisäksi tallin takanurkkaan tulee varaus WC-pöntölle sekä vesipisteelle + pesualtaalle.
Mulla on itellä ajatuksena lisätä talliin suihku ja pesukone, saa öljykylvyn jälkeen pyykätä sekä ittensä että vaatteet niin että saa pesuvedet öljynerottimeen eikä tartte ryönäsiä työhaalareita tunkea "pääpesukoneeseen".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

katon levytys (teetettynä) vai talkoilla :?:

kaverilla oli aikas iso talli tekeillä ja soitteli talkoisiin, telineet oli kirvesmiehen tuomat joten traktorilla aina osti levyn telineelle josta sit se nostettiin kolmeen mieheen ylös ja kaveri itte ruuvasi kiinni. lähin jo 1 jälkeen pois kun oli valmista, pidin aika nopeana hommana kun 8 aikaan aloiteltiin. tosin betonilattia oli jo valmiina missä työnneltiin telinettä. olisko halllin lattia ollut jonkun 11x 17 metriä.neliötä en nyt muista.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

^kuulostaa näppärältä, koska pääset talkoisiin? :mrgreen:

Levyhissillä tuo on ajateltu tehdä, ja varmasti pystyisi itsekin tekemään kun hommaisi muutaman hengen porukan. Ja lattia meilläkin tulee olemaan alla tuossa vaiheessa, jotta homma sujuu jouhevasti.

^^ itse asiassa toi venttiilillä varustettu kertakäyttö-3M ei ahistanut yhtään, ei mennyt kuminauhat rikki eikä vuotanut. Aika laadukas filtteri kertakäyttöiseksi. En tiedä mikä osuus sillä oli että tässä on puoltoista vuotta itse kukin harjotellut maski naamalla olemista muuallakin kuin raksalla :D

Tietty sekin ettei tällä kelillä kärsitty kuumuudesta eikä tuo homma nyt älyttömän hengästyttävää ollut. Reikä muoviin, letku sisään, heiluttelua ja tökkimistä että letkunpää meni alaräystäälle saaka, kone käyntiin ja aina kun puhallus loppui, kevyt heiluttelu ja nykäisy putkesta niin jomma jatkui. Yläreuna oli vähän työläämpi että sai varmistettua että villa menee nurkkiin asti ja ettei sitä hirveästi valu lopussa reiästä naamalle. Sitten reikä umpeen ja seuraava kotelo. Tuohon kun löyty kunnon tahti, niin 10 min meni puhaltamiseen ja 5 min valmisteluun ja viimeistelyyn per kotelo. 15 koteloa eli periaatteessa 4h homma, mutta opettelun, valmistelun ja loppusiivouksen kera aikaa meni käytännössä työpäivä.

Yksinhän en tuota tietenkään tehnyt, vaan isäpuoli oli alhaalla koneentäyttäjänä. Siinäkin hommassa luppoaikaa oli puhaltamisen lomassa aika paljon, joten työmaa siivoutui aika hyvin päivän aikana :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

kun on vielä tyhjä halli niin komppaan traktori/kurottaja käyttöä nosteluun sinne telineelle, ei väsy ukot turhaan.meinaan jos katto on yli 2 metrissä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuva

Kuva

Lattialämmitysputket meni tänään paikoilleen, vielä hieman viimeistelyä niin paikat on valmiit valulle. Lattiavalu alustavasti sovittu ensi viikolle.

Alkaakin lattiahonnat riittää, huomaa selästä ja jaloista että työasento ei ole viime aikoina ollut ihan optimi.

Sais kyllä kelit jo lämmetä että sais ton katoksen pohjan sulaksi ja senkin tehtyä valuvalmiiksi. Onneksi vielä riittää sisällä hommia niin projekti ei kelien takia vielä viivästy.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Raudoitustyö on kyllä melkoista paskaa jos suoraan sanotaan 15 vuoden timpurikokemuksella :x


Mutta nytpä nuo omat hommat on siellä "luxuspuolella". Herää silti kysymys, missä on nostimen varaukset :?: :D Ne nyt aina kannattais tehdä vaikkei sellaista meinaisikaan nyt just laittaa..
Sitten vinkkivinkki, jos jossainkohden on tietoa että lattialämmityslattiaan tullaan proppaamaan jotain ja halutaan merkata missä putket menee jätä iso nippuside töröttämään valusta pystyyn, sen voi katkaista lopuksi, ei haittaa suuremmin lattian liippausta ja putkien kohdat löytää myöhemminkin kun oikein tarkasti tutkii lattiaa..
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Valokuva mahdollisimman korkealta ja siihen mitat vaikka seinistä, missä lattialämmitys menee.

Jälkiasennus sen jälkeen paljon helpompaa. Helpoin tapa löytää se lämmityskaapeli tai putki on kuitenkin se perinteinen, Hiltin 8 mm terä :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nosturivarausta olen pähkinyt tässä koko projektin ajan ja päätin lopulta että en mitään sellaista tee. Tämä päätös syntyi keskusteltuani vastaavan kanssa näistä lattiajutuista ja hän kertoi että lämpökameralla niitä putkien paikkoja on etsitty siinä kohtaa kun on pitänyt lattialämmitykselliseen lattiaan jotain porata.

Jos olisi jo nyt tiedossa että nosturi tulee, minne se tulee, sekä tiedossa nosturin tarkka malli ja mitat, niin olisi helppo tehdä varaukset. Mutta kun en ole pystynyt päättämään sitä mihin kohtaan nosturin joskus tulisi enkä sitä tulisiko 2- vai 4-pilarinostin, niin vaikea tehdä varauksia niin että ne olisi oikeassa paikassa. Lopputulos olisi helposti niin että niitä putkia etsittäisiin lämpökameralla sitten kuitenkin, kun varaukset on eri paikassa kuin mihin nosturia kiinnitetään.

Lämpökamerassa on tietenkin se ongelma, että nämä putkethan tulee nyt nekin ihan vaan varauksena. Eli niihin ei tule vesikiertoa nyt, kun lämmitys tullaan hoitamaan ilmalämpöpumpulla. Voi myös olla ettei lattialämpöä kytketä koskaan toimintaan. Jos siis putkia pitää lämpökameralla etsiä kytkemättömistä putkista, pitää niihin virittää lämminvesikierto väliaikaisesti, jotta päästään kuvaamaan.

Putket on suurimmassa osassa lattiaa 300 mm jaolla, joten kamerahommissa aika selkeästi kyllä erottaa missä kohtaa putki menee, ja varmuusmarginaalia reikien poraamiseen on helppo jättää reilusti. Sen puolesta pystyy aika hyvin pistämään mitatkin ylös että on joku järkevä kuva ilman lämpökameraa siitä missä putkiet menee. Ikkunattomasta pitkästä seinästä eka putki menee n 50 mm etäisyydellä, siitä seuraava 350 mm, 650 mm jne. Poikittain menevistä putkista kun merkkaa ylös yhden, niin siitä laskee samalla jaolla melko helposti putkien reitit. Ja tosiaan valokuva vielä muistoksi mukaan ennen valua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja torque »

Tuo lattian valokuva tuo muistiin kun itse raksasi jokin vuosi sitten.
Betonilattian valu & kuivuminen tuottaa runsaasti kosteutta.
Täällä oli lattiavalu elokuun aikaan, sai kuivua sen muutaman viikon ennen seuraava vaihetta.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Numba »

Niin, ja eikös sitä joskus jopa kastella, ettei kuivu liian nopeasti :?:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä betonilattia yleensä peitetään muovilla kuivumisen hidastamiseksi ja varmaan joskus sitä kastellaankin. Kun meillä valettiin vajaa 10v sitten kellariin uudet lattiat niin ilmasto oli kellarissa melko trooppinen sen jälkeen, onhan 7 kuutiossa betonia vettä jonkunkin verran.

Kuivumisen vuoksi betonia ei tule myöskään peittää lattiamateriaaleilla useampaan viikkoon valun jälkeen, eli turha kuvitella että tänään valetaan, huomenna vesieristetään ja ylihuomenna laatoitetaan kylppäri :D

Vaikka kuivuminen kestää viikkoja niin lattia on kyllä kova (vaikkei vielä lopullisessa lujuudessaan) jo seuraavana päivänä, kuivuminen ja kovettuminen on kaksi eri asiaa.

Sirotepinta kuten Mastertop tehdään kuitenkin valun yhteydessä ja on ns. heti valmis. Eli valupäivän jälkeen lattia ei vaadi enää mitään toimenpiteitä. Jos sen sijaan betonilattian maalaa, tulee odottaa viikkoja.

Viikolla paikalla käynyt lattiamies sanoi että Mastertopin jälkeen lattiaa ei ole tarve peittää muovilla, eli sekään ei haittaa rakennustöiden jatkamista heti valua seuraavana päivänä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuukaus taas vierähtänyt, päivitellääs vähän mitä on saatu aikaan.

Lattia tuli valettua ammattilaisten toimesta:

Kuva

Kuva

Pintaan ei nyt tullu mastertoppia, vaan Sikafloorin sirotepinnoite. Pyysin tarjouksen lattiavalusta Mastertopilla yhdeltä mulle suositellulta lattiamieheltä, ja neliöhinta oli pyöreät 75 % enemmän kuin mitä vastaava työ maksoi toiseen kohteeseen kolme vuotta sitten. Totesin sitten että ei nää rakentamisen hinnat nyt näin paljon ole voinut nousta, ja kysyin toiselta toimijalta tarjouksen. Hän tarjosi Sikaflooria ja hinta oli tasan puolet siitä mitä eka tarjoaja tarjosi.

En nyt sitten yhtään tiedä onko toi Sikafloor ihan pilipalipinnoite, mutta tää kun on autotalli, niin samapa tuo, saa kelvata.

Sovin sitten yhden kaverin kanssa katonlevytystalkoista, kun rungon koonnut porukka ilmoitti että eivät ehdi tulla levyttämään. Sovittua katonlevytystä odotellessa oli hyvä viimeistellä pellikatto tötteröillä (viemärin tuuletus ja IV-koneen jäteilma) ja palomuurin hattulistalla, jotka oli odottaneet lumien sulamista katota:

Kuva

Kuva

Kun levyttämään ei vielä päästy, mutta aikaa oli, niin vetäisin sisäseiniin jo pohjamaalia:

Kuva

Kuva

Kuten kuvista näkyy, päätös oli nyt se että seiniä ei tasoiteta sileiksi. Siloittelin rälläkän timanttihiomakupilla seinistä suurimmat betoniroiskeet ja valumat ja vedin isoimmat kolot umpeen Weberin 137:lla. Luja Pohjamaalia meni aika paljon, menekki oli 4,4 neliötä litralla, kun maalin speksi sanoo 5-8 neliötä. No, onhan tuo aika huokoista betongia tuo pinta.

Sitten viime viikolla viimein päästiin levyttämään:

Kuva

Vuokraamosta 3,6 metriin yltävä levyhissi ja siihen metrin jatkovarsi päälle, niin ylettyi korkeimpaankin kohtaan. Kolme iltaa siinä kahdestaan puuhattiin, yhteensä sellainen reilu 10 tuntia ja 46 gyprocia löysi paikkansa katossa. Levyjähän menee paloeristysvaatimuksen vuoksi kaksi päällekkäin, kuten kuvasta näkyy.

Sellanen 3000 ruuvia meni noiden kiinnittämiseen, käsi tiesi kyllä ruuvanneensa noiden kolmen illan jälkeen, vaikka olikin nauharuuvari käytössä :D

Tuolta se näyttää nyt sisältä:

Kuva

Levytyksessä mukana ollut kaveri sanoi tuntevansa jonkun joka on hyvä katon tasoittamisessa, eli levysaumojen kittaamisessa. Odottelen tietoa josko kyseinen kaveri pääsisi lähiaikoina meille hommiin. Jos ei pääse, niin täytynee itse siloitella saumat. Ikkunoiden smyygit on vielä myös tekemättä. Sen jälkeen pääsee maalaamaan katon ja loput seinät, jonka jälkeen sisällä on enää putkitöitä, valaisimien asennus ja sähköjen kytkennät.

Lisäksi käyntiovi ja nosto-ovi puuttuu vielä, koska nosto-oven kynnys ja katoksen pohja on vielä valamatta. Eilen tärytin katoksen pohjan ja tänään tarkoitus vetäistä eristeitä sinne:

Kuva

Kelit on sen verran kylmenneet, että kynnystä ja katoksen lattiaa ei valeta ihan heti, mutta koitetaan saada mahdollisimman pian tehtyä, jotta pääsisi ovet asentamaan. Jos ei muu auta, niin viritetään katokseen pressut ja lämmitin ja valetaan sitten vaikka pakkasella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin