Uuden autotallin rakentaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Noista nosto ovista. Joko olet päätynyt johonkin?

Meille tuli Lametek merkkinen ovi vähän paksummalla eristyksellä ja kahdella kauko-avaimella. Todella tyytyväinen olen ollut hinta/laatu suhteeseen. Ovi on muistaakseni 4,25 leveä ja hintaa asennuksineen tasan 2k.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Crawford Superior tuli valittua. Hinta asennettuna 3480 euroa, sisältää kolme kauko-ohjainta. Tarjoukset sain lisäksi Doorwaylta ja Turnerilta, jotka molemmat oli kalliimpia ja lisäksi Doorwaylta ei ollut saatavilla tammipintaa, joka meille speksattu väriksi.

Meillä oven leveys 5000mm ja korkeus 2650mm. Oven toimitus tammikuussa, saas nähdä joudunko sitä eteenpäin lykkäämään, kun eilen työmaa näytti vielä tältä:

Kuva

Toiveissa olisi edelleen että kattopellit on paikallaan vuodenvaihteessa. Sen jälkeen vielä katon eristys ja sähkövedot sekä sisäkaton levytys. Sitten saa telineet pois ja pääsee tekemään lattian alle putket, eristykset, raudoitukset ja lattialämmitysputket ennen valua.

Nosto-ovi asennetaan kuitenkin valmiisiin pintoihin, joten sisämaalaukset olisi hyvä olla valmiit ovea asennettaessa. Eli saattaapi venyä asennus vähän pidemmälle. Sisäpinnat ajattelin jättää tasoittamatta eli harkkopinnalle suoraan maali. En näe erityistä syytä siloitella autotallin sisäseiniä ja tykkään muutenkin sellaisesta industrial-lookista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Tasoittamaton pinta on toki nopeampi ja halvempi kuin tasoitettu. Ulkonäkö tietty makuasia. Kuitenkin harkkopinnan kyky kerätä itseensä likaa on paljon parempi kuin tasoitetun pinnan kyky. Harkkopinnan putsaus voi sitten olla hieman työläämpää. Tasoitetusta pinnasta lähtee "rätillä pyyhkimällä" mikä ei välttämättä onnistu yhtä hyvin harkkopinnasta.

Se, että mikä merkitys sillä on autotallissa, on toinen juttu.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuota puhdistettavuutta olen miettinyt. Ajatuksissa oli maalata seinien alaosat ehkä 1,5-,2 metrin korkeuteen harmaaksi ja siitä ylöspäin valkoiseksi. Harmaassa ei kaikki skeida näy sitten niin hyvin. Mutta silottelu ja siihen märänkestävä maali olis tietty putsin kannalta paras vaihtoehto heti seinien kaakeloinnin tai pellittämisen jälkeen :D

Toinen mitä pohdein oli että vetäsis sille harkkopinnalle kalkkimaalin, eli menis sellasella perinteisellä hevostallimeiningillä. Sitten kun pinta on sen näköinen että se vaatis kunnon putsia, niin vetäis vain uuden kalkituksen pintaan. Vähän työläshän se on tietty verrattuna pintojen pyyhintään, mutta aika näyttää miten tiuhaan putsia pitäis tehdä.

Putsaustiheyteen mulla ei oikein ole referenssiä, kun vanhassa tallissa oli sekalaisenväriset likaiset seinät valmiina kun talo ostettiin, eli niissä ei mun touhujen lisäskeidoja edes erottanut, eikä missään vaiheessa edes tullut mieleen että niitä olis lähtenyt putsaamaan. Jos niille jotain olis tehnyt niin täysi sisämaalaus, mutta mitään ei tullut tehtyä, kun tallin kohtalosta päättäminen odotti että saadaan talon remontit valmiiksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

mitäpä jos laittaa gyprokin siihen harkon päälle suoraan ja maalaa sen.
vai onko joku rakennustekninen este asialle
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei sille varmaan mitään estettä ole, mutta taitaa tulla helpommaksi ja halvemmaksi tasoittaa kuin levyttää harkkoseinä. Gyprocin kiinnittäminen vaatisi kuitenkin aika paljon poraamista betoniseinään ja jos sileen haluaa niin levyjen saumat pitäis kuitenkin tasoittaa.

Lisäksi gyproc on iskunkestävyydeltään aika heikko eli seinää saisi helposti olla parsimassa jos tallissa oikein innostuu riehumaan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja torque »

Sisätilan harkkopintojen pinnoitus huoltokestävällä ruiskupinnoitteella, oisko se jotain, ensin jokin primeri ja sitten sopivaa päälle.
Tuossa kuitenkin jonkinverran pinta alaa, voi pohtia kustannusta toki.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

no yksi vaihtoehto on sitten kustannustehokas eli ylipäivättyä imatralta :D

eli keväällä k raudan varastoa katsoman ja siellä onkin päiväykseltään vanhentunutta kamaa mita voi roiskia seinään, pysyi tai ei, mutta yleensä pysyy
siinä ainakin hinta laatu suhde kohtaa. :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Tai laitat alaosaan 6 tai 9 mm filmivaneria. Liimaamalla levyt harkkoihin kiinni. Ei tartte saumoja tasoitella, menee nätisti puskuun. Vielä kun laitat sitä ns. maatilavaneria, niin tulee samalla kivan kellertävä sävy :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ideat lentää, se on hyvä :D

Taidan jättää kaikki levytysajatukset kuitenkin toteuttamatta. Kiviseinä on paras seinä, se on sitten eri asia siloitellaanko se sileäksi vai jääkö harkkopinta näkyviin. Selvyyden vuoksi todettakoon että nuo harkothan ei ole lecaharkkoja vaan betonia, eli niissä on valmiiksi jo sileät pinnat. Ei tietenkään niin siloiset kuin tasoitteella vedetyssä seinässä, mutta pinta on siis samankaltainen kuin valetussa betoniseinässä, jossa valumuottina on ollut jotain karheampaa kuin vesivaneria. En mä sellasta reikäjuuston näköistä papuharkkoseinää harkolle jättäisikään, sehän imee koloihinsa ihan kaiken ja on muutenkin sen näköinen että on jäänyt työt kesken.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jos itte ittelleni tekisin, niin... en laatottas enkä levyttäis...

Mehän penslataan siihen sinun tallin sisäseiniin kunnollinen eli aito betonimaali, ei me siihen mitään kalkkivelliä... Kalkkit me levitetään pelloille ja vellit laitetaan lasten lautasille. Ekana me kuitenki penslataan betoniharkkojen pintaan kunnon pohjamaali. Sitten pintaan me laitetaan kunnon pintamaali ja mää luulen että me sävytetään se ihan hintsusti harmaaseen, ettei se näytä maalarinvalkoiselle :?

Noinhan me se laitetaan :D

Sitten kun siinä on aito maali, vois hätäpäissään kuvitella putsaavansakin siitä joskus pahimmat roiskaukset ja muut seinille kuulumattomat sonnat vaikka pesemällä pois...
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Sen verran pakko heittää lusikkaa soppaan, että onko järkevää jättää seinään harkkosaumat näkyviin jos kaikki muu on viimeisen päälle kuitenkin tehty? Eikö se vähän vaikuta silloinkin kuin homma olisi jäänyt jostain kohtaa kesken?
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

^se on vähän niinku se lookki mitä haen. Että kun kyseessä on autotalli niin se saa olla silleen teollisen näkönen. Asuintilat siis viimeistellään eri tasoon kuin ei-asuintilat. Samaa politiikkaa noudatin talon remontissa, jossa varsinaiset asuintilat viimeisteltiin eri tasoon kuin kuvissa oleva kellaritila ja kodinhoitohuone, joissa esim. jätettiin vanha betonisisäkatto käsittelemättä (khh:ssa tosin kevyt slammaus ilman maalia), tiiliseiniä ei pakkeloitu vaan vain maalattiin, sähköt vedettiin ihan tarkoituksella pintavetoina ja valaisimetkin on robusteja kellarivalaisimia eikä mitään designia:

Kuva

Kuva

Autotallin kohdalla kyse on siis sekä työn/ajan/rahan säästämisestä että tarkoituksenmukaisuuden noudattamisesta sisustuspäätöksessä. Mun silmään tasoittamaton betoni(harkko)seinä maalattuna ei siis näytä keskeneräiseltä vaan tarkoituksenmukaiselta. Makuasioita, sano.

Siellä tallissa ei paljon muutakaan ole mikä olisi "viimesen päälle tehty", lattia tulee varmaan olemaan mastertoppipinnoittella, eli ei tasavärinen (ainakaan käytön jälkeen), kattoon tulee gyproc-levytys jonka saumojen kittaamista vielä harkitsen sitäkin. Sitten kun se talli on käytössä niin kamat on levällään ja romua kaikkialla, eli viimeistään silloin se ei ole sisällä enää sen näköinen että kaikki on vimosen päälle :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

No hyväksytään selitys :mrgreen:
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin ja tähän tyyliinhän sisältyy myös se että ilmanvaihtoputket ja viemärin tuuletusputki tulee tallissa kaikki pintavedettyinä näkyviin ja IV-kone samoin kuin lämminvesivaraajakin tulee vain sisäseinälle kiinni. Se on toki myös pakon sanelema juttu, koska rakennuksessa ei tule olemaan mitään ullakko- tai vastaavaa tilaa jonne moiset voisi piilottaa. Tokihan nuokin voisi koteloida, mutta omaan silmään ne koteloinnit on yleensä aina rumempia virityksiä kuin rehellisesti näytille jättäminen (eri asia toki jos oltaisiin asuintiloissa), haittaavat huolto- ja korjaushommia ja ovat käytännössä täysin turhia rakenteita.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin