Uuden autotallin rakentaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Jos se on sen kolme metriä korkea, niin ikkunat kai noin metrin lattiasta?

Jos näin, niin luiskan yläpään ikkuna on aika alhaalla luiskan puolelta. Räystäslinja toki vähän suojaa, mutta pääseekö siihen pyryttämään lunta? Sitten on hyvä työntää kolalla ikkunan vesipellit solmuun :D.

Tallin käyntioveen sitten ovipumppu, kun on palo-ovi.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

En muista tarkkaa mittaa, mutta ikkunat on normaalia ylempänä. Oisko ollut joku 120 cm lattiasta. Otin mitan vanhan tallin ikkunoista, kun tavoite on tehdä mahdollisimman samanlaisilla mittasuhteilla tuo uusi. Kyllä se alareuna ulkona tulee aika alas suhteessa kulkuväylän tasoon, mutta ei sen pitäisi niin alas tulla että lumikola osuu pelleihin vielä.

Toinen syy korkealla oleviin ikkunoihin on se, että jotakuta tulevaa kiinteistön käyttäjää varten haluan pitää tuon tallirakennuksen muunneltavuuden mahdollisimman vapaana. Tosta voi laittaa puolesta välistä tallin poikki ja takaosaan puhkoa sitten ulko-oven siitä kulkuväylästä. Sisälle voi tehdä korotetun lattian, jonka alle saa vedettyä viemärit ja vesijohdot minne haluaa. Tätä varten tallin takanurkkaan on tulossa 110 mm viemäriputki ja vesijohdot varauksena vaikkapa vessan rakentamiseksi. Väliseinällä jakamalla tuohon saisi sellaisen 45-50 neliöisen sivuasunnon, toimiston tai saunaosaston tehtyä esimerkiksi, siten että ikkunoista kaksi jäisi sen kämpän puolelle. Etuosaan jäisi vielä hyvän kokoinen kahden auton talli. Ikkunat asettusi korotetulla lattialla sitten normaalimmalle korkeudelle sisältä katsottuna.

Samoin tuon katoksen pohjat ja sokkeli eristetään kuten lattia ja seinät sisätiloissakin. Jos joku haluaa lyödä joskis katoksen umpeen ja tehdä siitä lämpimän tilan, niin ei jää ainakaan siitä kiinni. Tässä huomioidasn myös kulkuväylän sadevesiviemäröinti ym. seikkoja, jotka tähän voi vaikuttaa. Virallista lupaa moiseen tuskin heltiää, mutta se on sitten sen toteuttajan murhe :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ihankuin melkein oisit oottanut et joku mainitsee tuosta rakennusvalvonnan toiminnasta :lol:
Ohan tuo perseestä :evil:

Eihän kiinteätä nosturia oikein puolla muu kuin että sinne sais toisen alle säilöön :D
Varsinkaan kun nykykalustos ei vaadi paljoo hitsailuita..

Jos takanurkkaan tulee kumminki viemäriveto niin ite laittaisin kuivakaivon takaosaan vaikkei sinne kaatoja juuri tulisikaan, tuleepahan joskus ehkä huuhdeltua se tyhjänä oleva haara..
Viemärin tuuletusputki tulee kaiketi myös sinne takakulmaan?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ei, vaan hillitsin alkuun itseni mutta itsehillintä petti kun menit mainitsemaan virkamiesten verkkaisuudesta :D

Tuota päällekkäin säilömistä mietin jossain vaiheessa, mutta kun kaluston määrä ei todennäköisesti ja toivottavasti kasva (tämäkin on itsehillintäkysymys :mrgreen: ), ja tallista tulee tuon kokoinen, niin ei taida olla tarvetta säilöä päällekkäin. Ei sinänsä, tilaa se silti säästäisi, mutta oma säätönsä on sitten myös autojen vekslaamisessa nosturin kanssa verrattuna siihen että vain ajaa ne ulos ja vaihtaa paikkaa. Ja sitten taas se riittävän jämerä nosturi päällekkäinsäilömiseen vie kyllä jo jonkin verran tilaa tallista sekin, eli nettohyöty ei ole sen yhden auton viemän tilan verran kuitenkaan.

Toi '73 Kupla, joka odottaa tallin valmistumista jotta projekti jatkuu, vaatii itse asiassa hitsailua jonkunkin verran. Mutta se on tarkoitus purkaa ensin kokonaan osiin, joten ei sellaista hitsailua jossa könytään auton pyöränkotelossa.

Kuivakaivo takaosaan on myös ollut mietinnässä, joskushan sinne lattialle voi kuitenkin päätyä jotain, jolloin se on kivampi lastalla vetäistä lähellä olevaan kaivoon kuin kauemmas. Mutta kuivakaivohan pitää vetää aina märkäkaivoon, eli se ei auta tyhjän haaran huuhtelemiseen, eli siihen takanurkkaan menevään viemärin haaraan sitä ei voi yhdistää kuitenkaan. Viemärin tuuletus varmaan takanurkkaan sen vessavarauksen kohdalle joo, ei sille oikein järkevämpääkään paikkaa liene.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Päivitetääs tänne vähän miten projekti on edennyt. Viimeisin viesti onkin näköjään kesälomilta eli ajalta ennen kuin kuokka iskeytyi maahan. Tai oikeammin kaivurin koura vanhan tallin seinään.

Elokuun toisella viikolla aloitettiin purkamalla naapurin vanha piharakennus, muutama päivä sen jälkeen siirryttiin tuhoamaan meidän vanhaa tallia:

Kuva

Siitä sitten kaivuuhommia, joita ei paljoa ollut, koska kallio oli aivan pinnassa vanhan tallin alla:

Kuva

Syyskuun alussa saatiin poravaunu tontille. Voin sanoa että kolme etätyöpäivää kotona kun pihalla porataan ja samaan aikaan kaksi alle kouluikäistä lasta kipeänä kotona, niin sitä on mies ihan puhki.

Sitten vähän posautettiin. Yhteensä meiltä ja naapurilta louhittiin 244 kuutiota, joista suurin osa meidän puolelta. Louhinta on tunnetusti kallista, mutta halpaa ei ole se kivien pois kuskaaminenkaan. Louhinnasta tuli laskua noin 7500 oiroa, mutta kivien keräämisestä ja kuskaamisesta rahtikuluja tuli viitisen tonnia.

Sitten sepeliä paikalle. Salaoja-, sadevesi- ja perusvesikaivot ja suurimman osan putkista asensin itse iltahommina. Myös vanhalle tallille vuonna 2012 viety viemärputki uusittiin muutaman metrin matkalta, kun piti pihan halki hieman myös louhia että saatiin kaadot kuntoon.

Aikataulu piti oikein hyvin syyskuun loppuun. Näytti jo vähän siltä että ollan muutama päivä etuajassa. Oli sovittu rakentajien kanssa, että aloitetaan anturan laittoa lokakuun alussa niin eikös kolme päivää ennen tekijät ilmoittaneet että heillä on toinen työmaa, jossa heistä riippumattomista syistä ollaan myöhässä, ja aloitus siirtyy 1-1,5 viikkoa. Ei mulla mikään kiire, mutta lähinnä kyrsi se että pidin elo- ja syyskuun aikana huolta että meidän työmaa ei ole se, joka on myöhässä ja sotkee rakentajien aikataulut. Ja kun harkot tuli pihaan alkuperäisen aikataulun mukaan, niin on tympinyt katsella pihaa täynnä valkoisia kuutioita.

Ja kuten arvata saattaa, 1-1,5 viikon viivästys muuttui lopulta 3,5 viikon viivästykseksi, ja tänään viimein oli anturan valu:

Kuva

Huomenna alkaa harkkojen latominen ja toivottavasti viivästykset oli tässä. Ja toivottavasti talvi ei tule tänä vuonna aikaisin, koska se haittaa kummasti harkkotallin kasaamista. Toiveissa oli alun perin että vesikatto olisi päällä joulukuun alkupuolella, mutta nyt sitä voi ehkä toivoa vuodenvaihteelle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja VKe »

No nyt on hyvä jatkaa! Tuostapa se!

Höh, meillä odotetaan talli-katos-varaston pohjalaatan/anturoiden valua :D Viime viikolla tehtiin valumuotit, ladottiin rytoksit ja tehtiin raudoitukset. Ensi viikolla pitäisi tulla betoni.

Sitten naputellaan (no okei kirvesmies...) runko. Kattotuolit tilattu ja miljoona :roll: metriä seinälautaa jo tontilla. Toivotaan meilläkin ettei talvi yllätä.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Tyhmä kysymys miksi ei sitä louhittua kiveä voinu tontilla murskata sepeliksi??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^Tommonen 600 t kiveä on murskan paikalle raahaamisen kannalta ihan Mikki Hiiri -touhua. Rahallisesti ei vain kannata. Eikä se murska tohon tontille mahtuiskaan. Toisekseen vanhana turkulaisena tunnistan paikan ja jos tuolla "ydinkeskustan kyljessä" alkais nakuttamaan kiveä, niin ei siihen kyllä lupaa saa vaikka olis kuinka hyvin verkostoitunut :lol:
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ke Loka 27, 2021 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^En tiedä onko tän kokoiselle työmaalle järkeviä ratkaisuja tuohon paikalla murskettamiseen. Hölmöltähän se tuntuu että kuskataan kiveä pois ja toisessa muodossa tuodaan sitä takaisin ja vielä maksetaan sepeleistä (louheen sai hävittää ilmaiseksi). Joka tapauksessa kaikkea tontilta louhittua kalliota ei olisi pystytty sepelinä paikan päällä hyödyntämään, varmaan puolet olisi joka tapauksessa pitänyt kuskata pois.

En ole siis koskaan kuullut että omakotitalotyömaalla olisi murskattu louheet sepeliksi. Enkä tiedä vaatisiko se jonkun erityisen luvan, kun työtä tehdään keskellä asuinaluetta. Eli vastaus kysymykseen on että kukaan ei mulle esittänyt vaihtoehtona paikalla murskaamista ja seulomista, enkä itse tiedä olisiko se ollut järkevää.

...

Ja JP_Vette vahvisti nämä epäilyni samalla kun naputtelin viestiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Tulipahan kysyttyä.


Ex turkulainen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos toi kiven kuskaus tuntuu hölmöltä, niin vielä hölmömmältä tuntuu jotkut uudet asuinalueet. Naantalin Metsäluikkio on tyypillinen esimerkki n. 10 vuoden takaa. Siä on kohtuu jyrkkää se maasto, suoraan kalliota tietenki, ja ne tontit on semmosia, et talot on kylki kyljes. Se koko metsä on nimensä mukaan ollut metsää ja kun Naantalin kaupunki sinne sitten teki kadut ja kunnallistekniikan, lähtivät rakennuttajat sitten vuorotellen tekemään louhintojaan.

Ekat talot toki edistyivät keskellä ei mitään rauhassa, mutta sitten kun alko olemaan taloa siellä täällä, niin se homma muuttuikin siitä vähän ronskimman käden louhinnasta suoraan tarkkuuslouhinnan puolelle kun alko oleen sitä, että ammutaan suoraan sen Lammiharkoista kasatun 500 m2 palatsin vierestä. Siellä olis kannattanu olla vähän pelisilmää siihen, että kaupunki olis louhinu jollain, vaikka vähän isommalla kädellä, suoraan ne määrätyt talojen montut korkoonsa. Olis saanu ampua ihan rauhas keskellä ei mitään ja sitä kiveä olis tullu niin paljo, että sinne varmaan olis kannattanu jo raahata se murska paikalle ja oltais saatu nättiä mursketta kadun alle.

Asukkaat sentään menivät lompakot edellä sen tarkkuuslouhintansa kanssa siinä mielessä, että yksi yrittäjä siä sitte meni ristiin rastiin tontilta seuraavalle, niin ei ollut kalustolla siirtokuluja. Tai ainaki sai sitten pitää ne kuutiohintaan lasketut rahtauskulunsa tietty itte.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eikä se louhiminen mitään, mutta tällasessa paikassa katselmukset! 80 metrin säteellä pitää tutkia ja kuvata kaikki rakennukset ennen ampumista. Meillä tais olla 18 kiinteistöä jotka syynättiin.

Kun meitä on kaksi rakentamassa samaan aikaan niin jaettiin katselmuslasku puoliksi. Tosta 7500 louhintalulusta vajaa kaks tonnia oli meidän osuus katselmuksista. Naapurilla kävi nii että katselmointi maksoi heille enemmän kuin ampuminen.

Tuon takia kannattais ehdottomasti hoitaa lähialueen ampumiset kaikki kerralla ja päästä näin vain yksillä katselmuksilla.

Meillä ammuttiin muuten parhaimmillaan alle 2 m päässä talon nurkalta silloin kun putkikaivantoa syvennettiin. Ja talon sokkeli valettu vuonna 1937 suoraan kallioon. Että oli siinäkin tiettyä tarkkuutta vaativa laji. Seisoin kellarissa siinä nurkassa silloin kun räjäyttivät seinän toisella puolella. Se ei itse asiassa jyrähtänyt lainkaan, vaan noin läheltä se kuulosti samalta kuin lyhyt sarja rynkyllä kuulosuojaimet päässä. Sellanen naks-naks-naks. Eikä oikeastaan edes lattiassa tuntunut, vaikka lattiakin on siinä kohtaa käytännössä kallion päällä oleva kolmen sentin betonikerros. Naksumisten jälkeen kuului vain hienoinen ropina kun katon vanhasta betoniholvauksesta ropisi vähän hiekkaa lattialle :D

Paukkuhan oli tollasessa kohdassa tosi pieni, talo vapisikin selkeästi enemmän kun ammuttiin kauempana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kaupunkia ei kiinnosta louhinnan järkkäys sen jälkeen, kun tekniikka on tehty. Rahat pois tontin ostajilta ja murheet korkomaailmasta ja muista mukavista asioista siirtyy näppärästi rakentajille.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 20:12
Paukkuhan oli tollasessa kohdassa tosi pieni, talo vapisikin selkeästi enemmän kun ammuttiin kauempana.
Louhintatärinän aistiminen on siitä hauskaa, että siinä vieressä se tuntuu lähinnä hauskalta mutta 200 m päässä sitä pelästyy :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja torque »

En ymmärrä ollenkaan miksi tiivisti rakennetuilla pientaloaluella väkisin pitää kalliota lähteä louhimaan.
Se että jokin 50v+ perustus on kestänyt, murenee kyllä nopeammin kun alkaa hieman täristä.
Kylässämme alkaa jo näkyä kun on ammuttu kalliota säännöllisesti.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin