Uuden autotallin rakentaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7484
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja sitten kohta eikun saab ryönällä täyttämään tallia, vuoden päästä ei meinaa tennaria saada ympäri kun käy sisällä niin voidaan todeta että tälle olikin tilausta :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Katos tuli valettua viime viikolla kelien lämmettyä:

Kuva

Sitä ennen olin saanut paikalle maalarin joka hoiti urakkana katon tasoittamisen ja sisäseinien ja -katon ruiskumaalauksen. Tuli ihan siisti.

Itse asentelin pääsiäisenä sitten valaisimia kattoon ja täytin katoksen roinalla, että sai pihaa siistimmäksi kevään kunniaksi. Eilen ja tänään sähkäri ahersi tallissa ja valo tuli:

Kuva

Toistaiseksi asennettiin kolmeen riviin vain neljä taimmaista valaisinta. Etuosa jätettiin vielä vapaaksi koska huomenna tulee nosto-oven asentajat, ja hoidetaan se ennen lamppujen ruuvaamista.

Ensi viikolla pitäis saada putkari talliin ja kaivuri pihalle. Itse pitäisi saada käyntiovi paikalleen ja patolevyt ja routaeristeet sitten kaivuripäivänä tallin etuseinälle ja katoksen sivulle, jotta saadaan pihan sepelöinti ojoon ajoluiskien kohdalta ja nurmikkomullat sivulle. Sen jälkeen pääsis ajamaan talliin.

Aikataulussa siis ollaan, tavoite oli saada romut vapuksi talliin ja vappuhan on ensi viikon sunnuntaina. Nyt en vain tiedä koska saisi käyttöönottokatselmuksen hoidettua. Rakennustarkastaja alkaa kuitenkin nillittämään jos autotallissa on auto jo sisällä kun mökkiä ei ole vielä otettu viranomaisen hyväksynnällä käyttöön.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8681
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ke Huhti 20, 2022 21:02
Toistaiseksi asennettiin kolmeen riviin vain neljä taimmaista valaisinta. Etuosa jätettiin vielä vapaaksi koska huomenna tulee nosto-oven asentajat, ja hoidetaan se ennen lamppujen ruuvaamista.
Kattelehan sitten niiden ovipään lamppujen, tai ainakin osan, sijainti sillä silmällä niin että ovi on auki. Meinaan, kesällä voi olla ihan kiva puuhastella iso ovi auki, mutta sitä touhua ei piristä jos tallin valot on sen oven takana piilossa ja aurinko hoitaa pihalle kirkkaamman tilanteen kuin sisälle. Eikä toisaalta ole välttämättä ihaninta ikinä pimeeseen aikaan ajella talliin, jos lähimmistä valoista näkyy vain sen oven tekemä varjo.

Ehkä omaan ryhmäänsä valot sen verran sivuille (tai jopa seinille), että ovi ei niitä auki ollessaan peitä? En tiedä, mutta itteni tuntien leikkisin varmaan jollain työmaavaloilla ja sillä ovella hetken aikaa ennenkö pulttaisin (kaikki) valot paikoilleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toi menee vähän hankalaks, meinaan ovi on 5m leveä ja talli noin 5,7 metriä leveä :mrgreen:

Vielä kun katto on toisesta reunasta yli metrin ylempänä kuin ylhäällä oleva nosto~ovi, niin sen reunan etummainen valaisin pitäisi tosiaan asentaa seinälle ja vieläpä lähelle seinän puoltaväliä korkeussuunnassa, jos haluaa että se mitään sen oven ohi valaisee. Keskimmäisellä lampulla ei olisi mitään toivoa ja toisessa reunassakin valaisin pitäisi kiinnittää seinään, eikä sielläkään ihan katonrajaan, jolloin vastaan tulee taas toi kuvassakin näkyvä käyntiovi. Käytännössä valaisin pitäisi pistää suoraan siihen oven yläpuolelle, mikä ei tietenkään olisi mikään mahdottomuus. Mutta tyyli ennen kaikkea, eli jo vain nosto-oven kiinnitys sen mahdollistaa, niin loputkin lamput tulee tarkalleen samoihin jonoihin kuin nuo taemmat.

Kuvahan hämää perspektiiviä siten että näyttäisi kuin nuo neljä lamppuriviä olisi ihan tallin takaosassa ja etuosassa tilaa vielä huru mykke. Ei ole oikeasti, nuo valaisimet on 156 cm pitkiä ja niitä mahtuu tuohon etualalle enää kaksi, jolloin etummaiset tulee metrin etäisyydelle etuseinästä. Nosto-ovi on 265 cm korkea, eli peittää ylhäällä ollessaan juuri sen ekan rivistön ja toinen rivi jää kokonaan näkyviin.

Eli en mä tuosta huolissani olis, ovi ylhäälläkin hyötykäyttöön jää edelleen 15 lamppua. Nosto-ovi katsoo suoraan etelään ja kun se on auki niin tosiaan käytännössä koko tallin eteläseinä on auki. Vielä kun sisällä pinnat on valkoista, niin aurinkoisena päivänä ovi auki puuhaillessa ei niillä valaisimilla tee enää yhtään mitään. Ennemmin siellä pitää olla sisälläkin 8) . Eri asia olisi jos aukkoseinä olisi pohjoiseen.

Valoisuuden huomasi eilen illalla, kun tuo aukko on vielä läpinäkyvällä muovilla ummessa. Puuhailin tallissa puoli ysiin (jolloin tuo kuva on otettu), ja vasta siinä vaiheessa alkoi yhtään kaivata valoja päälle. Kun aiemmin illalla testasin valoja niin totesin että onko niissä vikaa kun ne on niin himmeät, mutta lopulta tyydyin siihen että lamput pitää testata pimeään aikaan, koska ikkunoista ja nosto-oven aukosta tulvii niin paljon valoa sisään että noi lediputket näyttää lähinnä merkkivaloilta. Tosin tänään kun nosto-ovi menee paikoilleen niin se isoin valoaukko menee umpeen ja oven ollessa kiinni muuttuu tallin valoisuus ihan radikaalisti. Varsinkin ilta-aikaan, koska eteläseinän pyöreää ikkunaa lukuunottamatta kaikki muut ikkunat on itään.

Kytkentä tuli valoille nyt niin että keskimmäinen lamppujono syttyy liiketunnistimella kun talliin tulee sisälle, lisäksi ne voi sytyttää pysyvästi kytkimellä. Reunimmaiset jonot on sitten toisen kytkimen takana. Tää on silleen ajateltu että kun tulee kantamusten kanssa talliin tai ajaa auton sisään, niin tallissa on joku määrä valoa, eikä tarvi heti ekana etsiä valokatkaisijaa. Vanhasta tallista hyväksi todettu systeemi, siellä oli katossa pari 20W ledivalonheitintä liiketunnistimen takana. Tosin oli talli myös pimeämpi vähempien ikkunoiden ja tummemman sisustan takia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8681
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
To Huhti 21, 2022 10:05
Toi menee vähän hankalaks, meinaan ovi on 5m leveä ja talli noin 5,7 metriä leveä :mrgreen:
Sen toki muistin, sillä ajattelinkin että se ovi auki ollessaan varjostaakin paljon.
AZP kirjoitti:
To Huhti 21, 2022 10:05
Käytännössä valaisin pitäisi pistää suoraan siihen oven yläpuolelle, mikä ei tietenkään olisi mikään mahdottomuus. Mutta tyyli ennen kaikkea, eli jo vain nosto-oven kiinnitys sen mahdollistaa, niin loputkin lamput tulee tarkalleen samoihin jonoihin kuin nuo taemmat.
Jos kaikkien valojen pitää olla identtisiä (en ota kantaa tyylifiiliksiin, ne on kunkin omia), niin se toki tekee rajoitteensa. Itse saattaisin asentaa seinälle erilaisiakin valoja, jotka sopii helpommin.
AZP kirjoitti:
To Huhti 21, 2022 10:05
Kuvahan hämää perspektiiviä siten että näyttäisi kuin nuo neljä lamppuriviä olisi ihan tallin takaosassa ja etuosassa tilaa vielä huru mykke. Ei ole oikeasti, nuo valaisimet on 156 cm pitkiä ja niitä mahtuu tuohon etualalle enää kaksi, jolloin etummaiset tulee metrin etäisyydelle etuseinästä. Nosto-ovi on 265 cm korkea, eli peittää ylhäällä ollessaan juuri sen ekan rivistön ja toinen rivi jää kokonaan näkyviin.
On kyl hämäävä. tosiaan aattelin siittä että about puolet on nyt lamputettu.
AZP kirjoitti:
To Huhti 21, 2022 10:05
Eli en mä tuosta huolissani olis, ovi ylhäälläkin hyötykäyttöön jää edelleen 15 lamppua. Nosto-ovi katsoo suoraan etelään ja kun se on auki niin tosiaan käytännössä koko tallin eteläseinä on auki. Vielä kun sisällä pinnat on valkoista, niin aurinkoisena päivänä ovi auki puuhaillessa ei niillä valaisimilla tee enää yhtään mitään. Ennemmin siellä pitää olla sisälläkin 8) . Eri asia olisi jos aukkoseinä olisi pohjoiseen.
Joo, eiköhän siellä valo riitä. Mutta otahan aurinkoisena päivänä vaikka Oldsi siihen etualalle, perä kohti baanaa ja konepelti auki, niin näkee että paljonko siitä auringosta on iloa mjotooria tuijotellessa :D. Ainakin mun kokemus siis väittää, että varjo väärässä paikassa on ikävä myös (tai oikeastaan etenkin) silloin kun ympärillä on valoa yli oman tarpeen.
AZP kirjoitti:
To Huhti 21, 2022 10:05
Kytkentä tuli valoille nyt niin että keskimmäinen lamppujono syttyy liiketunnistimella kun talliin tulee sisälle, lisäksi ne voi sytyttää pysyvästi kytkimellä. Reunimmaiset jonot on sitten toisen kytkimen takana.
Tuo kuulostaa hyvältä, on yksi niitä paikkoja joissa itsekin ehkä suosisin liiketunnistinta (vaihtoehtoisesti hämäräkytkintä mallilla jos ovi on auki ja pihalla pimeetä, niin talliin sopivasti valoa automaattisesti liikkeestä riippumatta) elämää helpottamaan, vaikka yleensä en niistä kauheesti tykkää.

Itte varmaan olisin jakanut ne reunajonot kahteen pötköön, että voi sytyttää (ja jättää sytyttämättä) puolet (päädyt) kerrallaan, mutta se on pientä nyanssitouhua etenkin nykyisten ledivalojen aikaan.

Eikä sillä, valoja voi onneksi lisätä jälkikäteen jos tuntuu siltä että tarvii. Mutta kun kerran jutellaan, niin jaetaan ajatukset kun niitä päähän tulee (kuten aiemminkin) - osa ottaa tuulta alleen, osa menee hylkyyn, mutta tuleepahan mietittyä eri näkökulmia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja willbst »

Yks ajaa pumppua, yks levittää kuraa, yks tasoittaa ja yks kattelee. Näin se homma hoituu raksatöissä :) .
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

^niin ja yks oli kameran takana ja itse asiassa yksi seisoskeli kuvan ulkopuolella nenää kaivamassa :mrgreen:

Todettiinkin siinä hommia kattellessa että melkein kuin kaupungin hommissa olis, paitsi että siellä ei olis jako 3 tekee ja 3 katsoo vaan todennäköisesti 1 tekee ja 5 katsoo :mrgreen:

Ei vaines, se joka on kuvan ulkopuolella on naapurin isäntä, joka oli paikalla satunnaisena apukätenä ihan omasta aloitteestaan, ja pääasiallisena syynä se että sovittiin että ylijäämäkurat menee naapurin kynnyksien valuihin. Lopulta ylijäämää jäi sitten vain muutama ämpäri, että tällä kertaa ei naapuri kostunut paljon mitään, mutta muutamaan otteeseen on riittänyt ihan määrissäkin tavaraa naapuriin. Mulle se etu, että ei tarvi kipata ylijäämäbetongia jäteasemalle, mikä ei ole ihan halpaa touhua. Anturaa kun valettiin niin ei ollut mitään järkevää paikkaa jonne ylijäämät kipata, niin 8 kuution ja 1350 euron betonilaskun loppusummasta 285 euroa oli ylijäämäbetonin hävittämistä, ja siihen päälle voi tietenkin lisätä vielä roskikseen menneen betonin ostohinnan (luokkaa vajaa satanen) joka sekin piti maksaa.

Vastaavasti naapurilla oli tänään viimeinen harkkovalu, niin vietyäni lapset päiväkotiin vedin raksahousut jalkaan ja menin auttamaan betonin kantamisessa. Muutama sata litraa peräkuraa kun aina pumpusta jää kottikärryihin laskettavaksi (tai vaihtoehtoisesti jäteasemalle kipattavaksi), niin sitä sitten roudattiin ämpäreillä ylimpiin harkkokerroksiin ja hoidin vielä seinien onteloiden ilmaamisen samalla kun naapuri pesi sankoja ja kärryjä. Naapurilla olisi yksin tehdessä ollut nimittäin käsissään sellainen ongelma että jos hän keskittyy ilmaamiseen, niin betonijämät ehtii kovettua ämpäreihin ja kottikärryihin, tai jos aloittaa pesuhommista, niin ilmaaminen muuttuu jo hankalaksi, kun harkoissa alkaa betoni muuttumaan tantuksi.

Yksi ukkeli tuossa kuvassa on ylijäämämies betonitoimittajalta. Jostain syystä sieltä tuli kaksi ukkoa auton mukana, aina ennen on tullut yksi. Mikä lie harjoittelija oli, ei mulla niin väliä koska maksan betonikuutioista, pumppaamisajasta ja kuljetuksesta, enkä ukkeleista.

Noin pieneen valuun olisi riittänyt varmaan yksi liippari, mutta tulivat kuitenkin kahdestaan. Lattiaa kun tehtiin niin oli selvä juttu että kaksi äijää kannattaa olla, kun toinen ampui kuraa toisessa päässä vielä kun toinen pää oli jo liipattu sileäksi. Eli kokonaisuudessaan tuohon olis riittänyt kyllä kaksi ukkoa: betonikuski joka ajaa pumppua, ja lattialiippari joka ruikkii kuraa ja sen tehtyään alkaa liippaamaan.

En sitten tiedä minkälainen on lattialiippari perustyöpäivä. Molempina valupäivinä mun hommat oli ilmeisesti ukkojen ainoat työt. Seiskalta paikalle ja puoli ysin aikaan pois tontilta kun lattiat on siloset. Sitten joskus puolilta päivin tai iltapäivällä koneella hiertämään lattiaa tunniksi-pariksi ja homma valmis. Kysyin lattiavalupäivänä että kävivätkö välissä jonkun muun lattian tekemässä, niin kuulemma kävivät kotona nukkumassa.
aero kirjoitti:
To Huhti 21, 2022 10:33
Mutta otahan aurinkoisena päivänä vaikka Oldsi siihen etualalle, perä kohti baanaa ja konepelti auki, niin näkee että paljonko siitä auringosta on iloa mjotooria tuijotellessa :D. Ainakin mun kokemus siis väittää, että varjo väärässä paikassa on ikävä myös (tai oikeastaan etenkin) silloin kun ympärillä on valoa yli oman tarpeen.
Se konetilahan on pimeä kuin amerikkalaisen sielu, mutta toisaalta oikein asetettukaan kattovalo ei siinä paljoa auta, eikä oikein seinälläkään oleva valo ellei se satu olemaan juuri oikeassa paikassa asennettuna. Paras ratkaisu siis lienee siirrettävä valaisin ja/tai otsalamppu. Toista se on OG-satkun konetilassa puuhatessa, kun konepelti kippaan oikeasti pystysuoraan ja päästää kattovalon suoraan moottoritilaan. Kyllä tääkin Saabilla osattiin ja GM tuli ja pilasi senkin :mrgreen:

Noi valaistuksen tarpeet varmaan tarkentuu kun talli otetaan käyttöön ja kaikki löytää paikkansa. Seinille voi hyvinkin löytää tiensä muutama valaisin, mutta vielä en ole osannut speksata niille paikkoja, kun en ole toistuvista yrityksistä huolimatta osannut päättää mitä tallissa tulee minnekin. SIis ihan alkaen siitä että mille seinälle, mihin kohtaan ja mille korkeudelle asennan hyllyt, työpöydän, missä seisoo ns. työn alla oleva harrasteauto ja missä ne jotka eivät ole työn alla vaan enemmänkin säilytyksessä.

Mulla oli alun perin ajatuksena että liiketunnistin sytyttää valoista etupuolikkaan ja takapuolikas on oman katkaisimensa takana. Sitten aloin nuukailla ja totesin että poltan mieluummin liian usein kuutta kuin yhdeksää valaisinta :D . Ja toisaalta en nähnyt erikseen tarvetta että valoa pitä olla reilusti etuosassa eikä yhtään takaosassa, vaan ennemmin tasaisesti koko tilassa.

Enkä sitten toisaalta halunnut tehdä jakoa liian monimutkaiseksi sillä että olisin laittanut omat katkaisijat etu- ja takapuolelle ja vielä erikseen keskilinjalle. Nyt tehdyllä setupilla saa koko talliin aina tasaisen valaistuksen, ja valovoimakkuuksia on tarjolla teoriassa kolme (vain keskirivi, vain reunarivit tai kaikki), mutta käytännössä vain kaksi (vain keskirivi tai kaikki), koska keskiriviä ei saa pimeäksi jos tallissa liikkuu. Paitsi että liiketunnistimessa on hämäräkytkin, jolla pitäisi voida estää sen kytkeytyminen jos tallissa on riittävästi valoa, mutta kuten aina tuntuu olevan, sitä ei ilmeisesti saa säädettyä niin että valot eivät kytkeytyisi liikkeestä järkevällä valaistustasolla. Ainakin eilen kun säädin hämäräkytkimen herkkyyden minimiin, niin valot halusi loimottaa koko ajan päällä vaikka tallissa oli todella valoisaa.

Hämäräkytkimessä on muuten sekin hyvä puoli että jos joku joskis pimeällä murtautuu tuonne talliin, niin se voi säikäyttää heti jo pois, että siellä ei saakaan rauhassa pimeässä puuhailla, varsinkin kun tallin kohtalaisen kokoiset ikkunat sojottaa suoraan naapurin suuntaan ja näkeepä niihin meidänkin keittiön ikkunasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Pistä pari valoa siihen oveen sisäpuolelle kiinni, niin saa aero sielulleen rauhan. Kovasti pelkää, ettet vanhoilla silmilläsi löydä pissapojan korkkia moottoritilasta :D

Edit. Tai eihän sun tartte laittaa, kerrot vain laittaneesi :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Loppuja lamppuja en ole vielä asentanut. Oon keskittynyt tärkeämpiin juttuihin, jotka tarvitaan tallin käyttöönottoon.

Elikkäs viime viikolla oli nosto-oven asennus ja tällä viikolla putkimies ähersi lisäten mukavasti tallin industrial-tunnelmaa vetämällä pintaan putkea.

Kuva

Ite väsäsin sitten tuollaisen pentterin Ikean laminaattitasosta sekä pellialtaasta ja ylijäämäkakkoskakkosista. Tuli halpa :mrgreen:

Kuva

En siis halunnut tuohon mitään alakaappeja tai muutenkaan mitään mikä seisoo lattialla. Tason alle sen sijaan saa rullattua vaikka työkaluvaunun ym. roinaa. Ihmeen tukeva tuosta tuli kun ruuvasi tason tiuhaan runkopuuhun. Koeponnistin vajaan 90 kilon elopainollani tuosta tason keskilinjalta ja ehjänä pysyi. Ehkä siihen keskelle vois silti vielä yhden tuen lisätä.

Tänään oli työntäyteinen päivä, kun pihassa oli kaivuri ja isäntä itte apupoikana lapion kanssa. Teemana routaeristeet, tallin edustan sepelöinti sekä katoksen sivun kuoppa umpeen ja multaa päälle nurmikkoa varten.

Kuva

Ongelmahan oli se, että kun kaivuria ei päästetty nurmelle möyhimään, niin tuossa kuvan paikassa kaivuri yletti vain reilu puoleen väliin tuota katoksen sivua. Siitä sepelit ja mullat sitten lapioitiin sinne viimeisille metreille ja sinnehän meni eniten kuutioita, kun tontti on rinteessä, eli kuoppa syvenee mitä pidemmälle tuolta kaivurilta tullaan. Kahdeksan tunnin duunipäivä lapion varressa saa toimistoduunarin kädet kyllä aika spagetiksi.

Mut hei, siitä tuli päivän päätteeksi sen näköinen että vain maali ja rappaus puuttuu:

Kuva

Vaikka edestä näyttää jo hommat olevan aika jiirissä niin totuus on kuitenkin se, että katoksen ja tallin takana on vielä routaeristykset, isoja täyttöjä sekä viitisentoista metriä pengerrysmuuria tekemättä. Mutta ainakin julkisivun puoli näyttää jo joltain muulta kuin aivan työmaalta. Ainakin kunhan saan tuon katoksen siivottua :D

Aikatauluhan oli sellainen että vapuksi romut sisälle. Ja kappas, vappu on vasta kahden päivän päässä, mutta yksi Japanin romu pääsi jo tänään talliin uutta kotiaan ihmettelemään:

Kuva
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Komeen värinen tuo ovi! Minkäs värinen rappaus tulee? Ja onkos tuo mitoiltaan sellainen, että mahtuu kaksi kiesiä rinnakkain?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitoksia! Oven tammikuvio oli sellanen tietyssä mielessä rohkea valinta, jolla koitan taas esittää kunnioittavani vanhan asuinalueen tyyliä. Perusvalkoinen olisi ollut turvallinen joskin myös moderni. Jos totta puhutaan niin olisin halunnut oven ihan aitoa tammea ja perinteisesti pariovena, mutta tuo leveys ja automatiikka (jotka, kröhöm, kumpikaan ei mitenkään kunnioita vanhan asuinalueen tyyliä) ei oikein sallinut sellaista ratkaisua.

Rappaus tulee olemaan vaalean beige. Tässäkin katseltu malliksi enemmän alueen muita rapattuja rakennuksia kuin menty uusimman puhtaanvalkean trendin mukaan. Ja on siihen käytännönkin syyt, asutaan sellaisessa paikassa jossa mikään vitivalkoinen rapattu pinta ei pysy montaa vuotta valkoisena vaan saa kaupungin pölyistä ja saasteista aika nopsaan likaraanut pintaansa.

Esimerkkinä nyt voi mainita vaikkapa Tyksin rakennukset, joista nuo 2000-luvulla rakennetut osat alkaa olla jo julkisivultaan aika ankean näköisiä, purkutuomion saaneesta 60-luvun U-sairaalasta puhumattakaan. Tämä kaunokainen, jossa itseni lisäksi maailmaan on ponnistettu molemmat jälkeläiseni, on siis joskus ollut valkoinen:

Kuva

Tallin sisämitat on n. 5,65x13,75 eli kiesejä pitäisi mennä helposti kaksi peräkkäin ja kaksi vierekkäin ja tilaa jää vielä muullekin roinalle. Itse asiassa kuplavolkkareita talliin menisi helposti kolme peräkkäin ja kolme rinnakkain, mutta ei siellä enää mitään mahtuisi harrastamaan. Ja onneksi mulla ei ole yhdeksää kuplavolkkaria vaan vain kaksi. :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mttm »

On kyllä komiata, kuten olen jo aiemmin maininnut.
Mikäs tuon sisäpuolen rappauksen materiaali tarkalleen on?
Minulle yksi rakentaja puhui silikaatti rappauksesta, onko tuo sitä?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sisäpinta on ihan raakasti vain eristevaluharkko, josta raspilla putsattu suurimmat valujäämät ja tasoitteella kitattu suurimmat kolot umpeen ja päälle Tikkurilan Luja pohja- ja pintamaalit. Eli mitään rappausta siinä ei ole.

Kuten kuvistakin näkyy, monessa kohtaa sauma on auki sellaiset 1-2 mm. Sitä isommat kittailin umpeen. Olishan tuon voinut saumata kokonaan ylikin vähän kaakeloinnin tyyppisesti, niin olisi kaikki pienetkin saumat menneet umpeen. Mutta ihan hyvä tuosta tuli noinkin, on sopivasti rosoa seinissä eikä liian fiini tunnelma.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kyllä tuosta ovesta vähän huonompikin kuski mahtuu kolhimatta sisään ajamaan. :wink: Kiinnitin myös huomiota ulkonäköön, on hieno!
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7348
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Komia tulloo :mrgreen:

Oli varmaan aika hienoo päästä tekee rengashommat uudessa tallissa :D

Naapurikin on saanut projektiaan alulle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin