Uuden autotallin rakentaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Siksi siinä luki se ehkä :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

jep kukin harrastaa sitä mikä kiinnostaa ja panostaa siihen.
mutta miksi pitää kuitenkin hangessa rassata 20 asteen pakkasessa vaikka on tallit ja katokset...........yksinkertaisesti kun sisälle ei mahdu edes oma autokaan. :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turussa rakennusluvan saaminen ei tosiaankaan ole ongelmatonta. Mutta ei siitä nyt enempää.

Meillä on vastaavana sama kaveri joka suunnitteli. Se on aika hyvä ratkaisu, säästyy taas yhdeltä rikkinäiseltä puhelimelta. Yhteistyö sujunut aika hyvin kun vastaava ymmärtää että minä tiedän edes jotain rakentamisesta eli voin valvoa itse monia perusasioita työmaalla. Kyselen sitten vastaavalta jos vähänkään epäilyttää ja lähettelen valokuvia säännöllisesti projektin etenemisestä. Yhdessä sitten sovittu mitkä kriittiset paikat kaveri haluaa tulla itse katsomaan.

Tällä viikolla kävi katsomassa että nosto-oven ylitys tehdään Lakan ohjeiden ja rakennekuvien mukaisesti. Se on mullekin ehkä projektin kriittisin kohta, eli halusin että vastaavan kanssa käydään rakenne läpi ja katsotaan että on kunnolla tehty. Viisi metriä leveä ylitys harkkoseinässä ei ole enää ihan triviaali juttu.

Mutta tosiaan ihan eri asia on sitten se työnjohto työmaalla. Siihen mulla on onneksi tässä raksaporukassa hyvä kaveri joka on paljon harkkotaloja tehnyt. Tekee siis itse ja katsoo samalla muun porukan perään.

Itse toimin sitten projektipäällikkönä, eli pyrin huolehtimaan että oikeaa tavaraa on oikeaan aikaan työmaalla projektin etenemisen mukaan, aikataulutan vastavaan kanssa katselmukset, kilpailutan ja aikatalutan eri urakoitsijat ja katson että paperityöt tulee hoidettua oikein. Jos yksi ja sama henkilö toimisi vastavana, työmaan työnjohtajana ja projektipäällikkönä, niin se olisi tällaisessakin projektissa jo lähes kokopäiväinen homma.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
La Joulu 11, 2021 20:44
Viisi metriä leveä ylitys harkkoseinässä ei ole enää ihan triviaali juttu.
Pitänytkin kysyä, mutta jäänyt vielä utelematta: miksi päädyit(te) yhteen leveään oveen kahden kapeamman sijasta? Tokihan leveä on sillai kätevä että voi vaikka driftata sisään (paitsi Oldsilla), mutta muuten aukeaa aina aika reippaan kokoinen reikä seinään yhden auton läpiajoa varten.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oikeastaan neljä pääsyytä leveään oveen.

Piha on sellainen että kun peruuttaa autoa ulos tallista, joutuu auton kääntämään siinä samalla 90 astetta, jotta saa keulan käännettyä seuraavaksi kohti ajotietä. Vaihtoehtona peruuttaa kolmisenkymmentä metriä tielle saakka ja kääntää auto siellä, mutta se ei ole kaikkien mielestä kivaa, ja tielle peruuttaminen on lisäksi näkyvyyden kannalta vähän hankalaa johtuen siitä että portinpielissä molemmin puolin on lähes aina autoja parkissa.

Kuplalla ja Mitsulla tuo ulos peruuttaminen menee vielä silleen että peruuttaa eka tallista ulos ja sitten kääntää pyörät. Oldsilla tai muulla isommalla autolla joutuu kääntämään kun keula on vielä tallissa, tai vaihtoehtona on vekslailla sitä pihalla eestaas muutama kerta. Oldsisa etuylitys on sitä luokkaa että aika varovasti saa katsoa missä se keula menee kun lähtee kääntämään. Se kahden oven välinen tolppa on kuin nakki silmään oikeassa kohdassa haittaamassa sitä ulos peruuttamista. Tolpattomassa ratkaisussa saa rauhassa alkaa kääntää aikaisin, toki riippuen mitä roinaa tallissa auton vieressä on.

Toinen syy on se että tällaisessa harrastetilassa tulee helposti eteen se että haluaa ajaa auton, tai minkä vehkeen nyt onkaan sisään ajamassa, keskelle tallia, jotta sen ympärillä mahtuu hääräämään. Verkkokalvoille on syöpynyt se yksi kerta faijan kahden nosto-oven tallissa joskus 1999 tai 2000 kun tätä tein Oldsia vekslaamalla ja takapuskurin sivu otti kiinni keskipylvääseen. "Ei koskaan typeriä keskipylväitä mun talliin" kirosin tuolloin, ja sillä tiellä ollaan. Ja vaikkei nyt keskelle olisi autoa ajamassa, niin leveä aukko antaa vapausasteita siihen mihin kohtaan sivusuunnassa auto asettuu. Käyntiovi kun on tuossa oikeslls sivuseinällä, niin auton jättää mielellään vähän enemmän irti siitä seinästä, koska ovesta tuodaan mm. fillareita sisälle. Lisäksi pihan muoto on taas sellainen että sisäänajaessa oikealle puolelle isoa autoa ei auto ole välttämättä ihan suorassa, vaan sisäänajaessa joutuisi samalla kaartamaan hieman vasemmalle ikään kuin keskitolppaa kiertäen, jolloin esim Oldsin oikea etukulma viistää tallin oikeaa sivua. Kerran olen vanhassa tallissa onnistunut tässä tilanteessa koukkaamaan Oldsin keulan vähän liikaa oikealta, ja tuli maalarille töitä. Tässäkin kohtaa tolpan puute on plussaa.

Kolmas syy on se, että kun tallin leveys, pituus ja korkeus antaa muuten myöden tuoda talliin isompiakin vehkeitä kuin henkilöauto, niin en halunnut rajoittaa sisäänmenoaukolla vehkeiden maksimikokoa. Kahden oven ratkaisussa aukon leveys olis varmaan 2,4-2,5 metriä ja se alka rajata jo vähän sisäänajettavan laitteen kokoa. Nyt pystyy lykkäämään sisään vaikka asuntoauton tai -vaunun, museokuorma-auton tai trailerilla lepäävän 12-metrisen ja 3,5 metriä leveän veneen, kunhan oven korkeus 2,6 metriä riittää. Ei välttämättä mulle relevantteja laitteita, mutta ehkä seuraavalle talon omistajalle?

Viimeinen syy on puhtaasti ulkonäöllinen, eli yksi leveä ovi on komeampi kuin kahdella pienellä reijällä varustettu seinä. Makuasia toki.

Huonoja puolia kun en keksinyt muita kuin aukonylityksen haasteellisuus ja talvella lämmön karkaaminen kun oven avaa, niin valinta oli selvä. Ja mikään amerikantemppuhan tuo aukko ei ole, Lakan ratkaisu on rakenteellisesti sopiva viiteen metriin saakka, se vain pitää tehdä oikein. Ja ovea ei avata pakkasilla kuin korkeintaan muutaman kerran päivässä, usein ei kertaakaan, joten eipä tuo lämmön karkaaminenkaan iso juttu ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä luulen, että kulujen kannalta se lämmön karkaaminen on ihan +-0. Jos sä avaat oven, käynnistät auton, meet autoon, ajat pois, tuut autosta ja laitat oven kiinni, niin koko tallin ilma vaihtuu kuitenki siinä ajassa. Ja toisaalta kahdella ovella on sitten 5,2 m (miinus pilarin leveys kertaa kaks) enemmän falskaavaa tiivistepintaa, niin onko se yksi ovi kuitenkin lämmityksen kannalta parempi?

Ja juu, jos pitää tosiaan aina vekslata ulosajaessa, niin varmaan sillä yhden kolhun hinnalla vaikka kymmeneen vuoteen maksaa sen oven ja ylityksen hinnanerotuksen? Toki halvalla tuurilla tulee vain lommo autoon, mutta huonolla sitte hajotat myös sen oven kiskon.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Itellä tässä vähän sellaista pohdintaa, että kunhan lapsia alkaa tossa n. 5 vuoden päästä alkaa poistumaan omilleen, voisi vaimon kanssa siirtyä yhden asunnon taktiikkaan. Siinä yhteydessä on ajatuksissa, että vainon tilusten autotallia vähän ehostaisi (rakennuksesta osa on maapohjalla ja eristystä voisi lisätä) ja jos saisi järkevän näköiseksi, toisen puolen katon harjaa voisi loiventaa sen verran, että tallin viereen tulisi autokatos. Talli on sen verran pitkä, että katokseen menisi kaksi peräkkäin, voisinhan sitä miettiä kahden auton levyistäkin katosta. Tällöin mahtuisi komeasti kyllä käyttö- ja harrastepelit katon alle.

Mutta tähän on vielä jokunen aikaa, samoissa visioissa pyörii myös pihasaunan kera takkatuvan rakennus.

Edit. Tosiaan, lapset ovat nyt 14, 2x 13, 11 ja 10 vuotiaita. Eli tavallaanhan ihan tosissaan tuota visiota suunnitteluineen varmaan pitää alkaa edistämään jo parin vuoden päästä. Rakennushommista ei ole kokemusta ymmärryksestä puhumattakaan, joten aika tavalla on varmasti perehdytettävää ja enpä ihmettelisi, jos tänne tulisi projekti-topic, jossa te kokeneet autatte verhojen ja mitättömiempienkin yksityiskohtien suunnittelussa. Ei ole nimittäin lähipiirissäkään ketään rakennusalan ammattilaisia.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Su Joulu 12, 2021 07:58
Piha on sellainen että kun peruuttaa autoa ulos tallista, joutuu auton kääntämään siinä samalla 90 astetta, jotta saa keulan käännettyä seuraavaksi kohti ajotietä. Vaihtoehtona peruuttaa kolmisenkymmentä metriä tielle saakka ja kääntää auto siellä, mutta se ei ole kaikkien mielestä kivaa, ja tielle peruuttaminen on lisäksi näkyvyyden kannalta vähän hankalaa johtuen siitä että portinpielissä molemmin puolin on lähes aina autoja parkissa.
Tämä jo itsessään riittäisi mulle syyksi ottaa leveä ovi. Pakilla kääntäessä keulan kierto kuitenkin aika nopeasti tekee normaalista tallinovesta yllättävän kapean. Ei tosin tullut mieleenkään, kun itsellä harvemmin on moista hetikääntötarvetta ollut.

Mitä tielle peruuttamiseen tulee, niin itte inhoan sitä ja pyrin kanssa välttämään viimeiseen asti. Myös siellä, missä on näkyvyyttä muttei ihmisiä, saatika kaupungissa, missä tilanne voi olla just toistepäin.
AZP kirjoitti:
Su Joulu 12, 2021 07:58
Toinen syy on se että tällaisessa harrastetilassa tulee helposti eteen se että haluaa ajaa auton, tai minkä vehkeen nyt onkaan sisään ajamassa, keskelle tallia, jotta sen ympärillä mahtuu hääräämään.
Tämä on yksi syy mitä itse ajattelin, se leveä reikä on yksinkertaisesti vapaampi. Toisaalta jonodedikoidut reiät ohjaavat paremmin käyttämään "ruutuja", joka sekin voi olla etu jollekulle.
AZP kirjoitti:
Su Joulu 12, 2021 07:58
Kolmas syy on se, että kun tallin leveys, pituus ja korkeus antaa muuten myöden tuoda talliin isompiakin vehkeitä kuin henkilöauto, niin en halunnut rajoittaa sisäänmenoaukolla vehkeiden maksimikokoa. Kahden oven ratkaisussa aukon leveys olis varmaan 2,4-2,5 metriä ja se alka rajata jo vähän sisäänajettavan laitteen kokoa. Nyt pystyy lykkäämään sisään vaikka asuntoauton tai -vaunun, museokuorma-auton tai trailerilla lepäävän 12-metrisen ja 3,5 metriä leveän veneen, kunhan oven korkeus 2,6 metriä riittää. Ei välttämättä mulle relevantteja laitteita, mutta ehkä seuraavalle talon omistajalle?
Tämän kappaleen alussa mieleen hiipi väkisin ajatus, että tieliikenteessä maksimileveys on kuitenkin 260cm niin ei se nyt hirveesti jää kiinni, mutta vene on kyllä vahva pointti.
AZP kirjoitti:
Su Joulu 12, 2021 07:58
Viimeinen syy on puhtaasti ulkonäöllinen, eli yksi leveä ovi on komeampi kuin kahdella pienellä reijällä varustettu seinä. Makuasia toki.
Täysin makuasia, lähtökohtaisesti olen meinaan eri mieltä :D. Toki vähän riippuu siitä muusta tallista, että miltä kokonaisuus näyttää, niin en nuijaa pöytään kopauta.

Tässähän toki huomasittekin, että en väittänyt (tai ainakaan yrittänyt väittää) kahden oven ratkaisun olevan se oikea, vaan nimenomaan mietin syitä ratkaisulle. Tää maailma kun on siitä hauska, että kannattaa oppia toistenkin ajatuksista, ettei tartte ihan kaikkea pähkiä itte.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jaha, taas on olleet työmiehet vähän liian innoissaan. Rajalle tulevassa seinässä tän päivän jäljiltä ladottuna jo yksi harkkokerros liikaa, luonnollisesti jo liimattuna :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Se o aika usein harmaa keli turun seudul joulun tienoil ja nii taitaa olla nyttenki jos laikalla joutuu madaltaa...

Joutuuko lisäks hommaa lisää harkkoi ku aika monta siihe tainnu mennä.. höh.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuulemma noi saadaan irti ehjinä ja käytettyä uusiksi. Ne edelliset, potkut saaneet tekijät teki sen verran ylilaatua, että kun laittoivat sitä katoksen sisäänajoa umpeen, niin liimasivat harkot sen verta hyvin etten saanut niistä kuin muutaman irti ehjänä.

Ainakin muutama kulmaharkko täytyy kai hakea kaupasta. Osasyynä se etten osannut laskea nurkkien yläosia räystäiden alta oikein, osa tulee siitä että kulmaharkkoja meni väärään paikkaan kun meinasivat sen katoksen umpeen muurata.

Mutta kyllähän noiden perään saa koko ajan katsoa. Tääkin olis voitu pahimmassa tapauksessa huomata vasta kun kattorakenteet osittain paikallaan, jolloin purettavaa olis tullu jo aika paljon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Alkaa tallin muoto ja korkeus hiljalleen hahmottua, kun räystäslinjat saatiin tänään paikalleen:

Kuva

Naapurin kaveri oli kuulemma parkkeerannut meidän lähelle tänään ja oli kai ollut juttua että täällä rakennetaan. Oli kommentoinut että näköjään joku pysäköintilaitos on rakenteilla :mrgreen:

Ja onhan tuo kadulta päin katsoen ihan mittavan kokoinen laitos, kun alaviistosta katsoo:

Kuva
Suunnilleen sama korkeus tuossa on kuin vanhassa tallissa, mutta päätyseinän muoto hieman eri, joka ehkä korostaa nyt korkeutta enemmän. Ja palomuuri on nykymääräysten mukaisesti vanhaa korkeampi.Tuohon vasemmalle on siis nouseva myöhemmin naapurin talli, joka suunnilleen yhtä leveä ja korkea kuin meillä, mutta ilman tuota katosta.

Takapihan suunnalta tuo näyttääkin taas ennemmin uppoavan maan sisään kuin olevan liian korkea:

Kuva

Eli kai se on hyvä kompromissi, kun yhdestä suunnasta näyttää hirveän korkealta ja toisesta aivan liian matalalta :mrgreen:

Jossain vaiheessa kun runko nousi ylös asti, ajattelin että olisi voinut tehdä yhden harkon (20 cm) matalammankin. Mutta kun nuo kattokannattajat meni paikoilleen ja näki katoksen korkeuden, totesin että katoksen oikeasta reunasta olisi tullut jo niin matala, että aikuinen löisi päänsä kannattajiin. Eli tää on kai ihan just oikea korkeus, niin kuin olin alun perin mittaillutkin.

Ensi viikolle tilattu kattopellit toiveena että ne nostettaisiin suoraan katolle asennusta helpottamaan. Parhaassa tapauksessa ensi viikon lopulla meillä on pelli katolla ja saa tavaraa sääsuojaan. Ikävä kyllä autoja ei vielä :(
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja JKen »

Onko tuo pyöreä reikä tallin toiseen kerrokseen tulevan VIP-mancaven ikkuna?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tai sitten tuolla tontilla lemmikkikissatkin ovat pykälää tavallista isompia :D

Kuva

Ja toden totta, tuon parkkihallin kutsuminen autotalliksi on joko köyhien vittuilua rikkaille tai rikkaiden köyhille :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Uuden autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Risto »

JKen kirjoitti:
Ke Tammi 05, 2022 20:15
Onko tuo pyöreä reikä tallin toiseen kerrokseen tulevan VIP-mancaven ikkuna?
Taitaa olla sähköauton latauspiuhan läpiveto.
Vastaa Viestiin